2026-05-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Jag skulle vilja påstå att det i princip bara är i Sverige som vi ser att miljötalibanerna står stabilt.

Som jag tidigare skrev så beror det här på att Sverige har den mest vänsterblivna befolkningen i världen per capita.

De enda som nästan är på vår nivå är tyskar, men tysken verkar ha vaknat upp nu. AfD är Tysklands största parti nu.

Sverige kommer snart att sticka ut rejält. Vi kommer ses som Europas svarta får.

Troligen eftersom de är ett bättre parti än SD. Det är inte folket det är fel på, utan partiet.
Citera
2026-05-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det ironiska med din naiva förklaring är att du just själv målade upp en schablonbild av mig och andra i tråden som har den naturliga förklaringen till varför MP går framåt. Att deras enda väljarbas, naiva tjejer i storstan, är på tillväxt.

Här beskrivs miljöpartisten:
https://novus.se/wp-content/uploads/2023/06/novusvaljarprofilmiljopartiet2023-1.pdf
Ung tjej, högutbildad, i storstan. Du måste vara chockad, schablonbilden var sann.

Här beskrivs SD-röstaren:
https://novus.se/valjarforstaelse-arkiv/valjarprofil-sd-2024/
Han är man, och bor precis helt normalt och har helt normal utbildning och finns inom samtliga åldersgrupper med normal proportion.

Vem kunde trott att du var styrd av schabloner. Inte du iallafall.
Du verkar ha missförstått min poäng. Min schablonisering av väljargrupperna var bara menad att fylla i och komplettera din egen. Jag skrev ju att jag inte själv tillhör MPs väljare utan bara målade upp en bild av en extremsyn på SD som kan finnas i deras väljarbas, som ett exempel på hur en onyanserad bild av en motståndare kan grumla ens strategiska omdöme.

Det var ju snällt av dig att länka sammanfattningen av två novus-undersökningar, men de är helt i linje med min bild av partiernas väljargrupper och jag förstår inte vad de är tänkta att tillföra?
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-18 kl. 15:42.
Citera
2026-05-18, 15:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jo, visst skulle vi få plats med fler med rätt strategi, men återigen måste man utgå ifrån verkligheten, och i den verkligheten är vi för många i förhållande till resurser.

Klimatet skulle oxå må bättre av en minskning av befolkningen.

Igen: problemet är inte det nuvarande antalet utan hur vi använder resurserna. Vi skulle utan problem kunna föda alla nuvarande människor utan att mala ner jordens resurser om vi bara ville.

Med ditt sätt att se på saken är en befolkningsminskning enda lösningen på problemet vilket inte stämmer.
Citera
2026-05-18, 15:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Ok, du använde inte ordet iq. Bara en omskrivning. Du beskrev just folk på landsbygden som oinsatta i komplexa miljöfrågor. Det är ju de på landsbygden som läser naturbruk och annat. I storstäder studerar många av MP's väljare genusvetenskap, sociologi och mångfaldsstudier. Alltså ingen koppling till riktiga miljöfrågor.

Jag har inte beskrivit folk på landsbygden som oinsatta i komplexa miljöfrågor. Jag ifrågasatte att de som är outbildade på landsbygden skulle vara MER insatta i komplexa miljöfrågor än utbildade i storstäderna.
Citera
2026-05-18, 15:52
Medlem
Skrämmande att så många önskar oss tillbaks till 1800 talet utan el tele motorfordon. Häst o vagn som gäller. Folk ska inte komma utanför sockengränsen.
Citera
2026-05-18, 15:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
De negativa ekonomiska sakerna du nämner beror på en global lågkonjuktur, att påstå någonting annat är totalt iq-befriat.

Att elen är rekorddyr beror bl.a. på att de gröna lade ner kärnkraften i Tyskland. Eftersom Tyskarna kan köpa svensk el så går priset på svensk el upp när tyskarna saknar egen el och istället vill köpa svensk.

En lågkonjuktur som Tidö-partierna gick till val på att lösa och som rådde även under förra regeringen, som dessutom fick hantera en global pandemi och att styre på moderaterna budgetar eftersom det råder högermajoritet i riksdagen sedan 2006.
Citera
2026-05-18, 16:04
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Igen: problemet är inte det nuvarande antalet utan hur vi använder resurserna. Vi skulle utan problem kunna föda alla nuvarande människor utan att mala ner jordens resurser om vi bara ville.

Med ditt sätt att se på saken är en befolkningsminskning enda lösningen på problemet vilket inte stämmer.
Klart det är resursberoende, men med rådande läge så måste man utgå ifrån verkligheten, inte vad som går att göra i teorin.
Och i den verkligheten räcker inte resurserna, alltså är vi för många.

Lite som MP's politik (som många verkar tro ska lösa "klimatkrisen").

Det finns f.ö. mycket man skulle kunna lösa om man verkligen ville.
Citera
2026-05-18, 16:17
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
MP har ju ingen lösning på miljöproblemen, men många verkar tro det för att de heter miljöpartiet.
De är väl snarare ett hot mot miljön. All vindkraft som ska upp överallt är knappast bra för naturen och ekosystemet varken på land eller till havs.
Senast redigerad av Fangface 2026-05-18 kl. 16:21.
Citera
2026-05-18, 16:28
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Flashback brukar generellt hata Miljöpartiet. Alla problem är pga MP. Energin, invandringen, ekonomin, trafiken. Allt är MPs fel.

Förra valet 2022 klarade MP med nöd och näppe 4%-spärren. Tack vare stödröster kom man till slut över spärren.

Ingen vill göra egna uppoffringar i den egna plånboken. MP vill att alla ska betala mer från sina egna plånböcker. Och det verkar ge resultat: MP har opinionsstöd på hisnande 7.9%. Det är den största ökningen av alla partier jämfört med valet 2022.

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Varför går Miljöpartiet så bra?
Mental ohälsa är ju ett ökande problem bland unga kvinnor som är miljöpartiets kärnväljare tillsammans med islamister.
Citera
2026-05-18, 16:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Klart det är resursberoende, men med rådande läge så måste man utgå ifrån verkligheten, inte vad som går att göra i teorin.
Och i den verkligheten räcker inte resurserna, alltså är vi för många.

Lite som MP's politik (som många verkar tro ska lösa "klimatkrisen").

Det finns f.ö. mycket man skulle kunna lösa om man verkligen ville.

Så vad är din lösning på problemet?
Citera
2026-05-18, 16:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Du verkar ha missförstått min poäng. Min schablonisering av väljargrupperna var bara menad att fylla i och komplettera din egen. Jag skrev ju att jag inte själv tillhör MPs väljare utan bara målade upp en bild av en extremsyn på SD som kan finnas i deras väljarbas, som ett exempel på hur en onyanserad bild av en motståndare kan grumla ens strategiska omdöme.

Det var ju snällt av dig att länka sammanfattningen av två novus-undersökningar, men de är helt i linje med min bild av partiernas väljargrupper och jag förstår inte vad de är tänkta att tillföra?
Så Novus sammanfattning är helt i linje med din bild av verkligheten? Inte tvärtom? OK.
Citera
2026-05-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så Novus sammanfattning är helt i linje med din bild av verkligheten? Inte tvärtom? OK.
Det är ju helt självklara och okontroversiella påståenden, så ja? Försöker du göra någon sorts poäng eller kan vi släppa frågan där och konstatera att vi är överens om att SD och MP inte tävlar om samma väljargrupper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in