2026-05-17, 16:55
  #5305
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Jag syftade på inlägget från "Fallet Elsa" som du själv hänvisade till. Mamman har, enligt vad jag hört, en gång i en intervju sagt att hon är glad att flickan är av med droppet. Jag tycker att det är anmärkningsvärt.

Sen har jag sagt flera gånger Kurt-Sune att jag inte står bakom tvångsomhändertagandet. Jag har också sagt att jag ansåg att flickan direkt borde placerats hos pappan eller exempelvis hos en nära släkting.

Ja, fast jag tycker inte det verkar som att föräldrarna är särskilt nöjda med socialtjänstens hantering. Det som är intressant här är snarare hur allt kunde gå så snett, vilket egentligen inte är så svårt att förstå när man tänker efter.

Vi har ett system där politiker och socionomer, alltså människor utan medicinsk specialistkompetens, har getts en extrem maktposition över familjers liv. I det här fallet verkar orosignaler från vården ha tolkats fel och uppgifter ha överdrivits eller missförståtts, vilket ledde till långtgående konsekvenser.

Man trodde så starkt på teorin om Münchhausen by proxy att berättelsen senare behövde skrivas om när den inte höll juridiskt. Då byttes fokus istället till påstådd "omsorgsbrist". Och eftersom misstankarna fortfarande levde kvar informellt, trots att teorin fallit i domstol, stämplades även pappan med "bristande insikt". Resultatet blev att Elsa inte ens fick bo hos honom eller andra anhöriga.

Det var först när media började granska fallet som tonläget förändrades och socialtjänsten plötsligt blev mer samarbetsvillig. Då kunde Elsa också flytta till en släkting istället. Det hade sannolikt aldrig hänt om mamman inte agerat strategiskt, laddat ner journalerna i tid och kopplat in media.

Det är just detta ni systemriddare inte verkar förstå. Ni utgår från att det som står i en barnutredning automatiskt är objektiv fakta. Men i verkligheten är barnutredningar ofta berättelser byggda på tolkningar, antaganden och andrahandsuppgifter och därför måste de kunna granskas kritiskt, precis som allt annat myndighetsmaterial. Men det sker dessvärre inte i den utsträckning som skulle behövas vid LVU-mål.
Citera
2026-05-18, 10:06
  #5306
Medlem
kurt-sunes avatar
och där var det klart äntligen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elsa-far-komma-hem-tvangsvarden-avslutas
Citera
2026-05-18, 11:19
  #5307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
och där var det klart äntligen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elsa-far-komma-hem-tvangsvarden-avslutas

Instämmer.
Det enda RÄTTA !!
Citera
2026-05-18, 11:24
  #5308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja, fast jag tycker inte det verkar som att föräldrarna är särskilt nöjda med socialtjänstens hantering. Det som är intressant här är snarare hur allt kunde gå så snett, vilket egentligen inte är så svårt att förstå när man tänker efter.

Vi har ett system där politiker och socionomer, alltså människor utan medicinsk specialistkompetens, har getts en extrem maktposition över familjers liv. I det här fallet verkar orosignaler från vården ha tolkats fel och uppgifter ha överdrivits eller missförståtts, vilket ledde till långtgående konsekvenser.

Man trodde så starkt på teorin om Münchhausen by proxy att berättelsen senare behövde skrivas om när den inte höll juridiskt. Då byttes fokus istället till påstådd "omsorgsbrist". Och eftersom misstankarna fortfarande levde kvar informellt, trots att teorin fallit i domstol, stämplades även pappan med "bristande insikt". Resultatet blev att Elsa inte ens fick bo hos honom eller andra anhöriga.

Det var först när media började granska fallet som tonläget förändrades och socialtjänsten plötsligt blev mer samarbetsvillig. Då kunde Elsa också flytta till en släkting istället. Det hade sannolikt aldrig hänt om mamman inte agerat strategiskt, laddat ner journalerna i tid och kopplat in media.

Det är just detta ni systemriddare inte verkar förstå. Ni utgår från att det som står i en barnutredning automatiskt är objektiv fakta. Men i verkligheten är barnutredningar ofta berättelser byggda på tolkningar, antaganden och andrahandsuppgifter och därför måste de kunna granskas kritiskt, precis som allt annat myndighetsmaterial. Men det sker dessvärre inte i den utsträckning som skulle behövas vid LVU-mål.

Njaa, det verkar ha kommit felaktiga uppgifter från vården…

”Sveriges Radio Kaliber och Ekot har granskat fallet och visat att flera centrala uppgifter från vården till socialtjänsten varit felaktiga eller omstridda…

Enligt radions granskning hade mamman tidigare lyft att hon inte tycker att vården fungerar och hon ville byta sjukhus. Hon hade även nyligen anmält vården till IVO.”


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elsa-far-komma-hem-tvangsvarden-avslutas
Citera
2026-05-18, 11:29
  #5309
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23
Njaa, det verkar ha kommit felaktiga uppgifter från vården…

”Sveriges Radio Kaliber och Ekot har granskat fallet och visat att flera centrala uppgifter från vården till socialtjänsten varit felaktiga eller omstridda…

Enligt radions granskning hade mamman tidigare lyft att hon inte tycker att vården fungerar och hon ville byta sjukhus. Hon hade även nyligen anmält vården till IVO.”


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elsa-far-komma-hem-tvangsvarden-avslutas

Soc släppte aldrig vårdens misstankar trots att de avfärdats av polis och domstol. Därför fick inte Elsa kommunicera på annat sätt än med brev med sin biologiska familj under åtta månader. Vården och soc skyllde på varandra medan Elsa fick lida. Tur att media grep in, annars hade hon sannolikt varit fortsatt placerad än idag.

Det här här är problemet. Det är soc som väljer fritt vad de vill visa upp och vad de vill dölja.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/visselblasare-avgorande-uppgifter-morkades-i-elsa-fallet
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2026-05-18 kl. 12:04.
Citera
2026-05-18, 13:03
  #5310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Soc släppte aldrig vårdens misstankar trots att de avfärdats av polis och domstol. Därför fick inte Elsa kommunicera på annat sätt än med brev med sin biologiska familj under åtta månader. Vården och soc skyllde på varandra medan Elsa fick lida. Tur att media grep in, annars hade hon sannolikt varit fortsatt placerad än idag.

Det här här är problemet. Det är soc som väljer fritt vad de vill visa upp och vad de vill dölja.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/visselblasare-avgorande-uppgifter-morkades-i-elsa-fallet

När enhetschef + socialsekreterare sopar viktig info under mattan bör detta leda till åtal och att dom döms för tjänstefel
(-med rejält kännbar påföljd.)

Glädjande nu att Elsa-familjen kunde komma loss från socialtjänstens klor.
Citera
2026-05-18, 13:12
  #5311
Medlem
Förtydligande/uttalande från nämnden efter dagens beslut:

"Beskrivningen att nämnden skulle ha ändrat sig vänder sig Carina Toro Hartman (S), 1:e vice ordförande i nämnden, emot.

Syftet med vården är nu uppfylld och förändringen bedöms vara genomgripande och varaktig. Sålunda är vårdplanen uppfylld.

Att felaktigt säga/skriva att nämnden ändrat sig är alltså fel och missvisande men har tyvärr förekommit både i media och i sociala medier.

Allt följer gängse lagstiftning med barnets bästa i centrum”
, skriver hon i en kommentar till SVT efter måndagens möte. "

(Ur SVT:s artikel)
Citera
2026-05-18, 13:13
  #5312
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
När enhetschef + socialsekreterare sopar viktig info under mattan bör detta leda till åtal och att dom döms för tjänstefel
(-med rejält kännbar påföljd.)

Glädjande nu att Elsa-familjen kunde komma loss från socialtjänstens klor.

Ja det borde det verkligen. Socialtjänsten borde förbjudas att utreda efter confirmation bias och bara föra in vad de faktiskt vet och kan belägga. Idag är det tro, magkänslor och spekulation som bestämmer barns livsöden.

Tredje och fjärdehandsuppgifter borde varningsmarkeras så att det syns tydllgt när det är information som är tolkad i flera led.
Citera
2026-05-18, 13:19
  #5313
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Förtydligande/uttalande från nämnden efter dagens beslut:

"Beskrivningen att nämnden skulle ha ändrat sig vänder sig Carina Toro Hartman (S), 1:e vice ordförande i nämnden, emot.

Syftet med vården är nu uppfylld och förändringen bedöms vara genomgripande och varaktig. Sålunda är vårdplanen uppfylld.

Att felaktigt säga/skriva att nämnden ändrat sig är alltså fel och missvisande men har tyvärr förekommit både i media och i sociala medier.

Allt följer gängse lagstiftning med barnets bästa i centrum”
, skriver hon i en kommentar till SVT efter måndagens möte. "

Vilken "vård"? Barnmisshandel menar du? Herrejösses. Elsa hade inte fått komma hem om inte mamman laddat ner journalerna, kallat in eget expertvittne och kontaktat media.

Med den nya lagen lex lilla hjärtat hade vårdnaden kunnat flyttats permanent till familjehemmet efter bara två års tid.

Att Elsa är hemma igen är medias och Elsas mammans kunskaper om systemets förtjänst.

Det har ingenting med någon vård att göra.
Citera
2026-05-18, 13:31
  #5314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
och där var det klart äntligen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elsa-far-komma-hem-tvangsvarden-avslutas



Vi firar rättvisan! En mamma som blivit felaktigt anklagad av sjukvård och socialtjänsten.

Vi ska kräva upprättelse och vi ska kräva rättssäkerhet för alla som bor i Sverige både föräldrar och barn.

Lvu var felaktigt och det behövs granskas, tror dock att det kanske blir svårt? Kommer de hålla journalerna låsta till flickan blir 18?

Eller hur fungerar det? Om mamman skulle vilja få journalerna skulle hon kunna riskera lvu igen?
Citera
2026-05-18, 13:36
  #5315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vilken "vård"? Barnmisshandel menar du? Herrejösses. Elsa hade inte fått komma hem om inte mamman laddat ner journalerna, kallat in eget expertvittne och kontaktat media.

Med den nya lagen lex lilla hjärtat hade vårdnaden kunnat flyttats permanent till familjehemmet efter bara två års tid.

Att Elsa är hemma igen är medias och Elsas mammans kunskaper om systemets förtjänst.

Det har ingenting med någon vård att göra.



Ja det är så här dom slätar över det.

Jag tror socialtjänsten är rädda för att sanningen ska komma fram. Därför var de tvungna att släppa på det. Det har blivit för stor uppmärksamhet kring detta, vilket de inte hade väntat sig….


Jag hoppas att de fortfarande kräver förklaring på detta?
Citera
2026-05-18, 13:52
  #5316
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Ja det är så här dom slätar över det.

Jag tror socialtjänsten är rädda för att sanningen ska komma fram. Därför var de tvungna att släppa på det. Det har blivit för stor uppmärksamhet kring detta, vilket de inte hade väntat sig….


Jag hoppas att de fortfarande kräver förklaring på detta?

Ja att föräldrarna fick en helt annan behandling efter media kopplades in säger allt. Normalt sett är det total psykopatbehandling genom hela LVU-processen, men här ändrade nämnden sig plötsligt. Och nu säger de officiellt att de inte gjort det. I call BS
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in