2026-05-18, 16:11
  #85
Medlem
cerns avatar
Det bästa med folk i 18-30 års åldern är att dessa individer kan man forma. Man kan skapa dem till att bli de bästa jobbkrafterna och hårdkokta löneslavar.
Man kan inte lära gamla hundar att sitta dessvärre och på det har de barn, sjukdomar, ska ha högre lön,Vabba, Ha ledigt, Semestra osv.. De Tar allt annat med en klackspark medans de yngre är hungriga på pengar och hårt arbete då de tror att "hårt jobb lönar sig".
Citera
2026-05-18, 16:14
  #86
Medlem
Lite felaktig bild kanske? Att man är "rökt" redan vid 40 år ålder.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet-i-olika-aldersgrupper_1208465.html

Arbetslösheten är lägst i åldersgruppen 45-54 år om man räknar bort åldersgruppen 65-74 år.
Citera
2026-05-18, 16:17
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Jag är en ingenjör i 55-årsåldern.
Om jag ville skulle jag kunna ha en ny anställning imorgon.
Allt handlar bara om att man ska vara inom en eftertraktad bransch och gärna ha odlat upp ett rykte så att presumtiva arbetsgivare redan vet vem man är.

Vilken tur att din bransch alltid kommer vara eftertraktad.
Citera
2026-05-18, 16:36
  #88
Medlem
Karmans avatar
Och nu när AI tar över instegsjobben är man rökt innan man är 25 också...
Citera
2026-05-18, 16:45
  #89
Medlem
.Mlyric.s avatar
Borde inte det vara en bra ålder? Inget vabb, förmodligen ingen föräldraledighet osv.
Citera
2026-05-18, 16:48
  #90
Medlem
idiamindadas avatar
Samtidigt fullkomligen pumpar man in indiska ingenjörer på många stora företag. Duktiga och trevliga men kommer aldrig att beblanda sig med svenskar då de är nog många för att bilda enklaver. Å andra sidan har ingen väl hört talas om indisk maffia.
Citera
2026-05-18, 16:49
  #91
Medlem
kaerakels avatar
Jag närmar mig fyrtio, är ingenjör och sitter just nu med två erbjudanden i inkorgen.

Kan få åldersnoja av den här typen av trådstarter. Men verkligheten ser desto mer annorlunda ut.

Sen vet man ju hur gemene ingenjör är. Ovillig att lära nytt, mästare i allt, oresonlig, gaggig.
Citera
2026-05-18, 16:51
  #92
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Helt klart sant. Känner mig rökt, jag är över 40. Arbetslös i över ett år. Har inte fått en enda intervju. Jag är värdelös ur arbetsgivarens ögon tydligen.

Vill också tillägga att studier visar att även att vara långtidsarbetslös är ett minus när man söker jobb. Många arbetsgivare drar öronen åt sig när någon är långtidsarbetslös. Så åldern gör att man är mindre attraktiv att anställda vilket leder till att man går arbetslös längre vilket leder till att man blir än mer oattraktiv på arbetsmarknaden.
__________________
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-05-18 kl. 16:53.
Citera
2026-05-18, 16:52
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Jag närmar mig fyrtio, är ingenjör och sitter just nu med två erbjudanden i inkorgen.

Kan få åldersnoja av den här typen av trådstarter. Men verkligheten ser desto mer annorlunda ut.

Sen vet man ju hur gemene ingenjör är. Ovillig att lära nytt, mästare i allt, oresonlig, gaggig.

Verkligheten är absolut inte annorlunda.
Rekryterare har själva sagt att över 35 börjar de sålla bort.
Det är inte tråden som sätter reglerna, det är näringslivet.

Sedan är det alltid självklart att om man är EFTERTRAKTAD så är man EFTERTRAKTAD, det är liksom helt ointressant att du säger det.
Citera
2026-05-18, 16:54
  #94
Medlem
zombie-nations avatar
Handlar nog hur desperata de är efter utbildat folk, är det ett yrke där för få anställs så spelar ålder mindre roll. Annars ja, har sett yrken där man inte är lika beroende av utbildning, där den yngre blev anställd trots finns i brottsregistret, har hoppat av tidigare jobb, inga referenser, den äldre är omtyckt, skötsam, långvariga och uppskattade anställningar och både utbildning och erfarenhet.

Den äldre fick dock ett annat jobb fast det tog ett tag, och är nu väldigt uppskattad. Så fort hen fick chansen trots sina gråa hår.
Citera
2026-05-18, 17:02
  #95
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Verkligheten är absolut inte annorlunda.
Rekryterare har själva sagt att över 35 börjar de sålla bort.
Det är inte tråden som sätter reglerna, det är näringslivet.

Sedan är det alltid självklart att om man är EFTERTRAKTAD så är man EFTERTRAKTAD, det är liksom helt ointressant att du säger det.

Har jag tur som ser ung ut? Rakar mig alltid inför intervjuer. Visar mig villig. Fastar kvällen innan för att framstå som ung och hungrig. Tycker du är dum som kallar mina insikter ointressanta.
Citera
2026-05-18, 17:07
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har man inte redan ett jobb när man är 40?

Hur ska jag hinna med det? När jag sitter hemma och runkar o spelar tv spel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in