Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle.webmaster
Jag bor i Småland (strax norr om Kalmar) där jag självklart äger min egna mark. Det var jag som skrev i ett inlägg tidigare i den här tråden att hela ditt första inlägg var ett skämt och troligen skrivet av en barnunge. Men om du nu verkligen är 18 år fyllda och menar seriöst med din fråga så kan jag tipsa dig om...
...skippa tältprojektet... tag kontakt med en bonde som har någon uthusbyggnad ståendes, gästuga eller liknande som är fullt isolerad med el indraget. Gärna med VA annars får du väl själv gå ut och pumpa upp ditt vatten. Utomhus TC får du väl acceptera. En kamin inomhus och så får du väl själv gå ut och röja på bondens gallringsytor i skogen. Gallrar du snyggt och ordentligt kan du säkert få bo där gratis ev att du får betala för den el du förbrukar.
Det är fult att kasta trollanklagelser och det skadar bara diskussionen.
Jag är fullt seriös med min idé även fast jag kanske inte har pengar att köpa mark. Och jag är knappast den enda som har tänkt på samma sätt.
Någon i tråden nämnde snubben som bodde i skogen hela livet (och tyvärr nyligen dog). Jag har försökt hitta den tråden utan att lyckas. Men här finns en annan snubbe som gjort något liknande:
https://www.hemtrevligt.se/hem-tradgard/markus-torgeby-enkel-stuga-naturen-jamtland/612600
Citat:
En annan viktig plats för Markus är kåtan som han bodde i under fyra års tid när han var i 20-årsåldern. Som ung hade han talang för löpning och framtiden som elitidrottare såg ljus ut. Samtidigt brottades han med prestationsångest och oro. Under tonårstiden insjuknade hans mamma i MS och till slut blev det för mycket. 23 år gammal tog Markus tåget till Jämtland, vandrade ut i skogen och satte upp en enkel tältkåta. Sedan bodde han där ensam i fyra år.
Din ide om att snacka med en bonde är inte dum. Jag kanske skulle kunna göra något liknande, hjälpa till osv bara jag får använda en bit av hans mark. Idén är fortfarande att bo så enkelt som möjligt. Att flytta in i ett hus med all komfort det innebär är inte riktigt det jag söker efter. Jag vill komma så nära naturen som möjligt.