2026-05-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag har inte läst hela bibeln. Jag är överdrivet förtjust i profeterna i GT. Det är liksom min del.

Så jag kan inte bemöta det du skriver.

Eftersom jag tror att även zoroatrismen är samma gud så svarar jag dig utifrån det.

De har en tanke på att allt återkommer i vågor även gud.

Även inom judendom och kristendomen är ju inte gud speciellt närvarande nu. Det kan ju vara så att zoroatrismen har rätt. Gud återkommer i vågor, och för tillfället är vi i en period då han inte är här.

När gud igen bor på sion så ska ju alla (osäker på om man bor riktigt långt där ifrån) vara typ profeter och höra gud och se syner. Man är alltså i en period igen då gud är närvarande.
Även kan han ingriper då.

Jag tror inte gud kan placeras in som god eller ond enligt våra mått. Han är ingen människa, han är något helt annat. En medveten kraft kanske. Om jag får gissa kraften som gör att jorden inte är ett dött klot, eller en förmedlare av den kraften. Hur han är och det han säger tycker jag påminner mer om ett väsen en människa.

Denna tråd handlar om den klassiskt kristna Guden.

Det är den Guden jag undrar hur kristna kan försvara är God.

Jag har andra tankar om eventuell Gud och den är rakt igenom God.
Citera
2026-05-19, 20:37
Medlem
Citat:
Så är det säkert. De har ju mycket gemensamt.

Jag tycker änglarna ibland känns lite som gudar. Iallafall Michael hänger ju i hopp med ett folk eller plats.

Inom asatron, pratar man ju inte om en stor gud, man har ju flera gudar. Men i valans spådom kommer guden som skapat jorden/allt tillbaka.

Så asatron är kanske och lik. Odin är kanske som judarnas Michael. Vår första kung ska ju enligt sägen vara magog. Noaks barnbarn. Så det är ju inte omöjligt om vi också har influenser.

Vi, eller våra gudar är varken onda eller goda, vi är mer komplexa en så. Varför skulle gud vara så enkel att han kan sättas i ett fack?

Nej precis, gudarna representerar säkert olika arketyper, eller aspekter på tillvaron. Jahve var väl en krigsgud och vindgud från början har jag läst.
Citera
2026-05-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Det råder ju iofs delade meningar bland filosoferna huruvida vi har fri vilja…

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, men i Nya testamentet är han snäll. Oavsett så är kristna fokuserade på hans son Jesus. Som du får hålla med om är det mest toleranta man kan tänka sig. Han dör för dig.
Å andra sidan är det i nya testamentet helvetet dyker upp, vilket ju kan uppfattas som mindre snällt. Judarna har väl en ganska vag uppfattning om vad som händer efter döden.

Edit: Förstår inte hur jag lyckades citera mig själv.
Senast redigerad av pelican1 2026-05-19 kl. 21:01. Anledning: Felcitering
Citera
2026-05-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
I begynnelsen skapade Gud himmel och Jord, dvs Judar har inte uppfunnit Gud eftersom det är avgudadyrkan att skapa sig en gud och tillbedja den.
Vi alla människor är skapade av samma Gud, vi alla har varit slavar i Egypten, den som förkastar Gud som sin Skapare och litar på sig själv och världen är högmodig.
Inte ens judarna har varit slavar i Egypten enligt moderna arkeologer.
Citera
2026-05-19, 21:28
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Inte ens judarna har varit slavar i Egypten enligt moderna arkeologer.
Kanske det skulle översättas till slav under synden.
Citera
2026-05-19, 23:13
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Nej precis, gudarna representerar säkert olika arketyper, eller aspekter på tillvaron. Jahve var väl en krigsgud och vindgud från början har jag läst.
Säkert. JHWH var väl inte, han är i alla fall till del en krigsgud. När han väl kommer tillbaka kommer han ju först kriga. Men det kanske inte är det han huvudsakligen är.

Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Denna tråd handlar om den klassiskt kristna Guden.

Det är den Guden jag undrar hur kristna kan försvara är God.

Jag har andra tankar om eventuell Gud och den är rakt igenom God.
Då har jag kanske inte så mycket att tillföra, eftersom jag inte är kristen.

Men varför vill du ha en helt igenom god gud?

Samt vem avgör vad som är gott?

Om nu gud finns skulle ju inte gud se världen på samma sätt som vi människor bundna till korta liv se på den.

Men endå kan en människa, du avgöra bättre vad som är gott en gud?

Saken är den att jag inte tror på gott och ont. Det är relativt, beror på hur man ser på det och hur det kommer ut. Men det finns självklart riktigt dåliga handlingar.

Det finns sanning och gud är sanningen i honom föds inga lögner. Det är för mig helt nog.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-05-19 kl. 23:19.
Citera
2026-05-20, 01:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vilket brott ha jag begått?

Jag angriper inte kristendomen för att det skapar våld. Tvärt om försvarar jag den rätt ofta. Jag kritiserar att man tror på något som inte är verkligt. Att anklaga ateister som grupp för något kommunister gjort, är att förvränga verkligheten. Att religion ofta lett till våld och förföljelse och sker än, framförallt i religiöst styrda länder. Men det finns ofta även andra drivkrafter till många händelser.

Sen är frågan om man tar åt sig när någon säger något som är sant. Däremot borde ett bättre försvar från er sida vara att anklaga vissa extrema ideologier för vad de gjort och visa att jämfört med dem är religionen mycket bättre. Eller att påpeka att så är det inte längre bland kristna, utan det är andra religioner och ideologier som skapar våld idag.

Men med dagens indoktrinering har ni förmodligen tagit till sig även de marxistiska gudsförnekarnas åsikter. De gör precis som du gjorde, man anklagar t.ex. vita för vad vita har gjort, bara utifrån sin hudfärg och de idag har en skuld för det. Man drar bara fram det negativa aldrig något positivt. Men deras drivkraft är alltid att hata de som inte delar deras åsikter. De är ett större hot mot er än ateister, generellt. De hatar verkligen kristna och de som skapar narrativen om er, men försvarar alltid muslimer. Men som sagt, de är inte riktigt kloka.

Det är helt klart en trigger, men förvränger man verkligheten protesterar jag mot det. Sen är det här förstås Flashback. Att jag kalla vänstersvinen för svin är förstås helt naturligt, då det var de som dödade kristna en masse i sovjet utifrån sin tro. De flesta här som angriper och hatar er här, är förmodligen vänster. Även om inte alla. Vänd det mot dem och dra fram alla ondska som de skapat genom historien och skapar än. Finns hur mycket som helst. Ren ondska.
Att bara säga att de var kommunister och att ateism därför inte har någonting att göra med hemskheterna är egentligen inte ett så bra försvar som du tror. Det är inte bara soviet som fungerade på detta sätt heller.

Maokina var kanske det tydligaste och starkaste fallet av statsateism i historien, där omkring 40 miljoner dog i folkmordet.

Folkmordet i kambodia under khmer rouge var under ett av de starkaste fallen av statsateism i historien. Omkring 25% av kambodias befolkning dödades.

Nordkorea är under hård statsateism och hemskheterna där kan vi se just nu. Diverse andra mindre välkända exempel finns också.

Det verkar vara ett mönster, länder som försöker sig på statsateism slutar ofta i folkmord, och hemska brott mot mänskliga rättigheter. Kom ihåg att historiskt sett är ateism ett ganska nytt påhitt, för 100-200 år sen fanns nästan inte ateism. Sen ateism började dyka upp har vi sett alla dessa folkmord i länder med statsateism, två världskrig på skala aldrig tidigare skådat, och nu kanske västvärldens undergång.

Jag tycker mönstret är väldigt tydligt, ateism fungerar inte. Det leder till katastrof i princip varje gång det försöks, jag tycker det är dags att vi slutar försöka.

I västvärlden tycker jag det vore bäst om vi ändrar det till att ateism är något man håller för sig själv, medans religion praktiseras i samhället, i stället för tvärtom där religion är något man förväntas hålla för sig själv. Det hade skapat en hälsosammare miljö att leva i, där sjuka ideologier och ideer inte kan växa fram, så som kommunism, nazism, woke t.ex.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-20 kl. 02:10.
Citera
2026-05-20, 03:48
Medlem
Citat:
Jag sa att den Gud som beskrivs i bibeln uppfattar jag som ond.

Jag valde inte att födas till denna förvirrade värld och ser inte mig själv som en del av en skapare som har skapat jorden.
Men nu beskriver Bibeln skapelsen hyfsat perfekt i enlighet med vetenskapen(det är iof vice versa, moderna vetenskapen som bevisar skapelseberättelsen)

Så visst är du en del av den verkliga skapelsen som du ser som ond och således torde du själv vara ond, eller hur ? Och visst på sätt o vis valde du att komma i denna värld, din genetiska uppsättning är av din mor och far som valde att skaffa en gemensam kopia - du.
Citera
2026-05-20, 03:58
Medlem
Citat:
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?

Var väl därför gnostisk kristendom uppstod mycket tidigt i kristendomens historia som sedan dog ut p.g.a. förföljelse. Ja gnosticismen är äldre än kristendomen självt så det är knappast någon ny idé, så knappast konstigt att många kristna på den tiden mixade denna idétradition med kristendomen. Dessa menar ju att skaparguden (demiurgen) är en lägre gudom, alltifrån icke-perfekt/korrupt till rakt av ond, och att det finns en högsta gudom som är urkällan (Monaden). Enligt denna version av kristendomen var Lucifer och ormen positiva krafter som försökte hjälpa mänskligheten att finna ljuset och lämna denna mörkrets materiella värld. Lucifer kallas ju ljusbringaren (upplysning) vilket just gnosticism handlar om.
Senast redigerad av Patch1 2026-05-20 kl. 04:01.
Citera
2026-05-20, 04:16
Medlem
Citat:

Det är helt klart en trigger, men förvränger man verkligheten protesterar jag mot det. Sen är det här förstås Flashback. Att jag kalla vänstersvinen för svin är förstås helt naturligt, då det var de som dödade kristna en masse i sovjet utifrån sin tro. De flesta här som angriper och hatar er här, är förmodligen vänster. Även om inte alla. Vänd det mot dem och dra fram alla ondska som de skapat genom historien och skapar än. Finns hur mycket som helst. Ren ondska.
Det är uppenbart(de har själva påtalat det)att de mer rabiate ateisterna som postar och har postat på flashbacks religiondelforum är folk som har samma historia som TS.
”Lustiga” är att nu när de känner sig fria och förnuftiga så väljer de ändå att sitta kvar i den ensidiga bibeltolkning de indoktrinerades i och hata hela kristna världen utifrån det
Citera
2026-05-20, 04:41
Medlem
Citat:
Gud är ingen människa, därför är inte gud ond eller god enligt våra normer.

När jag läser GT tycker jag gud mer förefaller som ett väsen. Varken god eller ond utan bara är.

Sedan har gud en helt annan tidsuppfattning en oss

Som ett exempel. Gud beskriver att han jagar judarna med draget svärd under den tiden de var fördriva. Vilket var sådär 2000 år. Vid ett annat tillfälle säger han om dem och denna tid: ett litet ögonblick övergav jag er.

En del saker som gud säger att han gör är det människor som gör, som om han tycker att han gör det bara för att han låter det ske.

Vi fick egen vilja, så vad vi gör med världen är upp till oss. Det är bara ett fåtal gången han ingriper och kommer att ingripa. Ansvaret hur det ser ut är således vårat.

Utöver det är Gud förknippas med eld. Jag tror att zoroatrismen, judendomen och kristendomen har samma gud.

Inom zoroatrismen är eld den starkaste symbolen för gud. Inom judendomen symboliserar eld Guds närvaro och i om kristendomen förknippas eld med den heliga änden och Guds väsen och rening.

Antingen är det samma gud eller har man tagit varandras bild av gud.

Allah har däremot inget med eld att göra. Så det kan inte vara samma gud. Även beter sig änglarna annorlunda i Islam.

Om man vill förstå gud tänker jag att det är bra att se på de religioner som har denna gud som är så starkt förknippad till eld. Se bortanför tiden och kulturen de texter är skrivna i. Se på det som är gemensam nämnare.

Mina tankar om vem gud är och hur vida han är god eller inte.
Allah är arabiska för hebreiskans Elohim, El är samma som grekiska guden Helios - Solen(den ultimata elden) - Gud(eller Guds son)
I många instanser i Bibeln framför allt GT hänvisar judarna till Gud med andra namn som relaterar till tex Saturnus,Jupiter och Mars likt förislamska arabien också gjorde .
Dessa himlakroppar är ju inte ”eldar” i sig men äterger/reflekterar Solens(Guds) Ljus, visar indirekt till eld.
Det är bara att se till islams symbol ☪️
Citera
2026-05-20, 05:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vilket brott ha jag begått?

Jag angriper inte kristendomen för att det skapar våld. Tvärt om försvarar jag den rätt ofta. Jag kritiserar att man tror på något som inte är verkligt. Att anklaga ateister som grupp för något kommunister gjort, är att förvränga verkligheten. Att religion ofta lett till våld och förföljelse och sker än, framförallt i religiöst styrda länder. Men det finns ofta även andra drivkrafter till många händelser.

Sen är frågan om man tar åt sig när någon säger något som är sant. Däremot borde ett bättre försvar från er sida vara att anklaga vissa extrema ideologier för vad de gjort och visa att jämfört med dem är religionen mycket bättre. Eller att påpeka att så är det inte längre bland kristna, utan det är andra religioner och ideologier som skapar våld idag.

Men med dagens indoktrinering har ni förmodligen tagit till sig även de marxistiska gudsförnekarnas åsikter. De gör precis som du gjorde, man anklagar t.ex. vita för vad vita har gjort, bara utifrån sin hudfärg och de idag har en skuld för det. Man drar bara fram det negativa aldrig något positivt. Men deras drivkraft är alltid att hata de som inte delar deras åsikter. De är ett större hot mot er än ateister, generellt. De hatar verkligen kristna och de som skapar narrativen om er, men försvarar alltid muslimer. Men som sagt, de är inte riktigt kloka.

Vill inte få det att låta för hårt i det tidigare inlägget, kanske gick jag på för mycket. Det jag menar är kanske att, ateister vill ofta se ateism som det neutrala, och vanliga, medans religiösa är "såna där".

De anklagar religiösa för allt möjligt, allt vad de kan komma på. 10 avrättningar om året under en period av krig på medeltiden kallas "våld i religionens namn", men statistiken för ateism vet de ofta inte ens om.

Men om man ska vara ärlig enligt statistikanalys och mönster så är ateism faktiskt farligt, ju längre man kommer ut på ateismskalan desto mer skadligt blir det, både på personlig nivå och på samhällsnivå. Jag vill inte trumma upp hat mot ateism, men faktiskt så kan det kanske vara bra att gå igenom vad faktan egentligen säger, det kan öppna ögon.

När folk slutar tro på gud så går de inte snällt över till någon "baseline" där de inte tror på någonting, istället blir de så desperata efter något att tro på, och något att känna gemenskap till, att de börjar tro på precis vad som helst, första möjliga alternativ. Det räcker med att någon, precis vem som helst, kommer och säger "tro på det här så är du en av de goda", så hoppar de på direkt för de är så utsvultna efter mening.

Detta leder till saker så som kommunism, nazism, där alla andra kallas "fienden" som måste krossas. Detta i kombination med en avsaknad av gudstro som tillåter en att göra i princip vad som helst så länge det känns rätt, det blir ett perfekt recept för folkmord och brott mot mänskligheten. Det är därför detta mönster finns i ateism.

Du ser det även idag i europa, där woke och vänsterpsykos har tagit över, det är precis samma sak som kommunismen och nazismen, nu i ny tappning. Vad de alla har gemensamt är att de kom från tomrummet som ateismen skapade.

Jag tror fullständigt på kristendom att det är sant till 100%, men även om man inte gjorde det, så skulle det kunna göras ett väldigt starkt argument för att det kanske är bättre att ge folk någonting som är bra att tro på, istället för att låta vad som helst dyka upp som antagligen kommer bli ondskefullt att tro på. Kristendomen blir då som en sköld mot ondska.

Låter inte det rimligt?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-20 kl. 05:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in