2026-03-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Du pratar om att du har eget företag antar jag. Men du kan ju inte ta ut både lön och sjukpenning.
Jag fattar inte ändå

Jo det kan du. Däremot får du inte jobba
Citera
2026-03-12, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Jo det kan du. Däremot får du inte jobba
Nu är det ju bara du som egenföretagare dom kan det . Du kunde upplyst om det i dina inlägg, inte lätt att hänga med i din huvudräkning annars.
Citera
2026-03-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfiga
Nu är det ju bara du som egenföretagare dom kan det . Du kunde upplyst om det i dina inlägg, inte lätt att hänga med i din huvudräkning annars.

Nja det finns företag som ger denna förmån till sina anställda.
Citera
2026-04-21, 15:43
Bannlyst
Kan någon bara svara var en typisk 30+ människa eller 40+ egentligen får när man har sjukersättning?

Jag vill veta vad de får efter skatt, alltså dom som har haft låga inkomster eller inga alls varför dom? Hur stor procent av hyran får man?

Jag blir nyfiken för jag som jobbar ser att många A-lagare åker runt på sina kickbikes & super varje dag titt som tätt reser dom till andra städer ibland utomlands. Mer pengar än vad jag har som jobbar & sliter.

Därför blir jag bara fråga hur mycket får man egentligen som lägsta ersättning med sjukersättning? Kan ni som får detta vänligen skriva.
Citera
2026-04-21, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag uppbär sjukersättning på heltid sedan cirka ett år tillbaka nu.
Det blev ett rejält ekonomiskt lyft för mig från sjukersättning i särskilda fall som krävde förnyat sjukintyg var sjätte månad.
Hade ansökt om det två gånger tidigare men fått avslag.

Det positiva är att man inte längre behöver oroa sig ekonomiskt. Det negativa är att man är sjuk och lever ett halvt liv som innebär att man inte orkar med saker som man gjorde förr.

Hur mycket får du varje månad? Har du haft låga inkomster eller inga alls?
Citera
2026-04-21, 20:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slickamej
Kan någon bara svara var en typisk 30+ människa eller 40+ egentligen får när man har sjukersättning?

Jag vill veta vad de får efter skatt, alltså dom som har haft låga inkomster eller inga alls varför dom? Hur stor procent av hyran får man?

Jag blir nyfiken för jag som jobbar ser att många A-lagare åker runt på sina kickbikes & super varje dag titt som tätt reser dom till andra städer ibland utomlands. Mer pengar än vad jag har som jobbar & sliter.

Därför blir jag bara fråga hur mycket får man egentligen som lägsta ersättning med sjukersättning? Kan ni som får detta vänligen skriva.

Lägsta beloppet (Garantiersättning) för den som fyllt 30 år är 13 715 kr/månad (brutto). Nettobeloppet beror ju på vilken kommun man bor i. För Stockholm är det 11 849 kr/månad.

Här kan man kolla om man har rätt till bostadstillägg: https://www.forsakringskassan.se/privatperson/vuxen-med-funktionsnedsattning/rakna-pa-bostadstillagg#/

En ensamstående person på 50 år med en hyra på 7000 kr/månad får ca 6200 kr/månad i bostadstillägg.
Citera
2026-05-15, 16:36
Medlem
Jag har 100 % sjukersättning (garantiersättning) på 13 715 kr, vilket efter skatt blir 11 796 kr. Utöver det har jag bostadstillägg på 6 500 kr, vilket innebär att jag totalt får ut 18 296 kr per månad. Efter att alla räkningar är betalda har jag 7 356 kr kvar. Eftersom mina utgifter är fasta kan jag spara det som blir över, och jag klarar mig bra ekonomiskt.
Citera
2026-05-16, 05:46
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har haft sjukpension i 25år, har mkt god ekonomi och får utbetalt 22k/mån.
Citera
2026-05-17, 12:06
Medlem
Jag hade gärna haft lite mer. Eller säg så här: att det följde hyreshöjningarna. Nu blir det ett par hundralappar back varje år på grund av hyreshöjningarna.
Citera
2026-05-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har haft sjukpension i 25år, har mkt god ekonomi och får utbetalt 22k/mån.

Jag jobbar heltid och får ut 25k. Gissa varför jag slutar...
Citera
2026-05-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Därför att annars skulle folk gå på aktivitetsstöd resten av livet. De vill ha ut er på jobb.
Varför det? De flesta vill troligen ha ett jobb som ju i regel ger mer, och om ett heltidsarbete inte ger mer än jag förstår det tidigare aktivitetsstödet låg på så är det något fel på jobbet.

Allvarligt talat känner jag att sådana där saker är en väg till att sänka villkoren och löner inom arbeten generellt.
”Man ska inte kunna överleva på ersättningarna” vad är då tanken egentligen med dem?
Citera
2026-05-17, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Jag jobbar heltid och får ut 25k. Gissa varför jag slutar...
varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in