2026-05-17, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det har kanske börjat koka i huvudet på dig då du glömmer bort vad du svarat på.
Jag hoppas du har fått sova ut ordentligt och nu i lugn och ro kan läsa och förstå skälen till varför Meiji väljer att göra sin modåtgärd. Hint: det är inte dina konspirationsteorier
Citera
2026-05-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag kan förstå att situationen blir som en rävsax, där information tillkommit i tråden, men denna information inte får kommenteras.

Jag tycker det var rätt att tillföra mer information, men att det var lite olyckligt att göra det som modmeddelande eftersom det då blev svårt/omöjligt att direkt svara på.

Men enda möjligheten att få in den extra informationen tidigt i tråden är som modmeddelande med manipulerad tidsstämpel. Moment 22
Ibland så lägger mod till text i det första inlägget (TS) och signerar ”/mod”. Enligt Meijis logik så får man då inte citera TS(!). Det säger sig självt att det är orimligt.
Citera
2026-05-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Detta är en fälla på Flashback som i första hand drabbar rookies. Varför går det öht att citera mod-inlägg?
Det finns faktiskt mod-inlägg som inte går att citera. Sådana inlägg syns i tråden och syns när man ska skriva nya inlägg. Det borde en veteran som du veta…
Citera
2026-05-17, 11:20
Medlem
Citat:
Detta är en fälla på Flashback som i första hand drabbar rookies. Varför går det öht att citera mod-inlägg?
I det här fallet så rör det sig om ett vanligt inlägg från moderatorn, men moderatormeddelanden går tydligen att citera.

Den enda skillnaden i ett moderatormeddelande är att det saknas citera knappar till höger om inlägget.

Däremot så finns det möjlighet att citera ett moderatormeddelande vid rapport symbolen.

Exempel på ett sådant moderatormeddelande.

(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd
Citera
2026-05-17, 11:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det finns faktiskt mod-inlägg som inte går att citera. Sådana inlägg syns i tråden och syns när man ska skriva nya inlägg. Det borde en veteran som du veta…

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
I det här fallet så rör det sig om ett vanligt inlägg från moderatorn, men moderatormeddelanden går tydligen att citera.

Den enda skillnaden i ett moderatormeddelande är att det saknas citera knappar till höger om inlägget.

Däremot så finns det möjlighet att citera ett moderatormeddelande vid rapport symbolen.

Exempel på ett sådant moderatormeddelande.

Likväl använder ju Mods ibland vanliga inlägg signerat med /Mod, som man KAN men inte bör citera.

De där inläggen som inte kan citeras kommer upp som en varning i svarsfönstret för alla som skriver i tråden, och det är det senaste som syns, som Mod kanske inte vill ändra på. Och så blir det då istället ett vanligt inlägg med /Mod.

Onödig rookiefälla imho. Får man inte besvara vissa inlägg så borde det inte gå att göra det. Men ok!, jag förstår att en sån ändring kan kräva lite utveckling, så det får nog mer betraktas som en önskan om att det hamnar i utvecklarnas backlog.
Citera
2026-05-17, 12:01
Medlem
Citat:
De där inläggen som inte kan citeras kommer upp som en varning i svarsfönstret för alla som skriver i tråden, och det är det senaste som syns, som Mod kanske inte vill ändra på. Och så blir det då istället ett vanligt inlägg med /Mod.
Ett sådant meddelande går också att citera. Här är en direktlänk till moderatormeddelandet som jag gav som exempel i mitt förra inlägg.

Citera
2026-05-17, 12:12
Medlem
Citat:
Likväl använder ju Mods ibland vanliga inlägg signerat med /Mod, som man KAN men inte bör citera.

Onödig rookiefälla imho. Får man inte besvara vissa inlägg så borde det inte gå att göra det. Men ok!, jag förstår att en sån ändring kan kräva lite utveckling, så det får nog mer betraktas som en önskan om att det hamnar i utvecklarnas backlog.
Jag tycker du är offtopic.

Menar du att Meiji har rätt här att man inte får citera inlägget ifråga?
Citera
2026-05-17, 12:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Ett sådant meddelande går också att citera. Här är en direktlänk till moderatormeddelandet som jag gav som exempel i mitt förra inlägg.

Tack! Jag ser det nu, och jag ser också vad du menade först. Dock ser det ju lite annorlunda ut i tråden så att det är lätt att missa att det ens kan citeras. Även din direktlänk kräver ju lite extra skill eftersom det inte har något synbart inläggsnummer, bra gjort där! Kanske inte så stor risk ändå för nybörjare.

Iaf tycker jag att vore bra om man inte kunde citera när ett sådant citat är mot reglerna.
Citera
2026-05-17, 12:26
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag tycker du är offtopic.

Menar du att Meiji har rätt här att man inte får citera inlägget ifråga?
I TS, tredje stycket, skriver du
Jag citerade Meijis inlägg men fick det borttaget pga 0.06. Enligt Meiji får man inte citera inlägg som är citerat ”/mod”.
vilket jag alltså trodde var en del av ditt klagomål. Asså, hur fan står det till egentligen med din läsförståelse?? Jag håller ju MED dig om detta. Äsch, skiter i detta nu. Ha en fin söndag.
Citera
2026-05-17, 14:14
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag kan förstå att situationen blir som en rävsax, där information tillkommit i tråden, men denna information inte får kommenteras.

Jag tycker det var rätt att tillföra mer information, men att det var lite olyckligt att göra det som modmeddelande eftersom det då blev svårt/omöjligt att direkt svara på.

Men enda möjligheten att få in den extra informationen tidigt i tråden är som modmeddelande med manipulerad tidsstämpel. Moment 22

Men bör inte inlägget anses utgöra ett inslag i debatten? Trådstarten fokuserar på frånvaron och moderatorns svar förefaller vara ett försvar av denna.

Då kan det anses vara högst olämpligt att freda inlägget genom att underteckna det i egenskap av moderator.

Dessutom finns en länk i trådstarten för den som vill läsa hela artikeln, garanterat hade någon vanlig användare relativt snabbt anfört samma försvar som moderatorn.

Anser att det är att styra tråden samt tillskansa sig fördel i debatten genom att posta ett motargument i form av ett moderatormeddelande som hamnar näst högst upp och dessutom inte får citeras.

Om någon exempelvis vill ifrågasätta om Åkesson verkligen reser runt så mycket, vilket var citatet moderatorn hade i sitt inlägg, vilket inlägg skall då användaren citera?
Citera
2026-05-17, 14:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Fråga: Får man inte citera sådana här ”mod-inlägg”? Var åtgärden politiskt motiverad av Meiji?
När du citerade, var det så att du skrev något som tillförde debatten något eller var det själva moderatoråtgärden du ifrågasatte?

I övrigt tycker jag att Meiji är en av de bästa moderatorerna på forumet och det är vanligt att Meiji kompletterar trådstarter med någon länk eller citat där det behövs. Nu hade du i och för sig citerat och hade med länk (alla har inte det) men det är lite oklart varför du valde bort det mest väsentliga i artikeln, Åkessons förklaring? Man kan glömma, det är mänskligt. Men för mig hade det inte varit någon stor sak. Möjligen att jag i ett PM hade tackat för hjälpen när jag utelämnat så viktig information.
Citera
2026-05-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
När du citerade, var det så att du skrev något som tillförde debatten något eller var det själva moderatoråtgärden du ifrågasatte?

I övrigt tycker jag att Meiji är en av de bästa moderatorerna på forumet och det är vanligt att Meiji kompletterar trådstarter med någon länk eller citat där det behövs. Nu hade du i och för sig citerat och hade med länk (alla har inte det) men det är lite oklart varför du valde bort det mest väsentliga i artikeln, Åkessons förklaring? Man kan glömma, det är mänskligt. Men för mig hade det inte varit någon stor sak. Möjligen att jag i ett PM hade tackat för hjälpen när jag utelämnat så viktig information.
Jag vill minnas att jag ifrågasatte valet av citat. En moderator får gärna klistra in svaret här. Det är dock sekundärt för enligt Meiji får man öht inte citera hans inlägg eftersom det är signerat ”/mod”.

Valde bort det mest väsentliga i artikeln? Nej nu är du ute och cyklar. Det absolut mest väsentliga för tråden är att Åkesson har en frånvaro på 93%. Det är det som är topic. Och jag citerar det. På Flashback finns en regel om 1.02, för att följa regelverket får man inte citera hela artiklar. Här har Meiji ökat sannolikheten för att TS bryter mot 1.02 genom sitt val att välja bli del av TS. Trots att artikeln redan var citerad med det mest väsentliga.

Notera att någon (Meiji?) även har ändrat rubriken. Jag undrar om Meiji gör dessa åtgärder på eget bevåg eller om förslagen kommer som rapporter från vanliga användare? Jag gissar att han gör det av egen kraft. Jag är fine med det men i just detta fall så måste man få citera hans inlägg. Det är orimligt att gömma sig bakom en mod-signatur för att freda sina åsikter mot mothugg. Det skadar debatten.
Senast redigerad av Devalvera 2026-05-17 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in