2026-05-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vilka tänker du på då….?
SD övergav de långtidsarbetslösa. SD övergav kravet att utvisa de som inte har i landet att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Intressant påstående. Det skulle man vilja se en uträkning på!

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ränteavdraget är inget som dykt upp nu utan funnits väldigt länge.
Att man nu tagit bort möjligheten med ränteavdrag på lån utan säkerhet är i min värld väldigt vettigt då det är just dessa lån som gör fattiga fattigare.
Att ta lån för att köpa en resa är det mest idiotiska man kan göra så det är väldigt bra att man får människor att tänka till innan ett sånt beslut. Kan man inte spara ihop 10 000kr under året till en resa så kommer man heller inte kunna betala 15 000kr för samma resa med ränta året efter och då är resan dessutom endast ett dimmigt minne.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Kan du inte förklara vad du menar med dessa påståenden?

1. "M är ett rent råkapitalistiskt parti som skiter fullständigt i normala inkomsttagare."

2. "De fattigaste i samhället tar man allt ifrån för att rika ska få några kronor till."

3. "Ränteavdraget är ett typexempel där de med egendom får göra avdrag men inte de utan. De fattiga får subventionera de rikas lån."

Förklara gärna hur du anser att dessa påstående fungerar/faller ut i praktiken?
Att fattiga inte får dra av räntan gör inte att de slutar ta lån, de blir dock fattigare för deras kostnad ökar. De tar lån av samma anledning som rika, de vill köpa något eller snarare måste köpa något de inte kan göra på månadens budget. Bilen är kanske trasig eller tvättmaskinen. Vad pengarna används till är i sak ointressant.

Betänk att någon lånar till en bil som behövs för att få runt vardagen, någorlunda frihet och bekvämlighet. Den som tar blancolån får inte dra av ränta men den som belånar sin bostad får. Detta är inte jämställt. Lika villkor måste gälla för alla. Antingen får man dra av ränta eller inte. Staten kan inte ge de rikare billigare lån medan de låter de fattigare själv betala hela sin kostnad.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-05-19 kl. 09:17.
Citera
2026-05-19, 09:31
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
SD övergav de långtidsarbetslösa. SD övergav kravet att utvisa de som inte har i landet att göra.

Att fattiga inte får dra av räntan gör inte att de slutar ta lån, de blir dock fattigare för deras kostnad ökar. De tar lån av samma anledning som rika, de vill köpa något eller snarare måste köpa något de inte kan göra på månadens budget. Bilen är kanske trasig eller tvättmaskinen. Vad pengarna används till är i sak ointressant.

Betänk att någon lånar till en bil som behövs för att få runt vardagen, någorlunda frihet och bekvämlighet. Den som tar blancolån får inte dra av ränta men den som belånar sin bostad får. Detta är inte jämställt. Lika villkor måste gälla för alla. Antingen får man dra av ränta eller inte. Staten kan inte ge de rikare billigare lån medan de låter de fattigare själv betala hela sin kostnad.

Du verkar ha missförstått något fullständigt.
Din ekonomiska status avgör knappast om du får göra ränteavdrag eller inte.
Rika och fattiga personer får göra eller inte göra exakt samma ränteavdrag.

Då är det väl mer orättvist för mig som inte får göra några rut eller rot-avdrag för arbeten på min fastighet då mina inkomster ej räknas som inkomst av tjänst.
Om jag "arbetar" med daytrading så räknas mina inkomster som inkomst av kapital och inte som inkomst av tjänst, vilket medför att jag inte får kvitta rut och rot mot min reavinstskatt på 30%.
Där kan du prata om orättvisa.

Men du får gärna försöka att svara på frågorna jag ställde.
Och efter som du skriver lite "rörigt", så ställde jag dem i punktform från 1-3.
Du får gärna beta av de i tur och ordning.
Citera
2026-05-19, 09:41
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Det går inte så bra för högern i Tidö-regeringen enligt opinionssiffrorna längre, vad tror ni det beror på?
https://www.svt.se/special/valjarbarometern

SVT och övrig MSM vill gärna förmedla detta budskap, men det är som vanligt lögn. På Flashback härjar dessutom mången haverist vilket ökar känslan av hopplöshet, men dessa haverister har inget reelt inflytande på politiken. Det mest slående exemplet är väl AfS som av haverister på Flashback bedömdes kunna få så mycket som 6% i sitt första val, men som slutade med ett magplask på 0,3% (hahaha). Sedan dess har partiet backat med 0,1% i varje val (hahaha).

Något mer nyktra bedömer att Tidö kommer starkt på slutet. Kommer bli fyra härliga år av högerstyre till.

Skulle olyckan vara framme så kommer de rödgröna ändå att tvingas styra på högerbudget (hahaha).
Citera
2026-05-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Mkt bra poäng. Detta ovanpå dubblat rot- och rutavdrag.
Elpristaket som var ett gemensamt löfte innan valet och skulle "vara på plats innan jul" omvandlades till ett elstöd om betalades ut på våren.

Vilket ledde till en kall och fattig jul för svensson men mångmiljonvillorna som hade råd att ligga ute med pengar fick tillbaka allt. Dom som inte hade råd att ligga ute fick snåla.

Tidö hemligstämplade vilka områden som fick mest av pengarna, men utbetalningar på uppåt miljonen till enskilda privatpersoner skedde.

"Man säger en sak innan valet, sen säger man en annan sak efter valet" som Tidö uttryckte saken.
Citera
2026-05-19, 09:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Vilken jävla b-kommentar.
Man ska inte lita på svensk statskontrollerad media.
Citera
2026-05-19, 09:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
cheferna på SVT har varit tillsatta av högern sen 2014.

Nuvarande chef är adelskvinna
Jepp, statskontrollerad media. Precis som i Ryssland. Fruktansvärt.
Citera
2026-05-19, 10:03
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Om man röstar höger vill man ju att dom rika ska få det bättre.
Om man röstar höger så vill man att ALLA ska få det bättre. Ok, en konsekvens kan vara att några får det ÄNNU bättre, vilket kan upplevas som orättvist.

Om man röstar vänster vill man att alla ska ha det ungefär lika dåligt. Det är eländigt, men det är iallafall rättvist. För en del är detta viktigare än att ha det bra.
Citera
2026-05-19, 10:13
Medlem
Tidö är för massövervakning.
Därför kommer jag rösta på Piratpartiet.
Citera
2026-05-19, 10:19
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är mycket enkelt. Tidö består av fyra partier:
  • Ett parti som inget annat parti egentligen vill ha att göra med
  • Ett annat parti som historiskt representerar exakt det motsatta mot allt partiet gör och föreslår
  • Ett annat parti vars enda halv-vettiga medlem är dess ledare: gillar du inte den personen så...
  • Och så SD

Klart som fan att det här inte hänger ihop och därmed inte utgör en trovärdig koalition som kan betros med att styra landet. Så ja nästa omgång blir oundvikligen sossar och miljöterrorister.

Jag satt och funderade på vilken av punkterna 1-3 som motsvarade SD bäst, men så kom partiet som punkt fyra...
Citera
2026-05-19, 10:28
Medlem
Jag kolla statistiker på SCB och 2025 ökade det bara med 1116 män som inte var födda i Sverige i folkmängden.

De exakta siffrorna är 2024 1100737 män som inte var födda i Sverige och 2025 var det 1101853. en ökning med 1116.

Mellan 2014 och 2022 ökade antalet män som inte var födda i Sverige med 36790 per år i snitt

När vänstern hade makten var det i genomsnitt en ökning med 33 gånger fler män än när Tidö har makten 2025.

Tidö gör skillnad ,vi får ett lugnare samhälle om de får fortsätta.
Citera
2026-05-19, 10:37
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Jag satt och funderade på vilken av punkterna 1-3 som motsvarade SD bäst, men så kom partiet som punkt fyra...

grejen är väl att tidelaget bara består av sd och sd-lookalajks så det är bara samma skit i olika förpackningar. numera är dom så lika så det är svårt att avgöra vem som egenkligen är vem. är det jå eller uk eller sm man sitter och plågas av.
Citera
2026-05-19, 10:49
Medlem
Jag röstade på Tidö partierna och kommer vinna eller försvinna med dem och kommer absolut inte att ändra min röst, är det som public service vill som är starkt kontrolelrade av ledare som har som sympatiserar med vänstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in