Citat:
Ursprungligen postat av
Cassius58
Hej!
Hade ett möte med F-kassan och min läkare angående min sjukpenning och arbetssituation. Har varit sjukskriven i 8 år.
Mötet gick inget vidare då dom tyckte att jag inte var till arbetsmarknadens förfogande men tydligen var jag inte för sjuk för att få sjukersättning då rehabiliteringsmöjligheterna inte var uttömda. Samtidigt har jag flera kroniska diagnoser som gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna arbeta igen.
Nu vill läkaren att jag ska lämna alkoholtester(blodprov) helt plötsligt och gör jag inte det så förlänger hen inte min sjukpenning, ser inte hur det är relevant då jag är sjukskriven för något helt annat. Får dom verkligen göra såhär? Jag sa till min läkare att jag har tappat förtroende för henne och vill byta läkare då det varit en hel del andra saker med just den här läkaren också. Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?
Läkare här.
Jag förstår att du känner dig misstrodd och pressad, särskilt om relationen till läkaren redan varit dålig. Men vill att du ska förstå att alkoholprover i den här typen av situation varken är ovanliga eller olagliga.
Vid långvarig psykisk ohälsa, sjukskrivning och behandling med exempelvis Xanor, som du beskriver, behöver läkare ibland
utesluta faktorer som kan påverka mående och arbetsförmåga - även alkohol. Det betyder inte automatiskt att man tror att du är alkoholist.
Däremot tror jag att det blir svårt att komma framåt för dig, när du beskriver läkaren som ”gestapo” och proverna som ”utpressning”. Det låter mer som att situationen väcker stark känsla av kontrollförlust och misstro. Jag har empati med dig och vill lugna dig.
Du har rätt att byta läkare, begära second opinion och få journalfel rättade. Men ja, läkare kan i praktiken kräva sådana prover som en del av underlaget för fortsatt sjukskrivning.
Hur tror du att du vill agera nu?