2026-05-19, 20:04
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
När du har en fast anställning i Sverige och har jobbat i ett antal år, så är det ganska svårt att bli avskedad om du inte aktivt försöker förstöra för dig själv och då ger arbetsgivaren legitima skäl för uppsägning.

Du kan tacka arbetarrörelsen och facken för detta.

Inte om det handlar om arbetsbrist. Är det en större arbetsgivare med kollektivavtal så åker man ut om man direkt berörs av arbetsbristen oavsett hur länge man varit anställd. Dock så betalas nån form av avgångsvederlag ut men det är upp till fack och arbetsgivare att bestämma vilka som ska lämna.
Citera
2026-05-19, 21:16
  #194
Medlem
Jag som har varit ute och rest en del runt i Europa och Asien och träffat många från utvecklade länder är att många utbildade yngre verkar ha svårt att få jobb. Det är ingenjörer och programmerare bland annat men de får inga jobb ändå. Ganska tragiskt faktiskt. Något med arbetsmarknaden är det idag.

Tur att jag har ett säkert jobb. Kommer nog stanna till pensionen oavsett om jag vill eller inte för snart är man 40 och då blir det nog omöjligt.
Citera
2026-05-19, 21:16
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Är detta riktigt?

I så fall kan jag bara önska er Geronter lycka till.
Låter orimligt.

Jag är chef på ett IT-bolag och har rekryterat många genom åren. Den ideala åldern skulle jag säga är 45-55. Då får man erfarna personer som är klara med småbarnsåren och har ofta ett gediget CV.
Citera
2026-05-19, 21:31
  #196
Medlem
Där jag jobbar anställer de hellre äldre än yngre, för yngre vill inte stanna längre än ett år, sen sticker de.
Citera
2026-05-19, 22:44
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
När du har en fast anställning i Sverige och har jobbat i ett antal år, så är det ganska svårt att bli avskedad om du inte aktivt försöker förstöra för dig själv och då ger arbetsgivaren legitima skäl för uppsägning.

Du kan tacka arbetarrörelsen och facken för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81
Inte om det handlar om arbetsbrist. Är det en större arbetsgivare med kollektivavtal så åker man ut om man direkt berörs av arbetsbristen oavsett hur länge man varit anställd. Dock så betalas nån form av avgångsvederlag ut men det är upp till fack och arbetsgivare att bestämma vilka som ska lämna.

LAS Lagen om anställningsskydd skyddar anställningen men inte befattningen. Vid en omorganisation eller arbetsbrist har arbetsgivaren först en omplaceringsskyldighet. Finns ingen ledig och lämplig befattning som den anställde har tillräckliga kvalifikationer för kan arbetsgivaren gå vidare och upprätta en turordningslista enligt principen ”sist in, först ut”.

Här uppstår ofta ett vanligt missförstånd. Många tror att den som har längst anställningstid automatiskt ”konkurrerar ut” någon med kortare anställningstid. Så fungerar det egentligen inte. Turordningen innebär i stället att den som riskerar uppsägning prövas mot de befattningar som innehas av personer med kortare anställningstid. Har personen tillräckliga kvalifikationer för den befattningen kan denne ha rätt att överta den.

Det handlar alltså inte om att ta någon annans jobb i största allmänhet, utan om en prövning mot specifika befattningar inom den aktuella arbetsplatsen (driftsenheten) och avtalsområdet.

Arbetsgivaren har dessutom, i normalfallet, rätt att undanta upp till tre arbetstagare som bedöms ha särskild betydelse för verksamheten från turordningen.
Citera
2026-05-19, 23:03
  #198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
40 är ju ändå en ganska ung ålder, iaf när ser gäller män, så det låter konstigt. Det borde väl vara 35-50 där en man är i sin prime och skaffat sig erfarenhet och mognat lite. Det är också möjligt att de tänker på eventuellt familjeliv och vabbande
Det beror på bransch, vissa vill ha yngre och andra föredrar mer erfarna. Man kan inte generalisera men samhället har lite ålder fixering tyvärr, och äldre ses som omoderna, kanske hänger inte med gällande teknik, data, eller idéer. Jag tror det handlar om att hitta jobb när man saknar jobb, det är svårare desto äldre man är,
Det är alltid lättare att byta jobb när man redan har ett jobb oavsett ålder.
__________________
Senast redigerad av Toskana 2026-05-19 kl. 23:05.
Citera
2026-05-19, 23:35
  #199
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har man inte redan ett jobb när man är 40?

Det finns olika saker som händer i en människans liv. Inte alla sitter livet ut på en och samma plats.
Citera
2026-05-19, 23:36
  #200
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Det beror på bransch, vissa vill ha yngre och andra föredrar mer erfarna. Man kan inte generalisera men samhället har lite ålder fixering tyvärr, och äldre ses som omoderna, kanske hänger inte med gällande teknik, data, eller idéer. Jag tror det handlar om att hitta jobb när man saknar jobb, det är svårare desto äldre man är,
Det är alltid lättare att byta jobb när man redan har ett jobb oavsett ålder.

Nyexaminerade 25åringar dataingenjörer inte hittar ngt jobb nu för tiden. Så det handlar mer om arbetsmarknaden är om ålder.
Citera
2026-05-20, 00:38
  #201
Medlem
Majsmannen2s avatar
Födds ju mindre kids än vanligt tack vare våra kvinnor. Borde ju innebära fler arbetstillfällen.
Citera
2026-05-20, 05:51
  #202
Medlem
AlfaQhards avatar
Om du aldrig jobbat och är över 40 så ja.
Citera
2026-05-20, 06:36
  #203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Födds ju mindre kids än vanligt tack vare våra kvinnor. Borde ju innebära fler arbetstillfällen.

Så kommer det att bli om tio till 20 år. Demografiska förändringar tar alltid lite tid innan de får genomslag.
Citera
2026-05-20, 06:51
  #204
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag har jobbat med SAP många år. Har alltid varit en bra efterfrågan.
Ja arbetsmarknaden är defitivt god för den som kan SAP bra, vilket ofta är äldre personer. AI och liknande "skills" hjälper föga när du ska rodda ett tungt jävla system med gammal ABAP-kod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in