Citat:
Jag har inte sagt att man måste någonting. Jag har däremot gett ett resonemang om att om man ska vara etiskt konsekvent, och alltså agera på ett vis som matchar den bild man har av sig själv som djurvän, då fungerar det dåligt ihop med en livsstil som direkt stöder djurplågeri på industriell skala.
Ja men då säger du ju också att du faktiskt inte är ute efter att förhindra djurs lidande, utan att det är något annat, mer symboliskt med din filosofi. Förmodligen vill du bara profilera dig som woke.
För övrigt är det högst relativiserande att förfäras över äggindustrin samtidigt som något så allvarligt som halal-slakt pågår i Sverige! Angrip det största problemet först, för böveln.
Citat:
Det här stycket förstår jag inte överhuvudtaget.
Vad jag menade var att din förklaring verkar flummig och ologisk. Om du nu ändå KAN tänka dig att äta ett ägg som du vet är humant producerat (oaktat hur svårfunna och sällsynta dessa ägg är), så är du ju inte vegan längre eftersom vegan faktiskt betyder att man ALDRIG äter ägg. Eller betyder vegan nu plötsligt "kritisk till äggindustrin, säger därför att han inte äter ägg för att visa alla att de inte borde äta ägg, men kan visserligen tänka sig att äta ägg ändå"?
Citat:
Att problematisera oetisk djurhållning är vad jag har gjort i den här tråden. Det är du som pratar om djurs rättigheter.
Ok så du förnekar att du försvarar "djurs rättigheter" och enbart fokuserar på att reducera deras lidande (dvs djurskydd)? Ponera t ex att ett djur har ett bra liv och avlivas humant, men att dess päls går till pälsindustrin efter djurets död, då ser du inga problem med detta? Eller? Isåfall tänker vi likadant. Isåfall tillhör du inte den veganism som min kritik riktas mot.
Citat:
Jag har i tråden beskrivit lite översiktligt hur processen runt djurhållning och slakt ser ut i Sverige, och bemött och korrigerat felaktiga påståenden du har kommit med rörande halal-slakt, och försökt hjälpa dig förstå att den åtminstone inte i Sverige skiljer sig nämnvärt
Att man kapar larynx är nämnvärt. Det sker inte ens inom nödslakt/gårdsslakt (skäktning). Finns ingen anledning att göra det annat än religion, vilket man vet idag. Det är onödigt plågsamt.
Det är också onödigt plågsamt att slakta ALLT kött genom skäktning. Vanlig fabriksslakt är inte alls lika inhuman som halal-slakt! (Även den kan säkert skötas snyggare på vissa sätt, men det är en annan fråga. Man måste också betänka att vi djurvänner lätt uppfattar vissa detaljer som man ser på slakterifilmer som hemskare än de kanske egentligen är)
Citat:
från konventionell slakt av nötkreatur, vad gäller djurens lidande. Kor som halalslaktas i Sverige måste enligt lag bedövas innan deras hals skärs av, och bedövningen innebär att de skjuts i huvudet, och alltså dödas.
Nej, de dödas inte alls (vilket jag förklarade) vid "stunning", det är det som är grejen! Islam är tydlig med att djuret INTE får vara dött när det avblodas, det måste vara medvetet om vad som sker. Detta har med islams syn på "heder" (dominans) att göra - de gillar att plåga helt enkelt.
Stunning betyder inte bedövning. Stunning betyder inte dödande. Det betyder paralysering. När man är paralyserad är man till 100% vid medvetande, och kapabel att känna smärta. Paralysering är exakt vad som händer om du blir skjuten av polisens elpistol exempelvis.
Citat:
Jag vet inte riktigt var ditt prat om att fokusera vettigt kommer ifrån, eller syftar på.
Det syftar på att man bör börja med att motverka det värsta djurplågeriet (halalslakt) och det som drabbar flest djur. Om vi kan lösa det först kan man senare gå vidare med att träta om det är bra att låta djur gå ute i regn och rusk där de får klövsjukdomar av blöt mark som är plågsamma och inte får behandlas med antibiotika eftersom miljöpartiet och övriga vänstern principiellt är emot sånt. Istället får djuren vara sjuka och lida. Personligen tänker jag att om djuren kunde gå in och ut som de ville så verkar det mest humant. Många är ju rädda för åska också, precis som husdjur - varför inte se till att de får lugnande medel om de behöver? Ersätt alla jävla Svanen-märkningar med en sorts Wagyu-märkning för djurskydd. Jag menar inte att man måste spela operamusik för korna men man kunde ju åtminstone tänka på de nu nämnda sakerna.
Citat:
Du verkar ha en ovanlig, och möjligen helt personlig uppfattning om vad begreppen djurskydd och djurrätt betyder. Du har påstått saker om att högern står för djurskydd och veganer/vänstern för djurrätt, men det är en idé som inte matchar verkligheten som den ser ut inom svensk politik.
Nähä, och vad grundar du det på? Kulturkrig är ju sånt att de försöker kapa befintliga rörelser och narrativ. Vänstern vill såklart gärna omfamna den positiva laddningen i ordet "djurskydd" samtidigt som de ytterst helst sprider "djurrättens" narrativ. Kanske är det inte många i djurrättsrörelsen som förespråkar så fåniga saker som att djur skulle rösta, så det erkänner jag var en tillspetsad överdrift från min sida, men bara för tydlighetens skull, för att visa en poäng. Det är sant att vänstern argumenterar för djurs "rätt" att slippa bli päls efter sin död, istället för (som jag håller med om) problematisera att minkar hålls i för små burar. Se på aktioner där minkar släpps ut - dessa minkar överlever ju inte i det vilda. Är det verkligen humant att låta dem svälta ihjäl? Nej, koldioxidgasning (vilket man gör med pälsdjur såvitt jag vet) är 100% humant, till och med skönt.
Citat:
De som konsekvent arbetar för att motarbeta och försvaga djurskyddslagar är just partierna ute på högerkanten, M och KD, medan partierna som jobbar för att stärka eller införa nya, är partierna till vänster.
De är identitetspolitiker och är bara djurvänner till namnet. Skilj mellan "avsikt" (image) och konsekvens. Det är på grund av vänsterns politik som fler igelkottar blir fotbollar, och det är därför som 100% av all kycklingfile som säljs på t ex McDonalds plågas till döds för att Danpo har skruvat ner strömstyrkan i avlivningsmaskinerna jämfört med vad maskinerna klarar och är inställda på hos andra kycklingköttproducenter för att uppfylla kraven från islam. Annars ger deras imam inte köttet halal-certifieringsstämperln. Kyckligen får inte dö av strömmen, den måste leva under fas två när den ska avblodas.
Citat:
Jag tror att du med fördel kan komplettera dina starka åsikter på ämnet genom att förkovra dig lite i hur det faktiskt ser ut.
Och då är det vänsterns narrativpumpning man ska sitta med på? Nej tack, jag är redan insatt i huvuddelen av dessa då jag varit djurvän under hela mitt långa liv. Visst kan jag hålla med om att nästan all slakt kunde förbättras ytterligare, men det stora problemet är halalslakt som vänstern inte uppmärksammar alls enbart för att någon har bestämt att det ska anses känsligt att gå emot islams intressen.
Jag hävdar tvärtom att sanningen måste sägas även om man går emot 1.6 miljarder totaldårar. Ja kanske är det ÄNNU viktigare då.