2026-05-18, 13:02
Medlem
Utbytt vid 40 av AI eller indier är inom kort verkligheten för många svenska män med medelklassvanor som trodde dom hade sitt på det torra när dom skuldsatte sig för högskolestudier.

Vad ska dom göra då?
Citera
2026-05-18, 13:10
Medlem
fimbuls avatar
Jag är en ingenjör i 55-årsåldern.
Om jag ville skulle jag kunna ha en ny anställning imorgon.
Allt handlar bara om att man ska vara inom en eftertraktad bransch och gärna ha odlat upp ett rykte så att presumtiva arbetsgivare redan vet vem man är.
Citera
2026-05-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Allt handlar bara om att man ska vara inom en eftertraktad bransch och gärna ha odlat upp ett rykte så att presumtiva arbetsgivare redan vet vem man är.
Jaja, så länge du har ditt på det torra så existerar inga problem. Är det det du menar?
Citera
2026-05-18, 13:12
Medlem
fimbuls avatar
Jag motbevisar bara den klickfiskande rubriken.
Citera
2026-05-18, 13:14
Medlem
Nej du motbevisar ingenting med anekdotiska bevis.
Citat:
Jag motbevisar bara den klickfiskande rubriken.
Citera
2026-05-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trucker.Calzone
Jaja, så länge du har ditt på det torra så existerar inga problem. Är det det du menar?

Precis, noll empati. Sköt ditt o skit i andra är det som gäller, tyvärr. Alla kan drabbas, om inte en själv så kanske någon närstående men så långt tänker inte fullblodsegoister.
Citera
2026-05-18, 13:28
Medlem
olasvenssons avatar
Som hantverkare är det lättare att få arbete ju äldre man är.
Citera
2026-05-18, 13:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Precis så.

Och det finns de som är betydligt yngre men inte levererar.
Många som kommit upp i åren har ofta en stor erfarenhet vilket kan vara mycket värdefullt.

Jag jobbade till 69 för jag levererade bra och med stor erfarenhet är sådant uppskattat. Sedan tyckte jag det fick räcka.
Citera
2026-05-18, 13:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har man inte redan ett jobb när man är 40?
Man kan drabbas av omstruktureringar, nedläggningar, personalneddragningar eller att verksamheten flyttar till Salafististan.
Citera
2026-05-18, 13:55
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Handlar ju om att behålla det också.

Man kan i bästa fall vara fast anställd men vid en omorganisation där hela strukturen ändras i ett företag och t.ex. en hel avdelning läggs ner pga automatisering och AI gäller inte LAS som skydd.

Att sen påstå att man är rökt vid 40 är lite väl fatalistiskt men man måste anpassa sig, göra rätt saker och ligga i framkant för att ha rimliga chanser till en anställning. En bra examen och god anställningshistorik räcker inte långt numera. Det är mycket hårdare än för fem år sen.

Det gäller att ha ett jobb som "Arne Isaksson" inte kan ersätta, då kan man sitta lugnare i båten.
Citera
2026-05-18, 14:00
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis så.

Och det finns de som är betydligt yngre men inte levererar.
Många som kommit upp i åren har ofta en stor erfarenhet vilket kan vara mycket värdefullt.

Jag jobbade till 69 för jag levererade bra och med stor erfarenhet är sådant uppskattat. Sedan tyckte jag det fick räcka.

Allt för många som inte inser att de har ett eget ansvar i att vara anställningsbara.
Citera
2026-05-18, 14:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Låter väldigt märkligt, är du för ung kan du inte få jobb, och är du över 40 kan du inte heller få jobb. Det är alltså personer mellan 30 och 40 som är de enda som kan anställas.

Problemet är snarare att när du är 40 så förväntas du ha viss erfarenhet, så att skola om sig och komma som nyexad 40 åring är kanske inte en så bra ide.

Jag har fått mina bästa mest välbetalda jobb efter jag fyllt 40.

Reagerade också på det, det är som sagt inte jättelätt att få jobb utan erfarenhet heller. Och i åldern 30-40 så är det ju typiskt sett så att folk bildar familj och då behöver gå på föräldraledighet samt därefter vabba regelbundet.

Uppenbarligen så är det ju nackdelar med alla åldersgrupper som anställs. Folk under 30 är för oerfarna och behöver handledning, folk i åldern 30-40 har småbarn, folk i åldern 40-50 har tonårsbarn och folk över 50 är för nära pensionen samtidigt som de är för dyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in