2026-05-18, 20:00
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Jag funderar på att köpa en bit mark på Gotland. Men efter att ha diskuterat min ide så har jag börjat tveka på om Gotland är rätt plats.

Någon i tråden tipsade mig om möjligheterna som finns i Småland. Det ser faktiskt mer intressant ut än Gotland.
Jag bor i Småland (strax norr om Kalmar) där jag självklart äger min egna mark. Det var jag som skrev i ett inlägg tidigare i den här tråden att hela ditt första inlägg var ett skämt och troligen skrivet av en barnunge. Men om du nu verkligen är 18 år fyllda och menar seriöst med din fråga så kan jag tipsa dig om...

...skippa tältprojektet... tag kontakt med en bonde som har någon uthusbyggnad ståendes, gästuga eller liknande som är fullt isolerad med el indraget. Gärna med VA annars får du väl själv gå ut och pumpa upp ditt vatten. Utomhus TC får du väl acceptera. En kamin inomhus och så får du väl själv gå ut och röja på bondens gallringsytor i skogen. Gallrar du snyggt och ordentligt kan du säkert få bo där gratis ev att du får betala för den el du förbrukar.
Citera
2026-05-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Jag bor i Småland (strax norr om Kalmar) där jag självklart äger min egna mark. Det var jag som skrev i ett inlägg tidigare i den här tråden att hela ditt första inlägg var ett skämt och troligen skrivet av en barnunge. Men om du nu verkligen är 18 år fyllda och menar seriöst med din fråga så kan jag tipsa dig om...

...skippa tältprojektet... tag kontakt med en bonde som har någon uthusbyggnad ståendes, gästuga eller liknande som är fullt isolerad med el indraget. Gärna med VA annars får du väl själv gå ut och pumpa upp ditt vatten. Utomhus TC får du väl acceptera. En kamin inomhus och så får du väl själv gå ut och röja på bondens gallringsytor i skogen. Gallrar du snyggt och ordentligt kan du säkert få bo där gratis ev att du får betala för den el du förbrukar.

Det är fult att kasta trollanklagelser och det skadar bara diskussionen.

Jag är fullt seriös med min idé även fast jag kanske inte har pengar att köpa mark. Och jag är knappast den enda som har tänkt på samma sätt.

Någon i tråden nämnde snubben som bodde i skogen hela livet (och tyvärr nyligen dog). Jag har försökt hitta den tråden utan att lyckas. Men här finns en annan snubbe som gjort något liknande:

https://www.hemtrevligt.se/hem-tradgard/markus-torgeby-enkel-stuga-naturen-jamtland/612600

Citat:
En annan viktig plats för Markus är kåtan som han bodde i under fyra års tid när han var i 20-årsåldern. Som ung hade han talang för löpning och framtiden som elitidrottare såg ljus ut. Samtidigt brottades han med prestationsångest och oro. Under tonårstiden insjuknade hans mamma i MS och till slut blev det för mycket. 23 år gammal tog Markus tåget till Jämtland, vandrade ut i skogen och satte upp en enkel tältkåta. Sedan bodde han där ensam i fyra år.

Din ide om att snacka med en bonde är inte dum. Jag kanske skulle kunna göra något liknande, hjälpa till osv bara jag får använda en bit av hans mark. Idén är fortfarande att bo så enkelt som möjligt. Att flytta in i ett hus med all komfort det innebär är inte riktigt det jag söker efter. Jag vill komma så nära naturen som möjligt.
Citera
2026-05-19, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Kolla i Småland!
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/kalmar-(oland)-lan/hogsby-kommun/objekt/?objektID=3313179
Med sjön nedanför kan du fånga fisk. Skulle satsa på kaniner och hönor istället för en ko. Odla potatis för en person är också görbart. Här kan man bo utan att fara allt för illa. Lycka till!

På 100 m2 odling av potatis kan man förvänta sig att få en skörd på mellan 200-500 kg. vilket är tillräckligt för att föda en familj. Skördens storlek beroende på läge, jordmån, skötsel, utsäde, bevattning, skador och gödsling. Man räknar med att det går åt 25-40 kg utsädespotatis på den ytan.
Citera
2026-05-19, 08:37
Medlem
Citat:
Är Gotlänningarna verkligen så fientliga?

Okej det är bra tänkt. Men Gotland har väl ett av Sveriges mildaste klimat? Det går inte att komma ifrån minusgrader helt och hållet.

Dom är inte fientliga men om dom inte kan tjäna pengar på dej så har dom ingen nytta av dej, då skall
du åka "hem" till fastlandet. Bidrar du inte så good bye

Gotland har kalla vårar då havet kyler ner temperaturen och tvärt om ett varmt hav skapar milda
höstar. På vintern lika kallt som i Småland, Östergötland fast blåsigare.
Citera
2026-05-19, 08:44
Medlem
Citat:
Iden är inte att bli självförsörjande. Iden är att leva så nära naturen det bara går, utan all onödig komfort.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kommer jag skaffa ett jobb för att kunna försörja mig, handla mat och allt annat som krävs. Men i och med att jag bor så enkelt så kommer mina livskostnader bli minimala (kostnaden för landet exkluderat).

Du kan inte folkbokföra dej på en obebyggd fastighet. Skattemyndigheten sätter stopp för det.
Du får leta efter minsta möjliga fritidshus, men glöm inte att du måste hitta mark som går att
odla på. All mark är inte bördig så du kan anlägga potatisåker.
Har kompis som köpte stuga i sörmland med 1 hektar åker. Varit hästhage innan.
Gick inte att odla nått, stenigt mo mark
Citera
2026-05-19, 08:51
Medlem
Katzyns avatar
Då är det nog en betydligt mer realistisk plan att köpa ett enkelt torp på en bit mark någonstans i utmarken. Dels får du mindre trubbel med allehanda myndigheter om det redan finns en byggnad som är registrerad och klar. Dels är det väsentligt bättre vintertid att bo i ett hus, även om det till exempel saknar el och värms upp av att du eldar i spis, än att bo i ett tält när vintern kommer. Dels är nog ett gammalt slitet torp i skogen någonstans väldigt mycket billigare än en tomt på Gotland, som kommer kosta mer än jag tror du fattar.
Citera
2026-05-19, 10:34
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Då är det nog en betydligt mer realistisk plan att köpa ett enkelt torp på en bit mark någonstans i utmarken. Dels får du mindre trubbel med allehanda myndigheter om det redan finns en byggnad som är registrerad och klar. Dels är det väsentligt bättre vintertid att bo i ett hus, även om det till exempel saknar el och värms upp av att du eldar i spis, än att bo i ett tält när vintern kommer. Dels är nog ett gammalt slitet torp i skogen någonstans väldigt mycket billigare än en tomt på Gotland, som kommer kosta mer än jag tror du fattar.

Ja garanterat , ett tält saknar i stora drag heöt värmeisolering - i minus -20 försvinner värmen lika fort som ljuset slocknar när brasan slocknar.

Redan ett vedeldat torp blir lite match vintertid men mycket behagligare för ts
Citera
2026-05-19, 11:03
Medlem
småsurs avatar
Ganska vanligt med flummare som har såna här planer i maj/juni. Räcker med att det blir slutet på augusti så sitter dom på båten hem igen.
Citera
2026-05-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du kan inte folkbokföra dej på en obebyggd fastighet. Skattemyndigheten sätter stopp för det.
Du får leta efter minsta möjliga fritidshus, men glöm inte att du måste hitta mark som går att
odla på. All mark är inte bördig så du kan anlägga potatisåker.
Har kompis som köpte stuga i sörmland med 1 hektar åker. Varit hästhage innan.
Gick inte att odla nått, stenigt mo mark

Det går väl att folkbokföra sig på ett härbärge eller någon kyrklig fastighet? I princip är jag ju hemlös. Det kan ju inte vara omöjligt att vara hemlös?

Du får ta och skicka den här filmen till din kompis och säga att han gav upp för fort:
https://www.imdb.com/title/tt20561198/

Citera
2026-05-21, 00:18
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Iden är inte att bli självförsörjande. Iden är att leva så nära naturen det bara går, utan all onödig komfort.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kommer jag skaffa ett jobb för att kunna försörja mig, handla mat och allt annat som krävs. Men i och med att jag bor så enkelt så kommer mina livskostnader bli minimala (kostnaden för landet exkluderat).

En grej många glömmer när det gäller tält ⛺️ så är det att det inte är ljudisolerat. Campar du nära en landsväg så hör du bilarna precis som om de åkte rakt igenom tältet.
Citera
2026-05-22, 13:18
Medlem

Titta på torpet "Perstorp 118" i norra Blekingen. Ett litet torp på 56 m2 och en friköpt tomt på c:a 550 m2. Verkar vara välskött och med ett nylagt tak. El finns indraget och det finns vedkamin. Någonting som borde fungera bra även när temperaturen utanför huset är 10-15 minusgrader, vilket ett tält inte gör i längden. Med ett tält så skulle du behöva elda konstant under 7-8 månader om året vilket skulle kräva enorma mängder ved (dyrt) och du får en adress där du kan folkbokföra dig.
Just nu ligger budgivningen på 320-tusen.

Det finns förmodligen många liknande egendomar till salu.
Jag såg ett tegelhus i Emmaboda som jag gick igång på, kring 100 m2, plus källare och med fjärrvärme!
Bara 400-tusen.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-05-22 kl. 13:31.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in