2026-05-16, 13:59
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qvagga77
Blir intressant att se hur hon ska hinna med bloggandet i höst samtidigt som hon förmodligen ska börja plugga?

Vad ska hon plugga? Genusteori på Södertörn?
Citera
2026-05-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Vad ska hon plugga? Genusteori på Södertörn?

Etnologi som fristående kurs, om jag inte missminner mig helt.
Citera
2026-05-16, 16:48
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeritTheQueen
Går man tillbaka i Claras arkiv så verkar hon ju från början inte särskilt intresserad av livet på landet, utan mer 50-60 tals mode och inredning och att baka kakor.

Min uppfattning är att de köpte huset framfört allt för att det var det de hade råd med I närheten av Umeå.

Sedan träffar de Albin och Ulrika som de verkar gilla väldigt mycket och blir inspirerade till ett mer lantligt liv och till slut även bondelivet och det kollektiva/matlaget.

Albin och Ulrika skiljer sig, bondeidyllen spricker och någon stans här eller strax innan? (typ 2022-2023?) tycker jag det märks på bloggen att Clara börjar tappa bort sig, eller i alla fall tappa sin image av grönavågen och bondfru. Och sedan går det brant utför - hennes image krackelerar. Vem är Underbara Clara utan Albin och Ulrika (och Erica!)?
Fast Clara har skrivit att hon varit intresserad av jordbruk och drömt om livet på landet sedan hon var barn.
Citera
2026-05-17, 19:40
Medlem
Alltså hennes bloggande är ju en katastrof just nu. Ett gammalt recept på en kaka och sen knäpptyst. Hon producerar ingenting nu ju och jag tycker det är ett svek mot betalande bloggläsare.
Citera
2026-05-18, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
Alltså hennes bloggande är ju en katastrof just nu. Ett gammalt recept på en kaka och sen knäpptyst. Hon producerar ingenting nu ju och jag tycker det är ett svek mot betalande bloggläsare.

Instämmer till fullo. Det är mest hastigt instoppade receptinlägg som för att fylla ut, en och annan outfit (dötrist om du frågar mig) och så fotoinläggen som många gillar men som är max 1-2 st per vecka. Och så reklam för podden. Senaste veckan har hon gjort tre premiuminlägg, varav ett är en fönstertvättningsguide... Som sagt - hon får såklart blogga så mycket eller lite hon vill. Men ska hon ta betalt får hon banne mig hålla det hon lovat! Då är en hel helg utan inlägg inte okej.
Citera
2026-05-18, 06:29
Medlem
Citat:
Instämmer till fullo. Det är mest hastigt instoppade receptinlägg som för att fylla ut, en och annan outfit (dötrist om du frågar mig) och så fotoinläggen som många gillar men som är max 1-2 st per vecka. Och så reklam för podden. Senaste veckan har hon gjort tre premiuminlägg, varav ett är en fönstertvättningsguide... Som sagt - hon får såklart blogga så mycket eller lite hon vill. Men ska hon ta betalt får hon banne mig hålla det hon lovat! Då är en hel helg utan inlägg inte okej.

Undrar hur hennes mest hängivna fans som betalar för bloggen tänker och känner inför det här? Nu har det ju varit en lång tid med halvdant bloggande där de många, utlovade premiuminläggen lyser med sin frånvaro. I julas bad hon väl om ursäkt för att inspirationen saknades till att lägga upp juligt, pyssligt innehåll, och alla i kommentarsfältet var rörande överens om att det inte gjorde någonting aaalls och att Clara inte skulle ha dåligt samvete för att hon saknade inspiration. Men det har ju bara fortsatt sedan dess? Ändå skrev hon ju nyligen att hon har har fått en nytändning för bloggen. Hur då? Jag blir arg å hennes betalande kunders vägnar, hon säljer tamejtusan en tjänst och tar bra betalt för den, då ska hon också leverera det hon lovat till kunderna. Kan hon inte får hon väl ta in hjälp. Jag skulle skämmas om jag var hon, att casha in människors surt förvärvade slantar varje månad och sedan inte lägga två strån i kors för att leverera. Jag köper inte att det handlar om kalenderboken som tar upp all tid.
Citera
2026-05-18, 07:02
Medlem
Citat:

Och hennes fönstertvättartips går att hitta längre bak i bloggen, gratis.

Jag köper inte att hon saknar inspiration och tid pga boken. Det kan omöjligt ta så mycket tid i anspråk att skriva den. Det är väl främst en kalender? Även om hon behöver provbaka recepten och fotografera till boken, så handlar det inte om jättestora textmassor.
Citera
2026-05-18, 07:10
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Undrar hur hennes mest hängivna fans som betalar för bloggen tänker och känner inför det här? Nu har det ju varit en lång tid med halvdant bloggande där de många, utlovade premiuminläggen lyser med sin frånvaro. I julas bad hon väl om ursäkt för att inspirationen saknades till att lägga upp juligt, pyssligt innehåll, och alla i kommentarsfältet var rörande överens om att det inte gjorde någonting aaalls och att Clara inte skulle ha dåligt samvete för att hon saknade inspiration. Men det har ju bara fortsatt sedan dess? Ändå skrev hon ju nyligen att hon har har fått en nytändning för bloggen. Hur då? Jag blir arg å hennes betalande kunders vägnar, hon säljer tamejtusan en tjänst och tar bra betalt för den, då ska hon också leverera det hon lovat till kunderna. Kan hon inte får hon väl ta in hjälp. Jag skulle skämmas om jag var hon, att casha in människors surt förvärvade slantar varje månad och sedan inte lägga två strån i kors för att leverera. Jag köper inte att det handlar om kalenderboken som tar upp all tid.

Jag har sagt upp min prenumeration.
Tycker inte det är värt att betala för innehållet som det ser ut just nu då det märks tydligt att bloggen inte prioriteras, då hon hellre gör annat.
Kalenderboken kan ju omöjligt ta så lång tid att "skriva", det är ju väldigt lite text i dem utan mest bilder?
De här urlovade 10 inläggen per vecka lyser ju iallafall med sin frånvaro.
Citera
2026-05-18, 10:29
Medlem
Citat:
Etnologi som fristående kurs, om jag inte missminner mig helt.

Hur ska hon hinna med det nu när hon tydligen knappt hinner göra (kvalitativa) blogginlägg?
Citera
2026-05-18, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan

Jag köper inte att hon saknar inspiration och tid pga boken. Det kan omöjligt ta så mycket tid i anspråk att skriva den. Det är väl främst en kalender? Även om hon behöver provbaka recepten och fotografera till boken, så handlar det inte om jättestora textmassor.

En dålig ursäkt. Titta bara på Sandra Beijer som också skriver bok. Men levererar ändå intressanta och läsvärda blogginlägg VARJE DAG
Citera
2026-05-18, 16:24
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan

Jag köper att det tar en hel del tid och energi i anspråk att slutföra en bok, även om det är en kalender. Men framförallt tror jag det handlar om dålig planering från Claras sida.

Både Sandra, Elsa och Flora har ju lyckats blogga varje dag trots bokprojekt och till skillnad från Clara har de väl ingen assistent?

Så Clara borde verkligen veta bättre och vara mer professionell eftersom hon faktiskt ingått ett affärsavtal med sina prenumeranter, som dessutom är hennes viktigaste inkomstkälla.

Edit: Gissningsvis jobbade Clara rätt många kvällar och helger när hon fortfarande bodde med Jakob. För när relationen skaver drar man sig ofta undan och är själv hellre än hänger med sin partner. På så vis kunde hon kompensera för dålig planering.

Nu är hon istället megakär och heltidssambo och har uppenbarligen inte planerat hur hon ska få ihop sitt jobb med dessa nya förutsättningar..
Senast redigerad av RayOfLight 2026-05-18 kl. 16:38.
Citera
2026-05-18, 16:53
Medlem
Jag läser in något helt annat än vad ni verkar göra. Hennes livsstil har ju imploderat och hon måste realtidsuppdatera. Hon har varit en ljuv lantromantiker med hängiven stor läsarskara, som sålt sitt lyckliga familjeliv. Hon är inte en länge ung ärtig tjej som kan köpa ett majolikakrus som alternativ identitet, hon är en 40-årig kvinna i ett hem som redan åldrats i förtid i förhållande till den åldern hon går mot. Hon ska in i särkullbarnscirkus och det finns noll utrymme för att beskriva det som det är, både av rättmätiga integritetsskäl och därtill eftersom hennes levebröd är att leva ett romantiserat lantliv. Det är väl uppenbart att bloggen går på tomgång av dessa skäl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in