2026-05-20, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Tycker du inte han förefaller ond när han dödar Arons söner knall fall när de offrar på fel sätt?

Vi läser Bibeln på väldigt olika sätt.

Det här med egen vilja är ju också märkligt. Jag vill förändra massor i världen men har inte minsta möjlighet till det

Vi människor gör så gott vi kan utifrån de bedrövliga förutsättningar vi fått.

Gud borde ingripa lite mer tänker jag.
Alltså du anser dig fri och förnuftig och lagt din indoktrinerade barndom bakom dig, men istället för att med din frihet se och tolka bibeln från alla möjliga vinklar och håll så väljer du att sitta kvar i det indoktrinerade.synsättet.
Alltså du är fri nu och du tycker Gud borde göra lite mer för dig, för du känner dig bedrövlig för att du trots din frihet väljer att klamra fast vid en ensidig tolkning av Bibeln.
Du vill ju inte ens släppa ditt gamla jag, så när du säger dig vilja ändra på massvis av saker i världen låter inte speciellt engagerat.
Citera
2026-05-20, 05:50
Medlem
"Då har jag kanske inte så mycket att tillföra, eftersom jag inte är kristen.

Men varför vill du ha en helt igenom god gud?

Samt vem avgör vad som är gott?

Om nu gud finns skulle ju inte gud se världen på samma sätt som vi människor bundna till korta liv se på den.

Men endå kan en människa, du avgöra bättre vad som är gott en gud?

Saken är den att jag inte tror på gott och ont. Det är relativt, beror på hur man ser på det och hur det kommer ut. Men det finns självklart riktigt dåliga handlingar.

Det finns sanning och gud är sanningen i honom föds inga lögner. Det är för mig helt nog."
[/quote]

Det känns ju mycket tryggare om ett högt väsen kan påverka oss, att han är god.

Jag säger att den idé jag har om en eventuell Gud är god, jag säger inte att det är så.

Om vi tar den Gud som presenteras i gamla testamentet så har vi människor på många ställen i världen godare lagar ja. Det är tex inte ok att döda hej vilt eller ge bort sina döttrar till män som våldtagit dom.

Jag tror på gott och ont men såklart kan det vara komplext. I vissa lägen är det solklart, tex när vuxna våldtar barn.
Citera
2026-05-20, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Säkert. JHWH var väl inte, han är i alla fall till del en krigsgud. När han väl kommer tillbaka kommer han ju först kriga. Men det kanske inte är det han huvudsakligen är.

Då har jag kanske inte så mycket att tillföra, eftersom jag inte är kristen.

Men varför vill du ha en helt igenom god gud?

Samt vem avgör vad som är gott?

Om nu gud finns skulle ju inte gud se världen på samma sätt som vi människor bundna till korta liv se på den.

Men endå kan en människa, du avgöra bättre vad som är gott en gud?

Saken är den att jag inte tror på gott och ont. Det är relativt, beror på hur man ser på det och hur det kommer ut. Men det finns självklart riktigt dåliga handlingar.

Det finns sanning och gud är sanningen i honom föds inga lögner. Det är för mig helt nog.

Det blev fel när jag skulle citera dig, läs mitt svar till dig i övre inlägget.
Citera
2026-05-20, 05:56
Medlem
AlfaQhards avatar
Judisk kultur som vi känner till den uppstår efter Moses gör en pakt med demonen i den brinnande busken? Känns som att det fanns en ren tro på gud innan, men det spårade ur efter exodus.
Citera
2026-05-20, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Men nu beskriver Bibeln skapelsen hyfsat perfekt i enlighet med vetenskapen(det är iof vice versa, moderna vetenskapen som bevisar skapelseberättelsen)

Så visst är du en del av den verkliga skapelsen som du ser som ond och således torde du själv vara ond, eller hur ? Och visst på sätt o vis valde du att komma i denna värld, din genetiska uppsättning är av din mor och far som valde att skaffa en gemensam kopia - du.

Om det är så att den bibliska Guden skapat oss så ser jag oss i stort som offer. Vi valde inte detta utan finns vare sig vi vill eller inte. Vi föds med begränsade hjärnor in i en komplex värld.

Människor kan såklart vara både onda och goda men det största ansvaret ligger på den som skapat det här spektaklet från första början. Personligen tror jag det var en begränsad Gud som inte riktigt visste vad han startade igång. OM det var en Gud som skapade allt.

Nä, jag har inte valt att komma till denna värld. Jag har aldrig gjort det valet.
Citera
2026-05-20, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Var väl därför gnostisk kristendom uppstod mycket tidigt i kristendomens historia som sedan dog ut p.g.a. förföljelse. Ja gnosticismen är äldre än kristendomen självt så det är knappast någon ny idé, så knappast konstigt att många kristna på den tiden mixade denna idétradition med kristendomen. Dessa menar ju att skaparguden (demiurgen) är en lägre gudom, alltifrån icke-perfekt/korrupt till rakt av ond, och att det finns en högsta gudom som är urkällan (Monaden). Enligt denna version av kristendomen var Lucifer och ormen positiva krafter som försökte hjälpa mänskligheten att finna ljuset och lämna denna mörkrets materiella värld. Lucifer kallas ju ljusbringaren (upplysning) vilket just gnosticism handlar om.

Jag personligen är mer inne på gnosticismem men det är inte det denna tråd handlar om så jag utvecklar inte det.
Citera
2026-05-20, 06:13
Medlem
Citat:
Det är uppenbart(de har själva påtalat det)att de mer rabiate ateisterna som postar och har postat på flashbacks religiondelforum är folk som har samma historia som TS.
”Lustiga” är att nu när de känner sig fria och förnuftiga så väljer de ändå att sitta kvar i den ensidiga bibeltolkning de indoktrinerades i och hata hela kristna världen utifrån det

Tycker du det är ok att man lämnar en Gudsbild som man inte mår bra i och som man inte längre tror på?

Att ifrågasätta nåt man tror är skadligt är en del i läkningsprocessen. Det många vill göra är att skydda från att bli indoktrinerade. Man vill att barn ska få tänka och utforska utan att bara styrda av rädsla att hamna i helvetet.

Vad menar du med att hålla kvar det de blir indoktrinerade i? Det är ju den Gudsbilden man lämnar och omvärderar?

Man hatar inte kristna utan det kristendom kan leda till tex svår onödig rädsla för helvete, demoner och läran om sista tiden. Detta har skadat många människor på djupet.

Religions trauma dagen finns nu för att uppmärksamma detta
Citera
2026-05-20, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Denna tråd handlar om den klassiskt kristna Guden.

Det är den Guden jag undrar hur kristna kan försvara är God.

Jag har andra tankar om eventuell Gud och den är rakt igenom God.
Så du hittade den Gode Gud genom den onde ”Gud”, då kan väl Gud inte vara allond som du menade i föregående inlägg
Citera
2026-05-20, 06:21
Medlem
Citat:
Så du hittade den Gode Gud genom den onde ”Gud”, då kan väl Gud inte vara allond som du menade i föregående inlägg
Den Gud som beskrivs i bibeln ser jag som ond.

Jag har inte hittat nån god Gud, jag har en idé om en god Gud och om den finns är upp till bevis.
Senast redigerad av Alltid42 2026-05-20 kl. 06:30.
Citera
2026-05-20, 06:28
Medlem
Citat:
Alltså du anser dig fri och förnuftig och lagt din indoktrinerade barndom bakom dig, men istället för att med din frihet se och tolka bibeln från alla möjliga vinklar och håll så väljer du att sitta kvar i det indoktrinerade.synsättet.
Alltså du är fri nu och du tycker Gud borde göra lite mer för dig, för du känner dig bedrövlig för att du trots din frihet väljer att klamra fast vid en ensidig tolkning av Bibeln.
Du vill ju inte ens släppa ditt gamla jag, så när du säger dig vilja ändra på massvis av saker i världen låter inte speciellt engagerat.
Det här var en liten konstig beskrivning av mig...går inte svara på allt.

Jag har inte släppt mitt gamla jag, jag har släppt tron på den bibliska Guden som god. Det var en process som var smärtsam och som jag kämpade emot. Det var nåt som tvingades att hända och som jag idag är tacksam för.

I den processen så har jag såklart släppt att mina handlingar utgår från den Gudsbilden, tex så försöker jag inte få folk att tro på det jag tror på utan är mer nyfiken på varför andra tror som de tror.

Självklart tycker jag att om en Gud skapade mig/oss så borde han göra mer för oss än det vi ser idag. Han borde stoppa barnvåldtäkter tex. Jag kan ju inte stoppa det hur mycket jag än vill.
Citera
2026-05-20, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Judisk kultur som vi känner till den uppstår efter Moses gör en pakt med demonen i den brinnande busken? Känns som att det fanns en ren tro på gud innan, men det spårade ur efter exodus.
Jag läser Bibeln nu men jag hittar inte den rena Guden där. Inte än iaf
Senast redigerad av Alltid42 2026-05-20 kl. 06:41.
Citera
2026-05-20, 06:45
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Allah är arabiska för hebreiskans Elohim, El är samma som grekiska guden Helios - Solen(den ultimata elden) - Gud(eller Guds son)
I många instanser i Bibeln framför allt GT hänvisar judarna till Gud med andra namn som relaterar till tex Saturnus,Jupiter och Mars likt förislamska arabien också gjorde .
Dessa himlakroppar är ju inte ”eldar” i sig men äterger/reflekterar Solens(Guds) Ljus, visar indirekt till eld.
Det är bara att se till islams symbol ☪️
Gud beskrivs i bilen eller förknippas med eld i över 100 bibelverser.

Allah gör det inte en enda gång i Koranen. De varelser som består av eld i Koranen är demoner. Att islam har symboler för natten gör inte Allah till en gud med symbol av eld.
För om Allah hade varit det hade ju han enligt sin egen tro varit en demon.

Många religioner har lånat av varandra. Zoroatrismen, judendomen, kristendomen har lånat guden av varandra. En gud tät förknippas med eld.

Islam har tagit nästan allt från andra religioner. Judarnas historia, tempelberget. Den svarta stenen och kaba tillhörde andra religioner/trosuppfattningar innan islam krävde dessa. Men de tog inte samma gud, tvärt om, de klär symbolen för guds heliga ande som materialet demoner är gjorda av.

Även jesus finns/tagits från zoroatrismen men heter där Saoshyant. De tre visa männen var företrädare från zoroatrismen. Bägge är födda av en jungfru, är frälsare och förknippas med den slutliga domen och leder den sista striden.

Denna gud, som är en förtärande eld har säkert funnits tidigare och innan zoroatrismen också.

Som jag förstår honom är han sanningen och i honom kan inga lögner födas och ingen ondska finnas.

Om han är god eller inte, får vi avgöra individuellt, eftersom vi nog alla har en egen bild om vad godhet är.

Vi människor klarar inte av att enas om vad som är riktigt och inte, hur skulle vi då kunna enas om gud är god eller inte.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-20 kl. 07:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in