2026-05-18, 20:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Har ni helt missat debatten om peth-tester och om hur dessa icke är tillförlitliga?
Nej.
Citera
2026-05-18, 20:36
Medlem
Det kommer se väldigt bra ut i din journal och nästa läkare kommer absolut inte tro att du är en arbetsskygg alkoholist som försöker undvika att bli avslöjad då du vägrar peth-test och sedan byter läkare. Kör hårt
Citera
2026-05-18, 20:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Så du menar att om jag nu skulle få för mig att dricka en månad och lämna test skulle de visa på låg eller ingen konsumtion?

Läst som attans i den tråden och där står de ju att folk som supit till de ordentligt bara en gång under en månad hade för höga värden av just peth.

Därav jag frågade dig som jag gjorde.
Jag kan inte ansvara för vad något test skulle visa för din del. Jag har bara berättat om min erfarenhet och jag vet inte vad testresultatet visade, vet bara att min läkare inte ansåg att det var ett problem.

Men du har ju inte druckit enligt vad du skrivit tidigare så ett test borde inte vara ett problem, i min värld.
Du får väl fråga din "nya" läkare vad som gäller. Han/hon vet betydligt mer om det här än vad jag gör.
Citera
2026-05-18, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brynasan
Det kommer se väldigt bra ut i din journal och nästa läkare kommer absolut inte tro att du är en arbetsskygg alkoholist som försöker undvika att bli avslöjad då du vägrar peth-test och sedan byter läkare. Kör hårt

Man har rätt till en second opinion och en annan läkare men de visste du kanske redan om ?
Citera
2026-05-18, 20:42
Medlem
Facades avatar
Citat:
Enkla vägen? Du tror inte så många läkare hade bedömt min arbetsförmåga nedsatt under nästan 10 år och du har rätt ? Ett troll på Flashback?

Allting är klappat och klart, det är självklart.
Förklara då problemet med alkoholtestet för oss.
Citera
2026-05-18, 20:51
Medlem
FK kan inte kräva att du ska lämna prover. Om jag tolkar dina inlägg rätt så är det inte FK som ligger bakom önskan om att du ska provtas för alkoholkonsumtion. FK kan däremot ta med en vägran att lämna blodprov i sin bedömning av om du har rätt till fortsatt sjukskrivning. Det kan tolkas som om du inte gör allt för att förbättra din arbetsförmåga. Om du, trots att du hävdar motsatsen, har en för hög alkoholkonsumtion är det inte något som påverkar din rätt till sjukpenning. Du kan vara fullblodsalkoholist och få din sjukpenning godkänd om du under tiden genomgår behandling för ditt missbruk/beroende.

Om inte konsekvenserna av ditt sparsamma alkoholintag är en direkt orsak till dina symtom behöver du inte vara orolig att bli av med din sjukpenning om ett prov skulle vara förhöjt.

Din läkare kan faktiskt kräva att du ska lämna blodprov för alkohol. Läkaren kan däremot inte tvinga dig till att lämna prover. Jag förstår att du upplever det som att läkaren hotar dig med att inte skriva ett nytt läkarintyg om du inte lämnar prover. I grunden skulle man kanske kunna säga att det är ett hot men läkaren behöver samtidigt kunna intyga att de nedsättningar du har beror på dina diagnoser och inga andra faktorer som faktiskt är behandlingsbara och har god prognos.

Du har självklart rätt att begära en annan läkare. Resultatet kommer dock bli detsamma för nästa läkare kommer inte att gå emot tidigare läkares bedömning avseende provtagning. Samtliga av de diagnoser du har har en hög grad av samsjuklighet med missbruk/beroende så det är rimligt att läkaren faktiskt vill kolla om det föreligger en samsjuklighet. Ögonblickstester på akutpsyk speglar inte verkligheten. Det enda ett snabbtest visar är att du inte är påverkad i stunden och möjligtvis att du inte använder droger eftersom det går spåra några dagar bakåt i tiden beroende på vilken drog det handlar om.

Peth mäter konsumtion 2-4 veckor bakåt tiden. Festar du till det en lördag med hög alkoholkonsumtion och lämnar prover på måndagen så kommer värdet vara förhöjt. Lämnar du ett uppföljande prov några dagar senare kommer det ha sjunkit och kanske inte ens visa på förhöjd konsumtion. Dricker du alkohol flera dagar i rad kommer provet visa förhöjt. Uppföljande prov några dagar senare, upp till kanske två veckor kommer mest troligt fortsatt visa på förhöjt värde men det kommer gå neråt. Har du däremot en långvarig hög alkoholkonsumtion bakom sig så kommer det att ta längre tid att uppvisa lägre värde och det går att dra slutsatsen att du har en problematisk relation till alkohol.

Så om du dricker alkohol enligt din egna utsaga behöver du inte vara orolig för att proverna kommer visa att du missbrukar eller är beroende.

Jag har också väldigt svårt att se att du kommer att bli inkallad oförberett på provtagning. Du kommer mest troligt få tider att förhålla dig till och får ju då se till att inte konsumera alkohol i den grad att proverna kommer lysa rött.

Och ja EIPS räknas som en kronisk sjukdom och ADHD som en medfödd funktionsnedsättning. Ingen av diagnoserna är dock helt obehandlingsbara. Det går att lära sig att leva med både EIPS och ADHD och framförallt EIPS har en tendens att plana ut med åren.

EIPS och ADHD överlappar dessutom varandra, mest tydligt hos kvinnor, vilket gör att det i grunden inte ens är säkert att en person har båda diagnoserna utan har blivit feldiagnosticerad. Oftast kommer EIPS först eftersom den allmänna uppfattningen är att kvinnor som har problem med att reglera sina känslor måste ha borderline medan män måste ha ADHD (jag utgår helt från att TS är kvinna eftersom statistiken talar emot att TS är man).

En så pass lång sjukskrivning som du har haft resulterar oftast i passivisering även om det i grunden skulle finnas en arbetsförmåga. Jag skulle nog vilja påstå att både sjukvården och FK brustit i relation till dig som sjukskriven.

Du är dock en av de få lyckligt lottade som lyckats behålla din sjukskrivning utan att hänvisas till Arbetsförmedlingen och ett av FK:s fiktiva arbeten.
Citera
2026-05-18, 20:56
Medlem
Självklart kräver läkaren alkoholtester. Tror du på allvar att F-kassan och läkare håller på i 8 år utan att reagera när någon blir defensiv direkt alkohol kommer på tal? Hela anledningen att testet ens dyker upp är för att läkaren uppenbarligen ser tecken som du själv vägrar se. Ingen begär blodprov för skojs skull efter 8 års sjukskrivning. Vägrar du så får du inget intyg, och inget intyg betyder noll kronor från F-kassan. Kalla det "gestapo" bäst du vill, men det är du som sätter dig själv utan ersättning här. Vill du byta läkare så gör det, men tro inte att nästa bara blundar om det faktiskt finns skäl till provet.
Citera
2026-05-18, 21:00
Medlem
EIPS, ADHD samt PTSD.

Du får självklart inte dricka en droppe alkohol. Någonsin. Du motarbetar aktivt vården och ska absolut inte få några bidrag som följd.

Antar att du är medicinerad också vilket gör det ännu värre.
Citera
2026-05-18, 21:06
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Har du mer koll än 2 instanser utav svenskt rättsväsende ? Patetisk är du iallafall.

Förmodar att du är en sån som tycker det är häftigt att spela ball bakom ett anonymt konto. Vilket jävla patetiskt liv sitta och fingerkriga på Flashback.

Uppenbart är ju iallafall att du inte uppfyller kraven för fortsatt sjukskrivning. Med tanke på bakgrunden så är det kanske inte heller så konstigt. Som man bäddar får man ligga eller stå eller nåt.
Citera
2026-05-18, 21:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Finns det rehabiliteringsmöjligheter kvar, skall du givetvis ta dessa. Du vill väl bli frisk, lika mycket som vi inte vill betala för en slaker som du?

/AI

Ja exakt! rehab finns ju .. TS borde fråga läkaren om möjligheter till stöd och anpassningar .. ams kan hjälpa till också som tex utbildning och arbetsträning kanske även Samhall som en början om kriterier uppfylls.
Citera
2026-05-18, 21:25
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Har varit sjukskriven i 8 år.

Du har suttit och latat dig i 8 år… du gör precis vad fan de ber om eller så ger du dig ut och pantar burkar om inte arbete passar dig.

Fuck you jävla avskum.
Citera
2026-05-18, 21:34
Medlem
Ja helt rimligt. Ett högt bruk av alkohol kan försämra en sjukdom, ge högt blodtryck, ökad ånget och depression, sömnproblematik för att nämna något. Alkohol är inget postivit för din chans till rehabilitering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in