Citat:
Ursprungligen postat av
polox
Idéer är svårt att ta död på. Och, nej, jag är ingen foliehatt. Det vore dock intressant att reda ut det historiska skeendet på ett mer stringent sätt, men där är ju FB knappast rätt forum.
En forskare som intresserat sig för, och skrivit en hel del vederhäftigt om Illuminatorden är Andreas Önnerfors.
Citat:
Kapitel 2 har fem stycken som handlar om olika plikter; plikten mot Gud, fäderneslandet, Orden, nästan och sig själv. Dvs det handlar mest om att lyda, inte om att reformera någonting. Övriga kapitel behandlar främst administrativa bestämmelser och göromål. Men var finns hemligheterna? Ni säger ju själva att ni inte är ett hemligt sällskap, utan ett sällskap med hemligheter?
Att tillhöra en orden, må vara munkorden, riddarorden eller ordenssällskap - eller någon annan ideell förening vilken som helst egentligen - innebär att man följer ett antal regler, så det är inget konstigt med det. Det måste finnas struktur och ordning. Och de två första kapitlen är viktiga, inte minst för att de lyfter fram vad som är viktigt för frimurare för dem som vill misstänkliggöra frimureriet. Det framgår till exempel att frimurare ska tala sanning, ska lyda lagar och landets lagliga överhet, ska inte gynna varandra. Att reducera de två första kapitlen till "Det handlar mest om att lyda" - inte riktigt en knivskarp analys. Under en period försökte bl.a. nazisterna göra gällande att frimureriet lydde under en världsregering. Av det skälet är det viktigt att skriva att SFMO lyder under Sveriges lagar och inte något annat.
Ritualerna är "hemliga", och vi diskuterar inte det som sker mellan klubbslagen (=slagen som markerar början och slutet på en sammankomst). Det är främst av pedagogiska skäl, frimureriet bygger på att du ställs inför saker som du på förhand inte känner till, för att reaktionen ska vara äkta och att den ska leda till tankar och reflektioner.
Citat:
Men ni kanske har inflytande, genom era medlemmar som svurit trohet åt orden? Ni finns ju överallt som militärer, politiker, advokater, läkare, präster etc.
Ett påstående som visar att de två första kapitlen är oerhört viktiga och handlar om mer än lydnad, de framhåller den värdegrund och de syften som är centrala för SFMO. Som i alla föreningar finns det inom SFMO personer med mer eller mindre inflytande i samhället. Frågan är om det finns en agenda, ett driv att tillvarata det inflytandet. Svaret på det är nej. Svenska Fri Murare Orden finns till för att bistå sina medlemmar i ett inre arbete.
Jag har skrivit det förut många gånger här på FB, men om målet skulle ha varit inflytande, så har man valt helt fel organisationsform. SFMO antar kristna män. Idag har vi ett jämställt samhälle där många beslutsfattare är kvinnor, så redan där faller 50% av inflytandet bort. Av de återstående männen, hur många är seriöst kristna. 10%? Av dessa män, hur många tycker det är intressant att verka inom ordenssällskap? 1%? SFMO:s konstruktion och medlemsurval är i sig ett bevis på att man inte söker inflytande, utan att syftet är det som SFMO själva framhåller, personlighetsutveckling utifrån en kristen tro.
Citat:
Och hur kristna är ni egentligen? Tydligen är det mycket om Bibeln i de högre graderna, men det kunskapsstoff som ligger till grund för era ritualer är ju hämtade från kristen mystik, judisk kabbala, persisk och sumerisk astrologi och medeltida alkemi.
För att bli medlem i SFMO krävs att man har en kristen tro. Jag har en kristen tro, men den förbjuder mig inte att läsa eller ta till mig av klokhet från andra källor än Bibeln.
Citat:
Det är väl på grund av allt detta som påven bannlyst er både en eller flera gånger.
_väl_? Jag trodde du var vassare och mer påläst än att gissa, polox.

Vid frimureriets genombrottstid på 1730-talet så var det knappt möjligt att ha en sluten förening med inval och hemligheter där olika samhällsklasser kunde umgås och pratade fritt, det var oerhört revolutionerande. Samtidens ledarskikt inom både stat och kyrka var förstås orolig för att detta kunde vara grogrund för revolutionära idéer som kunde omstörta den rådande ordningen. Det är kanske detta som mest ligger till grund för 1738 års bulla In Eminenti Apostulatus där man inte gör skillnad på olika typer av frimureri - allt är dåligt. Kritiken har utvecklats i de efterföljande bullorna och bl.a. lyfts risken för synkretism - religionsblandning - men i mitt tycke är den risken överskattad. Kristen är kristen.
Citat:
Att du som frimurare går ut och förnekar Illuminatis existens idag tyder snarare på att du vet att de faktiskt existerar. Kanske införlivades denna orden med frimurarna, dvs Adam Weishaupts strävanden lyckades, vilket samhällsutvecklingen sedan 1700-talet tyder på, och till skillnad från er exoteriska verksamhet utgör en inre, esoterisk och hemlig orden? Brytpunkten för inträde i den borde i så fall vara via den hemliga varianten av grad 10 och kanske bedrivs i ert kapell? Hursomhelst har ni väl god koll på andra sällskap i branschen, hemliga eller inte?
- Det finns en oäkta riddarorden kallad Tempelherreorden. Det är styrkt att den uppstod när franska frimurare tog någon riddarinspirerad höggrad inom frimureriet som handlade om att Tempelherreorden överlevt i lönndom från 1312 till 1700-talet inom frimureriet - och plötsligt slutade se det som en legend, utan som en historisk sanning. För att detta skulle verka trovärdigt, så förfalskade man bl.a. fram en lista över alla som varit stormästare i lönndom, en lista som bevisat är förfalskning tillsammans med några artefakter som även de är förfalskningar. Efter att ha varit borta i 400 år, så var man tvungen att förfalska saker för att bygga trovärdighet.
- Frimureriet har mellan 1735 och idag inte kunnat hålla tätt. I princip alla ritualer har läckt ut. Av slarv, någon har haft med sig ritualer och slarvat bort dem: av illvilja, fd medlemmar har offentliggjort ritualen. Ordenstecknen - regalierna - är ordens egendom och ska återlämnas till orden vid innehavarens död, men ibland missar efterlevande att så ska ske och gradtecken hamnar på auktioner i stället. Även om en orden har hemligheter, så gör den mänskliga naturens ofullständighet att man glömmer, man missar, det läcker.
- Utifrån ovanstående två punkter: om det efter Illuminatordens upphörande 1785 - de nu 241 åren - dykt upp tecken på att det fortsatt fanns loger, till exempel genom ritualer som någon medlem glömt och någon utomstående hittat och publicerat, eller ritualer som någon fd medlem läckt, eller matriklar över medlemmar, eller det återfunnits regalier från Illuminatorden via dödsbon eller att fd medlemmar sålt sina regalier på auktioner, eller att man hittat lokaler som Illuminatorden använder, då hade jag trott på att Illuminatorden överlevt. Men den totala avsaknaden av livstecken från Illuminatorden från 1785 till idag - det kan bara leda till slutsatsen att Illuminatorden verkligen uppplöstes. Om den hade funnits kvar, så hade man hittat spår, på motsvarande sätt som sker löpande för frimureriet.
Det som man idag kallar Illuminater är något annat: jag ser det mer som människors förenklade försök att förklara varför världen ser ut som den gör. Miljöförstöring? Det är illuminati. Orättvisor? Det är illuminati. Tidöregeringen? Det är illuminati. Bulgarien vann Eurovision? Det är illuminati. Jag tycker att illuminati-myten är djup olycklig därför att den leder till känslan att individens engagemang och insatser inte spelar någon roll - det går aldrig att tävla mot eller utmana en ansiktslös överhöghet. Men eftersom vare sig Illuminatorden eller illuminati finns, så finns hopp. Alla är viktiga, alla kan göra skillnad.
Och nej, frimureriet är fortfarande frimureriet, det inkorporerade inte Illuminatorden.
Citat:
/Sverre Dag Mogstad/ är ju ändå professor och inte mytoman. Du har alltså inte läst hans bok Frimureri: Mysterier, fellesskap, personlighetsdannelse (Universitetsförlaget, 1994)?
På samma sätt som många andra icke-frimurare som skriver om frimureri, så är det någon som läser ett manus (2D), men vi som är frimurare deltar i föreställningen (3D). Boken är nu över 30 år gammal så en del saker kanske inte längre stämmer. Det sagt, så skulle jag avråda frimurare att läsa den förrän de fått grad X.