Citat:
Ursprungligen postat av
EngelbertEggfjert
Jag har förstått att IDF har det tufft däruppe, och att konceptet med fiberoptiskt styrda drönare har gjort det svårare att parera.
Israel står för kontinuerlig motattack från Hezbollah, eller rejäla PR-problem och följdverkningar. Att utrymma Beirut är inget som kommer ske ostraffat. Taktiskt blir det nog svårt att vinna utan en riktig offensiv dock.
Netanyahu har givit en task force obegränsad budget för motmedel mot FPV-drönare. Samtidigt säger IDF att det handlar om taktisk förändring hos trupperna, inte ändrad strategi, för att möta drönarhotet.
Citat:
Är det proxyaktörer i Irak dom oroar sig för, eller är det en iransk attack tror du?
Det är Jordanien som ligger på andra sidan gränsen i övningsriktningen. Det innebär att hotet rimligen ses komma från iranska proxygrupper som tar sig från Irak/Syrien genom Jordanien mot Israels gräns snarare än inhemskt jordanska hot. Jordanien är ju nuförtiden ett närmast normalt arabland.
Man kan ju göra tankeövningen att Iran faktiskt skulle lyckas genomföra en ny 7 oktober attack mot Israel och fundera över hur svaret denna gång skulle se ut.
Citat:
Du vet vem jag blaimar för denna situation. Det har varit en strategisk blunder från dag 1, och jag får inte ihop det. I min värld är det uppenbart att rättegången stressr honom.
Israel har klarat av 7-frontskriget förvånansvärt väl. Lite osäker på om vi sett något liknande i världshistorien tidigare, dvs en lilleputt som samtidigt slåss på så många fronter. Markstrid förvisso bara på kanske fyra fronter (Gaza, Libanon, Syrien och västbanken) men ändå.
Det förefaller dessutom börja röra sig på Haredirekryteringsfronten. Kan man bara rekrytera ordentligt i den gruppen är IDF:s personalproblem lösta permanent. Du gillar ju inte Netanyahu men med oppositionen vid rodret är det sannolikt slut för dessa parasiters vägran att strida. Det innebär att du kommer se ett militärt mycket starkare Israel om du blir av med Netanyahu, vill du verkligen det?
Citat:
Ur en Israelisk synvikel - ja. Ur en amerikansk synvinkel - nej.
Iran kommer inte kapitulera, det står helt klart.
Vi behöver inte kalla det kapitulation.