2026-05-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Friskförklarad? Min huvuddiagnos är EIPS som är kronisk som jag med största sannolikhet kommer ha hela livet vilket jag fått bekräftat av ett flertalet överläkare.
Då så?
Citera
2026-05-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Klart det kan vara relevant att titta på, har man panikångest och ångest är det väl knappast bra att bruka alkohol.

Bara att du startar denna tråd gör det misstänksamt, har du inga problem med alkoholen så bör det heller inte vara några problem att göra testet.

Varför skulle det ens vara misstänksamt? Flesta här inne har mest kommit med dravel och inget konkret juridiskt tycker jag. Hört talas om integritet och utpressning ? Jag känner mig utpressad av att lämna ett blodprov och min personliga integritet är ju något jag gärna hänger i granen.

Hade de bara varit detta med denna läkare hade jag inte gjort en stor sak utav det.

Sen har du återigen fel. Bensodiazepiner och alkohol fungerar likt varandra och just bensodiazepiner är förskrivna för grov panikångest vilket jag redan har utskrivet.
Senast redigerad av Cassius58 2026-05-18 kl. 16:43.
Citera
2026-05-18, 16:42
Medlem
.Mlyric.s avatar
Är det förbjudet att dricka alkohol under en sjukskrivning menar dom?
Citera
2026-05-18, 16:43
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Kronisk EIPS sedan barndomen med ADHD och hög grad av panikångest och ångest samt depression. Vården har även kikat på PTSD men det är inget jag är diagnosticerad för eller utredd för. Mitt krökmönster ? Du menar alkoholvanor ? Som en normal svensson skulle jag nog vilja påstå, 1-2 gånger i månaden maximalt och dom flesta månader är det inte ens det.

Förstår dock inte hur mina alkoholvanor kan vara relevanta till min psykisk ohälsa som jag levt med sedan barndomen som jag tyvärr fått i arv.

Du är med andra ord inte sjuk på riktigt och dessutom alkoholist, något som knappast förbättrar din förmåga att reglera dina känslor. Helt rätt av läkaren att kräva alkoholprov för att se om ditt s k tillstånd beror på att du super.

Dags att återgå till arbete. Typiskt sossesverige att sjukskriva arbetsföra människor för att de är arbetsskygga.
Citera
2026-05-18, 16:44
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Men varför är det ens relevant ? Under 8 års tid har det inte varit några test och denna läkare har dessutom skrivit fel saker i min journal. Finns något som heter integritet och dessutom de här

https://www.sverigesradio.se/artikel/domstolen-ger-sjukskrivna-hanna-ratt-forsakringskassan-far-inte-krava-blodprov-eller-tarar
När jag blev tillfrågad om prov av min läkare accepterade jag utan att tveka, jag drack något i princip varje lördag då. Det resulterade bara i att frågor om alkohol inte kom upp igen under min sjukskrivning eftersom inget pekade på att jag skulle ha några problem relaterade till alkohol.

Det är faktiskt tillåtet att använda alkohol i Sverige, använder du så mycket att det påverkar ditt hälsotillstånd så är det nog bra att du får hjälp med det.
Annars kan du betrakta provet som att det utesluter att du skulle ha alkoholproblem och att behandling för det inte är aktuell.

Integritet, ja absolut har du rätt att neka. Men vill du fortsätta få ut din sjukpenning så behöver läkaren ha koll på din status för att kunna intyga för Försäkringskassan att du är berättigad till din sjukpenning.
Det betyder inte att läkaren måste delge Försäkringskassan några provsvar.
Citera
2026-05-18, 16:46
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Varför skulle det ens vara misstänksamt? Flesta här inne har mest kommit med dravel och inget konkret juridiskt tycker jag. Hört talas om integritet och utpressning ? Jag känner mig utpressad av att lämna ett blodprov och min personliga integritet är ju något jag gärna hänger i grannen.

Hade de bara varit detta med denna läkare hade jag inte gjort en stor sak utav det.

Sen har du återigen fel. Bensodiazepiner och alkohol fungerar likt varandra och just bensodiazepiner är förskrivna för grov panikångest vilket jag redan har utskrivet.

Jo, jag fattar ändå varför de vill göra tester när någon varit inne i vård/sjukskrivningssvängen länge. Det handlar väl främst om att bedöma arbetsförmåga och utesluta saker som kan påverka måendet eller funktionen av att arbeta. Alkohol och drogproblem är ju något de ofta behöver kontrollera inom psykiatri och arbetsrelaterade utredningar, även om det såklart kan kännas integritetskränkande.

Tycker inte det är så konstigt.
Anledningen varför jag skrev att det är misstänksamt är för att de med problem oftast reagerar så här.
Citera
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Kronisk EIPS sedan barndomen med ADHD och hög grad av panikångest och ångest samt depression. Vården har även kikat på PTSD men det är inget jag är diagnosticerad för eller utredd för. Mitt krökmönster ? Du menar alkoholvanor ? Som en normal svensson skulle jag nog vilja påstå, 1-2 gånger i månaden maximalt och dom flesta månader är det inte ens det.

Förstår dock inte hur mina alkoholvanor kan vara relevanta till min psykisk ohälsa som jag levt med sedan barndomen som jag tyvärr fått i arv.
Men om du inte krökar är det väl bara att gå med på provet? Varför så bångstyrig? Beggars cant be choosers!

Du får helt enkelt välja: personlig integritet och ingen sjukpenning eller provtagning och sjukpenning.
Senast redigerad av Reverend.Camden 2026-05-18 kl. 16:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Du är med andra ord inte sjuk på riktigt och dessutom alkoholist, något som knappast förbättrar din förmåga att reglera dina känslor. Helt rätt av läkaren att kräva alkoholprov för att se om ditt s k tillstånd beror på att du super.

Dags att återgå till arbete. Typiskt sossesverige att sjukskriva arbetsföra människor för att de är arbetsskygga.

Så majoriteten av Sverige är alkoholister? Majoriteten dricker 1-2 gånger i månaden om du får huvudet ut ur sanden.
Citera
2026-05-18, 16:48
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Så majoriteten av Sverige är alkoholister? Majoriteten dricker 1-2 gånger i månaden om du får huvudet ut ur sanden.

Nej men du är ju det bevisligen Mr. LOB
Citera
2026-05-18, 16:50
Medlem
Citat:
Hej!

Hade ett möte med F-kassan och min läkare angående min sjukpenning och arbetssituation. Har varit sjukskriven i 8 år.

Mötet gick inget vidare då dom tyckte att jag inte var till arbetsmarknadens förfogande men tydligen var jag inte för sjuk för att få sjukersättning då rehabiliteringsmöjligheterna inte var uttömda. Samtidigt har jag flera kroniska diagnoser som gör att jag med största sannolikhet inte kommer kunna arbeta igen.

Nu vill läkaren att jag ska lämna alkoholtester(blodprov) helt plötsligt och gör jag inte det så förlänger hen inte min sjukpenning, ser inte hur det är relevant då jag är sjukskriven för något helt annat. Får dom verkligen göra såhär? Jag sa till min läkare att jag har tappat förtroende för henne och vill byta läkare då det varit en hel del andra saker med just den här läkaren också. Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?

Alltså läkarens uppgift är ju att behandla dig och då ingår det att lämna prover och ta test och göra undersökningar.
I många fall är alkohol inte förenligt med behandlingen och/eller kan innebära att man måste anpassa behandlingen.

Om man då nekar att delta i utredningen och/eller behandlingen så kommer man så klart inte få intyg från läkaren att man inte är arbetsförmögen eftersom läkaren inte kan slå fast om/hur du kan behandlas och hur detta påverkar din arbetsförmåga.

Med det sagt så skall det givetvis vara så att de åtgärder som läkaren vidtar för att undersöka din sjukdom och för att fastställa diagnos och behandling måste vara relevanta.
Om det är så i ditt fall kan jag omöjligen svara på.
Känner du inte förtroende för din läkare skall du byta läkare.
Du kan även anmäla din läkare till IVO om du anser att läkaren begått fel mot dig.

Hur har läkaren förklarat att de vill att du lämnar alkoholtester?
Eftersom du är helt emot så förutsätter jag att du ifrågasatte detta och att läkaren hade någon motivering?
Citera
2026-05-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Men om du inte krökar är det väl bara att gå med på provet? Varför så bångstyrig? Beggars cant be choosers!

Integritet och jag känner mig ”tvingad” och ”utpressad” att göra detta prov. Jag kommer förmodligen ligga på ingen alkoholkonsumtion eller låg alkoholkonsumtion men Gestapon vill att jag lämnar tester i flera månaders tid och tänk dig då o m du skulle få för dig att dricka en månad och sedan bli utan ersättning. Du blir inlåst i ett hörn och kan tex inte gå ut och ta några öl med dina vänner för en gestapo läkare tycker om att använda sin position emot sina patienter.

Så ja kan man inte se att de e nån form av utpressning och tvång så är man inte på planeten jorden iallafall. Så ser jag det iallafall.
Senast redigerad av Cassius58 2026-05-18 kl. 16:54.
Citera
2026-05-18, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Är det förbjudet att dricka alkohol under en sjukskrivning menar dom?

Om du har sjukersättning så är man skyldig att följa sin behandlingsplan från vården, annars kan man bli av med sin sjukersättning.
Så det är inte på något sätt olagligt, men det kan göra att man blir av med sin rätt till sjukersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in