2026-05-18, 22:31
Medlem
Blaskas avatar
Ta provet bara och visa dom att du inte har något alkoholproblem. Då är saken ur världen och du kan fortsätta med dig sjukskrivning. Vore väl konstigt om instanserna inte gjorde lite provtagningar då och då?
Citera
2026-05-18, 22:50
Medlem
Verkar som att TS bara inte vill jobba.
Har vant sig vid att bara gå hemma på bidrag och dricka.
Adhd och borderline är inga orsaker att få vara sjukskriven livet ut.
Mängder med folk med borderline och adhd jobbar och det finns ju behandlingar.
Ångest och depression hänger ihop med de diagnoserna och blir värre av alkohol och hemmasittande.
Det är bara bortförklaringar och din läkare har synat dig.

Ta dig i kragen TS!
Du är ju inte paralyserad, bara lat och alkoholiserad.
Citera
2026-05-18, 22:56
Medlem
Vi vet alldeles för lite och bara ”ena sidan”, din subjektiva för att uttala oss.
Citera
2026-05-18, 23:00
Medlem
Du kommer behöva göra testet.
Högre och högre krav från f-kassan.

Dom vill ju veta så att du inte sitter hemma och super och går på bidrag från f-kassan istället för att försöka bli frisk.
Citera
2026-05-18, 23:01
Medlem
swedenistanis avatar
Det ovanliga börjar bli det vanliga?
Citera
2026-05-18, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Har jag absolut inte sakt och det har jag inte skrivit iheller så vart får du de ifrån? Att läkaren spekulerar att jag har alkoholproblem?
Men du har väl alkoholproblem?
Hur mycket suger du i dig på en vecka?
Citera
2026-05-18, 23:12
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Uppenbarligen läser inte folk denna tråden ordentligt och gör sina hastiga slutsatser. Så jag slutar tillföra till den. Måväl.

Jodå, du har satt dig själv lite snett så nu blir det ingen sjukersättning längre eftersom du inte vill lämna prover som de kräver. Lycka till och ha det så bra.
Citera
2026-05-18, 23:18
Medlem
jessewn372s avatar
Du har ingen rätt till en second opinion, det är till för patienter med livshotande sjukdom. Ska du tilltvinga dig extra besök för att du inte accepterar läkarens bedömning?
Det finns säkert någon annan som behöver den tiden bättre än du.

Citat:
Ska jag begära ny läkare och second opinion? Jag måste ju få in till mat och hyra dom kan väl inte tvinga mig att lämna något jag inte vill och dessutom straffa mig med ingen ersättning?
Citera
2026-05-18, 23:22
Medlem
jessewn372s avatar
Nej, du har fel.

Citat:
Man har rätt till en second opinion och en annan läkare men de visste du kanske redan om ?
Citera
2026-05-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Du har ingen rätt till en second opinion, det är till för patienter med livshotande sjukdom. Ska du tilltvinga dig extra besök för att du inte accepterar läkarens bedömning?
Det finns säkert någon annan som behöver den tiden bättre än du.

Har jag inte rätt till en annan bedömning ? 😂

Ni på Flashback kan tydligen inte lagen utan är mest anonyma troll tycker jag.

Sluta sprid osanning och lär dig Sveriges rikes lag.

Enligt patientlagen har du rätt att välja en annan vårdgivare eller öppenpsykiatrisk mottagning i hela Sverige. Du kan skicka in en egen vårdbegäran (egenremiss) till den nya mottagningen.

https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardadministration/patientens-rattigheter/patientlagen/fragor-och-svar-om-patientlagen/
Senast redigerad av Cassius58 2026-05-18 kl. 23:25.
Citera
2026-05-18, 23:25
Medlem
Kravallstakets avatar
Citat:
Hej!

Hade ett möte med F-kassan och min läkare angående min sjukpenning och arbetssituation. Har varit sjukskriven i 8 år.

Mötet gick inget vidare då dom tyckte att jag inte var till arbetsmarknadens förfogande men tydligen var jag inte för sjuk för att få sjukersättning då rehabiliteringsmöjligheterna inte var uttömda. Samtidigt har jag flera kroniska diagnoser som gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna arbeta igen.

Nu vill läkaren att jag ska lämna alkoholtester(blodprov) helt plötsligt och gör jag inte det så förlänger hen inte min sjukpenning, ser inte hur det är relevant då jag är sjukskriven för något helt annat. Får dom verkligen göra såhär? Jag sa till min läkare att jag har tappat förtroende för henne och vill byta läkare då det varit en hel del andra saker med just den här läkaren också. Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?
Supa är en rättighet som du arbetar dig till!
Citera
2026-05-18, 23:45
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Hej!

Hade ett möte med F-kassan och min läkare angående min sjukpenning och arbetssituation. Har varit sjukskriven i 8 år.

Mötet gick inget vidare då dom tyckte att jag inte var till arbetsmarknadens förfogande men tydligen var jag inte för sjuk för att få sjukersättning då rehabiliteringsmöjligheterna inte var uttömda. Samtidigt har jag flera kroniska diagnoser som gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna arbeta igen.

Nu vill läkaren att jag ska lämna alkoholtester(blodprov) helt plötsligt och gör jag inte det så förlänger hen inte min sjukpenning, ser inte hur det är relevant då jag är sjukskriven för något helt annat. Får dom verkligen göra såhär? Jag sa till min läkare att jag har tappat förtroende för henne och vill byta läkare då det varit en hel del andra saker med just den här läkaren också. Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?

Läkare här.

Jag förstår att du känner dig misstrodd och pressad, särskilt om relationen till läkaren redan varit dålig. Men vill att du ska förstå att alkoholprover i den här typen av situation varken är ovanliga eller olagliga.

Vid långvarig psykisk ohälsa, sjukskrivning och behandling med exempelvis Xanor, som du beskriver, behöver läkare ibland utesluta faktorer som kan påverka mående och arbetsförmåga - även alkohol. Det betyder inte automatiskt att man tror att du är alkoholist.

Däremot tror jag att det blir svårt att komma framåt för dig, när du beskriver läkaren som ”gestapo” och proverna som ”utpressning”. Det låter mer som att situationen väcker stark känsla av kontrollförlust och misstro. Jag har empati med dig och vill lugna dig.

Du har rätt att byta läkare, begära second opinion och få journalfel rättade. Men ja, läkare kan i praktiken kräva sådana prover som en del av underlaget för fortsatt sjukskrivning.

Hur tror du att du vill agera nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in