2026-05-19, 05:54
Medlem
Förutom Bathina Philipsson har nu även Camilla Läckberg skyndat sig till Lundsbergs försvar.

Och det förvånar mig inte alls.

Lundsberg hejar på makthierarkier och den starkes rätt att gå före i matkön.

Läckberg har tidigare i media berättat att när familjen åker på gemensamma semesterresor sitter föräldrarna i första klass - medan barnen får åka med resten av packet. Barnen har ju inte ”förtjänat” sina platser i första klass.

Lite oklart hur herr Läckberg har förtjänat sin plats där med tanke på att det är ju hon som står för stålarna, men han har väl gjort en ”Bathina” dvs förtjänat sin plats sängvägen..?

Det att barnen inte stör föräldrarna i första klass utan tas hand om de andra resenärerna och flygvärdinnorna står i paritet hur man i allmänhet förhåller sig till ungar i dessa Lundsbergskretsar. Man litar på kamratuppfostran även i detta fall för att själv kunna njuta av sin drink ifred..
Citera
2026-05-19, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Han är dömd för misshandel!

Han har ju lurat skjortan av sina föräldrar om mobbing och paranteserna har gått på det.
Hade de berättat för sonen att nu går vi till SVT och berättar om ditt liv på din skola och det kommer finnas på plattformar i resten av ditt liv, hade säkert sonen tvärnitat och sagt att såfan i helvete att ni inte gör.
För det är inte sant

Har SVT granskat alla hatiska texter sonen påståtts sig fått..nä det kan de ju inte om inte sonen ens känner till programmet.
Sonen måste ha tagit bilder på de rasistiska texter som målats på dörrar/väggar etc. och skickat till föräldrarna. Vilken sjuk jävel, han borde läggas in. Han är själv den dömde misshandlaren.

Vilken soppa och som de måste skämmas ögonen ur sig.

Skolan borde väl slänga ut dottern om hon fortfarande går där.

Jag håller med dig, förutom om att du tycker att skolan borde slänga ut dottern. Att jag tycker absolut inte att hon skall behöva straffas för att hennes bror är stygg. Däremot så om jag vore förälder till ett barn som jag trodde blivit brutalt mobbad på en skola, så skulle jag inte tillåta att något av mina barn fick gå kvar på en sådan skitskola. TROR jag....Det beror väl i sig på ungens egna åsikter, att man vill ju inte råka krascha sitt barns tillvaro vad gäller kompisar, betyg etc.

Men jag tycker absolut inte att skolor skall straffa syskon till idioter.
Citera
2026-05-19, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Tycker att Gunillas hela beteende handlar om att rädda bilden av sig själv - hon vill inte vara mamman som har en son som slåss för då har man ”uppfostrat ett monster” med hennes egna ord. Känns som en fröken duktig på anabola som funkar när allt flyter på men om ngt kan få henne att framstå som inte perfekt då gör hon vad som helst. Kanske narcissist om man kollar hennes insta.

Hennes intervju med SVT går inte ihop med vad sonen säger i rättegången: till psykologen och föräldrarna ska sonen ha berättat att han flera gånger blivit misshandlad med ett bälte men i rätten 9 mån senare så är anledningen till att han iklädd balaklava tar med ett bälte inte alls för att slå någon. Han har aldrig varit med om att bälten används för att slå någon utan bara för ljudeffekten, det är därför alla har med bälten. Han verkar uppenbart ljuga i rätten jämfört med vad hans mamma berättar i dokumentären.

Den yngre dottern verkar ha gått kvar på Lundsberg samtidigt som Gunilla på Instagram beskriver att de haft ett helvete sedan incidenten och att de valt att inte vara tysta. Undrar om hennes första damage controle våren 2025 när hon kontaktar SVT med tiden fått henne att inse att hon gjort allt värre eftersom hon inser att sonen kommer att dömas. Kanske kunde hon och hennes man inte backa ur dokumentären efter att ha slagit på den jättestora trumman och nu är det damage controle 2 som aktiverats.

Ja, det är nog inte lätt att ingå i skolledningen, när man agerar mot mobbning/misshandel, gör polisanmälan, stänger av förövarna...Ja, då ska en av förövarnas föräldrar bli skogstokiga och ställa upp i en tv-dokumentär om vad synd det är om förövaren. Jag hoppas att offrens föräldrar få ge sin version i ett kommande avsnitt. Annars är det väl ingen vidare dokumentär om inte bägge sidor får delge sin "sanning"..?
Citera
2026-05-19, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Visserligen har det gått några kända dyslektiker på Lundsberg (tänker tex på kungafamiljen) så jag tror att de nog har satsat rätt bra på den sortens stöd. Men men.. För 360.000kr får man rätt så mycket stöd för sin dyslexi även om han hade velat bo kvar i Stockholm..

Gunilla konstaterade att hon och maken resonerade som så att Lundsberg skulle vara en språngbräda ut till världen för deras son. Alltså inte bara hjälp med dyslexin.

Självklart spelade andra saker in i valet av skolan. Prestige. Kontakter. Skrytvärdet. etc

Sen ska man inte glömma bort grupptrycket och tystnadskulturen. Plus det faktum att även vuxna i skolan tycks ha accepterat parallellsamhället och dess regler..

Det verkar som att Gunilla redan i första avsnittet vet att sonen har utsatt andra för vidrigheter, men hon själv rättfärdigar det genom att resonera som om det handlade om att ge igen. Vilket ju inte var fallet. Sonen ger ju igen med samma mynt till yngre elever. De som i Indien skulle kallas för daliter - kastlösa. Han hyser inte empati med de yngre och skyddslösa utan njuter av att äntligen ha kommit till den position där andra måste lyda honom - annars blir det konsekvenser.

Makt berusar.

Fast skolan agerade väl och stängde av och polisanmälde dessa brutala mobbare, och då blev Gunilla sur för att det var tydligen djävligt dåligt gjort av skolan. Eftersom mobbaren var hennes egen son.
Citera
2026-05-19, 08:54
Medlem
Man frågar ju sig varför föräldrarna väljer att gå bakom ryggen på sitt barn.
Vid inspelningen var han väl myndig, eller nästan myndig.
Undrar om dottern ingår i det sveket.

Sen är det förvånande hur papegojligt Gunilla drar rasistkortet till marknadschefen, hon säger att hon gång på gång hade förhört sig om det fanns rasism på skolan.

Vad är det för jävla fråga.
- Ungen har ett svenskt namn och en helsvensk pappa
- Vad väntade hon sig att marknadschefen skulle svara.
- Alla vet att det finns en värdegrund i skollagen som skall följas.
- Alla vet att det finns rasistiska strukturer i typ alla skolor.
- Ställer hon samma fråga i sina nätverk bland de anställda etc.

Hon vänder på rasistkortet på ett sofistikerat sätt om ni förstår vad jag menar.
Citera
2026-05-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Ja, det är nog inte lätt att ingå i skolledningen, när man agerar mot mobbning/misshandel, gör polisanmälan, stänger av förövarna...Ja, då ska en av förövarnas föräldrar bli skogstokiga och ställa upp i en tv-dokumentär om vad synd det är om förövaren. Jag hoppas att offrens föräldrar få ge sin version i ett kommande avsnitt. Annars är det väl ingen vidare dokumentär om inte bägge sidor får delge sin "sanning"..?

Tycker samma.
Majoriteten av eleverna är utlandssvenskar vars föräldrar vill ge sina barn en svensk utbildning.
Dessa elever kan endast åka hem vid skolloven.
De är alltså extra utsatta.
De blir manglade och misshandlade av stockholmskidsen.
Kapitalistföräldrarna (förövarna) får eget program i vänstertv, då de ändå tänkt granska kapitalistskolan.
Tänk att som ung flytta till ett internat långt ifrån föräldrarna och bli nerslagen när man sover.

Ja dessa föräldrar och elever borde sannerligen få komma till tals.
Citera
2026-05-19, 12:33
Medlem
Citat:

Gunilla verkar trots sin bakgrund leva högst upp i tornet i Disneyslottet och det är tragiskt att SVT har så dåligt omdöme. De borde tagit hänsyn till att alla inblandade, inkl Gunillas son, är barn och föremål för en polisutredning. Låter inte som de två kommande avsnitten ger ett annat perspektiv för Gunilla promotar dem hårt.
Citera
2026-05-19, 13:15
Medlem
Lundsberg borde för länge sen stänga möjligheten för stockholmars inträde.
Stockholmshuliganerna med sina föräldrar i släptåg gör inget annat än kaos.

Det finns en väldigt många svenskar som har jobb utomlands, de är skickade av både myndigheter
och från privatsektorn, Volvo, Alfa Laval, Ericsson..FN, ambassadörfolk och allt mellan himmel och jord.

Det går inte att sätta barnen i en ex. afrikansk skola där nästan alla är analfabeter.
Man måste skicka dem på internat.

Därför är det nödvändigt att skolor som Lundsberg finns.

Jag tror att ”kriget” består av (och alltid gjort) att stockholmshuliganerna tycker att de är herrarna på täppan. Rasismen är snarare riktad mot utlandssvenskarna och inte inne i huligangruppen.

Gör om skolan och ta inte in stockholmarna, så andra människor får studera i lugn och ro.
Senast redigerad av amdrillo 2026-05-19 kl. 13:25.
Citera
2026-05-19, 15:33
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Förutom Bathina Philipsson har nu även Camilla Läckberg skyndat sig till Lundsbergs försvar.

Och det förvånar mig inte alls.

Lundsberg hejar på makthierarkier och den starkes rätt att gå före i matkön.

Läckberg har tidigare i media berättat att när familjen åker på gemensamma semesterresor sitter föräldrarna i första klass - medan barnen får åka med resten av packet. Barnen har ju inte ”förtjänat” sina platser i första klass.

Lite oklart hur herr Läckberg har förtjänat sin plats där med tanke på att det är ju hon som står för stålarna, men han har väl gjort en ”Bathina” dvs förtjänat sin plats sängvägen..?

Det att barnen inte stör föräldrarna i första klass utan tas hand om de andra resenärerna och flygvärdinnorna står i paritet hur man i allmänhet förhåller sig till ungar i dessa Lundsbergskretsar. Man litar på kamratuppfostran även i detta fall för att själv kunna njuta av sin drink ifred..
"Göra en Bathina" Hihih den var riktigt kul! Står alltså för att gå sängvägen.
Citera
2026-05-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo,vi hade en lång tråd om det fallet här på forumet, som jag just apostroferade. Då gick det sådär för tillsynsmyndigheten. Det finns en hel del kompetens av olika sorter i skolans alumnnätverk - alla som går där är ju inte rötägg som föräldrarna och den tidigare skolan har tröttnat på - som lojalt ställer upp pro bono om skolan är i klistret.

Jag får erkänna att jag har lika svårt nu som förra gången att förstå varför Lundsbergs existens uppenbarligen är så oerhört provocerande för många. Ja, det händer med jämna mellanrum att elever råkar illa ut där, men absolut inte i större utsträckning än i random betongförortsskola. Och just att skolan är ett internat gör ju att all skit som eleverna ställer till med definitionsmässigt hamnar på skolans bord, medan ingen ställer rektorn för högstadieskolan i X-by till ansvar för vad X-bys lokala moppegäng har ställt till med på kvällar och helger, även om hela moppegänget samt och synnerligen är elever på skolan. Och landet har behov av åtminstone någon skola där barn till föräldrar som temporärt är verksamma på platser där ingen för svenska barn ändamålsenlig skolundervisning finns tillgänglig kan åtnjuta en någorlunda lämplig skolundervisning. Så vad är det egentligen som är så oerhört förskräckligt just med Lundsbergs skola?
Förmodligen för att man förväntar sig att barnen till de allra rikaste och mäktigaste i samhället ska ha fått en god uppfostran? Men det visar sig ju gång på gång att de inte är ett dugg bättre än barn till ensamstående mammor i förorten… Det är ju också väldigt mycket svårare för Skolinspektionen att komma åt missförhållanden då det ju finns mängder av advokater och människor med makt i skolans sfär. Men om jag betalar väldigt mycket pengar för att mitt barn ska gå där, så att barnet får ett kontaktnät och garanterat ett bra jobb, så skulle jag nog önska att barnet inte blev mobbat eller misshandlat…
Citera
2026-05-19, 17:30
Medlem
Citat:
Jag håller med dig, förutom om att du tycker att skolan borde slänga ut dottern. Att jag tycker absolut inte att hon skall behöva straffas för att hennes bror är stygg. Däremot så om jag vore förälder till ett barn som jag trodde blivit brutalt mobbad på en skola, så skulle jag inte tillåta att något av mina barn fick gå kvar på en sådan skitskola. TROR jag....Det beror väl i sig på ungens egna åsikter, att man vill ju inte råka krascha sitt barns tillvaro vad gäller kompisar, betyg etc.

Men jag tycker absolut inte att skolor skall straffa syskon till idioter.

Man pratade ett tag att man skulle straffa föräldrarna till ungarna på våra särskilt utsatta områden för att de inte får pli på sina telningar. Böter till föräldrar som inte orkar göra sin plikt dvs uppfostra sina barn själva.

Man kunde väl tillämpa det tankesättet även här - inte bara i Husby, Tensta, Alby etc?

Böter biter inte varken på ungdomar eller föräldrar i Lundsbergskretsar. Då får det väl bli fängelsestraff 😬.

Någonstans borde de vuxna i bägge grupperna inse att barn behöver vägledning. En tjock plånbok uppfostrar ingen.

Det märkliga är att dessa föräldrar till barn på Lundsberg skulle ha RÅD att anställa så mycket personal och installera så modern teknisk utrustning att ”bus” skulle försvinna. Men de vill inte.

Av någon märklig anledning snålas det på just det området som för oss flesta är det viktigaste man har: barnen!

HUR kan man TRO att EN husfar hinner hålla koll på 50 pojkar på Björke? 😳

Det är som att ha barnkalas hemma hos sig 24/7 365 dagar per år 🥵🫣.

Personalen inklusive rektorn tycks vara uppgivna. De får inte det stöd av föräldrarna som de skulle behöva. Både föräldrarna och personalen tycks anser att det som händer på Lundsberg ska stanna på Lundsberg och att lite stryk dödar ingen..
Citera
2026-05-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Tycker samma.
Majoriteten av eleverna är utlandssvenskar vars föräldrar vill ge sina barn en svensk utbildning.
Dessa elever kan endast åka hem vid skolloven.
De är alltså extra utsatta.
De blir manglade och misshandlade av stockholmskidsen.
Kapitalistföräldrarna (förövarna) får eget program i vänstertv, då de ändå tänkt granska kapitalistskolan.
Tänk att som ung flytta till ett internat långt ifrån föräldrarna och bli nerslagen när man sover.

Ja dessa föräldrar och elever borde sannerligen få komma till tals.

Ja, jag tycker att skolan har, när de kom på att misshandel pågick, gjort vad de borde. De har inte försökt mörka, utan polisanmält och stängt mobbarna ute. Att i övriga svenska skolvärlden tycker jag att skolorna är betydligt mer lama och äckligt mesiga mot mobbare. Så när en skola äntligen agerar, så ska de få skit för det? Jag tycker att det är skitdåligt att göra en sådan "dokumentär", så vida man inte får ser den "andra versionen" av vad som än skett, i nästa avsnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in