Citat:
Ursprungligen postat av
Guldner.Spessart
Så du tycker att public service genom Sveriges Radio rasifierar den genomsnittliga bidragstagaren?
Nej, jag tycker snarare att folk i tråden själva rasifierar bidragstagaren direkt när de hör ordet “försörjningsstöd”.
Reportaget handlar ju egentligen om bidragstak, barnfamiljer och risken för social utsatthet. Men halva tråden hör “syrisk kvinna” och börjar omedelbart prata om massutvisningar, “välfärdsplundrare” och att folk aldrig kommer jobba.
Och p125 ironiska kommentar missar ju också lite poängen. Det handlar ju inte om:
“ge mig mer pengar annars börjar jag snatta”.
Det handlar om:
“om man sänker inkomsterna ytterligare för redan pressade familjer så finns risk att vissa ungdomar börjar göra dum skit”.
Det är ju inte ens någon särskilt kontroversiell tanke egentligen. Samma resonemang används ju hela tiden kring fattigdom, segregation och ungdomskriminalitet i övrigt.
Sen betyder inte det att lösningen automatiskt är högre bidrag för all framtid. Men folk beter sig som att Sveriges Radio sände:
“Ge oss pengar annars rånar vi ICA.”
När reportaget egentligen mest handlade om ekonomisk stress, tonåringar, social utsatthet och politisk oenighet om vilka effekter reformen får.