2026-05-18, 23:52
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Du har ju tydligen inte sett konfrontationerna. I princip alla chattar med fler barn än dumpens fiskare.

Vad jag menar är att de inte är första gången de tar kontakt med barn. Sedan om de sker irl eller på nätet låter jag vara osagt. Uppenbarligen vill de träffa barn på riktigt när de möter upp Dumpen.
Hur vet du eller Dumpen det, har någon erkänt något sådant, vi vet att flera fiskare har varit inblandade i snacket med gäddor, och det har hänt att de erkänt det och vi har sett dumpar på det. Om gäddorna kontaktat riktiga barn tvekar jag på att de erkänt det, och då kan man inte utgå från det.

Jag är säker på att alla med körkort har kört för fort, men man kan inte utgå från det.
Citera
2026-05-19, 09:24
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
https://dumpen.se/2026/05/18/sverige-ar-ett-markligt-land/

Patrik har en poäng.
Nej det har han inte. Det har han aldrig. Han pratar om sin lilla ankdamm.
Citera
2026-05-19, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Nu läste du dåligt, Patrik hymlar inte med att han mobbar Sara, han filmar detta för allmän beskådan, detta är unikt för en mobbare, de brukar inte exponera detta, men Patrik är Patrik, en unik personlighet.

Empati handlar om att kunna sätta sig in i någons situation som man inte själv har upplevt. Sympati är att kunna förstå att någons situation är svår utan att förstå dennes utsatthet, eller att man själv har varit i den situationen och därmed vet hur situationen gestaltar sig. Empati kräver mer hjärnarbete, sympati kan man lära sig, från ex. v. sin mamma.

Nu handlar det inte om mer eller mest. Jag bryr mig om alla som blir utsatta och kan inte värdera personlig känsla av utsatthet, jag kan förstå deras utsatthet men vet inte graden, och värderar inte på det sättet som du gör.

Jag har då aldrig sett Patrik mobbas.

Sympati är synonymt med medkänsla. Det jag undrar om du känner mer för gäddorna än de som blir utsatta?
Citera
2026-05-19, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Vi pratar om att bli uppsagda vilket är skyddat av las. Du ändrar ju fan vad du diskuterar utan att meddela det. Eller någon form utav skenmanöver.

Jag menar att grupptrycket får gäddor att självmant gå. Och det är tillåtet enligt LAS.
Citera
2026-05-19, 09:56
Medlem
Citat:
Jag har gett dig goda grunder på att det är felaktigt påstående ifrån dig. Motbevisa mig.

Du skrev inte begripligt och jag tänker inte bara på alla stavfel.
Citera
2026-05-19, 10:34
Medlem
Citat:
Nej att de sannolikt gjort det. Och att de förmodligen inte är första gången.

Du verkar bortse från mörkertalet. Polisen tar knappast många gärningsmän.

Du verkar lita blint på gäddorna att de var första gången.
1, Din grund om att det skulle vara troligt är en ful tolkning. Där de som begår dessa brott inte troligt letar på nätet. Det gör det inte mer troligt att någon som söker på tinder och Grindr skulle stöta på barn och där med har erfarenhet sedan tidigare. Sara var ju stolt i något inslag nyligen om att de hittar massa på Grindr som är 18+ sida.

2, Om det funnits någon form utav trovärdighet i att dessa skulle gjort något mot riktiga barn eller besitta övergreppsmaterial så skulle polisen slå till vilket de inte gjort. Då detta hade du hört om DIREKT ifrån Sara.

3, Ditt egna argument "Har du inte läst loggarna?" Fiskaren är ju uppenbart inte den som gromas utan är uppenbart en människa som försöker MANIPULERA fram ett brott.

4, Brottsprovokation är inte godkänt som metod för polis då det anses till stor del kunna framkalla NYA brott. Alltså brott som aldrig skulle begåtts utan extern påverkan. Vilket också framgår i loggarna när fiskaren försöker snärja in och använda manipulativa metoder.

Hade något mer exempel till men det är mer grund än du gett till ditt löst formulerande antagande om hur det skulle vara mer troligt. Då det i stor del tycks vara människor som letat efter sexkontakt på vuxensidor där de stött på. Det är främst ensamma och desperata människor som begår snedsteg. Framförallt när vi pratar om 14,9 åringarna. Detta gäller inte på <13år eller pedomamma.
De som chattar med yngre än 13 är svårare att göra liknande bedömning på då de troligen sökt efter just barn. Pedomamma kan det finnas 2 olika. Den som bara spelar med och är intresserad av mamman inte barnen. Samt den som är mer intresserad av barnen.

Men överbevisa mig nu att de som chattat med 14,9åringarna troligen har offer eller utnyttjat andra.

Fram med bevis istället.
Citera
2026-05-19, 10:55
Medlem
Citat:
Jag menar att grupptrycket får gäddor att självmant gå. Och det är tillåtet enligt LAS.
Det var inte vad jag sa eller vad vi diskuterade. Ditt initiala inlägg med citat ifrån Patrik var att de diskuteras att de blir av med karriären. Något som är mycket större än ett jobb.

Dessutom är det inte tillåtet enligt LAS att trycka ut någon ifrån arb.platsen.
Citat:
grupptrycket får gäddor att självmant gå
https://arbetet.se/2024/01/26/mobbning-pa-jobbet-det-ska-du-gora-om-du-blir-mobbad-pa-jobbet/
Det finns ingen rättighet i att tvinga någon att säga upp sig. Att bli utfryst eller uttryckt ifrån en arbetsplats kan aktivera LAS.

Vad som är godkänt är att arbetstagaren säger upp sig självmant pga vad som skett. Arbetstagare och arbetsgivare kan gemensamt besluta om att det är bäst att arbetstagaren lämnar pga en mängd olika anledningar ex stämningen på arbetsplatsen. Så länge inte arbetstagaren känner sig tvingad då kan arbetsgivaren behöva vidta åtgärder först.
Det finns också andra anledningar så som att arbetstagaren har svikit förtroendet hos arbetsgivaren detta kan vara sådant som att de stulit ifrån företaget eller arbetar i en matvarubutik och blir dömd för stöld ifrån en annan matvarubutik tänk ICA och Citygross. Då detta beteende kan skada arbetsgivarens förtroende för att personen kanske stjäl ifrån arbetsgivaren med.
Detta är dock inte applicerbart på större delen utav alla uthängda men som jag påpekat kan det sistnämnda vara till applicerbart på större delen av alla yrken men som jag nämnt kan det gå på skolpersonal. Något som du försökte vrida till mina personliga åsikter och allmänt betedde dig svinigt.

Det är dock om personen är anställd, om personen söker nytt jobb ändras ALLT speciellt om de kommer förbi 6mån provanställningen. Generellt sitter personen tryggare då enligt LAS.

Nu fick du det handmatat till dig då du inte orkade kolla upp vad LAS faktiskt innebar och fortsatte hitta på eget om hur det är ok eller hur diskussionen var när den inte var så.

Det stora problemet är ju också om varför detta diskuteras så som Patrik anser fel är ju att det blir svårare att få jobb framåt även om de ändrat sig. Något som herr Patrik borde kunna inse själv då han i artikeln ifrån Expressen "Jag är dumpenpatrik nu" ojar sig över att han inte anställs i andra sammanhang eller som föreläsare längre då han blivit svartmålad.

Detta är ju något de skulle kunna ta tag i. Exempelvis igenom att ändra gamla artiklar och anonymisera. Istället för att det är ett evigt straff. Målet borde ju ändå vara vård eller ändra sig för att sedan kunna vandra en annan väg istället för att fortsätta på den mörka stigen.
Citera
2026-05-19, 11:14
Medlem
Citat:
Det var inte vad jag sa eller vad vi diskuterade. Ditt initiala inlägg med citat ifrån Patrik var att de diskuteras att de blir av med karriären. Något som är mycket större än ett jobb.

Dessutom är det inte tillåtet enligt LAS att trycka ut någon ifrån arb.platsen.

https://arbetet.se/2024/01/26/mobbning-pa-jobbet-det-ska-du-gora-om-du-blir-mobbad-pa-jobbet/
Det finns ingen rättighet i att tvinga någon att säga upp sig. Att bli utfryst eller uttryckt ifrån en arbetsplats kan aktivera LAS.

Vad som är godkänt är att arbetstagaren säger upp sig självmant pga vad som skett. Arbetstagare och arbetsgivare kan gemensamt besluta om att det är bäst att arbetstagaren lämnar pga en mängd olika anledningar ex stämningen på arbetsplatsen. Så länge inte arbetstagaren känner sig tvingad då kan arbetsgivaren behöva vidta åtgärder först.
Det finns också andra anledningar så som att arbetstagaren har svikit förtroendet hos arbetsgivaren detta kan vara sådant som att de stulit ifrån företaget eller arbetar i en matvarubutik och blir dömd för stöld ifrån en annan matvarubutik tänk ICA och Citygross. Då detta beteende kan skada arbetsgivarens förtroende för att personen kanske stjäl ifrån arbetsgivaren med.
Detta är dock inte applicerbart på större delen utav alla uthängda men som jag påpekat kan det sistnämnda vara till applicerbart på större delen av alla yrken men som jag nämnt kan det gå på skolpersonal. Något som du försökte vrida till mina personliga åsikter och allmänt betedde dig svinigt.

Det är dock om personen är anställd, om personen söker nytt jobb ändras ALLT speciellt om de kommer förbi 6mån provanställningen. Generellt sitter personen tryggare då enligt LAS.

Nu fick du det handmatat till dig då du inte orkade kolla upp vad LAS faktiskt innebar och fortsatte hitta på eget om hur det är ok eller hur diskussionen var när den inte var så.

Det stora problemet är ju också om varför detta diskuteras så som Patrik anser fel är ju att det blir svårare att få jobb framåt även om de ändrat sig. Något som herr Patrik borde kunna inse själv då han i artikeln ifrån Expressen "Jag är dumpenpatrik nu" ojar sig över att han inte anställs i andra sammanhang eller som föreläsare längre då han blivit svartmålad.

Detta är ju något de skulle kunna ta tag i. Exempelvis igenom att ändra gamla artiklar och anonymisera. Istället för att det är ett evigt straff. Målet borde ju ändå vara vård eller ändra sig för att sedan kunna vandra en annan väg istället för att fortsätta på den mörka stigen.

Uppsägningstiden är en månad från arbetsgivare och anställd enligt LAS.

Som jag skrev tidigare menar jag att personen går självmant p.g.a. situationen.
Sedan har gäddan sig själv att skylla om karriären blir förstörd på grund av att han har ett kriminellt beteende.
Citera
2026-05-19, 11:15
Medlem
Var inne och lyssnade lite på kacklet i Facebookgruppen där det förs debatt mellan tanter som tycker lika samt är hjärntvättade. Minns dock ett tillfälle där en kvinna lite försiktigt men konstruktivt pep till om en efterbliven som hängdes ut som fitt- alt. kukmagnet på Dumpen och kvinnan fick direkt örfilar av dom övriga tanterna samt hamnade i bad standing.

Det finns en del sköna frånskilda grindvakter med lådvinet i knät i den där gruppen som t om snuskgubbarna hade nobbat vilket tanterna är medvetna om och detta kryddar samtalet i den slutna gruppen. Dom svingar så hårt så Sara var tvungen att stänga av kommentarsfältet på Dumpen eftersom hon inte har råd med fler stämningsansökningar.

Ställer du inte upp 100% på precis allt Dumpen gör så är du pedofilkramare.

När fina Sara släpper nytt så ställer sig tanterna i givakt och trycker gilla direkt men visst hennes texter brukar vara matnyttiga.
Citera
2026-05-19, 11:21
Medlem
Citat:
1, Din grund om att det skulle vara troligt är en ful tolkning. Där de som begår dessa brott inte troligt letar på nätet. Det gör det inte mer troligt att någon som söker på tinder och Grindr skulle stöta på barn och där med har erfarenhet sedan tidigare. Sara var ju stolt i något inslag nyligen om att de hittar massa på Grindr som är 18+ sida.

2, Om det funnits någon form utav trovärdighet i att dessa skulle gjort något mot riktiga barn eller besitta övergreppsmaterial så skulle polisen slå till vilket de inte gjort. Då detta hade du hört om DIREKT ifrån Sara.

3, Ditt egna argument "Har du inte läst loggarna?" Fiskaren är ju uppenbart inte den som gromas utan är uppenbart en människa som försöker MANIPULERA fram ett brott.

4, Brottsprovokation är inte godkänt som metod för polis då det anses till stor del kunna framkalla NYA brott. Alltså brott som aldrig skulle begåtts utan extern påverkan. Vilket också framgår i loggarna när fiskaren försöker snärja in och använda manipulativa metoder.

Hade något mer exempel till men det är mer grund än du gett till ditt löst formulerande antagande om hur det skulle vara mer troligt. Då det i stor del tycks vara människor som letat efter sexkontakt på vuxensidor där de stött på. Det är främst ensamma och desperata människor som begår snedsteg. Framförallt när vi pratar om 14,9 åringarna. Detta gäller inte på <13år eller pedomamma.
De som chattar med yngre än 13 är svårare att göra liknande bedömning på då de troligen sökt efter just barn. Pedomamma kan det finnas 2 olika. Den som bara spelar med och är intresserad av mamman inte barnen. Samt den som är mer intresserad av barnen.

Men överbevisa mig nu att de som chattat med 14,9åringarna troligen har offer eller utnyttjat andra.

Fram med bevis istället.

De gör förmodligen båda. De letar på nätet och sannolikt skapar nya offer i sin närhet.
Vad har du för belägg att de är första gången de träffar barn?
Sannolikheten talar emot det.

Men de har ju gjort det ett antal ggr. Sara har ju ringt polisen många gånger då gäddor skickar övergreppsmaterial.
Var kommer din bild ifrån att gäddorna är änglar. Och att detta är första snedsteget?

Läs Lex dumpen. Polisen har mer möjligheter nu.
https://dumpen.se/2026/03/17/lex-dumpen-kommer-nagot-egentligen-att-forandras/

Det är intressant hur du drar gränserna för vad du anser är okej.
Citera
2026-05-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Alla som ertappas med något fel och fult säger naturligtvis att det är första gången.
Det gäller även gäddorna.
Har svårt att tro att det skulle vara första gången för de snart 800 gäddor.

Nej det är inte speciellt sannolikt.

Det är väl som Dumpens motto.

Det är inte slumpen att man hamnar på Dumpen.
Citera
2026-05-19, 12:30
Medlem
Citat:
Uppsägningstiden är en månad från arbetsgivare och anställd enligt LAS.

Som jag skrev tidigare menar jag att personen går självmant p.g.a. situationen.
Sedan har gäddan sig själv att skylla om karriären blir förstörd på grund av att han har ett kriminellt beteende.
Du måste fortfarande ha en giltig anledning samt fack kan ha andra regler de måste anpassa sig efter, då kan uppsägningen vara mycket längre.

Du skrev inte alls att den kan välja att gå självmant pga situationen, du skrev att den kan bli utpressad eller mobbad att lämna.

Bra att du bekräftar att det är förtal det rör sig om både vad du gör och Sara gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in