Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Jag menar att grupptrycket får gäddor att självmant gå. Och det är tillåtet enligt LAS.
Det var inte vad jag sa eller vad vi diskuterade. Ditt initiala inlägg med citat ifrån Patrik var att de diskuteras att de blir av med karriären. Något som är mycket större än ett jobb.
Dessutom är det inte tillåtet enligt LAS att trycka ut någon ifrån arb.platsen.
Citat:
grupptrycket får gäddor att självmant gå
https://arbetet.se/2024/01/26/mobbning-pa-jobbet-det-ska-du-gora-om-du-blir-mobbad-pa-jobbet/
Det finns ingen rättighet i att tvinga någon att säga upp sig. Att bli utfryst eller uttryckt ifrån en arbetsplats kan aktivera LAS.
Vad som är godkänt är att arbetstagaren säger upp sig självmant pga vad som skett. Arbetstagare och arbetsgivare kan gemensamt besluta om att det är bäst att arbetstagaren lämnar pga en mängd olika anledningar ex stämningen på arbetsplatsen. Så länge inte arbetstagaren känner sig tvingad då kan arbetsgivaren behöva vidta åtgärder först.
Det finns också andra anledningar så som att arbetstagaren har svikit förtroendet hos arbetsgivaren detta kan vara sådant som att de stulit ifrån företaget eller arbetar i en matvarubutik och blir dömd för stöld ifrån en annan matvarubutik tänk ICA och Citygross. Då detta beteende kan skada arbetsgivarens förtroende för att personen kanske stjäl ifrån arbetsgivaren med.
Detta är dock inte applicerbart på större delen utav alla uthängda men som jag påpekat kan det sistnämnda vara till applicerbart på större delen av alla yrken men som jag nämnt kan det gå på skolpersonal. Något som du försökte vrida till mina personliga åsikter och allmänt betedde dig svinigt.
Det är dock om personen är anställd, om personen söker nytt jobb ändras ALLT speciellt om de kommer förbi 6mån provanställningen. Generellt sitter personen tryggare då enligt LAS.
Nu fick du det handmatat till dig då du inte orkade kolla upp vad LAS faktiskt innebar och fortsatte hitta på eget om hur det är ok eller hur diskussionen var när den inte var så.
Det stora problemet är ju också om varför detta diskuteras så som Patrik anser fel är ju att det blir svårare att få jobb framåt även om de ändrat sig. Något som herr Patrik borde kunna inse själv då han i artikeln ifrån Expressen "Jag är dumpenpatrik nu" ojar sig över att han inte anställs i andra sammanhang eller som föreläsare längre då han blivit svartmålad.
Detta är ju något de skulle kunna ta tag i. Exempelvis igenom att ändra gamla artiklar och anonymisera. Istället för att det är ett evigt straff. Målet borde ju ändå vara vård eller ändra sig för att sedan kunna vandra en annan väg istället för att fortsätta på den mörka stigen.