Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Naturligtvis är inte de 7% som röstar MP idioter eller lurade. De är unga tjejer försörjda av samhället t.ex studenter, som cyklar till jobbet och tycker att bilar luktar illa och är i vägen. Tills de själva får barn och behöver Volvo till dagis, eller gamla och har svårt att röra på sig. Naiva idioter (jo de är nog idioter) som inte kan tänka framåt, saknar konsekvensanalys, tänker mer med hjärtat än med hjärnan. Även dessa kan väl få ha rösträtt och MP och V kommer förmodligen för all framtid att ha minst 4% av rösterna. Även om de monterar ner alla kärnkraftverk och fyller Sverige med flyktingar. Vilket ironiskt nog slår överlägset hårdast mot just unga tjejer.
Jo, det är väl schablonbilden av deras väljarbas hos deras politiska motståndare. Och en miljöpartistisk kärnväljare på södermalm har kanske bilden av SD-väljare som skånska gubbar som lirar banjo med sex fingrar på varje hand samtidigt som hans barn rider runt på grisar.
Det är inget konstigt att måla upp en överdriven stereotyp av sin fiende, men vill man analysera och förstå mer komplexa politiska sammanhang är det kanske hjälpsamt att backa lite från den bilden. Det är ju den sortens frågor som sätter sprätt på en stor del av budgeten i professionellt politiskt arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bajjamannen87
Det är just i Sverige, Danmark och Storbritannien som miljöpartierna går framåt i senaste EU-valet.
I resten av Europa minskar de rejält, speciellt i stora länder som Tyskland och Frankrike.
Så där har du fel.
Jag har förstått det annorlunda vad beträffar just Tyskland, men medger att jag inte följer tysk politik tillräckligt noga för att ha en tydlig uppfattning om läget där just nu, så du kan säkert ha rätt. Poängen var från min sida främst att det i stora delar av europa finns en grön våg i politiken, vars väljarbas är snarlik men med varierande framgångar.