2026-05-17, 15:53
Medlem
Funderar på att köpa en bit mark på Gotland. Ska sätta upp ett stort militärtält och bo där hela året och odla tomater och potatis.

Funderar på att skaffa en ko också och den kan ju bo i tältet med mig. Det kanske är lite orealistiskt så jag får fundera på saken.

Är det dyrt? Måste jag betala skatt och sånt på själva marken?

Funderar på att gräva en brunn och få tag i vatten på det sättet. Är det realistiskt?

El skiter jag i faktiskt. Ska ha ett par solpaneler och några powerbanks och det räcker för mig.

Bryter jag mot någon lag när jag bor i tältet?

Är det trevligt att bo på Gotland? Är folk trevliga?

Finns det mycket svartingar och araber där?
Senast redigerad av Snabbluder 2026-05-17 kl. 15:57.
Citera
2026-05-17, 16:04
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Funderar på att köpa en bit mark på Gotland. Ska sätta upp ett stort militärtält och bo där hela året och odla tomater och potatis.

Funderar på att skaffa en ko också och den kan ju bo i tältet med mig. Det kanske är lite orealistiskt så jag får fundera på saken.

Funderar på att gräva en brunn och få tag i vatten på det sättet. Är det realistiskt?

El skiter jag i faktiskt. Ska ha ett par solpaneler och några powerbanks och det räcker för mig.

Du kan få krav om avlopp och sophämtning om du bor där året runt. Men har du inga grannar eller stör någon så kan det nog ta bra lång tid innan kommunen kommer på dig.
Citera
2026-05-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Du kan få krav om avlopp och sophämtning om du bor där året runt. Men har du inga grannar eller stör någon så kan det nog ta bra lång tid innan kommunen kommer på dig.

Då nekar jag helt enkelt att jag bor där. Hur fan ska dom bevisa det. Är det förbjudet att låta tältet stå på samma ställe? Då flyttar jag tältet ibland.

Tänkte gräva en grop och snickra ihop ett enkelt utedass. Sen häller jag över sågspån eller jord mellan toalettbesöken. När skitgropen är full så täcker jag över den med jord, gräver ett nytt och flyttar snickeriet.
Citera
2026-05-17, 16:28
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Då nekar jag helt enkelt att jag bor där. Hur fan ska dom bevisa det. Är det förbjudet att låta tältet stå på samma ställe? Då flyttar jag tältet ibland.

Tänkte gräva en grop och snickra ihop ett enkelt utedass. Sen häller jag över sågspån eller jord mellan toalettbesöken. När skitgropen är full så täcker jag över den med jord, gräver ett nytt och flyttar snickeriet.

Kan du inte bevisa att du har något annat fast boende så bör du kanske skriva dig hos en vän
Citera
2026-05-17, 16:31
Medlem
JoeDoughs avatar
Jag har bott i tält på Gotland många gånger. Jag tyckte inte om det alls. Eldvakt mellan 03 och 04 är värst men med luftvärmepump borde det funka.
Citera
2026-05-17, 17:38
Medlem
Citat:

Hur stor budget har du? Räkna med 500 k och uppåt för en tomt på Gotland.

Men man förväntar sig nog att det byggs ett riktigt hus.
https://www.booli.se/sok/till-salu?areaIds=645&objectType=Tomt/Mark
Citera
2026-05-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Hur stor budget har du? Räkna med 500 k och uppåt för en tomt på Gotland.

Men man förväntar sig nog att det byggs ett riktigt hus.
https://www.booli.se/sok/till-salu?areaIds=645&objectType=Tomt/Mark

Det är väl mer en dröm. Jag har inte mycket pengar tyvärr men är ändå nyfiken på själva idén. Kanske jag vinner stort på en trisslott.

Den här såg ju ganska mysig ut. Jag kan ju bo inne i den lilla stugan.
https://www.booli.se/bostad/4302128
Citera
2026-05-17, 18:10
Medlem
Det här var nog det dummaste jag läst på denna sidan 2000-talet.
Hur ska du försörja dig?
Tvätta dina kläder?
Duscha?
Diska?
Vart ska du hämta vatten?

Nej, ta och väx upp istället och bidra en aning till samhället.
Citera
2026-05-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulricehamnare
Det här var nog det dummaste jag läst på denna sidan 2000-talet.
Hur ska du försörja dig?
Tvätta dina kläder?
Duscha?
Diska?
Vart ska du hämta vatten?

Nej, ta och väx upp istället och bidra en aning till samhället.

Men usch vilket drygt svar. Det finns inte mycket livsglädje i dig.

Om du bemödar dig att läsa trådstarten så ställde jag en fråga om just vattenförsörjning:

Citat:

En annan lösning är såklart att ha en stor vattentank (1000l) som fylls på vid behov.

Bara det finns ett sätt att koka vatten, antingen med gas eller med ved, så kan man ta en härlig varmdusch med hjälp av en portabel campingdusch.

Exempelvis en sån här:
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/campingdusch-35-45-lmin-2000034257
Citera
2026-05-17, 18:42
Medlem
Trakessons avatar
Köper du en tomt brukar det finnas krav på att du bebygger den inom viss tid. Annan mark är svårare (och dyrare) att få köpa.
Citera
2026-05-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Köper du en tomt brukar det finnas krav på att du bebygger den inom viss tid. Annan mark är svårare (och dyrare) att få köpa.

Jag länkade en annons där det redan finns en liten stuga med ett helt okej pris.

https://www.booli.se/bostad/4302128

Frågan är ju var den ligger. Finns det någon butik eller något i närheten eller är det mitt i ingenstans?

Jag kan verkligen ingenting om Gotland.
Citera
2026-05-17, 19:26
Medlem
Gotland är nog ganska dyrt, och fullt med jobbiga typer. Köp en tomt i Norrland istället, mkt billigare. Men du behöver säkert bil för att åka och handla på Ica och Bolaget ibland !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in