2026-05-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Bara titta på trådens rubrik, den är en trigger att få igång hat, och du föll för det. Vi rättfärdiga är här för att balansera upp påståendet att Gud skulle vara ond, medans du är i tråden med att kalla folk för svin och lögnare.
Jag vill inte trigga hat. Jag är genuint nyfiken på hur hur kristna, klassiskt kristna, kan beskriva att deras Gud är god.

Jag har farit mycket illa i min kristna uppväxtmiljö men hatar ingen av dem som indoktrinerade mig. Jag förstår hur komplext det är. Det är inte personligt.

Det var indoktrinerade människor som i sin tur indoktrinerade.

Jag är uppväxt i en pingstkyrka.
Citera
2026-05-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Den Gud som beskrivs i bibeln ja.
Gud skapade alltet, då menar du alltet är ont ? Tex du är del av alltet, är du ond ?
Citera
2026-05-19, 15:43
Medlem
Citat:
Gud skapade alltet, då menar du alltet är ont ? Tex du är del av alltet, är du ond ?
Jag sa att den Gud som beskrivs i bibeln uppfattar jag som ond.

Jag valde inte att födas till denna förvirrade värld och ser inte mig själv som en del av en skapare som har skapat jorden.
Citera
2026-05-19, 18:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Har för mig att det är du som är Ateisten, alltså brottslingen i detta sammanhang.
Vilket brott ha jag begått?

Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja, egentligen så är det ju fel att göra så. Jag skulle inte bara börja anklaga ateism för det som hände i soviet från ingenstans, jag vet att det är oärligt, men samtidigt kan det vara bra att ateister får kännas på hur det känns när ens trosystem blir attackerat på det sättet.

Ofta kör ateister med sitt "religion leder till våld" och allt sånt och så får den kristna vara på försvaret, medans ateisten känner ingen skam. I bästa fall slutar det med "det var ju inte illa i alla fall", och så får ateisten ändå nån slags vinnarkänsla.

Hur ofta händer det att situationen vänds och det istället är den kristna som går på offensiven och börjar attackera? Det känns ganska sällsynt, och faktiskt kan det kanske vara så att det är enbart då som ateister förstår att det sättet att resonera på är oärligt, när de får uppleva det själva.

En ateist som får uppleva det en gång kanske aldrig attackerar kristendom med den metoden igen, då fyllde det ändå ett syfte, även om det var oärligt på sätt och vis. Det fick ateisten att förstå.
Jag angriper inte kristendomen för att det skapar våld. Tvärt om försvarar jag den rätt ofta. Jag kritiserar att man tror på något som inte är verkligt. Att anklaga ateister som grupp för något kommunister gjort, är att förvränga verkligheten. Att religion ofta lett till våld och förföljelse och sker än, framförallt i religiöst styrda länder. Men det finns ofta även andra drivkrafter till många händelser.

Sen är frågan om man tar åt sig när någon säger något som är sant. Däremot borde ett bättre försvar från er sida vara att anklaga vissa extrema ideologier för vad de gjort och visa att jämfört med dem är religionen mycket bättre. Eller att påpeka att så är det inte längre bland kristna, utan det är andra religioner och ideologier som skapar våld idag.

Men med dagens indoktrinering har ni förmodligen tagit till sig även de marxistiska gudsförnekarnas åsikter. De gör precis som du gjorde, man anklagar t.ex. vita för vad vita har gjort, bara utifrån sin hudfärg och de idag har en skuld för det. Man drar bara fram det negativa aldrig något positivt. Men deras drivkraft är alltid att hata de som inte delar deras åsikter. De är ett större hot mot er än ateister, generellt. De hatar verkligen kristna och de som skapar narrativen om er, men försvarar alltid muslimer. Men som sagt, de är inte riktigt kloka.

Citat:
Bara titta på trådens rubrik, den är en trigger att få igång hat, och du föll för det. Vi rättfärdiga är här för att balansera upp påståendet att Gud skulle vara ond, medans du är i tråden med att kalla folk för svin och lögnare.
Det är helt klart en trigger, men förvränger man verkligheten protesterar jag mot det. Sen är det här förstås Flashback. Att jag kalla vänstersvinen för svin är förstås helt naturligt, då det var de som dödade kristna en masse i sovjet utifrån sin tro. De flesta här som angriper och hatar er här, är förmodligen vänster. Även om inte alla. Vänd det mot dem och dra fram alla ondska som de skapat genom historien och skapar än. Finns hur mycket som helst. Ren ondska.
Citera
2026-05-19, 18:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Gud är ingen människa, därför är inte gud ond eller god enligt våra normer.

När jag läser GT tycker jag gud mer förefaller som ett väsen. Varken god eller ond utan bara är.

Sedan har gud en helt annan tidsuppfattning en oss

Som ett exempel. Gud beskriver att han jagar judarna med draget svärd under den tiden de var fördriva. Vilket var sådär 2000 år. Vid ett annat tillfälle säger han om dem och denna tid: ett litet ögonblick övergav jag er.

En del saker som gud säger att han gör är det människor som gör, som om han tycker att han gör det bara för att han låter det ske.

Vi fick egen vilja, så vad vi gör med världen är upp till oss. Det är bara ett fåtal gången han ingriper och kommer att ingripa. Ansvaret hur det ser ut är således vårat.

Utöver det är Gud förknippas med eld. Jag tror att zoroatrismen, judendomen och kristendomen har samma gud.

Inom zoroatrismen är eld den starkaste symbolen för gud. Inom judendomen symboliserar eld Guds närvaro och i om kristendomen förknippas eld med den heliga änden och Guds väsen och rening.

Antingen är det samma gud eller har man tagit varandras bild av gud.

Allah har däremot inget med eld att göra. Så det kan inte vara samma gud. Även beter sig änglarna annorlunda i Islam.

Om man vill förstå gud tänker jag att det är bra att se på de religioner som har denna gud som är så starkt förknippad till eld. Se bortanför tiden och kulturen de texter är skrivna i. Se på det som är gemensam nämnare.

Mina tankar om vem gud är och hur vida han är god eller inte.
Citera
2026-05-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

När jag läser GT tycker jag gud mer förefaller som ett väsen. Varken god eller ond utan bara är.

Som ett exempel. Gud beskriver att han jagar judarna med draget svärd under den tiden de var fördriva. Vilket var sådär 2000 år. Vid ett annat tillfälle säger han om dem och denna tid: ett litet ögonblick övergav jag er.

En del saker som gud säger att han gör är det människor som gör, som om han tycker att han gör det bara för att han låter det ske.

Vi fick egen vilja, så vad vi gör med världen är upp till oss. Det är bara ett fåtal gången han ingriper och kommer att ingripa. Ansvaret hur det ser ut är således vårat.

Utöver det är Gud förknippas med eld. Jag tror att zoroatrismen, judendomen och kristendomen har samma gud.

Inom zoroatrismen är eld den starkaste symbolen för gud. Inom judendomen symboliserar eld Guds närvaro och i om kristendomen förknippas eld med den heliga änden och Guds väsen och rening.

Allah har däremot inget med eld att göra. Så det kan inte vara samma gud. Även beter sig änglarna annorlunda i Islam.

Om man vill förstå gud tänker jag att det är bra att se på de religioner som har denna gud som är så starkt förknippad till eld. Se bortanför tiden och kulturen de texter är skrivna i. Se på det som är gemensam nämnare.

Tycker du inte han förefaller ond när han dödar Arons söner knall fall när de offrar på fel sätt?

Vi läser Bibeln på väldigt olika sätt.

Det här med egen vilja är ju också märkligt. Jag vill förändra massor i världen men har inte minsta möjlighet till det

Vi människor gör så gott vi kan utifrån de bedrövliga förutsättningar vi fått.

Gud borde ingripa lite mer tänker jag.
Senast redigerad av Alltid42 2026-05-19 kl. 19:28.
Citera
2026-05-19, 19:46
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vilket brott ha jag begått?

Som ateist begår man brottet förnekelse av Guds existens.

Först på domedagen blir dömd eller frikänd för det.
Citera
2026-05-19, 19:53
Medlem
Äter man ett äpple får man skylla sig själv.
Och så gav gud landet till judeerna , så sa Gud Iraels Gud
!
Det var väl snällt

Han Sa inte mycke om Sverige , det kanske inte var så snällt
Senast redigerad av troligengud 2026-05-19 kl. 19:58.
Citera
2026-05-19, 19:55
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Tycker du inte han förefaller ond när han dödar Arons söner knall fall när de offrar på fel sätt?

Vi läser Bibeln på väldigt olika sätt.

Det här med egen vilja är ju också märkligt. Jag vill förändra massor i världen men har inte minsta möjlighet till det

Vi människor gör så gott vi kan utifrån de bedrövliga förutsättningar vi fått.

Gud borde ingripa lite mer tänker jag.
Jag har inte läst hela bibeln. Jag är överdrivet förtjust i profeterna i GT. Det är liksom min del.

Så jag kan inte bemöta det du skriver.

Eftersom jag tror att även zoroatrismen är samma gud så svarar jag dig utifrån det.

De har en tanke på att allt återkommer i vågor även gud.

Även inom judendom och kristendomen är ju inte gud speciellt närvarande nu. Det kan ju vara så att zoroatrismen har rätt. Gud återkommer i vågor, och för tillfället är vi i en period då han inte är här.

När gud igen bor på sion så ska ju alla (osäker på om man bor riktigt långt där ifrån) vara typ profeter och höra gud och se syner. Man är alltså i en period igen då gud är närvarande.
Även kan han ingriper då.

Jag tror inte gud kan placeras in som god eller ond enligt våra mått. Han är ingen människa, han är något helt annat. En medveten kraft kanske. Om jag får gissa kraften som gör att jorden inte är ett dött klot, eller en förmedlare av den kraften. Hur han är och det han säger tycker jag påminner mer om ett väsen en människa.
Citera
2026-05-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Det var väl via zoroastrismen som judendomen blev monoteistisk?
Citera
2026-05-19, 20:21
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Det var väl via zoroastrismen som judendomen blev monoteistisk?
Så är det säkert. De har ju mycket gemensamt.

Jag tycker änglarna ibland känns lite som gudar. Iallafall Michael hänger ju i hopp med ett folk eller plats.

Inom asatron, pratar man ju inte om en stor gud, man har ju flera gudar. Men i valans spådom kommer guden som skapat jorden/allt tillbaka.

Så asatron är kanske och lik. Odin är kanske som judarnas Michael. Vår första kung ska ju enligt sägen vara magog. Noaks barnbarn. Så det är ju inte omöjligt om vi också har influenser.

Vi, eller våra gudar är varken onda eller goda, vi är mer komplexa en så. Varför skulle gud vara så enkel att han kan sättas i ett fack?
Citera
2026-05-19, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Man kan tycka att Gud är ond för att han låter oss välja. Och att vi kan välja det som är ont. T.ex. att välja bort Jesus. Men hade du föredragit att vara radiostyrd av Gud(eller vad de nu kallar det som är gott/liv)

Det råder ju iofs delade meningar bland filosoferna huruvida vi har fri vilja…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in