2026-05-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Tycker att Gunillas hela beteende handlar om att rädda bilden av sig själv - hon vill inte vara mamman som har en son som slåss för då har man ”uppfostrat ett monster” med hennes egna ord. Känns som en fröken duktig på anabola som funkar när allt flyter på men om ngt kan få henne att framstå som inte perfekt då gör hon vad som helst. Kanske narcissist om man kollar hennes insta.

Hennes intervju med SVT går inte ihop med vad sonen säger i rättegången: till psykologen och föräldrarna ska sonen ha berättat att han flera gånger blivit misshandlad med ett bälte men i rätten 9 mån senare så är anledningen till att han iklädd balaklava tar med ett bälte inte alls för att slå någon. Han har aldrig varit med om att bälten används för att slå någon utan bara för ljudeffekten, det är därför alla har med bälten. Han verkar uppenbart ljuga i rätten jämfört med vad hans mamma berättar i dokumentären.

Den yngre dottern verkar ha gått kvar på Lundsberg samtidigt som Gunilla på Instagram beskriver att de haft ett helvete sedan incidenten och att de valt att inte vara tysta. Undrar om hennes första damage controle våren 2025 när hon kontaktar SVT med tiden fått henne att inse att hon gjort allt värre eftersom hon inser att sonen kommer att dömas. Kanske kunde hon och hennes man inte backa ur dokumentären efter att ha slagit på den jättestora trumman och nu är det damage controle 2 som aktiverats.

Jag tror att det rimmar illa att vara filantropen som värnar om de utsatta barnen samt är kompis med kungafamiljen som vill ge sken av att göra samma sak. Därav hysterin att kunna rädda sonens och sitt eget anseende.

Men Gunilla borde tänka som så att Silvia har sin nazistfar att skämmas för plus sexköpande brorson som hon har skyddat undan ett åtal. Plus en otrogen man som har vänt blad. Och en designande son vars verk Silvia stolt presenterade i media - tills någon tröttnade på lögnerna..

Gunilla har sin gansterjurist (f.d.advokat) bror och en misshandlande, dömd son att skämmas för. Så egentligen väger vågskålarna ganska lika.

Gunilla och sonen håller på med vittvätt - med fel argument. Ingen tror på dem. Det är som Silvias sagor om leksaksfabriken som hennes pappa köpte av en jude - för en krona..

Silvia skrev ett brev till tv-chefen och juden Scherman över hur ledsen hon blev över Uppdrag granskningens lögner. Gunilla tog själv kontakt med SVT och efterlyste granskning - utan att tänka på konsekvenserna.

Dessa mammor ville rädda sitt eget anseende och samtidigt försvara familjens heder. Silvia försökte använda sin pondus mot en man vars släktingar dog i nazisternas gaskammare. Denne man skulle tiga för att rädda Silvias och hennes familjs heder.

Gunilla konstaterar ilsket att 90% av Lundsbergsföräldrar är fega skit som gladeligen låter hennes son bära hundhuvud trots att alla känner till att han inte har gjort ngt anmärkningsvärt och att typ ”alla” bär sig illa åt under nattens mörka timmar..

Båda har haft dåliga rådgivare. Eller sen har de inte lyssnat..
Citera
2026-05-18, 13:32
Medlem
Lite udda av föräldrarna att timmevis lämna ut sin son i SVT utan att sonen fått kännedom om det.
Mycket märkligt.

Sen måste jag ifrågasätta Gunilla von Platens trovärdighet.
Rätta mig om jag har fel.
Jag får inte ihop, det hon säger i en intervju i DI.

Hon säger att hon förlorade miljoner när IT-bubblan sprack år 2000.
”Allt. Allt. Jag förlorade miljoner, det fanns inget kvar på kontot”
”Jag hade inte råd med lunch i två år”

Hon var då 28 år och hade alltså hunnit tjäna miljoner.
Jobbade på Scandia och grundade sitt bolag Xzakt år 2000, utan att ha ett öre på kontot.

Hon har skapat sin förmögenhet på börsen säger hon och när hon var tonåring (måste alltså ha varit 1984-91)
köpte hon SEB för 8,50kr.
SEB var nere i 8,50kr först i bankkrisen runt år 2009.

Så var kom pengarna egentligen ifrån kan man undra, vi skall nog ta henne med en nypa salt!
Citera
2026-05-18, 14:17
Medlem
Så låt höra nu vad har de gjort lekt tusenfotingen där en som blir klar längst bak i ledet får t ledatröjan och vara längst fram i stället sen kör man på i några timmar,rätt eller fel berätta!
Citera
2026-05-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Lite udda av föräldrarna att timmevis lämna ut sin son i SVT utan att sonen fått kännedom om det.
Mycket märkligt.

Sen måste jag ifrågasätta Gunilla von Platens trovärdighet.
Rätta mig om jag har fel.
Jag får inte ihop, det hon säger i en intervju i DI.

Hon säger att hon förlorade miljoner när IT-bubblan sprack år 2000.
”Allt. Allt. Jag förlorade miljoner, det fanns inget kvar på kontot”
”Jag hade inte råd med lunch i två år”

Hon var då 28 år och hade alltså hunnit tjäna miljoner.
Jobbade på Scandia och grundade sitt bolag Xzakt år 2000, utan att ha ett öre på kontot.

Hon har skapat sin förmögenhet på börsen säger hon och när hon var tonåring (måste alltså ha varit 1984-91)
köpte hon SEB för 8,50kr.
SEB var nere i 8,50kr först i bankkrisen runt år 2009.

Så var kom pengarna egentligen ifrån kan man undra, vi skall nog ta henne med en nypa salt!

Det kan man ju undra. Maken var hennes anställd så jag har svårt att tro att han skulle ha varit förmögen.

Nu när hans brors kontakter har uppdagats smetar det tyvärr även på henne själv. Man undrar ju. För om brodern kan göra skumraska affärer med kriminella så.. 🤔
Citera
2026-05-18, 14:45
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Vrf är alla så upprörda?

Kamratuppfostran är inte ngt dåligt, inte fejder årskullar emellan heller. Inget som är unikt för Lundsberg. Hellre en väldisciplinerad skola som Lundsberg med lite kampanda än en vänsterliberal flumskola där disciplin är allt annat än närvarande & där eleven & individens rättigheter gng på gng väger tyngst

Påminner mycket om miljonprogrammens initieringsritualer under 80-talet där oral- & anal våldtäkt pojkar emellan i källarklubbarna var mer regel än undantag

Eller bland subkulturer som skinheads, huliganer, förortsgäng där samkönade våldtäkter, övergrepp, misshandel, förnedring osv är vanligt förekommande.

Vad jag menar är att samhörighet kostar. Ibland kan det vara bra för karaktären att brytas ned för att sedan byggas upp igen. Det stärker kamratskapen & hierarkin i gruppen

Minnen om övergreppen försvinner med åren & i vuxen ålder kan du i rollen som "offer" sitta ned med "gärningsmannen", ta en öl & skratta ihop åt det som hände. No hard feelings liksom

Övergrepp bygger karaktär. Dagens ungdomar är helt enkelt för veka att förstå detta. En oral våldtäkt på en klasskamrat handlar mer om makt än om sexualitet. Likaså misshandel

Ibland krävs hårda tag för att bygga karaktär

Ni är roliga, ni hobbypsykologer som har gått på Livets hårda skola. Ingen positiv karaktär springer ur dina sexuella fantasier av anala våldtäkter.

/AI
Citera
2026-05-18, 15:22
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Tycker att Gunillas hela beteende handlar om att rädda bilden av sig själv - hon vill inte vara mamman som har en son som slåss för då har man ”uppfostrat ett monster” med hennes egna ord. Känns som en fröken duktig på anabola som funkar när allt flyter på men om ngt kan få henne att framstå som inte perfekt då gör hon vad som helst. Kanske narcissist om man kollar hennes insta.

Hennes intervju med SVT går inte ihop med vad sonen säger i rättegången: till psykologen och föräldrarna ska sonen ha berättat att han flera gånger blivit misshandlad med ett bälte men i rätten 9 mån senare så är anledningen till att han iklädd balaklava tar med ett bälte inte alls för att slå någon. Han har aldrig varit med om att bälten används för att slå någon utan bara för ljudeffekten, det är därför alla har med bälten. Han verkar uppenbart ljuga i rätten jämfört med vad hans mamma berättar i dokumentären.

Den yngre dottern verkar ha gått kvar på Lundsberg samtidigt som Gunilla på Instagram beskriver att de haft ett helvete sedan incidenten och att de valt att inte vara tysta. Undrar om hennes första damage controle våren 2025 när hon kontaktar SVT med tiden fått henne att inse att hon gjort allt värre eftersom hon inser att sonen kommer att dömas. Kanske kunde hon och hennes man inte backa ur dokumentären efter att ha slagit på den jättestora trumman och nu är det damage controle 2 som aktiverats.

Jag trodde först när hon Gunilla von Platen verkade så bedrövad och sa att det var så jobbigt för henne att det var hennes son som blivit utsatt och misshandlad.
Tyckte synd om henne tills jag några minuter senare satt mig in i vad som hänt och då förstod att det var hennes son som var en av de drivit hela misshandeln och incidenterna samt filmningen.

Herregud! Hon beklagar sig om hur illa hon har mått och haft det.
Hur illa tror hon att de utsatta har haft det.
Så pinsamt!
Har hon uppfostrat ett monster?
Svar på den frågan är enkel: Ja det har hon.

Blir så less på hur människor bara ser till sig själva och hur jobbigt det är för dem nör de är de som orsakat andra smärta och lidande.
Att folk ska vara såna egoister och inte klara av att ha empati för andra.

När man misshandlar som hennes son gör så har han inte någon empati och känsla för att det han gör är fel. Den spärren saknas.
Det kanske är något i hans DNA och de här killarnas DNA eftersom föräldrarna uppenbart också ser till sig själva och förnekar det hela.

Rika bortskämda människor.
Alla är inte så men de här är det. Pinsamt!
Senast redigerad av BallaBella 2026-05-18 kl. 15:28.
Citera
2026-05-18, 15:34
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vad är det då för jäkla institution som låter sådan miljö och jargong frodas? Ser ju ut som att skolan tappat greppet helt. Man kan inte låta ynglingar på egen hand bygga ett parallellsamhälle och tro att det ska funka. Flugornas herre-vibbar.

Det värsta är väl att delar av Sveriges rikaste tycker att det här är ok och att det är så man uppfostrar varandra.
De har själva blivit uppfostrade så här och de vet inget annat utan så ska det vara.
Det är en avsaknad av föräldrar där man överlåter allt till skolansmiljö och där tar skolkompisarna vid.
Senast redigerad av BallaBella 2026-05-18 kl. 15:36.
Citera
2026-05-18, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Det värsta är väl att delar av Sveriges rikaste tycker att det här är ok och att det är så man uppfostrar varandra.
De har själva blivit uppfostrade så här och de vet inget annat utan så ska det vara.
Det är en avsaknad av föräldrar där man överlåter allt till skolansmiljö och där tar skolkompisarna vid.

Och det blir även patetiskt när sådana som Bathina Philipsson skyndar sig till skolans försvar och konstaterar att alla skolor har sina problem och att hennes två söner går där just nu och att även hennes syster har gått där.

Och då har hon inte förstått vad niorna rappade om angående mammor som måste prostituera sig, eftersom de själva inte har råd att sätta sina ungar i den skolan..

Bathina själv har inte åstadkommit ngt av värde här i livet förutom särat sina ben till en gubbe som är 35 år äldre än hon själv.

Och mannen ifråga har inte heller åstadkommit ngt annat än ärvt sina pengar och sen spridit sin säd och därmed producerat 9 ungar med 3 fruar..

Det är inte heller så att kungens barndomskompisar framstår som de vassaste knivarna i lådan, men de vill gärna frottera med den enda ”merit” de har åstadkommit: vänskap med kungen..

Självklart finns det brister i alla skolor, men där existerar inte påhittade poängsystem med tarmar och slavar och de som går före i matkön.

Dessutom kan ungarna efter skoldagen välja vilka de vill umgås med plus låsa dörren till sitt rum om de så önskar.
Citera
2026-05-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella
Jag trodde först när hon Gunilla von Platen verkade så bedrövad och sa att det var så jobbigt för henne att det var hennes son som blivit utsatt och misshandlad.
Tyckte synd om henne tills jag några minuter senare satt mig in i vad som hänt och då förstod att det var hennes son som var en av de drivit hela misshandeln och incidenterna samt filmningen.

Herregud! Hon beklagar sig om hur illa hon har mått och haft det.
Hur illa tror hon att de utsatta har haft det.
Så pinsamt!
Har hon uppfostrat ett monster?
Svar på den frågan är enkel: Ja det har hon.

Blir så less på hur människor bara ser till sig själva och hur jobbigt det är för dem nör de är de som orsakat andra smärta och lidande.
Att folk ska vara såna egoister och inte klara av att ha empati för andra.

När man misshandlar som hennes son gör så har han inte någon empati och känsla för att det han gör är fel. Den spärren saknas.
Det kanske är något i hans DNA och de här killarnas DNA eftersom föräldrarna uppenbart också ser till sig själva och förnekar det hela.

Rika bortskämda människor.
Alla är inte så men de här är det. Pinsamt!

Hon har inte uppfostrat ett monster och den kommentaren i dokumentären handlar nog mest om henne själv och att hon inte tycker att det är rättvist att just hennes son blir avstängd. Mycket verkar faktiskt handla om Gunilla och hade hon satt sitt barn främst så kunde hon skippat SVT precis efter att det hänt och engagerat sig i frågan om Lundsbergs risiga kultur vid senare tillfälle.

Sonen verkar vara en snäll lite svag kille som gärna ville komma med i gruppen och just vid det här tillfället går det snett och blir för mycket. Här borde von Platens känna sin son och veta att bo med 40-50 killar 15-18 år, alla utan färdigutvecklade hjärnor, kanske blir för mycket. Det är ju jobbigt att bara gå i skolan dagtid om man är lite utanför men här är det dygnet runt. Att han skulle vara utanför p g a rasism stämmer inte och ”utanför” är också en viss grupp för han har ju kompisar.

Det riktiga monstret i historien tycker jag är Gunilla. Hon har också läst nyheter om Lundsberg i hundra år och om hon frågar bekanta med erfarenhet såklart de varit ärliga om de problem som finns. Man behöver inte skicka sitt barn till en internatskola utan det är något man väljer att göra. Dokumentären känns enbart som ett PR-move där rasismkortet dras för att Gunilla måste förklara varför sonen ev blir dömd. Ska bli väldigt intressant att se de kommande avsnitten.
Citera
2026-05-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det kan man ju undra. Maken var hennes anställd så jag har svårt att tro att han skulle ha varit förmögen.

Nu när hans brors kontakter har uppdagats smetar det tyvärr även på henne själv. Man undrar ju. För om brodern kan göra skumraska affärer med kriminella så.. 🤔

Hela familjen har väl tagit för sig å det grövsta av bidragssystemet. (de har väl en egen tråd här på flashback.)
Le Pain Francais har ju lurat staten i åratal med lönebidrag, så det är inte främmande
att tro att förmögenheterna familjen besitter har sitt ursprung i tjuveri från välfärdssystemet.
Gissar att de varit fenomenala att hitta luckor i lagen och tillskansat sig bidrag av alla slag.
Tragiskt att läsa att de lurat till sig pengar av en stat som öppnade sitt
hjärta och gav hela familjen ett fint liv när de kom hit.
Citera
2026-05-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskette
Ja, jag tyckte historien brast i att först hade sonen sagt att han kommit på att det var en god idé att gå på Lundsberg, för de har bra program för dyslektiker. Årsavgiften är- enligt Mustiga Mauris program på youtube- 345 000 kr.

Så... Om killen hade vantrivts för att han blev mobbad, borde han VÄL kunnat säga "Det var ett dumt val av mig, jag vill vara hemma och inte gå på internat" om han nu inte skulle velat säga att han blev mobbad. Att det var ju inte föräldrarna som pressat honom att börja på Lundsberg. Och även om man är rik så är det väl schysst att kunna spara in 345 000 kr/år?

Samt att han började på den skolan i nian. Då hade han lätt kunnat säga ett år räckte och till gymnasiet ville han läsa på en vanlig eller annan skola.

Så jag tror inte ett dugg på att han blivit mobbad. Men nu har han väl läst "Ondskan" innan och utan och kan komma med stories.

Men framför allt så känns ju morsan som en kvinna i frammarsch som på morsors vis aldrig kan tro något ont om sin son! Men även som en morsa som även om hon kanske kunde ana att den egna kultingen varit ett styggt svin, så är det inget att erkänna. Så hon har nog pysslat och sysslat i förberedelser inför detta.

Han är dömd för misshandel!

Han har ju lurat skjortan av sina föräldrar om mobbing och paranteserna har gått på det.
Hade de berättat för sonen att nu går vi till SVT och berättar om ditt liv på din skola och det kommer finnas på plattformar i resten av ditt liv, hade säkert sonen tvärnitat och sagt att såfan i helvete att ni inte gör.
För det är inte sant

Har SVT granskat alla hatiska texter sonen påståtts sig fått..nä det kan de ju inte om inte sonen ens känner till programmet.
Sonen måste ha tagit bilder på de rasistiska texter som målats på dörrar/väggar etc. och skickat till föräldrarna. Vilken sjuk jävel, han borde läggas in. Han är själv den dömde misshandlaren.

Vilken soppa och som de måste skämmas ögonen ur sig.

Skolan borde väl slänga ut dottern om hon fortfarande går där.
Senast redigerad av amdrillo 2026-05-18 kl. 18:50.
Citera
2026-05-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vad är det då för jäkla institution som låter sådan miljö och jargong frodas? Ser ju ut som att skolan tappat greppet helt. Man kan inte låta ynglingar på egen hand bygga ett parallellsamhälle och tro att det ska funka. Flugornas herre-vibbar.

Var är den där husfar (vilket j-a namn ) som ska hålla koll? Sitter full på sitt rum?
Senast redigerad av popll 2026-05-18 kl. 19:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in