2026-05-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Tråd: (FB) Jimmie Åkesson (SD) har 93% frånvaro från voteringar - mest bland alla i riksdagen (april 2026)

Saken: Meiji gör en moderatorsåtgärd där han gör ett inlägg som nummer två i tråden. I inlägget så citerar han mer från artikeln. Notera att artikeln redan var citerad i TS.

Citatet som Meiji lägger till lyder: "- Vi har valt i partiet att jag är tillgänglig alla dagar i veckan för att resa runt i landet och ibland också världen" Ganska uppenbart att tillägget är politiskt motiverat. Meiji tycker det är olyckligt att Åkesson framstår som en slöfock.

Berömvärt ändå att Meiji svarar på dina PM. Jag har haft många synpunkter på hans modererande men mina PM har han slutat svara på.

Citat:
Jag citerade Meijis inlägg men fick det borttaget pga 0.06. Enligt Meiji får man inte citera inlägg som är citerat ”/mod”.

Själv har jag aldrig hört talas om den regeln. Om så är fallet så är det ännu viktigare att "/mod"-meddelanden hålls politiskt neutrala.
Citera
2026-05-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Förstår inte hur du kan få det till politik. Det var istället en räddning av din icke neutrala trådstart där du frågar "Vad gör egentligen Åkesson om dagarna?" och där svaret fanns i Meijis komplettering. Ett citat som du självklart valt bort för att få din vinkling av tråden som du ville.

Det är ju bara att ta en titt i forumdelarna Meji modererar för att se att folk får skräpa ner och ljuga hur mycket dom vill i TS.

Att gå in i en förhållandevis tydlig och öppen trådstart och göra den "neutral" är väl ett tydligt tecken på bias.

Att sen utdela varning för att citera inlägget som, enligt mig och många, är politiskt färgat, är extremt oproffsigt.
Citera
2026-05-16, 19:50
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Att sen utdela varning för att citera inlägget som, enligt mig och många, är politiskt färgat, är extremt oproffsigt.
Någon varning har inte utdelats. Enbart radering av inlägget/kommentaren från TS.
Citera
2026-05-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är ju tvärtom bra att moderatorn gör detta utifrån ett moderatorsbeslut då denne inte kan påpeka det "anonymt" i tråden och sedan börja städa upp som moderator. Det är transparens.
Städa upp vadå? Jag förstår inte ditt argument. Kan du utveckla?
Citera
2026-05-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då sådana inlägg är en modertorsåtgärd så kommenterar du den om du citerar den, alltså 0.06.
Jag menar att det inte är 0.06 att citera en modåtgärd där mod väljer att bli del av TS. Önskar en förklaring från admin vad som gäller här faktiskt.

Citat:
Förstår inte hur du kan få det till politik. Det var istället en räddning av din icke neutrala trådstart där du frågar "Vad gör egentligen Åkesson om dagarna?" och där svaret fanns i Meijis komplettering. Ett citat som du självklart valt bort för att få din vinkling av tråden som du ville.

Min trådstart var extremt neutral om man jämför med snittet.

Finns det en regel att en TS måste vara neutral? Meiji kanske tycker det, när det passar hans åsikter.

Förövrigt visar du tydligt att Meijis inlägg passar bättre som en vanlig deltagare i tråden.
Senast redigerad av Devalvera 2026-05-16 kl. 20:10.
Citera
2026-05-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Någon varning har inte utdelats. Enbart radering av inlägget/kommentaren från TS.
Det stämmer!

Jag vill mest ha ett förtydligande här vad som gäller för dessa slags modåtgärder, om man får citera dessa.
Citera
2026-05-16, 20:18
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Städa upp vadå? Jag förstår inte ditt argument. Kan du utveckla?
Är du trög? En moderators jobb blir att städa i en tråd när den derailas av nonsens på grund av dålig trådstart t ex. Det är dennes jobb objektivt i tråden. Om denne kommenterar subjektivt som sig själv och sen städar upp sånt som du vill ska vara kvar, trots nonsens, kommer du säga att moderatorn utnyttjar sin position för att diskussionen ska gå dennes väg.

I det här fallet förtydligade moderatorn din TS eftersom den var vinklad och undermålig, särskilt eftersom din länk besvarade en av dina frågeställningar.
Citera
2026-05-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Är du trög? En moderators jobb blir att städa i en tråd när den derailas av nonsens på grund av dålig trådstart t ex. Det är dennes jobb objektivt i tråden. Om denne kommenterar subjektivt som sig själv och sen städar upp sånt som du vill ska vara kvar, trots nonsens, kommer du säga att moderatorn utnyttjar sin position för att diskussionen ska gå dennes väg.

I det här fallet förtydligade moderatorn din TS eftersom den var vinklad och undermålig, särskilt eftersom din länk besvarade en av dina frågeställningar.

Okej det var iaf inte Meijis intention med citatet. Meijis intention med citatet var att förtydliga att artikeln baseras på en ny SVT-dokumentär. Du kanske spekulerar fritt utan att ha läst denna tråd och PM-konversationen?
Citera
2026-05-16, 21:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Okej det var iaf inte Meijis intention med citatet. Meijis intention med citatet var att förtydliga att artikeln baseras på en ny SVT-dokumentär. Du kanske spekulerar fritt utan att ha läst denna tråd och PM-konversationen?
Det har kanske börjat koka i huvudet på dig då du glömmer bort vad du svarat på.
Citera
2026-05-16, 21:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag kan förstå att situationen blir som en rävsax, där information tillkommit i tråden, men denna information inte får kommenteras.

Jag tycker det var rätt att tillföra mer information, men att det var lite olyckligt att göra det som modmeddelande eftersom det då blev svårt/omöjligt att direkt svara på.

Men enda möjligheten att få in den extra informationen tidigt i tråden är som modmeddelande med manipulerad tidsstämpel. Moment 22
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-05-16 kl. 21:25.
Citera
2026-05-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Ah okej, ser det nu.
Första gången kommentar om åtgärd inte genererar varning? Aja, rimligt att inte ge varning iaf. Gott att se att det blev rätt åtminstone där.
Citera
2026-05-17, 10:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Tråd: (FB) Jimmie Åkesson (SD) har 93% frånvaro från voteringar - mest bland alla i riksdagen (april 2026)

Saken: Meiji gör en moderatorsåtgärd där han gör ett inlägg som nummer två i tråden. I inlägget så citerar han mer från artikeln. Notera att artikeln redan var citerad i TS.

Jag citerade Meijis inlägg men fick det borttaget pga 0.06. Enligt Meiji får man inte citera inlägg som är citerat ”/mod”.

Jag menar att man visst får citera dessa slags inlägg där moderatorn så att säga ’väljer att bli del av en TS’.

Jag menar även att Meiji inte har skäl för att citera mer från artikeln. TS var och är fullgod för diskussionen.

Vidare menar jag att Meijis moderering i detta fall är politiskt motiverad. Meiji vill förmildra Åkessons (SD) frånvaro från sitt arbete. Sättet han gör det på är att öka risken för 1.02 genom att citera ännu mer från artikeln. Jag menar att Meiji borde ha deltagit som en vanlig deltagare i tråden och lyft fram sina argument på ett tydligt sätt. I PM så är Meiji inte tydlig utan verkar mena på att anledningen till citeringen han gör var för det var viktig information för tråden att artikeln baserar sig på en SVT-dokumentär. Varför det är så viktigt för tråden att man måste göra en moderatorsåtgärd vill Meiji inte besvara.

Fråga: Får man inte citera sådana här ”mod-inlägg”? Var åtgärden politiskt motiverad av Meiji?
Detta är en fälla på Flashback som i första hand drabbar rookies. Varför går det öht att citera mod-inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in