2026-05-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
En forskare som intresserat sig för, och skrivit en hel del vederhäftigt om Illuminatorden är Andreas Önnerfors.

Tack för att du påminde mig om honom.

Citat:
Under en period försökte bl.a. nazisterna göra gällande att frimureriet lydde under en världsregering. Av det skälet är det viktigt att skriva att SFMO lyder under Sveriges lagar och inte något annat.

Ja, det är lätt att glömma bort att även ni har erfarenhet av förföljelse och undertryckande.

Citat:
Kritiken har utvecklats i de efterföljande bullorna och bl.a. lyfts risken för synkretism - religionsblandning - men i mitt tycke är den risken överskattad. Kristen är kristen.

Kanske, men det finns t.ex. präster i Svenska Kyrkan som är misstänksamma mot er och menar att frimureriet är en främmande religion som nästlat sig in. Hemlighetsmakeriet är förstås orsak till denna kritik, det är svårt att veta vad ni egentligen står för.

Citat:
Men den totala avsaknaden av livstecken från Illuminatorden från 1785 till idag - det kan bara leda till slutsatsen att Illuminatorden verkligen uppplöstes. Om den hade funnits kvar, så hade man hittat spår, på motsvarande sätt som sker löpande för frimureriet.

Det låter ju rimligt, fast hur många spår har alla hemliga hermetiska sällskap efterlämnat? Vill man verkligen vara osynlig så är det fullt möjligt.

Citat:
Jag tycker att illuminati-myten är djup olycklig därför att den leder till känslan att individens engagemang och insatser inte spelar någon roll - det går aldrig att tävla mot eller utmana en ansiktslös överhöghet.

Defaitism kanske är en del av tidsandan. Det är mycket som pågår över våra huvuden, och många känner sig djupt alienerade. En myt får också ganska lätt ett eget liv över tiden.
Citera
2026-05-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Känns inte så angeläget, tror inte han blev lyckligare av det, snarare tvärtom.

Hur fick du nys om att din far var frimurare, berättade han eller kom du på honom på något vis ?
Citera
2026-05-18, 12:29
Medlem
Citat:
En forskare som intresserat sig för, och skrivit en hel del vederhäftigt om Illuminatorden är Andreas Önnerfors.
:
Är han frimurare ?
Citera
2026-05-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Som sagt och nu bevisat, du är en foliehatt och konspirationsteoretiker

För att jag intresserar mig i den möjliga existensen av Illuminati?

Intressant i sammanhanget kan vara förre (lokale) FBI-chefen Ted Gunderson, som hade just Illuminati som ämne i en av sina föreläsningar.

Han sa att han under sitt hela långa yrkesliv aldrig kommit i kontakt med begreppet Illuminati i någon brottsutredning, men efter sin pensionering 1979 kom att göra vissa kopplingar mellan ett mordfall och "organized crime, government agencies, and satanic cults". En medlem i en kult förklarade för Gunderson att ett mord på en familj som han hade utrett hade varit en initiationsrit inom kulten, som också ägnade sig åt smuggling av narkotika från Vietnam där både militär personal och underrättelsetjänsten varit inblandade. Dessa uppgifter sammanställde Gunderson i en rapport till DoJ och FBI, som dock inte tag saken på allvar, utan istället förlöjligade honom och förringade hans trovärdighet.

I sitt föredrag beskriver Gunderson de 25 medel som Illuminati använder sig av för att uppnå sina mål, och har gjort alltsedan Weishaupts dagar. Tio av dessa är enligt honom:
  • Use of Violence and Terrorism
  • Political Manipulation
  • Control of Wealth
  • Cunning and Deceit
  • Mob Psychology
  • Moral Corruption
  • Seizure of Property
  • Control of Information
  • Creation of Economic Dependency
  • Infiltration of Societies
Gundersons slutsats är inte bara att Illuminati existerar och verkar på högsta nivå idag, utan att enbart "by understanding these hidden forces, individuals can reclaim their power and resist manipulation".

http://tedgunderson.info/
https://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Gunderson

Man kan ju säga att Gundersons syn på Illuminati är typiskt höger-amerikansk i sin paranoida syn på samhället, och rörelser med kommunistisk eller satanistisk inflytande. Han tycks dock funnit stöd i sina teorier genom verkliga brottsfall han varit inblandad i, och han kopplar allt samman med de historiska Illuminati och nämner gärna Weishaupt.
Senast redigerad av polox 2026-05-18 kl. 18:03.
Citera
2026-05-19, 11:33
Medlem
En begynnande tråd i ett annat delforum -
(FB) G.A. Reuterholm och de illuminerade
Citera
2026-05-19, 13:54
Medlem
Citat:
Det låter ju rimligt, fast hur många spår har alla hemliga hermetiska sällskap efterlämnat? Vill man verkligen vara osynlig så är det fullt möjligt.
Igen, det är just det att det inte går att hålla tätt. Inom olika ordenssällskap nämns olika antika och tidigmedeltida mysterieförbund och deras läror: om dessa mysterieförbund hade hållit tätt, så hade ingen kunskap om dem överlevt till idag. Rent principiellt ska inget läcka, men människor är inte ofelbara vilket förr eller senare leder till att föremål eller texter hamnar utanför den hemliga kretsen. Avundsjuka, konflikter, högfärdighet m.fl mänskliga egenskaper kan leda till att man yppar hemligheter.

Om det är så att hemliga sällskap och hemliga sammanhang läcker, och det påstås att Illuminatorden överlevt i lönndom i mer än 240 år utan livstecken eller läckor: slutsatsen måste bli att Illuminatorden verkligen upplöstes, någon annan slutsats är för mig orimlig att dra.
Citera
2026-05-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
En begynnande tråd i ett annat delforum -
(FB) G.A. Reuterholm och de illuminerade

Ja, det kan ju vara intressant att gräva lite i specifikt svensk historia, som ju den här tråden inte primärt handlar om alls.

"Illuminati" har i USA väl närmast blivit ett hjärnspöke dit man projicerar all världens nutida ondska och ser det som legitimt i och med den historiska kopplingen, som mycket väl kan vara illusorisk. USA har heller aldrig haft varken kungligheter eller aristokrati, varför dylikt har en helt annan innebörd än i Europa.

Weishaupt var en rationell person, som tog avstånd från vidskepelse, och skulle förmodligen vända sig i sin grav, om han blev varse allt som pådyvlades hans frimurarsekt idag. Det sägs ju att även George Washington uttalat sig positivt om hans idéer i ett brev, vilket ju får oss att inse att Illuminati tillhörde moderniteten under denna period.
Citera
2026-05-19, 14:13
Medlem
Citat:
Om det är så att hemliga sällskap och hemliga sammanhang läcker, och det påstås att Illuminatorden överlevt i lönndom i mer än 240 år utan livstecken eller läckor: slutsatsen måste bli att Illuminatorden verkligen upplöstes, någon annan slutsats är för mig orimlig att dra.

Men deras gradsystem kan ju ha återanvänts i andra former. Tänker t.ex. på Ordo Templi Orientis som har som grad VIII "Perfect Pontiff of the Illuminati". Bara detta att namnet används synes mig suspekt. OTO har också ett ursprung i frimurartraditioner som sträcker sig åtminstone bakåt in till 1800-talet. De är även aktiva i Sverige.

Och, som jag uttryckt tidigare, forskningen om vad de 5000 illuminati-medlemmarna tog sig före efter upplösningen 1790 är minst sagt bristfällig. Här finns många möjligheter som inte beaktats. Att verka i lönndom de senaste 240 året borde dessutom varit enklare då, än vad det skulle vara idag, när all mänsklig aktivitet ger så många digitala spår.
Citera
2026-05-20, 03:25
Medlem
Citat:
Ja, det kan ju vara intressant att gräva lite i specifikt svensk historia, som ju den här tråden inte primärt handlar om alls.

"Illuminati" har i USA väl närmast blivit ett hjärnspöke dit man projicerar all världens nutida ondska och ser det som legitimt i och med den historiska kopplingen, som mycket väl kan vara illusorisk. USA har heller aldrig haft varken kungligheter eller aristokrati, varför dylikt har en helt annan innebörd än i Europa.

Weishaupt var en rationell person, som tog avstånd från vidskepelse, och skulle förmodligen vända sig i sin grav, om han blev varse allt som pådyvlades hans frimurarsekt idag. Det sägs ju att även George Washington uttalat sig positivt om hans idéer i ett brev, vilket ju får oss att inse att Illuminati tillhörde moderniteten under denna period.
Aj! Att jag länkade till en annan tråd var inte menat att ta fokus från din tråd, tyckte bara det var intressant med uppmärksammandet om den franska illuminati(som egentligen var/(är?) en frimurarloge)

Menar du att frimurarorden sysslar med vidskepelser ?
Senast redigerad av Kirev 2026-05-20 kl. 03:30.
Citera
2026-05-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Menar du att frimurarorden sysslar med vidskepelser ?

Nej, inte direkt. De har ju, som de säger på sin hemsida angående ritualer etc, ett kulturarv att förvalta, men där ingår saker som gematria, astrologi och annat som väl många skulle uppfatta som vidskepelse om man tror på det och tar det som sanning, vilket de kanske inte direkt gör trots allt.

Vad jag åsyftade var det faktum att Illuminati idag framställs som en ockult operativ orden av ett romantiserat slag som inte står Hollywood långt ifrån. Det är ganska annorlunda mot den i grunden politiskt rationella rörelse som Weishaupt ledde på 1700-talet, även om det är svårt att veta vad deras grader egentligen stod för.
Citera
2026-05-21, 03:59
Medlem
Citat:

Vad jag åsyftade var det faktum att Illuminati idag framställs som en ockult operativ orden av ett romantiserat slag som inte står Hollywood långt ifrån. Det är ganska annorlunda mot den i grunden politiskt rationella rörelse som Weishaupt ledde på 1700-talet, även om det är svårt att veta vad deras grader egentligen stod för.
Menar du att weishaupts Illuminati var en öppen företeelse/rörelse ? Att man var ute och agiterade och rekryterade bland folket ?
Senast redigerad av Kirev 2026-05-21 kl. 04:03.
Citera
2026-05-21, 09:16
Medlem
Citat:
Känns inte så angeläget, tror inte han blev lyckligare av det, snarare tvärtom.

Hur vet du att jag inte är psykolog?

Hur vet du att jag inte är miljonär?

Finns ingen anledning att oroa sig för varken min psykiska hälsa eller ekonomiska status, men tack för omtanken.
Nej du är inte psykolog.
Är du miljonär är du det för att du ärvt från din far, men eftersom han inte ville ha in dig i frimureriet så ville han väl inte att du skulle få ärva han heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in