Citat:
Ursprungligen postat av
Cassius58
Hej!
Hade ett möte med F-kassan och min läkare angående min sjukpenning och arbetssituation. Har varit sjukskriven i 8 år.
Mötet gick inget vidare då dom tyckte att jag inte var till arbetsmarknadens förfogande men tydligen var jag inte för sjuk för att få sjukersättning då rehabiliteringsmöjligheterna inte var uttömda. Samtidigt har jag flera kroniska diagnoser som gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna arbeta igen.
Nu vill läkaren att jag ska lämna alkoholtester(blodprov) helt plötsligt och gör jag inte det så förlänger hen inte min sjukpenning, ser inte hur det är relevant då jag är sjukskriven för något helt annat. Får dom verkligen göra såhär? Jag sa till min läkare att jag har tappat förtroende för henne och vill byta läkare då det varit en hel del andra saker med just den här läkaren också. Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?
Alltså läkarens uppgift är ju att behandla dig och då ingår det att lämna prover och ta test och göra undersökningar.
I många fall är alkohol inte förenligt med behandlingen och/eller kan innebära att man måste anpassa behandlingen.
Om man då nekar att delta i utredningen och/eller behandlingen så kommer man så klart inte få intyg från läkaren att man inte är arbetsförmögen eftersom läkaren inte kan slå fast om/hur du kan behandlas och hur detta påverkar din arbetsförmåga.
Med det sagt så skall det givetvis vara så att de åtgärder som läkaren vidtar för att undersöka din sjukdom och för att fastställa diagnos och behandling måste vara relevanta.
Om det är så i ditt fall kan jag omöjligen svara på.
Känner du inte förtroende för din läkare skall du byta läkare.
Du kan även anmäla din läkare till IVO om du anser att läkaren begått fel mot dig.
Hur har läkaren förklarat att de vill att du lämnar alkoholtester?
Eftersom du är helt emot så förutsätter jag att du ifrågasatte detta och att läkaren hade någon motivering?