2026-05-18, 07:49
Medlem
Lao Tzus avatar
Är detta riktigt?

I så fall kan jag bara önska er Geronter lycka till.

Citat:
För en 64-årig ingenjör är risken att vara arbetslös nästan fyra gånger högre än för en 44-åring. Och redan i 40-årsåldern minskar chansen att bli kallad till intervju.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-redan-efter-40-ar-du-rokt-pa-arbetsmarknaden/
Citera
2026-05-18, 07:51
Medlem
Har man inte redan ett jobb när man är 40?
Citera
2026-05-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Handlar ju om att behålla det också.

Man kan i bästa fall vara fast anställd men vid en omorganisation där hela strukturen ändras i ett företag och t.ex. en hel avdelning läggs ner pga automatisering och AI gäller inte LAS som skydd.

Att sen påstå att man är rökt vid 40 är lite väl fatalistiskt men man måste anpassa sig, göra rätt saker och ligga i framkant för att ha rimliga chanser till en anställning. En bra examen och god anställningshistorik räcker inte långt numera. Det är mycket hårdare än för fem år sen.
Citera
2026-05-18, 08:12
Medlem
grungewhores avatar
Även om ingenjör säkerligen har mer flytande pensionsålder så finns ju en risk att vederbörande går i pension inom ett par år.

Den nya arbetsmarknaden borde ju egentligen vara glada över detta, då folk tycks byta jobb som de byter underkläder.

Men en 40-åring anses nog vara mer peak än någon som faktiskt kunde pensionera sig redan idag.
Citera
2026-05-18, 08:24
Medlem
HBTKuks avatar
Tycler alltid det låter märkligt när 40-åringar klagar över arbetsmarknaden och diskriminering. Kanske jag som har tur som verkar i en bransch utan dessa problem.
Citera
2026-05-18, 08:35
Medlem
Citat:

Ska du skippa dina oneliners konstant och faktiskt bidra till diskussion någon gång ditt miffo!

Ja det är alltid svårare ju äldre man blir, men finns en gräns skulle jag säga 32-40 är man het! Efter 45 tror jag många väljer bort en ifall det inte är nån tjänst som kräver långvarig erfarenhet.
Citera
2026-05-18, 08:36
Medlem
Citat:

Påstår du att man inte kan förlora sitt jobb vid 40 din idiot?
Citera
2026-05-18, 08:36
Medlem
tilsammansnus avatar
Att låta jobbchans bero på ålder låter som att gå på tunn is ,, meriter snarare och fysisk möjlighet ifall det är uppdragspecifikation.
Citera
2026-05-18, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Tycler alltid det låter märkligt när 40-åringar klagar över arbetsmarknaden och diskriminering. Kanske jag som har tur som verkar i en bransch utan dessa problem.

Varierar nog kraftigt men fenomenet "du är för gammal vid 40" som sådant är inte nytt.
Redan för över tjugo år sen fick kring-40-åriga ingenjörer i massor relativt generösa avgångsvederlag från bl.a. Ericsson (säkert andra större industriföretag med) då dessa ansågs för gaggiga av någon hög chef så det ansågs billigare att köpa ut än att tampas med dem.
Citera
2026-05-18, 08:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Att sen påstå att man är rökt vid 40 är lite väl fatalistiskt men man måste anpassa sig, göra rätt saker och ligga i framkant för att ha rimliga chanser till en anställning. En bra examen och god anställningshistorik räcker inte långt numera. Det är mycket hårdare än för fem år sen.

Det finns ett gammalt skämt som lyder: "vad gör man med en 40 årig ingenjör?" "man tar ut honom i gränden och skjuter honom"

Det har nästan alltid varit bättre för en anställare att anlita en nyexaminerad billig ingenjör istället för att anlita en äldre mer erfaren som har högre löneanspråk men inte är skolad i det senaste.
Citera
2026-05-18, 08:43
Medlem
Problemet är folk vill ha ett specifikt jobb som de jobbat med innan. Som att arbetsgivaren ska anställa er bara för att de har jobbat med det innan. Jag fattar att det det inte fungerar inte så. Ta vilket jobb som helst så länge ni är arbetslösa. Diskare/städare är typ enkla jobb att få.
Senast redigerad av Kollektion 2026-05-18 kl. 08:46.
Citera
2026-05-18, 08:44
Medlem
Citat:

Imponerande bedrift av dig att alltid dissa varenda trådstart.
Arroganta påståenden för jämnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in