2026-05-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lance.Rimpi
varför?

Att bidrag ger nära det jag tjänar i lön. Således försvinner syftet med att arbeta kontra bidrag.
Citera
2026-05-17, 15:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sökte tillägget i samband med att jag sökte sjukersättning.

Jag får ut:
Sjukersättning, garantiersättning 13715:-
Bostadstillägg 6029:-
Avdrag för preliminär skatt -2037:-

Det där är ju inte alls dåligt! Med tanke på att man då sparar in många utgifter som arbetande har också: SL-kort alternativt egen bil, utelunch (nödvändigt i alla fall ibland för att vara social med kollegorna), fikabröd att bjuda på på jobbet och insamlingar till kollegor, kläder, skor, hygienprodukter, make-up och frisörbesök på en helt annan nivå än om man bara är hemma. Plus att man har tid att leta extrapriser, laga all mat från grunden, plocka bär, svamp och vildfrukt, lappa och laga och reparera i stället för att slänga och köpa nytt...
Citera
2026-05-17, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Att bidrag ger nära det jag tjänar i lön. Således försvinner syftet med att arbeta kontra bidrag.
Syftet med att arbeta är att göra rätt för sig. Vara en i kollektivet och dra sitt strå till stacken. De som inte vill bidra, kommer att bli överkörda av en betongbil...Oneday or another.
Citera
2026-05-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lance.Rimpi
Syftet med att arbeta är att göra rätt för sig. Vara en i kollektivet och dra sitt strå till stacken. De som inte vill bidra, kommer att bli överkörda av en betongbil...Oneday or another.

Många som dodgeat den där bilen och fler blir det. Ser snarare det motsatta; att inte dra sitt strå till stacken belönas och du blir skrattad åt om du bidrar. Två tecken i tiden är AI:s inmarsch och att vänstern troligen viner valet.
Citera
2026-05-17, 20:49
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där är ju inte alls dåligt! Med tanke på att man då sparar in många utgifter som arbetande har också: SL-kort alternativt egen bil, utelunch (nödvändigt i alla fall ibland för att vara social med kollegorna), fikabröd att bjuda på på jobbet och insamlingar till kollegor, kläder, skor, hygienprodukter, make-up och frisörbesök på en helt annan nivå än om man bara är hemma. Plus att man har tid att leta extrapriser, laga all mat från grunden, plocka bär, svamp och vildfrukt, lappa och laga och reparera i stället för att slänga och köpa nytt...

Empati på hög nivå hör jag. Ja man kan ju flytta ut i naturen och leva av vild frukt och långkok, så blir man snabbt rik.
Citera
2026-05-17, 20:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Empati på hög nivå hör jag. Ja man kan ju flytta ut i naturen och leva av vild frukt och långkok, så blir man snabbt rik.

Ge dig nu. Den där summan är inte dålig för att INTE arbeta. Jag har trott att sjukersättning ligger på samma nivå som försörjningsstöd, men om siffrorna stämmer så är det ju betydligt bättre. Och då dras inte andra inkomster av heller (rätta mig om jag har fel?). Alltså om du får någon extraslant någonstans - arv, skadestånd, gåva, lotterivinst - så dras det inte av, som det gör från socialbidraget.
Citera
2026-05-17, 21:04
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ge dig nu. Den där summan är inte dålig för att INTE arbeta. Jag har trott att sjukersättning ligger på samma nivå som försörjningsstöd, men om siffrorna stämmer så är det ju betydligt bättre. Och då dras inte andra inkomster av heller (rätta mig om jag har fel?). Alltså om du får någon extraslant någonstans - arv, skadestånd, gåva, lotterivinst - så dras det inte av, som det gör från socialbidraget.

Som sagt, empati på hög nivå. Och med all fritid man får så kan man hålla hälsan i perfekt trim också.

Men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2026-05-17, 21:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Som sagt, empati på hög nivå. Och med all fritid man får så kan man hålla hälsan i perfekt trim också.

Men rätta mig gärna om jag har fel.

Tja, att t.ex. arbeta heltid på ett vårdhem med många tunga lyft av de boende varje dag (som jag har gjort), och nästan aldrig någon möjlighet att sitta ner, vilket gör att fötterna värker och fotlederna är svullna när man äntligen kommer hem, för att inte orka något annat än att lägga upp fötterna, och äta någon snabbmat som inte behöver lagas till så man slipper stå vid spisen också, är inte direkt hälsofrämjande det heller...
Senast redigerad av Merwinna 2026-05-17 kl. 21:51.
Citera
2026-05-17, 21:26
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Tja, att t.ex. arbeta heltid på ett vårdhem med många tunga lyft av de boende varje dag (som jag har gjort), och nästan aldrig någon möjlighet att sitta ner, vilket gör att fötterna värker och fotlederna är svullna när man äntligen kommer hem, för att inte orka något annat än att lägga upp fötterna och äta någon snabbmat som inte behöver lagas till så man slipper stå vid spisen också, är inte direkt hälsofrämjande det heller...

Jag är inte förvånad att min ironi om perfekt hälsa flög över ditt huvud, och jag är väl medveten om att arbetslivet är tufft. Och jag fattar mycket väl att det måste kännas tungt för dig som är tvungen till 10k per månad på smink och frissan (stackars dukiga förtryckta du).

Men vad du inte verkar fatta är att vissa sjuka kanske har samma dåliga ork som när du är nödd och tvungen att äta på McD eller beställer dina foodora. Och vissa kanske inte är i form för att leva på vildfrukt heller.
Därav mitt påpekande att du är lika empatilös som en alexabot.
Citera
2026-05-17, 21:45
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Det är helt sjukt hur mycket pengar som drägg som inte gör någonting får.

Men, vänsterpolitikerna säger att folk SVÄLTER ihjäl i Sverige, då de inte har råd med MAT.

Personer som inte arbetar ska inte ha ett jäkla skit. De får förlita sig på bidrag från alla som tycker synd om patrasket.

🤣🤣🤣
Citera
2026-05-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum

Fast du som faktiskt är arbetsför kan ju inte få full sjukersättning då det är för folk som faktiskt inte kan arbeta, om du dessutom i dagsläget får ut 25 000 i runda slängor kommer du då rakt inte få 22 000 i sjukersättning (som du ändå inte kan få)

För dig blir det a-kassa efter 45 arbetsdagars karens. Som, ja, är som det är.
Citera
2026-05-17, 21:59
Avslutad
Citat:

Det är inte empatilöst att ta upp det där i samband med någon som får ut nästan 18000 utan att jobba.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in