2026-05-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Ska du skippa dina oneliners konstant och faktiskt bidra till diskussion någon gång ditt miffo!

Ja det är alltid svårare ju äldre man blir, men finns en gräns skulle jag säga 32-40 är man het! Efter 45 tror jag många väljer bort en ifall det inte är nån tjänst som kräver långvarig erfarenhet.

Exakt vad jag noterade med denna ständigt idiotförklarande av alla trådar.
Citera
2026-05-18, 08:50
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Är detta riktigt?

"För en 64-årig ingenjör är risken att vara arbetslös nästan fyra gånger högre än för en 44-åring. Och redan i 40-årsåldern minskar chansen att bli kallad till intervju."

I så fall kan jag bara önska er Geronter lycka till.

Såg i veckans annonsblad, en annons där de sökte hantverkare i åldern 50+...
Citera
2026-05-18, 08:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Problemet är väl att det är enkelt att hos exempelvis linkedin filtrera bort vissa åldrar och liknande.
Jag märker klart och tydligt att förfrågan från rekryterare minskade rejält när man gick över 40, ännu värre blev det över 45 och nu över 50 år så är det väldigt sporadiskt. Under 40 så hade jag nog en eller ett par förfrågan från rekryterare i månaden så det fanns att välja på om man säger så. Sa nej till de flesta men mötte några och hade några intervjuer på intressanta tjänster.

Om jag nu hittar ett jobb (Har jobb idag men funderar på nytt) så är min plan att vara kvar resten av mitt arbetsliv vilket betyder mer än 10 år. Hur många under 40 stannar på samma arbetsplats i över 10 år? De kommer få erbjudanden lite då och då och alla möjligheter att öka sin lön. få mer intressanta jobb med bättre utveckling osv.

Fördelen med en person i 50-årsåldern är att det inte finns någon risk för VAB och för mig som saknar egna barn så blir det heller ingen VAB för barnbarn. Man har kommit över att man måste vara ledig varje måndag pga bakfylla och utebliven sömn hela helgen. Man har enormt mycke erfarenhet och man är dessutom uppväxt med datorer så detta är inget nytt och läskigt även om man kanske inte hänger med på allt inom nya sociala medier.

Så hade jag haft ett företag så hade jag mycket hellre betalt lite mer för någon 40+ med erfarenhet, kan ha fullt fokus på jobb och har en kort startsträcka än någon billig 20-åring som ska läras upp, formas och det tar några år innan de börjar generera pengar i företaget.
Nu jobbar jag inom teknisk försäljning men det är liknande inom många områden.
Citera
2026-05-18, 08:56
Medlem
Det kommer väl härifrån:

https://www.sverigesingenjorer.se/opinion-och-press/pressmeddelanden/sverige-missar-aldre-ingenjorskompetens--vid-50-okar-arbetslosheten/

Citat:
I december låg arbetslösheten från 25 års ålder3 fram till 51 år mellan 1–1,5 procent i alla åldrar. Runt 55 år
låg arbetslösheten i stället mellan 1,5–2 procent. Runt 60 års ålder låg den runt 2,5 procent
och de sista åren i serien ligger den på över 3,5 procent. Faktum är att arbetslösheten för en
64-åring är nästan fyra gånger högre än för en 44-åring.

Jag har svårt att se hur arbetslösheten skulle stiga så kraftigt pga att ingenjörer över 61 år blir av med jobbet - särskilt då när de är 64 år.

Kan det vara så att det är "planerat"? Man maxar i slutet av arbetslivet genom att plocka ut arbetslöshetskassan och passar på att ta lite tidig pension?

Ingenjörer har väl haft bra löneutveckling och bra tjänstepensioner - hur många går i pension INNAN de är 65?
Citera
2026-05-18, 09:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Är detta riktigt?

För en 64-årig ingenjör är risken att vara arbetslös nästan fyra gånger högre än för en 44-åring. Och redan i 40-årsåldern minskar chansen att bli kallad till intervju.

https://www.expressen.se/debatt/debatt-redan-efter-40-ar-du-rokt-pa-arbetsmarknaden/

Jag gissa ratt om ett företag bestämmer sig att dra ner och minska sina anställda så är en första lösning att helt enkelt köpa ut de äldre och på det sättet föryngra arbetsstyrkan, slippa risken att de vill ha återanställningsskydd om företaget plötsligt skulle börja gå bra igen och priset för att köpa ut denna person är i förhållandevis billig.
Citera
2026-05-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Handlar ju om att behålla det också.

Man kan i bästa fall vara fast anställd men vid en omorganisation där hela strukturen ändras i ett företag och t.ex. en hel avdelning läggs ner pga automatisering och AI gäller inte LAS som skydd.

Att sen påstå att man är rökt vid 40 är lite väl fatalistiskt men man måste anpassa sig, göra rätt saker och ligga i framkant för att ha rimliga chanser till en anställning. En bra examen och god anställningshistorik räcker inte långt numera. Det är mycket hårdare än för fem år sen.

Har inte företaget en skyldighet att omplacera personerna då till andra tjänster?
T.ex. på mitt företag så tog man helt bort facilities rollen (typ vaktmästare) så den som hade den rollen och jobbat i 30 år blev av med jobbet. Ska man inte först försöka hitta annan roll åt personen eller är det fritt fram att sparka?
Citera
2026-05-18, 09:12
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Är detta riktigt?

Blir det inte självreglerande till slut? Om alla vill ha 28-33-åringar då räcker ju inte det till alla. Många blir ändå nödgade att anställa "bottenskrapet": 40 till 66-åringar? Sjuk värld egentligen. Samtidigt spelar alla "woke" och utåt skulle de aldrig någonsin diskrimera någon, ändå gör de det hela tiden.
Citera
2026-05-18, 09:22
Medlem
Jag är 50 drygt och får fortfarande förslag med jämna mellanrum, så det låter som en överdrift.
Citera
2026-05-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Problemet är väl att det är enkelt att hos exempelvis linkedin filtrera bort vissa åldrar och liknande.
Jag märker klart och tydligt att förfrågan från rekryterare minskade rejält när man gick över 40, ännu värre blev det över 45 och nu över 50 år så är det väldigt sporadiskt. Under 40 så hade jag nog en eller ett par förfrågan från rekryterare i månaden så det fanns att välja på om man säger så. Sa nej till de flesta men mötte några och hade några intervjuer på intressanta tjänster.

Om jag nu hittar ett jobb (Har jobb idag men funderar på nytt) så är min plan att vara kvar resten av mitt arbetsliv vilket betyder mer än 10 år. Hur många under 40 stannar på samma arbetsplats i över 10 år? De kommer få erbjudanden lite då och då och alla möjligheter att öka sin lön. få mer intressanta jobb med bättre utveckling osv.

Fördelen med en person i 50-årsåldern är att det inte finns någon risk för VAB och för mig som saknar egna barn så blir det heller ingen VAB för barnbarn. Man har kommit över att man måste vara ledig varje måndag pga bakfylla och utebliven sömn hela helgen. Man har enormt mycke erfarenhet och man är dessutom uppväxt med datorer så detta är inget nytt och läskigt även om man kanske inte hänger med på allt inom nya sociala medier.

Så hade jag haft ett företag så hade jag mycket hellre betalt lite mer för någon 40+ med erfarenhet, kan ha fullt fokus på jobb och har en kort startsträcka än någon billig 20-åring som ska läras upp, formas och det tar några år innan de börjar generera pengar i företaget.
Nu jobbar jag inom teknisk försäljning men det är liknande inom många områden.

Hos oss är det snarare tvärt om: Vi anställer i princip ingen under 40, då vi söker seniora för uppdraget. Nu blir de flesta internt rekryterade, men tar vi in någon utifrån behöver vi erfarenhet.
Sen är det knappast nåt jag märkt själv, p.g.a större avvecklingar har jag bytt tjänst 2 ggr. efter 40. Första vid 44, tog mig ca 2 veckor att landa ett nytt jobb.
Senast vid 50, då tog det under 18timmar att få ett jobberbjudande samt en intervju(Till ett jobb jag senare accepterade). Men jag kollade runt lite, i princip hela Sverige utom Stockholm var det inga bekymmer som ingenjör att landa ett jobb i Stockholm blev man erbjuden att komma in som egenkonsult men inte anställd(Men Stockholm är inte attraktivt för mig i alla fall, för dåliga levnadsförhållanden lång pendling och dyrt boende).
Sen har de jagat mig sen dess, fick nog nåt erbjudande i veckan, bl.a. från min tidigare arbetsgivare. Men nu efter 60 har det dalat.
Men jag har idag ingen ambition att
Citera
2026-05-18, 09:26
Medlem
Själva konceptet att vara anställd kommer bli allt mer irrelevant, folk kommer få hitta/skapa de födkrokar de kan. Turligt nog är det enklare än någonsin, även om det är långt ifrån lätt.
Citera
2026-05-18, 09:29
Medlem
guderis avatar
Låter väldigt märkligt, är du för ung kan du inte få jobb, och är du över 40 kan du inte heller få jobb. Det är alltså personer mellan 30 och 40 som är de enda som kan anställas.

Problemet är snarare att när du är 40 så förväntas du ha viss erfarenhet, så att skola om sig och komma som nyexad 40 åring är kanske inte en så bra ide.

Jag har fått mina bästa mest välbetalda jobb efter jag fyllt 40.
Citera
2026-05-18, 09:35
Medlem
Det är ju i 40-års åldern man peakar. Genomsnittsastronauten är av denna anledning just 40 år när denne gör sin första rymdfärd. Varför skulle företagen inte vilja ha de bästa arbetarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in