2026-05-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Nej, det vågar de inte. Det har man väl inte gjort sedan 1969 den gången som fyra vinnare korades. För vad skulle man protestera förresten?

Det där är fel. Länder har visst reagerat efter 1969. Kolla bara 2022 när EBU tog bort juryröster efter misstänkt fusk. Så att säga att ingen vågar eller att det inte händer stämmer inte.
Vad skulle man protestera mot? Titta på resultaten. De visar konstiga röstningsmönster.
Citera
2026-05-17, 14:20
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det där är fel. Länder har visst reagerat efter 1969. Kolla bara 2022 när EBU tog bort juryröster efter misstänkt fusk. Så att säga att ingen vågar eller att det inte händer stämmer inte.
Vad skulle man protestera mot? Titta på resultaten. De visar konstiga röstningsmönster.
Vem fuska?
Citera
2026-05-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Felicia bör respekteras när hon uttalar sig politiskt kritiskt om andra, men när hon själv i efterhand blir kritiserad – är det ett uttryck för hat – typiskt svenskt beteende och inte respektfullt.

Citat:
"Jag tycker inte att det är bra att Israel får delta. Jag har funderat på hur jag ska hantera det och om jag ska delta överhuvudtaget. Jag står fast vid mitt val och kommer att gå ner för att se till att de inte vinner", sa hon till TT.

Citat:
Felicia berättar att hon redan under veckan fått meddelanden om att hon ”är en skam för sitt land”, att fel person har skickats och att hon inte är bra nog.

– Det är inte kul att höra. Jag kan bara tänka mig vad som finns i mina kommentarsfält just nu. Jag är här och gör mitt jobb, gör mitt bästa och folk tar sig friheten att gå in och skriva hat, säger hon.

Snäv syn. När hon valde att uttrycka sig fritt fick hon också stå för reaktionerna. Respekt betyder inte att man är fri från kritik.
När hon uttalade sig politiskt i en så känslig fråga och samtidigt representerade Sverige blev det inte bara en privat åsikt utan något som speglade landet. Om hon menade allvar med det hon sa hade Sverige i stället borde ha dragit sig ur för att inte göra sig till åtlöje.
Att kalla all kritik för hat säger mer om oviljan att ta ansvar för sina egna ord än om dem som reagerade.
Citera
2026-05-17, 14:25
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Tror du verkligen gemene Europe har koll på vad en småfet tjej från Sverige har sagt eller inte sagt? Tror du Europeer tycker Sverige är så förbannat intressant? Ingen bryr sig. Hon är ingen sångröst och för lite karisma, Bulgariskans stutsande jättepattar trängde sig genom TV rutan på ett helt annat sätt.
Jag tror att våra pattar är mycket större. De borde fått en tydligare framtoning för att gå hem.
Daras pattar sägs vara fejk också.
Och Finland gjorde misstaget att ta med en gamling.
Tyvärr är det visuella sexuella en stor del av poängen.

Nån skrev att det var synd att F inte fick göra flera intervjuer. BRA, säger jag!!
I samband med Eurovision Song Contest i Wien slutade Felicia på en 20:e plats (vilket hon själv i intervjuer har refererat till som att hon kom "tjuga") med låten "My System"
F är bäst som tyst.
Citera
2026-05-17, 14:26
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag tror inte att det är orsaken till Felicias svaga prestation, eftersom det blev precis tvärtom för den bulgariska representanten Dara.

Den bulgariska representanten Dara hade gillat den israeliska sångarens framträdande på sociala medier efter semifinalerna, varefter hon översköljdes av all hat i världen för att hon stödde folkmordet i Gaza, och Dara raderade därefter hennes gilla-markering för Israel.
Jag tycker inte Felicias prestation var svag. Att folk röstade som de gjorde handlar nog mer om personlig smak än hennes prestation. Det finns inget universellt objektivt sätt att bedöma vilken musik som är bättre än någon annan. Det är subjektivt tyckande, så en tävling i musk blir per automatik ett slags bettande om hur folk kommer att rösta.
Citera
2026-05-17, 14:26
Medlem
.Mlyric.s avatar
Råkade höra vinnarlåten nu på sociala medier. Är detta ett skämt? Lät fruktansvärt.
Citera
2026-05-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag sökte på Daras gillande men hittar inget, får detta
Påståendet om Daras gillande och radering hittar jag ingen bekräftelse på i de aktuella nyheterna — det kan vara en detalj från semifinalveckan som jag inte kan verifiera just nu.
Men det finns ett stort problem med formuleringen du citerar oavsett: att "gilla ett framträdande" är inte detsamma som att "stödja folkmordet i Gaza". Det är en kraftig och vilseledande slutledning. De två sakerna hänger inte ihop logiskt.
Din poäng är också oklar. Dara har ju först gillat Israel, sedan "tvingats" ta bort. Hur skulle det påverka Daras popularitet?
Du har tydligen inte sökt på rätt sätt, här är bekräftelsen:
https://eurovisionfun.com/en/2026/05/dara-seems-to-have-enjoyed-noam-bettans-israeli-rehearsal/
Citera
2026-05-17, 14:28
Medlem
smokingdogs avatar
Citat:
Bulgarien deltar i Eurovision men det innebär inte att landet har ekonomisk kapacitet att arrangera tävlingen. Flera länder har tidigare varit med utan att ha råd att stå värd året efter och då har arrangemanget fått flyttas eller fått ekonomiskt stöd utifrån. Det visar ett grundproblem i systemet. Om vinnaren inte säkert kan genomföra tävlingen är upplägget bristfälligt både när det gäller arrangemang och omröstning.
Det blir också motsägelsefullt att lyfta fram Bulgarien som exempel på ekonomisk potential särskilt med tanke på landets situation som fortfarande präglas av fattigdom och utvandring. Under sådana förutsättningar är det svårt att se en stabil grund för ett så dyrt evenemang.

Att Bulgarien deltog 2026 betyder inte automatiskt att BNT eller Bulgarien på egen hand har ekonomisk kapacitet att arrangera Eurovision 2027. Det är stor skillnad mellan att finansiera ett bidrag och att stå värd för hela tävlingen.

Däremot tycker jag att det blir för kategoriskt att säga att Bulgarien “inte har råd”. Frågan är snarare vem som ska betala och hur mycket staten, Sofia, BNT, EBU, sponsorer och biljettintäkter kan bidra med. BNT ensamt lär knappast kunna bära ett modernt Eurovision-arrangemang utan omfattande stöd. Men Bulgarien som land kan sannolikt genomföra det om staten och Sofia prioriterar arrangemanget.

Det svaga ledet är alltså inte nödvändigtvis landets totala betalningsförmåga, utan BNT:s budget, organisatoriska kapacitet och den politiska viljan att lägga kanske 25–40+ miljoner euro på evenemanget. Det kan mycket väl bli ett mer kostnadskontrollerat arrangemang än exempelvis Wien, och EBU kan behöva stötta mer praktiskt än vanligt.

Att Bulgarien tidigare avstått deltagande av ekonomiska skäl är relevant, men det bevisar inte att de inte kan arrangera. Det visar snarare att deltagande och värdskap ligger på helt olika nivåer och kräver olika finansieringsmodeller.

Jag håller därför delvis med om man tänker sig att BNT själv ska finansiera och producera allt är det inte realistiskt. Men om Sofia, staten, EBU och externa partners går in är det fullt möjligt. Det är alltså inte främst en fråga om “har Bulgarien råd?”, utan “vill Bulgarien prioritera detta och kan de organisera det utan att kostnaderna skenar?”.
Citera
2026-05-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Vem fuska?

Vem fuska?

jo enskilda konton och olika metoder utnyttjades vid upprepade tillfällen vilket blottlade systemets sårbarheter trots att EBU hävdar att röstningen gått korrekt till.
Citera
2026-05-17, 14:31
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Du har tydligen inte sökt på rätt sätt, här är bekräftelsen:
https://eurovisionfun.com/en/2026/05/dara-seems-to-have-enjoyed-noam-bettans-israeli-rehearsal/
Bra!
Du är bättre än AI.
Men det står inget där om att Dara tagit bort sitt gillande av Israel. Det vet du från annat håll?
Citera
2026-05-17, 14:32
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Vem fuska?

jo enskilda konton och olika metoder utnyttjades vid upprepade tillfällen vilket blottlade systemets sårbarheter trots att EBU hävdar att röstningen gått korrekt till.

Vilka länder?
Citera
2026-05-17, 14:32
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Snäv syn. När hon valde att uttrycka sig fritt fick hon också stå för reaktionerna. Respekt betyder inte att man är fri från kritik.
När hon uttalade sig politiskt i en så känslig fråga och samtidigt representerade Sverige blev det inte bara en privat åsikt utan något som speglade landet. Om hon menade allvar med det hon sa hade Sverige i stället borde ha dragit sig ur för att inte göra sig till åtlöje.
Att kalla all kritik för hat säger mer om oviljan att ta ansvar för sina egna ord än om dem som reagerade.

Precis! Egendomligt att hon inte hade vett att knipa igen käften. Det här slår nog mot karriären, påverkar säkert sommarens turnerande. Hamaskramarskit har vi alltför mycket av. Både i media och bland artister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in