2026-05-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Att köra med för hög belastning? Absolut. Bland annat genom att hålla för hög fart på de lugna distanspassen.

Nu pratar vi seriösa motionärer med tydliga ambitioner. Vilka Calles ambitioner blir nästa säsong är väl fortfarande höljt i dunkel.
Är väl en klassisk historia när Emil Jönsson hade med en kompis som väl ändå var hyfsat vältränad och ambitiös på ett lugnt pass och kompisen inte klarade av att åka så långsamt som man skulle utan hela tiden ville åka farten.

Historien om Calle på ett av sina första landslagsläger behöver väl inte dras igen men den går väl ungefär likadant.
Citera
2026-05-18, 22:41
Medlem
Citat:
Att köra med för hög belastning? Absolut. Bland annat genom att hålla för hög fart på de lugna distanspassen.

Nu pratar vi seriösa motionärer med tydliga ambitioner. Vilka Calles ambitioner blir nästa säsong är väl fortfarande höljt i dunkel.

Det finns väl motionärer som gör kanske. Jag tror inte det är så vanligt. Men det är klart tränar man 20 h i veckan är det ju en annan sak än om man tränar 8 h.

Haha ja. Köra i team men inte mot långlopp eller hur var det?
Citera
2026-05-18, 23:44
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Calle ska ju avsluta i storstil på hemmaplans vm 🙏
Citera
2026-05-19, 00:02
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Är det verkligen vanligt bland motionärer?
Det är typ det vanligaste misstaget bland motionärer, att både köra för mycket volym, och för hårt på de lugna passen och för lugnt på de hårda passen därför att de är trötta efter de "lugna passen" Många fattar inte betydelsen av zon 2 där det i princip räcker med att komma upp i 60% -70% av maxpuls för att hjärtat ska fyllas helt med blod vilket i förlängningen leder till att slagvolymen ökar. I avseende på att förbättra hjärtats slagvolym så spelar det inte någon roll om du kör på 70% eller 90% av maxpuls.
Citera
2026-05-19, 00:08
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Andemeningen bör ändå vara att de har tränat för lite och samtidigt med för hög intensitet i förhållande till den totala träningsmängden.

Samma misstag som många seriösa motionärer gör - slarvar med mängd- och återhämtningspassen och håller för hög fart vilket gör att de kör slut på sig själva.

Slutsats: Träna mycket - gärna mer - men ta det lugnt på de lugna passen och kör hårt på de hårda, och välj dem med omsorg. Och tänk på betydelsen av rätt kost och vila.
Blir det någon löpning för dig nuförtiden?
Citera
2026-05-19, 00:37
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Blir det någon löpning för dig nuförtiden?

Jag gör snart storstilad comeback, som Calle

Nej, det blir lite löpbands-lufs på gymmet på sin höjd. Jag har mina gyllene år bakom mig - långt bakom mig.

Citera
2026-05-19, 11:08
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Jag gör snart storstilad comeback, som Calle

Nej, det blir lite löpbands-lufs på gymmet på sin höjd. Jag har mina gyllene år bakom mig - långt bakom mig.

hehe...Meme-Calle inspirerar undrar dock vad han springer 10km på nuförtiden. 2021 fick han spö av Myhlback som då var 15 år gammal. https://raceid.com/en/races/7853/result
Citera
2026-05-19, 13:37
Medlem
Citat:
Det är typ det vanligaste misstaget bland motionärer, att både köra för mycket volym, och för hårt på de lugna passen och för lugnt på de hårda passen därför att de är trötta efter de "lugna passen" Många fattar inte betydelsen av zon 2 där det i princip räcker med att komma upp i 60% -70% av maxpuls för att hjärtat ska fyllas helt med blod vilket i förlängningen leder till att slagvolymen ökar. I avseende på att förbättra hjärtats slagvolym så spelar det inte någon roll om du kör på 70% eller 90% av maxpuls.

Det är sånt där man alltid hör men jag är skeptisk. Som motionär tror jag inte man ska försöka kopiera elitens upplägg. Har man inte lika mycket tid är det inte alls lika viktigt att köra massa lugna pass. Då kan betydligt mer av träningen vara hårdare, det är ändå den som ger mest effekt. Men visst, att alltid köra halvhårt så man aldrig orkar köra riktigt högintensivt är nog dumt.
Citera
2026-05-19, 14:36
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Det är sånt där man alltid hör men jag är skeptisk. Som motionär tror jag inte man ska försöka kopiera elitens upplägg. Har man inte lika mycket tid är det inte alls lika viktigt att köra massa lugna pass. Då kan betydligt mer av träningen vara hårdare, det är ändå den som ger mest effekt. Men visst, att alltid köra halvhårt så man aldrig orkar köra riktigt högintensivt är nog dumt.
De flesta av passen ska vara lugna även om du är motionär. Om du är en hyfsat seriös motionär som tränar fyra gånger i veckan så bör man köra max ett kvalitetspass i veckan där man tränar v02-max. I övrigt bör man köra ett lugnt långdistanspass och resten lugna distanspass. Det är inte en åsikt, det bygger på fakta. Vad du tror eller inte tror är inte relevant. Du kan alltid kolla i Almgrens senaste bok "Spring snabbare" om du känner att du behöver en källa. Om man är ännu seriösare och kör 5-7 pass i veckan så rekommenderar Almgren att man kör tre lugna distanspass, ett lugnt långdistanspass, ett tröskelpass, och ett v02-max pass i veckan. Nästa nivå efter det är för de som springer som elitlöpare vilket vi inte behöver ta upp här.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-05-19 kl. 14:39.
Citera
2026-05-19, 14:47
Medlem
Citat:
De flesta av passen ska vara lugna även om du är motionär. Om du är en hyfsat seriös motionär som tränar fyra gånger i veckan så bör man köra max ett kvalitetspass i veckan där man tränar v02-max. I övrigt bör man köra ett lugnt långdistanspass och resten lugna distanspass. Det är inte en åsikt, det bygger på fakta. Vad du tror eller inte tror är inte relevant. Du kan alltid kolla i Almgrens senaste bok "Spring snabbare" om du känner att du behöver en källa. Om man är ännu seriösare och kör 5-7 pass i veckan så rekommenderar Almgren att man kör tre lugna distanspass, ett lugnt långdistanspass, ett tröskelpass, och ett v02-max pass i veckan. Nästa nivå efter det är för de som springer som elitlöpare vilket vi inte behöver ta upp här.

Almgren är elitlöpare. Jag vet inte vad han har för kunskaper och erfarnheter av att träna motionärer? Jag vet inte hur en bok av honom är "fakta"?

Det är naturligtvis trendigt att träna som eliten. Det förstår jag också. Men som motionär bör man nog tänka lite annorlunda.
Citera
2026-05-19, 14:51
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Almgren är elitlöpare. Jag vet inte vad han har för kunskaper och erfarnheter av att träna motionärer? Jag vet inte hur en bok av honom är "fakta"?

Det är naturligtvis trendigt att träna som eliten. Det förstår jag också. Men som motionär bör man nog tänka lite annorlunda.
har du svårt för läsförståelse eller? Jag skrev ju att upplägget är för motionärer och att nästa nivå är för elitlöpare. Sen har Almgren självklart bättre koll på hur en motionär ska träna än du har
Citera
2026-05-19, 14:53
Medlem
Citat:
har du svårt för läsförståelse eller? Jag skrev ju att upplägget är för motionärer och att nästa nivå är för elitlöpare. Sen har Almgren självklart bättre koll på hur en motionär ska träna än du har

Som sagt, jag hade hellre lyssnat på någon som tränar motionärer än en världslöpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in