2026-05-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om du har sjukersättning så är man skyldig att följa sin behandlingsplan från vården, annars kan man bli av med sin sjukersättning.
Så det är inte på något sätt olagligt, men det kan göra att man blir av med sin rätt till sjukersättning.

Det var dom väldigt tydliga med, om man dricker är man ej berättigad sjukersättning. jag har dock sjukpenning och sjukersättning är jag inte berättigad till enligt denna läkare.

Hade de bara varit denna grejen med denna läkare hade jag inte lagt så mycket på tapeten utan avstått alkoholen helt i flera månader och gjort testerna. Men nu har de varit andra fall med denna läkaren där man tex skrivit fel i min journal och även inte velat skriva ut mediciner och hon är allmänt dryg och kall tycker jag. Vilket inte en läkare ska vara.

Får väl helt enkelt byta mottagning och kräva en second opinion och hoppas på att jag får en bättre läkare.
Senast redigerad av Cassius58 2026-05-18 kl. 17:02.
Citera
2026-05-18, 17:04
Medlem
zombie-nations avatar
Synd att din medicin skulle vara i fara, annars hade du kunnat pressa detta med alkoholism. Och faktiskt överdrivit dina alkoholbesvär. För de har noll rätt inom vården att moralisera eftersom det är en sjukdom. Och att FK får moralisera över vilka sjukdomar man får ha är idiotiskt.
Citera
2026-05-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Synd att din medicin skulle vara i fara, annars hade du kunnat pressa detta med alkoholism. Och faktiskt överdrivit dina alkoholbesvär. För de har noll rätt inom vården att moralisera eftersom det är en sjukdom. Och att FK får moralisera över vilka sjukdomar man får ha är idiotiskt.

Känns ju mer som ett ”straff” att göra detta test än att det skulle ”hjälpa” mig. Sist jag kollade var alkohol lagligt i Sverige. Dricker maximalt 1-2 gånger i månaden och om det är alkoholism, ja då har halva Sverige alkoholproblem.

Känner ett flertalet typer som tyvärr är alkoholister och här hade de testet varit lämpligare än i mitt fall skulle jag tycka.
Citera
2026-05-18, 17:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Känns ju mer som ett ”straff” att göra detta test än att det skulle ”hjälpa” mig. Sist jag kollade var alkohol lagligt i Sverige. Dricker maximalt 1-2 gånger i månaden och om det är alkoholism, ja då har halva Sverige alkoholproblem.

Känner ett flertalet typer som tyvärr är alkoholister och här hade de testet varit lämpligare än i mitt fall skulle jag tycka.

Har man psykisk sjukdom eller ADHD numera jämställs det med att man är en omoralisk människa. Vi har smugits in i detta. Att man skulle valt dåliga vanor och bestämt sig för att bli så. Därför vill de gärna alkohol- och drogtesta. Fast jag inte vet vad de skulle göra med ett negativt eller positivt resultat. Jag tycker isåfall att ALLA som hamnar på sjukhus t ex ska drogtestas. Alla läkare ska drogtestas (har själv "behandlats" av en kokainhög läkare, skitkul). Har inga bra idéer men vi som patienter kan inte ändra detta. Eftersom vården tydligen inte ens är till för oss längre.
Citera
2026-05-18, 17:18
Medlem
Citat:
Har man psykisk sjukdom eller ADHD numera jämställs det med att man är en omoralisk människa. Vi har smugits in i detta. Att man skulle valt dåliga vanor och bestämt sig för att bli så. Därför vill de gärna alkohol- och drogtesta. Fast jag inte vet vad de skulle göra med ett negativt eller positivt resultat. Jag tycker isåfall att ALLA som hamnar på sjukhus t ex ska drogtestas. Alla läkare ska drogtestas (har själv "behandlats" av en kokainhög läkare, skitkul). Har inga bra idéer men vi som patienter kan inte ändra detta. Eftersom vården tydligen inte ens är till för oss längre.

Ska jag begära ny läkare och second opinion? Jag måste ju få in till mat och hyra dom kan väl inte tvinga mig att lämna något jag inte vill och dessutom straffa mig med ingen ersättning?
Citera
2026-05-18, 17:18
Medlem
isgetens avatar
Citat:

Om det är som du påstår här kommer ditt blodprov visa på nästintill total nykterhet. Så varför går du inte med på det? Dom som står på sig på det sättet du gör nu har oftast en baktanke med att vilja undvika sådana prov. Alkoholproven visar alkoholkonsumtion över tid. Det kommer inte visa positivt eller negativt.

För att du ska få förhöjda värden behöver du dricka ungefär varje dag i en vecka. Sedan tar det några veckor av avhållsamhet innan det stabiliseras igen.
Senast redigerad av isgeten 2026-05-18 kl. 17:24.
Citera
2026-05-18, 17:19
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Har man psykisk sjukdom eller ADHD numera jämställs det med att man är en omoralisk människa. Vi har smugits in i detta. Att man skulle valt dåliga vanor och bestämt sig för att bli så. Därför vill de gärna alkohol- och drogtesta.

Instämmer att det tyvärr är såhär skevt det ser ut!

Till TS: Jag förstår till fullo varför du är rädd för att en dag helt plötsligt stå utan sjukskrivning trots att du inte klarar av att arbeta. Jag gissar att det är den rädslan som denna tråden grundar sig i?
Citera
2026-05-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Instämmer att det tyvärr är såhär skevt det ser ut!

Till TS: Jag förstår till fullo varför du är rädd för att en dag helt plötsligt stå utan sjukskrivning trots att du inte klarar av att arbeta. Jag gissar att det är den rädslan som denna tråden grundar sig i?

Tack nån som förstår mig.
Citera
2026-05-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ska jag begära ny läkare och second opinion? Jag måste ju få in till mat och hyra dom kan väl inte tvinga mig att lämna något jag inte vill och dessutom straffa mig med ingen ersättning?
Du får skilja på saker här. Ingen tvingar dig att lämna prover. Du måste dock göra det för att följa behandlingsplan, vilken ligger till grund för ersättningsbeslut. Du menar säkert att du känner dig tvungen på grund av detta. Men det är inte samma sak i princip.
Citera
2026-05-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Om det är som du påstår här kommer ditt blodprov visa på nästintill total nykterhet. Så varför går du inte med på det? Dom som står på sig på det sättet du gör nu har oftast en baktanke med att vilja undvika sådana prov. Alkoholproven visar alkoholkonsumtion över tid. Det kommer inte visa positivt eller negativt.

För att du ska få förhöjda värden behöver du dricka ungefär varje dag i en vecka. Sedan tar det några veckor av avhållsamhet innan det stabiliseras igen.

Min baktanke är att hen har redan hittat på andra saker innan och skrivit fel grejer i min journal. Vad är nästa påhitt? Drogtestas?

Sen att det är ”tvång” och är emot min integritet. Jag har all rätt att neka även fast det skulle vara negativt. Dessutom ”straffar” ju hen mig med att jag ska lämna ett i flera månader. Det betyder att du inte kan ta dom ölen med dina vänner en varm lördagskväll om du skulle vilja.
Citera
2026-05-18, 17:26
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Min baktanke är att hen har redan hittat på andra saker innan och skrivit fel grejer i min journal. Vad är nästa påhitt? Drogtestas?

Sen att det är ”tvång” och är emot min integritet. Jag har all rätt att neka även fast det skulle vara negativt. Dessutom ”straffar” ju hen mig med att jag ska lämna ett i flera månader. Det betyder att du inte kan ta dom ölen med dina vänner en varm lördagskväll om du skulle vilja.

?? Ja om du kör lördag varje dag hela veckan lång kan det bli lite tufft. Annars kommer det inte synas det minsta, även om de provar dig på månadsbasis.

Jag får känslan av att du har benso utskrivet och dessa håller du kärt om. Så händer det lite då och då att du kombinerar detta med alkohol för att få lite extra effekt på det hela?!
Citera
2026-05-18, 17:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tack nån som förstår mig.

Du har lagt tråden i juridik för att reda ut det juridiska, inte för att få förståelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in