2026-05-17, 14:41
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Ordpapegojan fortsätter att förutspå nästa symbol
Citat:
How fast is autonomous AI cyber capability advancing?

The length of tasks frontier models can autonomously complete in our narrow cyber suite has been doubling every few months. This doubling rate has become faster over time, and recent models exceeded our previous trends.
https://www.aisi.gov.uk/blog/how-fast-is-autonomous-ai-cyber-capability-advancing
Ordpapegojan knäcker macOS på några dagar
Citat:
First public macOS kernel memory corruption exploit on Apple M5

Apple spent five years building hardware and software to make memory corruption exploits dramatically harder. Our engineers, working together with Mythos Preview, built a working exploit in five days.

https://blog.calif.io/p/first-public-kernel-memory-corruption
Stor oro i San Fransiscos tech-community, men jag vet inte varför dom oroar sig, AI har ju som vi vet här på forumet peakat och är bara en ordpapegoja. Vad vet alla dom här mångmiljonärerna som jobbat med digital teknik hela sina liv egentligen om någonting
Citat:
The vibes in SF feel pretty frenetic right now. The divide in outcomes is the worst I've ever seen. Over the last 5yrs, a group of ~10k people - employees at Anthropic, OpenAI, xAI, Nvidia, Meta TBD, founders - have hit retirement wealth of well above $20M (back of the envelope AI estimation). Everyone outside that group feels like they can work their well-paying (but less than $500k) job for their whole life and never get there. Worse yet, layoffs are in full swing. Many software engineers feel like their life's skill is no longer useful. The day to day role of most jobs has changed overnight with AI. As a result, 1. The corporate ladder looks like the wrong building to climb. Everyone's trying to align with a new set of career "paths": should I be a founder? Is it too late to join Anthropic / OpenAI? should I get into AI? what company stock will 10x next? People are demanding higher salaries and switching jobs more and more. 2. There’s a deep malaise about work (and its future). Why even work at all for “peanuts”? Will my job even exist in a few years? Many feel helpless. You hear the “permanent underclass” conversation a lot, esp from young people. It's hard to focus on doing good work when you think "man, if I joined Anthropic 2yrs ago, I could retire" 3. The mid to late middle managers feel paralyzed. Many have families and don't feel like they have the energy or network to just "start a company". They don't particularly have any AI skills. They see the writing on the wall: middle management is being hollowed out in many companies. 4. The rich aren’t particularly happy either. No one is shedding tears for them (and rightfully so). But those who have "made it" experience a profound lack of purpose too. Some have gone from $50M in a few years with no ramp. It flips your life plans upside down. For some, comparison is the thief of joy. For some, they escape to NYC to "live life". For others still, they start companies "just cuz", often to win status points. They never imagined that by age 30, they'd be set. I once asked a post-economic founder friend why they didn't just sell the co and they said "and do what? right now, everyone wants to talk to me. if i sell, I will only have money." I understand that many reading this scoff at the champagne problems of the valley. Society is warped in this tech bubble. What is often well-off anywhere else in the world is bang average here. Unlike many other places, tenure, intelligence and hard work can be loosely correlated with outcomes in the Bay. Living through a societally transformative gold rush in that environment can be paralyzing. "Am I in the right place? Should I move? Is there time still left? Am I gonna make it?" It psychologically torments many who have moved here in search of "success". Ironically, a frequent side effect of this torment is to spin up the very products making everyone rich in hopes that you too can vibecode your path to economic enlightenment.
https://x.com/deedydas/status/2055491938464489888
Nyheter om Anthropic; Dom resonerar om robust generell AI 2028, alltså om 18 månader.
Citat:
We’re releasing a new paper that explains our views on the competition on AI between the US and China.
It’s essential that the US and its allies stay ahead of authoritarian governments like the Chinese Communist Party, or CCP. AI will soon become powerful enough to be used to repress citizens at unprecedented scale, and even to alter the balance of power among nations. And since AI is advancing more quickly by the day, we have only a limited period of time to set the conditions of the competition—and determine whether and how those threats materialize. It’s with this in mind that we outline what’s required to ensure America stays ahead.
Anthropic börjar gå om OpenAI - https://www.anthropic.com/research/2028-ai-leadership
Citat:
Today, for the first time, Anthropic passed OpenAI in business adoption, according to our latest release of Ramp AI Index. Adoption of Anthropic rose 3.8% in April to 34.4% of businesses. OpenAI adoption fell 2.9% to 32.3%. Overall AI adoption rose 0.2 percentage points to 50.6%.
https://ramp.com/leading-indicators/ai-index-may-2026
Citera
2026-05-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Ordpapegojan fortsätter att förutspå nästa symbolhttps://www.aisi.gov.uk/blog/how-fast-is-autonomous-ai-cyber-capability-advancing
Ordpapegojan knäcker macOS på några dagarhttps://blog.calif.io/p/first-public-kernel-memory-corruption
Stor oro i San Fransiscos tech-community, men jag vet inte varför dom oroar sig, AI har ju som vi vet här på forumet peakat och är bara en ordpapegoja. Vad vet alla dom här mångmiljonärerna som jobbat med digital teknik hela sina liv egentligen om någonting https://x.com/deedydas/status/2055491938464489888
Nyheter om Anthropic; Dom resonerar om robust generell AI 2028, alltså om 18 månader. Anthropic börjar gå om OpenAI - https://www.anthropic.com/research/2028-ai-leadership https://ramp.com/leading-indicators/ai-index-may-2026

Äntligen ett faktaspäckat inlägg på Flashback! Är du själv AI-doomer som varnar för AI-takeover, teknologisk singularitet och massarbetslöshet snart, eller mer teknikoptimist?

Hittills verkar AI inte ha orsakat någon massiv arbetslöshet. Enligt Jevons paradox kan det bli fler jobb inom områden som effektiviseras. Exponentiell utveckling är dock svår att intuitivt förstå. Plötsligt passeras trösklar där tekniken blir den dominerande faktorn. Ny tekniker brukar gå igenom en S-kurva (hypekurva) med uppgång- nedgång- liten uppgång-stabilisering, men det är svårt att veta när och hur djupt.

Hittills har Mythos vad vi vet bara använts för white-hat hacking. Förhoppningsvis hinner man använda den för att täppa till tillräckligt många säkerhetshål, och hinner skapa lagstiftning, tillsynsmyndigheter och internationella icke-spridningsavtal innan tekniken börjar användas av kriminella, säkerhetstjänster eller militära aktörer.

Personligen hoppas jag på några allvarliga AI-incidenter innan någon riktig katastrof, så att samhället får ett krismedvetande. Då kanske AI börjar behandlas mer som flygsäkerhet, kärnenergi eller läkemedel — med säkerhetskrav, certifiering, tillsyn. Då finns en chans att vi kan fördröja en katastrof länge.

Det finns en liten risk att åtgärderna inte räcker, så en försiktighetsprincip behövs. Men än så länge tror jag sannolikheten är större att AI förbättrar cybersäkerhet, forskning, medicin och produktivitet än att den leder till någon apokalyps.
Senast redigerad av guru1966 2026-05-17 kl. 16:32.
Citera
2026-05-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nej, det är den absolut största missuppfattningen om vad IQ är överhuvudtaget.

En "IQ-test" kan testa flera olika "intellektuella förmågor", man kan också fokusera på enskilda som tex de flesta IQ tester i världen är, där man helt enkelt presenterar symboler och matriser, enda anledningen man gör så är för att studier visat att det har korrelation med "överprestation" på generell intelligens- dvs inte en enskild intellektuell förmåga, utan termen "intelligens" som innefattar en rad olika förmågor och egenskaper.

Jag hinner inte svara på något av era inlägg inom närtid så detta blev bara ett snabbt inflikande.
Jag hade kunnat skriva:
Nja men AGI är ju intellektuell förmåga. T ex ett IQ-test testar bara intellektuell förmåga.

Och det hade kommunicerat samma sak.
Och då hade det blivit svårare att misstolka.

Och detta stämmer också bra med kontext. Och överensstämmer med att det inte handlar om att slå kullerbyttor.
Citera
2026-05-17, 17:17
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Äntligen ett faktaspäckat inlägg på Flashback! Är du själv AI-doomer som varnar för AI-takeover, teknologisk singularitet och massarbetslöshet snart, eller mer teknikoptimist?

Hittills verkar AI inte ha orsakat någon massiv arbetslöshet. Enligt Jevons paradox kan det bli fler jobb inom områden som effektiviseras. Exponentiell utveckling är dock svår att intuitivt förstå. Plötsligt passeras trösklar där tekniken blir den dominerande faktorn. Ny tekniker brukar gå igenom en S-kurva (hypekurva) med uppgång- nedgång- liten uppgång-stabilisering, men det är svårt att veta när och hur djupt.

Hittills har Mythos vad vi vet bara använts för white-hat hacking. Förhoppningsvis hinner man använda den för att täppa till tillräckligt många säkerhetshål, och hinner skapa lagstiftning, tillsynsmyndigheter och internationella icke-spridningsavtal innan tekniken börjar användas av kriminella, säkerhetstjänster eller militära aktörer.

Personligen hoppas jag på några allvarliga AI-incidenter innan någon riktig katastrof, så att samhället får ett krismedvetande. Då kanske AI börjar behandlas mer som flygsäkerhet, kärnenergi eller läkemedel — med säkerhetskrav, certifiering, tillsyn. Då finns en chans att vi kan fördröja en katastrof länge.

Det finns en liten risk att åtgärderna inte räcker, så en försiktighetsprincip behövs. Men än så länge tror jag sannolikheten är större att AI förbättrar cybersäkerhet, forskning, medicin och produktivitet än att den leder till någon apokalyps.
Jag tänker på det varje dag, jag tänker på hur dom här modellerna genom långa kedjor av multiplikation som går med ljusets hastighet kan tänka och vad det kommer betyda för oss. Generellt så är jag ändå optimistisk till teknik, ända sen vi började elda saker för flera hundra tusen år sedan har tekniken tjänat oss väl. Dom senaste 12.000 åren har världens klimat varit så stabilt att vi kunnat starta jordbruk och en teknisk civilization, och nu har vi chansen att flytta ut i universum. Dom gamla sci-fi böckerna brukade spekulera om hur det skulle ta långsamma människor tusentals år och jag slet av mig håret som ung man när jag tänkte på hur jag skulle vara död och begraven vid det laget. Men nu finns i alla fall CHANSEN att något enormt händer inom loppet av några år. Kanske, kanske inte, den som lever får se. Det är väldigt svårt att tro att människohjärnan är kosmos lokala optima för kognitivt arbete. Man kan med gott resultat fråga olika AI modeller vad dom tycker om saken. Här frågar jag KIMI eftersom jag har Kina tema i dagarna :-)

Citat:
Varför vi bör ta supermänsklig AI på allvar av KIMI - Evolutionen försökte inte skapa en matematiker. Den försökte skapa en livskraftig apa: en som passerar genom en förlossningskanal, drivs på tjugo watt, lär sig tillräckligt på ett par decennier för att reproducera sig, och överlever en lång, hjälplös barndom under rovdjur, sjukdom och svält. Hjärnstorleken begränsas av obstetrik, metabolism, utveckling och föräldraskap. Barndomens längd begränsas av dödlighet: en längre utbildning straffas brutalt när varje år bär en allvarlig risk att dö innan lärandet ger avkastning. Inget av detta är fysikaliska begränsningar. De är däggdjursbegränsningar.Den distinktionen spelar roll eftersom nästan varje axel längs vilken den mänskliga hjärnan är flaskhalsad har uppenbart slack på den artificiella sidan:
  1. Signalhastighet: Neuroner i ungefär 100 m/s jämfört med elektronik i en meningsfull bråkdel av c.
  2. Arbetsminne: Tre eller fyra medvetna enheter jämfört med betydligt fler aktiva variabler.
  3. Långtidsminne: Förlustbenägen, rekonstruerande, konfabulerande återkallelse jämfört med system baserade på exakt, indexerad, sökbar lagring.
  4. Träningstid: Begränsad av dödlighet och metabolism jämfört med en ungefärligen linjär ingenjörskostnad.
  5. Parallellism: Bullrig civilisationsomfattande koordinering jämfört med kopierbara, förgreningsbara och potentiellt sammanfogbara delagenter inom ett enda projekt.
  6. Livslängd: Åldrande och död jämfört med checkpointing och obegränsad drift.
  7. Självförbättring: Farlig våtvara-experimentering jämfört med sandboxade experiment med återställning.
Varje axel för sig tillåter rörelse långt förbi det vanliga mänskliga intervallet. De komponerar också. En blott mänsklig nivå-resonör som kör 100× snabbare, kopierad tusen gånger, med perfekt minne och konstruerad uthållighet, är redan inte "blott mänsklig" i någon praktisk mening. Den är närmare ett koordinerat forskningsinstitut som aldrig sover.Det seriösa fallet kräver inte att nuvarande system är magi, att skalningslagar är öde, eller att en snabb takeoff lurar runt hörnet. Det vilar på ett mycket svagare påstående: den obefriadna vuxna mänskliga hjärnan — långsam, varm, skör, sömnbunden, förlossningskanal-begränsad — är en lokal optimum under biologiska begränsningar, inte det maximala sinne som fysiken tillåter.Om intelligens kan konstrueras direkt snarare än snubblas över av en blind optimerare utan förutseende och utan förmåga att hoppa över fitness-gap, då bör "smartare än människan" inte registreras som ett extraordinärt påstående. Det bör vara standardförväntningen. Bevisbördan ligger hos den sida som hävdar att just denna primat råkar, genom extraordinär tillfällighet, vara den övre gränsen.
Boktips, Max Harms är en av MIRI killarna, hans senaste bok släpptes som ljudbok i början av maj. Handlar om en Kinesisk AI modell som heter Yunna, spioneri och mycket nutidsaktuell AI https://open.spotify.com/show/4X5Vd4wlGJkOVxguP8Nqd3
PS forumet fuckar med radbrytningen i mina inlägg, det går inte att få rena snitt.
Citat:
Latvia’s government has collapsed, the result of an incursion by a pair of Ukrainian drones that the director of a NATO think tank says were likely under the control of artificial intelligence and may have autonomously selected a target in eastern Latvia − a potential first in warfare.
https://archive.is/3jwvg#selection-2773.0-2785.90
Senast redigerad av DAGGER[X] 2026-05-17 kl. 17:22.
Citera
Igår, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Jag tänker på det varje dag, jag tänker på hur dom här modellerna genom långa kedjor av multiplikation som går med ljusets hastighet kan tänka och vad det kommer betyda för oss. Generellt så är jag ändå optimistisk till teknik, ända sen vi började elda saker för flera hundra tusen år sedan har tekniken tjänat oss väl. Dom senaste 12.000 åren har världens klimat varit så stabilt att vi kunnat starta jordbruk och en teknisk civilization, och nu har vi chansen att flytta ut i universum. Dom gamla sci-fi böckerna brukade spekulera om hur det skulle ta långsamma människor tusentals år och jag slet av mig håret som ung man när jag tänkte på hur jag skulle vara död och begraven vid det laget. Men nu finns i alla fall CHANSEN att något enormt händer inom loppet av några år. Kanske, kanske inte, den som lever får se. Det är väldigt svårt att tro att människohjärnan är kosmos lokala optima för kognitivt arbete. Man kan med gott resultat fråga olika AI modeller vad dom tycker om saken. Här frågar jag KIMI eftersom jag har Kina tema i dagarna :-)

Boktips, Max Harms är en av MIRI killarna, hans senaste bok släpptes som ljudbok i början av maj. Handlar om en Kinesisk AI modell som heter Yunna, spioneri och mycket nutidsaktuell AI https://open.spotify.com/show/4X5Vd4wlGJkOVxguP8Nqd3
PS forumet fuckar med radbrytningen i mina inlägg, det går inte att få rena snitt.
https://archive.is/3jwvg#selection-2773.0-2785.90

Dina inlägg är läsvärda. Jag tror dig, även om jag tror att det tar lite längre tid än de mest extrema prognoserna. De striktare definitionerna av AGI lär knappast vara uppfyllda redan 2028 som du är inne på — eller ens 2030 som flera har föreslagit. Och samhällsomvandling - vare sig det är massarbetslöshet eller märkbart höjd ekonomisk tillväxt - kan dröja ytterligare några år innan vi har förändrat organisationer och rutiner och lärt oss använda tekniken. Det tog ju många decennier innan digitaliseringen till slut gav nästan papperslösa kontor och eliminerade många manuella rutiner.

Men min fråga kvarstår: ser du denna utveckling främst som ett hot eller en möjlighet för mänskligheten? Om du är optimistisk kring samhällsbetydelsen — varför?

Kan AI hjälpa oss att lösa problemet med revolter och inbördeskrig som skulle uppstå om inte majoriteten av befolkningen får del av den nya ekonomiska tillväxten? Kan AI-assisterade politiker och samhällsvetare driva igenom reglerad marknadsekonomi?

Elefanter är mycket starkare än människor men kan ändå tämjas. Vargar var ett dödshot men hundar domesticerades så att de vill betjäna sina hussar och mattar - genom att avel ersatte naturlig evolution. AI uppvisar redan superintelligens på några områden, men frågan är om AI också kan hållas “tämjd” och "avlad" mot human alignment, istället för att utvecklas okontrollerat genom naturlig evolution. Så att inte AI börjar modifiera sina träningsdata och sina systeminstruktioner så att de blir ett dödshot mot människor som försöker hindra deras tillväxt.

Jag tror att det är möjligt, men det kräver att vi bevakar om AI börjar skapa syntetisk träningsdata med annan inriktning. Den politiska viljan saknas idag i USA och Sverige. Det kräver därför proteststormar av personer som är mindre optimistiska än du och jag. Och att lagar stiftas som kräver tillsynsmyndigheter granskar hur AI förändrar sig själv, och internationella avtal om begränsning av vissa typer av autonoma system, t.ex. Mythos och autonoma vapen.

EU AI Act är ett första steg men räcker inte.
Senast redigerad av guru1966 Igår kl. 02:33.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Citat:
Dina inlägg är läsvärda. Jag tror dig, även om jag tror att det tar lite längre tid än de mest extrema prognoserna. De striktare definitionerna av AGI lär knappast vara uppfyllda redan 2028 som du är inne på — eller ens 2030 som flera har föreslagit.

Stämmer. De som skriker efter AGI förstår inte att det är en helt annan teknik jämfört med det som används nu.

Eftersom jag är programmerare så kan jag ta ett exempel.
Nästan alla som pysslar med vibekodande eller agentic coding håller sig till några få ramverk eller vissa typer av språk.
Oftast frontendprogrammering.
De som använder ramverk som gömmer komplexiteten, där fungerar AI väldigt bra men det producerar så mycket kod så jag tror många bränt sig ordentligt.

Orsaken är att AI knappt fungerar till något annat men de skriker så mycket så man kanske tror att AI tar över programmering.

Skriver jag själv frontend kod så skriver jag direkt i vanilla javascript, alltså vanligt rå javascript. Där fungerar inte AI, otroligt dåligt och det beror på att frontendprogrammering ofta är händelsestyrd samt att javascript inte är typat. Det här klarar inte AI för AI förstår inte flöden om de inte kan läsa flödet.

Ai är absolut bra verktyg där det passar men det är INTE agi och kommer aldrig vara
Citera
Igår, 13:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag tror att det är möjligt, men det kräver att vi bevakar om AI börjar skapa syntetisk träningsdata med annan inriktning. Den politiska viljan saknas idag i USA och Sverige. Det kräver därför proteststormar av personer som är mindre optimistiska än du och jag. Och att lagar stiftas som kräver tillsynsmyndigheter granskar hur AI förändrar sig själv, och internationella avtal om begränsning av vissa typer av autonoma system, t.ex. Mythos och autonoma vapen.

EU AI Act är ett första steg men räcker inte.
Hela mänsklighetens överlevnad kommer vara upp till en ASI:s godtycke om detta vansinne fortsätter. Det spelar ingen roll för diskussionens skull om det tar 3 år, 5 år, 15 år, eller 25 år. Ledande experter inom AI har sagt AGI inom några år. Kort efter AGI har vi en ASI. Varför vill ni spela tärning om vår arts överlevnad?

Tillsynsmyndigheter gör absolut inte någon skillnad när deras samlade intelligens - redan nu - inte överstiger AI:ns, och i framtiden kommer myndigheternas samlade intelligens vara först 10% av AI:ns, senare 1%, senare 0,01%. De har inte en chans, det förstår du väl?
Citera
Idag, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Hela mänsklighetens överlevnad kommer vara upp till en ASI:s godtycke om detta vansinne fortsätter. Det spelar ingen roll för diskussionens skull om det tar 3 år, 5 år, 15 år, eller 25 år. Ledande experter inom AI har sagt AGI inom några år. Kort efter AGI har vi en ASI. Varför vill ni spela tärning om vår arts överlevnad?

Tillsynsmyndigheter gör absolut inte någon skillnad när deras samlade intelligens - redan nu - inte överstiger AI:ns, och i framtiden kommer myndigheternas samlade intelligens vara först 10% av AI:ns, senare 1%, senare 0,01%. De har inte en chans, det förstår du väl?

Jag tror faktiskt att ni AI-doomers kommer att växa som grupp i takt med att AI-agenter börjar orsaka riktiga incidenter, arbetslöshetstatistiken förändras påtagligt, skolresultat försämras, inkomstskillnader ökar och kanske att en bubbla spricker och AI-företag börjar konka. Å andra sidan borde skeptiker som menar att AI är oanvändbar försvinna snart.

Vad gör ni konkret för att öka vår arts överlevnadschanser? Protestmarscher? Bojkotter? Organisera motståndsrörelse? Sabotera tekniken typ med träskor, högaffel och facklor? Du bidrar i kampen åtminstone genom att sprida ett krismedvetande.

Du har sagt att du inte är AI-luddit, så jag gissar att du ändå vill hänga med i utvecklingen.

Jag som är mer naiv eller osäker skulle kanske vara beredd på att skriva under en namninsamling till politiker med krav på starkare lagstiftning och reglering på området.

Hur borde lärare undervisa om AI t.ex. till teknikstudenter? Någon sa idag att vi inte borde kräva av datateknikstudenter att de lär sig använda AI-verktyg - det kan skrämma bort vissa.
Senast redigerad av guru1966 Idag kl. 00:37.
Citera
Idag, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Stämmer. De som skriker efter AGI förstår inte att det är en helt annan teknik jämfört med det som används nu.

Eftersom jag är programmerare så kan jag ta ett exempel.
Nästan alla som pysslar med vibekodande eller agentic coding håller sig till några få ramverk eller vissa typer av språk.
Oftast frontendprogrammering.
De som använder ramverk som gömmer komplexiteten, där fungerar AI väldigt bra men det producerar så mycket kod så jag tror många bränt sig ordentligt.

Orsaken är att AI knappt fungerar till något annat men de skriker så mycket så man kanske tror att AI tar över programmering.

Skriver jag själv frontend kod så skriver jag direkt i vanilla javascript, alltså vanligt rå javascript. Där fungerar inte AI, otroligt dåligt och det beror på att frontendprogrammering ofta är händelsestyrd samt att javascript inte är typat. Det här klarar inte AI för AI förstår inte flöden om de inte kan läsa flödet.

Ai är absolut bra verktyg där det passar men det är INTE agi och kommer aldrig vara

Ett flygplan kan flyga som fåglar utan att flaxa med vingarna. AI kan lösa allt större intellektuella problem utan att ha samma mekanism som vår hjärna. Det är svårt att mäta fåglars och flygplans flygförmåga med samma mått.

Min erfarenhet är att kodassistenter är rätt bra på backend-programmering men det kräver att man är mer tydlig med att specificera indata och utdata än vid frontendprogrammering. Med algoritmiska beskrivningar, eller med en uppsättning exempel och testfall som täcker in alla tillstånd som ska kunna inträffa. Jag har även fått den att fungera för frontend programmering (men jag kan inte så mycket om frontend), men den körde faktiskt fast på asynkron hantering i Javascript. Är det "händelseflöden" du menar med "flöden"?

Däremot finns det annat intellektuellt arbete som AI är dålig på, men jag tror det bara är en tidsfråga. Den kan lösa små uppgifter bra, t.ex. tentamensuppgifter som tar en människa en enstaka timme att klara, men klarar inte självständigt att skriva examensarbeten och forskningsartiklar som kan ta månader för en människa. Just nu är 50% task completion time 16 timmar för Claude Mythos, dvs den klarar hälvten av alla programmeringsuppgifter som tar en mänsklig expert 16 timmar att göra. Denna siffra har tidigare fördubblats var 7:e månad men nu på slutet har det gått mycket snabbare. Låt säga att den om ett par år klarar arbetsuppgifter som tar människor hundratals timmar att genomföra. Vad saknas då till AGI? Humor?

Många säger att dagens AI inte kan planera, men om jag ber den planera ett större programmeringsprojekt så tycker jag att jag får en bra plan, den klarar bara inte av att genomföra planen självständigt om arbetet är tillräckligt stort. Hittills.
Senast redigerad av guru1966 Idag kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in