2026-05-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Har jag tur som ser ung ut? Rakar mig alltid inför intervjuer. Visar mig villig. Fastar kvällen innan för att framstå som ung och hungrig. Tycker du är dum som kallar mina insikter ointressanta.

Det är klart att allt spelar roll?
Utseende? Kompetens? Erfarenhet?
Vad i helvete pratar du om.
Det är självklarheter.
Du som 40+ borde väl veta att företag hellre anställer attraktiva än fula.
Attraktiva människor har fördel i allt i livet.

Bra för dig men det är helt ointressant att du slänger in din personliga situation när vi vet att det pågår en åldersdiskriminering.
Jag vet själv om jobb i Stockholm där man velat ha 5-10 års erfarenhet på seniora roller och rekryteraren har mejlat ut att ingångslönen är "runt 35tkr".
Detta var 2025.
Det är helt ofattbart och rent slaveri.
Citera
2026-05-18, 17:10
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och nu när AI tar över instegsjobben är man rökt innan man är 25 också...
Exakt. Medborgarlön är framtiden. Undrar om något av partierna kommer nämna det i debatterna inför valet i september.
Citera
2026-05-18, 17:15
Medlem
På morgonen tar du bort en isinpackning som du sovit med för att minska svullnaden. Applicerar en djuprengörande mintmask följt av exfolierande gel, toner och fuktighetskräm. Sen gör du 1000 crunches i ett sträck. Går 45 minuter på en stairmaster. Efteråt duschar du med en vattenaktiverad gelrengöring, följt av honung- och mandelskrubb för kroppen. Applicerar aftershave-balm och helkroppslotion. Använder hårgelé, stylar så varje hårstrå ligger perfekt. Får i dig vitaminer och färskpressad juice till frukost.

Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Har jag tur som ser ung ut? Rakar mig alltid inför intervjuer. Visar mig villig. Fastar kvällen innan för att framstå som ung och hungrig. Tycker du är dum som kallar mina insikter ointressanta.
Citera
2026-05-18, 17:25
Medlem
Sluta. Jag är 56 och för hur mycket jobb som helst som utvecklare.
Citera
2026-05-18, 17:26
Medlem
En tjugoåring som fortfarande bor hemma och inte har då höga krav och inga kostnader är mer attraktiv en 40-åring
Citera
2026-05-18, 17:49
Medlem
Beror helt på bransch. Inom IT, transport och vård gäller ju inte detta då hade man ju inte haft någon personal alls.

Jobbar själv inom IT och många byter jobb vid 40-50 år. Har man rätt kompetens är knappast 55 år ett problem. Finns knappt unga på mer seniora jobb och flesta organisationer är så slimmade så man har inte tid att träna nya.

Men förstår att man i vissa branscher kan sålla bort allt under 40 år.
Senast redigerad av Adobekrabat 2026-05-18 kl. 17:56.
Citera
2026-05-18, 17:50
Avstängd
otellos avatar
Jag hade hellre anställt en pigg 40-åring än en nyexad.
Citera
2026-05-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
På morgonen tar du bort en isinpackning som du sovit med för att minska svullnaden. Applicerar en djuprengörande mintmask följt av exfolierande gel, toner och fuktighetskräm. Sen gör du 1000 crunches i ett sträck. Går 45 minuter på en stairmaster. Efteråt duschar du med en vattenaktiverad gelrengöring, följt av honung- och mandelskrubb för kroppen. Applicerar aftershave-balm och helkroppslotion. Använder hårgelé, stylar så varje hårstrå ligger perfekt. Får i dig vitaminer och färskpressad juice till frukost.
...och likt förbannat får inget jobb...
Citera
2026-05-18, 17:55
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Det bästa med folk i 18-30 års åldern är att dessa individer kan man forma. Man kan skapa dem till att bli de bästa jobbkrafterna och hårdkokta löneslavar.
Man kan inte lära gamla hundar att sitta dessvärre och på det har de barn, sjukdomar, ska ha högre lön,Vabba, Ha ledigt, Semestra osv.. De Tar allt annat med en klackspark medans de yngre är hungriga på pengar och hårt arbete då de tror att "hårt jobb lönar sig".
Dagens ungdomar är lata. De kommer kräva fet löneförhöjning varje år, annars går de vidare. De kommer in försent. Kräver att få jobba hemifrån 3 dagar i veckan. Är det en kvinna så kommer hon vara sjukanmäld minst 5 dagar i månaden. Och är det en kvinna i den åldern så är risken hög att hon blir gravid med sin pojkvän.

Dagens ungdomar är annorlunda.
Citera
2026-05-18, 18:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Tar inte svenska studenter examen kring 30 numera? Och ska jobba till 40? 10 år för att skramla in skatter som ska täcka resterande 70 år på bidrag. Det ser mörkt ut.
Citera
2026-05-18, 18:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Exakt. Medborgarlön är framtiden. Undrar om något av partierna kommer nämna det i debatterna inför valet i september.
Miljöpartiet brukar föreslå totalt orealistiska ideer som förstör hela länders ekonomier.
Citera
2026-05-18, 18:11
Medlem
godboys avatar
Jag skulle säga att det beror helt på vad för yrken det är frågan om. Dessutom har ju många yrken massvis med underindelningar. Just Expressens artikel handlar om ingenjörer och ingenjörer är ju en bred grupp så det beror ju mycket på inom vad man ingenjör inom om hur attraktiv man är på arbetsmarknaden.

Jag sysslar lite med rekrytering inom vården inom en synnerligen teknisk verksamhet. Jag rekryterar sjuksköterskor men även vissa andra kategorier. I alla fall så har jag inga bekymmer att ta in såna som är 40-50 år. Dessa vabbar sällan, har en bra grund att stå på och vet vad yrket innebär, även om just min inriktning är speciell. Att rekrytera unga brukar innebära massa vab och föräldraledighet. Är de rätt nyexade så kan det vara så illa att man måste lära dem vad arbetslivet innebär.

Jag kan dock tänka mig att lager gärna tar yngre som inte är slut i kroppen och accepterar lite knepiga villkor.

Så sammanfattningsvis kan man säga att man kan inte generellt säga att man är rökt om man passerat 40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in