2026-05-17, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Fast nu missar du hela grejen. Det var en judisk tidning som drevs av judar. Så då ställer man sig frågan. Vad är egentligen en "palestinier"?
På den tiden var det folket som bodde i Palestinamandatet vare sig de var judar, muslimer eller kristna. Det var först med bildandet av "den judiska staten" det vart så noga att dela upp grupperna. Ord ändrar mening genom åren, förstår du.
Citera
2026-05-17, 18:41
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
På den tiden var det folket som bodde i Palestinamandatet vare sig de var judar, muslimer eller kristna. Det var först med bildandet av "den judiska staten" det vart så noga att dela upp grupperna. Ord ändrar mening genom åren, förstår du.

Du menar på 1960 talet när Egyptiern sa att det var så det skulle delas upp? Blir tuffa tider för "palestinierna" nu när kriget kommer återupptas mot deras sponsor och vapenleverantör. Hur ska dom då kunna få vapen i fortsättningen?
Citera
2026-05-17, 19:07
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Min personliga bedömning/analys är att Israel står inför flera mycket allvarliga säkerhetshot som bör hanteras i närtid och som helst behöver skydd av krig mot Iran för att inte hamna för mycket i internationellt blickfång.

Det finns ett allt större hot från drönare på norra framskjutna försvarsområdet och som IDF tonar ner mot mödrarna men som kan bli riktigt besvärligt. Jag menar att det krävs extremt kraftfull krigföring för att bekämpa minsta tillstymmelse till hizbollahiskt ordnat drönarmanövrerande. Flera soldater har redan dödats och fler skadats. Utvecklingen är oacceptabel och måste bemötas även om det innebär utrymning av Beirut.

Jag har förstått att IDF har det tufft däruppe, och att konceptet med fiberoptiskt styrda drönare har gjort det svårare att parera.

Israel står för kontinuerlig motattack från Hezbollah, eller rejäla PR-problem och följdverkningar. Att utrymma Beirut är inget som kommer ske ostraffat. Taktiskt blir det nog svårt att vinna utan en riktig offensiv dock.

Citat:
IDF har i dagarna genomfört övning av 7 oktober scenario vid den östra gränsen i dödahavsriktningen. Att den ens behöver genomföras visar att hotet i riktningen inte är noll. Samtidigt erbjuder hela västbanken säkerhetsutmaningar som fått stå tillbaka under tiden Gaza och Libanon varit i centrum för krigföringen. Förr eller senare, helst tidigare, måste IDF ta ett permanent grepp om säkerhetsläget i området för att omöjliggöra terrorattacker ut från de arabiska enklaverna.

Är det proxyaktörer i Irak dom oroar sig för, eller är det en iransk attack tror du?

Citat:
I Gaza vägrar Hamas att låta sig avväpnas och mest hela tiden söker sig arabiska terrorister mot Israels framskjutna säkerhetslinje för avlivning. Det finns fortfarande tunnelsystem Hamas ledare kan gömma sig i och som skyddas av ovanpåliggande civil bebyggelse. Hamas vägran att låta sig avväpnas bör vara tillräckligt för att återstarta Gazaoffensiven.

Tre samtidiga urbana frontområden är dock för mycket att hantera för de begränsade förband IDF har tillgängliga för etisk krigföring. Antingen får man tona ner etiken eller så får man hantera en front åt gången.

Du vet vem jag blaimar för denna situation. Det har varit en strategisk blunder från dag 1, och jag får inte ihop det. I min värld är det uppenbart att rättegången stressr honom.

Citat:
Nej, så länge Iran vägrar kapitulation är en återstart av kriget även från allierad sida nödvändig. Kanske måste Israel bara först koordinera tajmingen för detta med planer för övriga fronter.

Ur en Israelisk synvikel - ja. Ur en amerikansk synvinkel - nej.

Iran kommer inte kapitulera, det står helt klart.
Citera
2026-05-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Jag har förstått att IDF har det tufft däruppe, och att konceptet med fiberoptiskt styrda drönare har gjort det svårare att parera.

Israel står för kontinuerlig motattack från Hezbollah, eller rejäla PR-problem och följdverkningar. Att utrymma Beirut är inget som kommer ske ostraffat. Taktiskt blir det nog svårt att vinna utan en riktig offensiv dock.

Netanyahu har givit en task force obegränsad budget för motmedel mot FPV-drönare. Samtidigt säger IDF att det handlar om taktisk förändring hos trupperna, inte ändrad strategi, för att möta drönarhotet.

Citat:
Är det proxyaktörer i Irak dom oroar sig för, eller är det en iransk attack tror du?

Det är Jordanien som ligger på andra sidan gränsen i övningsriktningen. Det innebär att hotet rimligen ses komma från iranska proxygrupper som tar sig från Irak/Syrien genom Jordanien mot Israels gräns snarare än inhemskt jordanska hot. Jordanien är ju nuförtiden ett närmast normalt arabland.

Man kan ju göra tankeövningen att Iran faktiskt skulle lyckas genomföra en ny 7 oktober attack mot Israel och fundera över hur svaret denna gång skulle se ut.

Citat:
Du vet vem jag blaimar för denna situation. Det har varit en strategisk blunder från dag 1, och jag får inte ihop det. I min värld är det uppenbart att rättegången stressr honom.

Israel har klarat av 7-frontskriget förvånansvärt väl. Lite osäker på om vi sett något liknande i världshistorien tidigare, dvs en lilleputt som samtidigt slåss på så många fronter. Markstrid förvisso bara på kanske fyra fronter (Gaza, Libanon, Syrien och västbanken) men ändå.

Det förefaller dessutom börja röra sig på Haredirekryteringsfronten. Kan man bara rekrytera ordentligt i den gruppen är IDF:s personalproblem lösta permanent. Du gillar ju inte Netanyahu men med oppositionen vid rodret är det sannolikt slut för dessa parasiters vägran att strida. Det innebär att du kommer se ett militärt mycket starkare Israel om du blir av med Netanyahu, vill du verkligen det?

Citat:
Ur en Israelisk synvikel - ja. Ur en amerikansk synvinkel - nej.

Iran kommer inte kapitulera, det står helt klart.

Vi behöver inte kalla det kapitulation.
Citera
2026-05-17, 19:57
Medlem
Madagascars avatar
Trump kraxar. Kommer Trump börja kriga igen?

Donald J. Trump
@realDonaldTrump

For Iran, the Clock is Ticking, and they better get moving, FAST, or there won’t be anything left of them. TIME IS OF THE ESSENCE! President DJT

1.61k

ReTruths

6.2k

Citera
2026-05-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Från Al Jazeeras livefeed: Generator vid Barakahs Kärnreaktor i UAE träffad av drönare
Nu är det spänt läge, minst sagt.

Sen hotar Trump igen om förintelse av Iran, om Iran inte kapitulerar inom kort.
Tiden börjar rinna ut för Trump, för det är bara 25 dagar kvar till fotbolls VM.
Det kommer nästan garanterat uppkomma synnerligen pinsamma situationer för Trump och USA under VM, ifall USAs aggression mot Iran fortfarande pågår.
Och Trump som hela tiden hade planerat för att sola sig i uppmärksamheten under turneringen!
Citera
2026-05-17, 20:24
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Sen hotar Trump igen om förintelse av Iran, om Iran inte kapitulerar inom kort.
Tiden börjar rinna ut för Trump, för det är bara 25 dagar kvar till fotbolls VM.
Det kommer nästan garanterat uppkomma synnerligen pinsamma situationer för Trump och USA under VM, ifall USAs aggression mot Iran fortfarande pågår.
Och Trump som hela tiden hade planerat för att sola sig i uppmärksamheten under turneringen!

Vad har fotbolls-VM med kriget att göra? Går det inte spela fotboll under krigstider? Alltid något krig som pågår i världen. Ska man lägga ner allt annat pga det?
Citera
2026-05-17, 20:51
Medlem
Citat:
US officials say Donald Trump will hold a Situation Room meeting with his national security team on Tuesday.

They will discuss the options for military action, according to Axios.
https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-blockade-strait-of-hormuz-lebanon-13509565?postid=11711762#liveblog-body
Citera
2026-05-17, 20:59
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jo så är det!
Men när spelare eller ledare uttalar sig förolämpande, nedsättande och förklenande om Trump och USA, hur skall detta hanteras?
Det kommer garanterat uppkomma synnerligen pinsamma situationer, detta är helt säkert!
Och att dessutom världens alla media finns på plats för att rapportera, detta gör det ännu mer smärtsamt sett med Trumps ögon.

De är fotbollsspelare.. inte politiker eller pro-terror.
Trump är en del av Fifa korruptionen.. vore dumt att uttala sig nedsättande mot han!
Don't hate the player, hate the game
Citera
2026-05-17, 21:08
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
https://news.sky.com/story/iran-war-latest-trump-blockade-strait-of-hormuz-lebanon-13509565?postid=11711762#liveblog-body

Om man in förväg meddelar alla, inklusive fienden, att man ska hålla en strategisk diskussion "på tisdag" så är det liksom inte på allvar. Det är ett spel för gallerierna och i det här fallet också att inbilla sig att man skrämmer fienden till eftergifter

Trump behöver inse att det alternativ han eftersträvar, att komma ur kriget och tillbaka till samma läge som innan han angrep Iran, inte mera är ett gångbart alternativ. Iran går inte med på det (av förståeliga skäl). Så därför har Trump bara tre andra huvudsakliga alternativ:

1. Att fortsätta förhandla i all evighet, medan Hormuz är stängt och Iran springer i lovar runt USA diplomatiskt sett.

2. Att gå in för "total war", vilket sannolikt innebär att olje- och gasproduktion i USAs "allierade" arabstater ödeläggs och att det enda sättet han får slut på "total war" är med en stor invasion av marktrupper eller genom att bomba Iran med kärnvapen.

3. Att acceptera att han måste gå med på en del eftergifter föra att få slut på kriget (ett idiot-krig han aldrig borde ha startat).

Trump klarar helt tydligt inte av att processa läget, istället har han fastnat i nån konstig narcissistisk alternativ verklighetsloop där han redan har vunnit kriget men IRan har inte ännu förstått det, och därför lägger de sig inte platt och går med på allt han vill.

Det är nämligen vad han kommer tillbaka till hela jävla tiden: "jag har redan vunnit" och "om inte Iran går med mina krav snabbt så smäller det igen". Men inget händer, Iran backar inte och Trump vågar inte dra i "total war"-spaken och han fixar ju inte att faktiskt förhandla, den jävla puckon.
Citera
2026-05-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om man in förväg meddelar alla, inklusive fienden, att man ska hålla en strategisk diskussion "på tisdag" så är det liksom inte på allvar. Det är ett spel för gallerierna och i det här fallet också att inbilla sig att man skrämmer fienden till eftergifter

Japp det tror jag också. Han har dock redan testat den varianten ett flertal ggr utan framgång så jag vet inte varför han tror att det ska funka den här gången?
Citera
2026-05-17, 22:11
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Japp det tror jag också. Han har dock redan testat den varianten ett flertal ggr utan framgång så jag vet inte varför han tror att det ska funka den här gången?

Både US och Israel brukar anfalla strax innan de påstår att de ska ha något "möte" om när anfall skall ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in