2026-05-18, 18:12
Medlem
SDUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Handlar ju om att behålla det också.

Man kan i bästa fall vara fast anställd men vid en omorganisation där hela strukturen ändras i ett företag och t.ex. en hel avdelning läggs ner pga automatisering och AI gäller inte LAS som skydd.

Att sen påstå att man är rökt vid 40 är lite väl fatalistiskt men man måste anpassa sig, göra rätt saker och ligga i framkant för att ha rimliga chanser till en anställning. En bra examen och god anställningshistorik räcker inte långt numera. Det är mycket hårdare än för fem år sen.
Tur att jag är permanent sjukskriven med 5 diagnoser och arbetsskada. Men det lär bli basinkomst i framtiden för er övriga. Annars lär plundringarna öka drastiskt
Citera
2026-05-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Är detta riktigt?

I så fall kan jag bara önska er Geronter lycka till.
Åh gud....ännu en artikel där alla förväntas få toppjobb på kontorsjobb.

Taxichaufförer, busschaufförer och vårdbiträde står fan inte arbetslösa!
Citera
2026-05-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag skulle säga att det beror helt på vad för yrken det är frågan om. Dessutom har ju många yrken massvis med underindelningar. Just Expressens artikel handlar om ingenjörer och ingenjörer är ju en bred grupp så det beror ju mycket på inom vad man ingenjör inom om hur attraktiv man är på arbetsmarknaden.

Jag sysslar lite med rekrytering inom vården inom en synnerligen teknisk verksamhet. Jag rekryterar sjuksköterskor men även vissa andra kategorier. I alla fall så har jag inga bekymmer att ta in såna som är 40-50 år. Dessa vabbar sällan, har en bra grund att stå på och vet vad yrket innebär, även om just min inriktning är speciell. Att rekrytera unga brukar innebära massa vab och föräldraledighet. Är de rätt nyexade så kan det vara så illa att man måste lära dem vad arbetslivet innebär.

Jag kan dock tänka mig att lager gärna tar yngre som inte är slut i kroppen och accepterar lite knepiga villkor.

Så sammanfattningsvis kan man säga att man kan inte generellt säga att man är rökt om man passerat 40.

Busschaufförer står aldrig arbetslösa.
Citera
2026-05-18, 18:19
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har man inte redan ett jobb när man är 40?

Det handlar ju om att hitta NYTT jobb om du av någon anledning förlorar det du har?
Citera
2026-05-18, 18:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Busschaufförer står aldrig arbetslösa.
Nä, i princip inte.
Citera
2026-05-18, 18:25
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Tycler alltid det låter märkligt när 40-åringar klagar över arbetsmarknaden och diskriminering. Kanske jag som har tur som verkar i en bransch utan dessa problem.

Tja, jag vet inte. Första gången jag fick höra att jag var för gamal av en rekruterare så var jag 42.
Finns ju statestik på sånt här också, så det är inte bara löst tyckande.
Citera
2026-05-18, 18:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det har nästan alltid varit bättre för en anställare att anlita en nyexaminerad billig ingenjör istället för att anlita en äldre mer erfaren som har högre löneanspråk men inte är skolad i det senaste.

Det varierar säkert mellan olika ingenjörstyper, men för ig som jobbar inom mekanik har det inte hänt något som är värt att nämna sedan de parametriska solidmodellerarna blev vanliga. Och det är 25-30 år sedan.
Så finns det säkert en massa rekruterare som inte har en susning om vad jobbet går ut på som på fullt allvar tror att det hänt en massa nytt de senaste åren.
Citera
2026-05-18, 18:31
Medlem
Läser många såna påståenden både här och där att har du passerat 40 så är du inte längre attraktiv på arbetsmarknaden. Säkert ligger det en del sanning i det om man är arbetslös, men som anställd och sökande efter nytt jobb säger jag att det inte stämmer. Dilemmat är nog till stor del att inte hinna få ett nytt jobb innan man avslutar det förra. "Alltid lättare att få ett jobb om du redan har ett".
Citera
2026-05-18, 18:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Blir det inte självreglerande till slut? Om alla vill ha 28-33-åringar då räcker ju inte det till alla. Många blir ändå nödgade att anställa "bottenskrapet": 40 till 66-åringar?

Varför tror det är fullt med folk från Indien, Pakistan och Banglades på olike ingenjörskontor och Svenskt Näringsliv lobbar stenhårt för att det skall gå lättare att ta in folk utifrån till löjligt låga löner?
Citera
2026-05-18, 18:34
Medlem
Så 96% av ingenjörer har arbete (om de inte är pensionärer, sjukskrivna etc) vid 64 års ålder?

https://www.sverigesingenjorer.se/opinion-och-press/pressmeddelanden/sverige-missar-aldre-ingenjorskompetens--vid-50-okar-arbetslosheten/

Det låter ju jättebra. Tror knappast det är så inom alla yrken.

Att en person som är 60+ har svårare få jobb tror jag ingen är överraskad över.
Citera
2026-05-18, 18:38
Medlem
Ja, nog fasen är det svårare på arbetsmarknaden efter 40 - konstigt nog! När man är +50 så har de flesta mognat och samlat mycket erfarenhet samt - inte minst - passerat småbarnsåldern = inget VAB. Och om det mot förmodan blir en felrekrytering, så hägrar snart pension = problemet löst.
Citera
2026-05-18, 18:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det varierar säkert mellan olika ingenjörstyper, men för ig som jobbar inom mekanik har det inte hänt något som är värt att nämna sedan de parametriska solidmodellerarna blev vanliga. Och det är 25-30 år sedan.
Så finns det säkert en massa rekruterare som inte har en susning om vad jobbet går ut på som på fullt allvar tror att det hänt en massa nytt de senaste åren.

Jo jag vet, men det är väl nästan den enda typen av ingenjör som inte genomgår den processen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in