2026-05-18, 13:58
  #5317
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23
Njaa, det verkar ha kommit felaktiga uppgifter från vården…

”Sveriges Radio Kaliber och Ekot har granskat fallet och visat att flera centrala uppgifter från vården till socialtjänsten varit felaktiga eller omstridda…

Enligt radions granskning hade mamman tidigare lyft att hon inte tycker att vården fungerar och hon ville byta sjukhus. Hon hade även nyligen anmält vården till IVO.”


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/elsa-far-komma-hem-tvangsvarden-avslutas
Ja, det är orosanmälningarna från vården som gjordes efter mammans IVO-anmälan som ligger bakom allt som hänt. Det grundläggande problemet i Elsas fall tycks vara att vården med ansvarige läkaren i spetsen har missbrukat systemet för orosanmälan.
Citera
2026-05-18, 15:27
  #5318
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Förtydligande/uttalande från nämnden efter dagens beslut:

"Beskrivningen att nämnden skulle ha ändrat sig vänder sig Carina Toro Hartman (S), 1:e vice ordförande i nämnden, emot.

Syftet med vården är nu uppfylld och förändringen bedöms vara genomgripande och varaktig. Sålunda är vårdplanen uppfylld.

Att felaktigt säga/skriva att nämnden ändrat sig är alltså fel och missvisande men har tyvärr förekommit både i media och i sociala medier.

Allt följer gängse lagstiftning med barnets bästa i centrum”
, skriver hon i en kommentar till SVT efter måndagens möte. "

(Ur SVT:s artikel)

Blir tokig på att folk tror att LVU:t upphör på grund av att nämnden skulle ändrat sig. Eller att det ”har begåtts ett fel”. Flickan har varit under LVU i 11 månader och nu socialtjänsten tilltro till omsorgen och sett att vårdnadshavarna visat kunskap om hur dom framåt ska se till Elsas bästa.
Citera
2026-05-18, 15:45
  #5319
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Blir tokig på att folk tror att LVU:t upphör på grund av att nämnden skulle ändrat sig. Eller att det ”har begåtts ett fel”. Flickan har varit under LVU i 11 månader och nu socialtjänsten tilltro till omsorgen och sett att vårdnadshavarna visat kunskap om hur dom framåt ska se till Elsas bästa.

Ja det är klart att du i egenskap av relgiös systemriddare läser ur instruktionsboken ungefär som om det vore en bibel som inte får ifrågasättas. Ja det är väl klart att socialnämnden officiellt fösöker bortförklara sig och säger att de inte ändra sig.

Men hur kommer det då sig att föräldrarna själva beskrev att de fick en helt annan behandling av förvaltningen då media kopplades in?

Det är något som inte stämmer här, eftersom det inte liknar ett vanligt LVU-fall då socialtjänsten och nämnden är helt omöjliga att föra dialog med.

Självklart har det begåtts fel. Både från vårdens och socialtjänstens sida. Och det är ganska uppenbart att de nu försöker ratta sig ur detta utan att erkänna sina misstag, men prestigen går före som vanligt och Elsa och hennes familj får ta smällen för det.

Vi får hoppas att media går till botten med detta fall och att det kommer en uppföljning på vad socailtjänsten gömt undan för dokumentation för nämnd och domstol.
Citera
2026-05-18, 15:52
  #5320
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla.My.
Förtydligande/uttalande från nämnden efter dagens beslut:

"Beskrivningen att nämnden skulle ha ändrat sig vänder sig Carina Toro Hartman (S), 1:e vice ordförande i nämnden, emot.

Syftet med vården är nu uppfylld och förändringen bedöms vara genomgripande och varaktig. Sålunda är vårdplanen uppfylld.

Att felaktigt säga/skriva att nämnden ändrat sig är alltså fel och missvisande men har tyvärr förekommit både i media och i sociala medier.

Allt följer gängse lagstiftning med barnets bästa i centrum”
, skriver hon i en kommentar till SVT efter måndagens möte. "

(Ur SVT:s artikel)
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Blir tokig på att folk tror att LVU:t upphör på grund av att nämnden skulle ändrat sig. Eller att det ”har begåtts ett fel”. Flickan har varit under LVU i 11 månader och nu socialtjänsten tilltro till omsorgen och sett att vårdnadshavarna visat kunskap om hur dom framåt ska se till Elsas bästa.
Ni två är verkligen fascinerande. Lagkravet på saklighet och opartiskhet är så starkt att det är inskrivet i grundlagen – men ni förstår det överhuvudtaget inte. Något blir INTE sant för att en politiker säger så. Det behövs en saklig grund och någon sådan har INTE framkommit.
Citera
2026-05-18, 16:56
  #5321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Blir tokig på att folk tror att LVU:t upphör på grund av att nämnden skulle ändrat sig. Eller att det ”har begåtts ett fel”. Flickan har varit under LVU i 11 månader och nu socialtjänsten tilltro till omsorgen och sett att vårdnadshavarna visat kunskap om hur dom framåt ska se till Elsas bästa.


Ingen bryr sig vad du blir tokig på, det har begåtts mycket felaktigheter, bara du som är lite bakom.
Citera
2026-05-18, 18:17
  #5322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är klart att du i egenskap av relgiös systemriddare läser ur instruktionsboken ungefär som om det vore en bibel som inte får ifrågasättas. Ja det är väl klart att socialnämnden officiellt fösöker bortförklara sig och säger att de inte ändra sig.

Men hur kommer det då sig att föräldrarna själva beskrev att de fick en helt annan behandling av förvaltningen då media kopplades in?

Det är något som inte stämmer här, eftersom det inte liknar ett vanligt LVU-fall då socialtjänsten och nämnden är helt omöjliga att föra dialog med.

Självklart har det begåtts fel. Både från vårdens och socialtjänstens sida. Och det är ganska uppenbart att de nu försöker ratta sig ur detta utan att erkänna sina misstag, men prestigen går före som vanligt och Elsa och hennes familj får ta smällen för det.

Vi får hoppas att media går till botten med detta fall och att det kommer en uppföljning på vad socailtjänsten gömt undan för dokumentation för nämnd och domstol.
Så i alla fall där LVU upphör upphör det pga att socialtjänsten gjorde fel när de omhändertog barn .
LVU är något som betyder att barn är placerade tills de blir myndiga och är lite som adoption förutom biten med vem som är vårdnadshavare, där barn först som myndig kan välja hur kontakt med biologisk förälder ska se ut
Citera
2026-05-18, 19:11
  #5323
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.sverigesradio.se/artikel/valkomnar-att-elsas-tvangsvard-upphor-skulle-aldrig-varit-lvu

Precis. Det skulle aldrig varit LVU.
Citera
2026-05-18, 21:05
  #5324
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Så i alla fall där LVU upphör upphör det pga att socialtjänsten gjorde fel när de omhändertog barn .
LVU är något som betyder att barn är placerade tills de blir myndiga och är lite som adoption förutom biten med vem som är vårdnadshavare, där barn först som myndig kan välja hur kontakt med biologisk förälder ska se ut

Risken för permanenta och direkt felaktiga tvångsseparationer är överhängande med det LVU-system vi har idag. Socialtjänsten kan i praktiken lägga fram nästan vilka påståenden som helst inför nämnd och domstol utan att behöva visa upp hela råmaterialet bakom det som påstås. Det är exakt därför rättssäkerheten är så allvarligt bristfällig och exakt därför nya fall exploderar i media gång på gång.

Det här handlar inte om några små misstag. Det handlar om tjänstemän med enorm makt över barns och familjers liv som i vissa fall kan driva processer byggda på överdrifter, vinklingar eller rena felaktigheter samtidigt som den drabbade familjen ofta saknar både insyn och realistiska möjligheter att försvara sig.

Att det här fallet till slut fick ett lyckligt slut beror inte på att systemet fungerade. Det beror på att mamman var ovanligt påläst, extremt drivande, skicklig på att kommunicera och dessutom lyckades få medias uppmärksamhet. Utan det hade hon mycket väl kunnat hamna i samma situation som många andra föräldrar som fullständigt körs över av systemet utan möjlighet att slå tillbaka.

Det mest absurda är att människor fortfarande försvarar detta system som om det vore normalt. Det är inte normalt att myndigheter som har makt att splittra familjer samtidigt kan gömma undan dokumentation, hänvisa till sekretess och själva kontrollera berättelsen inför domstol och nämnd. Det är fullständigt oacceptabelt i en rättsstat.

Hade samma principer accepterats i vanliga brottmål hade Sverige fått massiv internationell kritik. Föreställ dig ett rättssystem där ena sidan får välja vilket material som ska visas upp medan resten hålls undan. Ingen människa hade accepterat det. Men när det gäller LVU förväntas folk tydligen bara lita blint på systemet, trots att fall efter fall visar hur farligt det kan bli när makt saknar verklig insyn och granskning.

Svenska folket förtjänar betydligt bättre än så här.
Citera
2026-05-18, 22:06
  #5325
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men snälla, citatet jag gav finns ju med i texten om vittnesförhöret. Och sista meningen gäller det felaktiga droppet som SR:s granskning avslöjade.

Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
Går inte att diskutera med en AI-bot


Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är två texter. Det behövs ingen AI. Bara två ögon och läsförståelse.
Ja... Detta är skrämmande. Totius och tb-bo förstår alltså inte bättre än socialsekreteraren vad läkaren säger.
Citera
2026-05-18, 22:13
  #5326
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja... Detta är skrämmande. Totius och tb-bo förstår alltså inte bättre än socialsekreteraren vad läkaren säger.

Ja ingen av dem verkar förstå skillnaden på en primär och sekundärkälla. Och när man påtalar att de citerat sekundärkällor så blir de rosenrasande på brevbäraren.
Citera
2026-05-18, 22:14
  #5327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja... Detta är skrämmande. Totius och tb-bo förstår alltså inte bättre än socialsekreteraren vad läkaren säger.

Nu hänger jag inte med på vad du menar?
Citera
2026-05-18, 22:34
  #5328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Risken för permanenta och direkt felaktiga tvångsseparationer är överhängande med det LVU-system vi har idag. Socialtjänsten kan i praktiken lägga fram nästan vilka påståenden som helst inför nämnd och domstol utan att behöva visa upp hela råmaterialet bakom det som påstås. Det är exakt därför rättssäkerheten är så allvarligt bristfällig och exakt därför nya fall exploderar i media gång på gång.

Det här handlar inte om några små misstag. Det handlar om tjänstemän med enorm makt över barns och familjers liv som i vissa fall kan driva processer byggda på överdrifter, vinklingar eller rena felaktigheter samtidigt som den drabbade familjen ofta saknar både insyn och realistiska möjligheter att försvara sig.

Att det här fallet till slut fick ett lyckligt slut beror inte på att systemet fungerade. Det beror på att mamman var ovanligt påläst, extremt drivande, skicklig på att kommunicera och dessutom lyckades få medias uppmärksamhet. Utan det hade hon mycket väl kunnat hamna i samma situation som många andra föräldrar som fullständigt körs över av systemet utan möjlighet att slå tillbaka.

Det mest absurda är att människor fortfarande försvarar detta system som om det vore normalt. Det är inte normalt att myndigheter som har makt att splittra familjer samtidigt kan gömma undan dokumentation, hänvisa till sekretess och själva kontrollera berättelsen inför domstol och nämnd. Det är fullständigt oacceptabelt i en rättsstat.

Hade samma principer accepterats i vanliga brottmål hade Sverige fått massiv internationell kritik. Föreställ dig ett rättssystem där ena sidan får välja vilket material som ska visas upp medan resten hålls undan. Ingen människa hade accepterat det. Men när det gäller LVU förväntas folk tydligen bara lita blint på systemet, trots att fall efter fall visar hur farligt det kan bli när makt saknar verklig insyn och granskning.

Svenska folket förtjänar betydligt bättre än så här.
Liknande scenarior där placering upphör sker varenda vecka år efter år utan att det blir några rubriker eller påstående om att det varit felaktigt att omhänderta barnet, den enda info utomstående får är när förälder ger en kort info på sociala media om att deras barn nu får komma hem efter att ha varit placerade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in