2026-05-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Tacka ChatGPT för analysen nu vill vi läsa din analys.

Jag är ledsen, använder aldrig Chat GPT, använder mina egna kvaliteter och kunskaper istället :-)
Citera
2026-05-17, 14:00
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag är ledsen, använder aldrig Chat GPT, använder mina egna kvaliteter och kunskaper istället :-)

Du glömde ta bort de sista i meddelandet. Det avslöjade dig.
Citera
2026-05-17, 14:04
Medlem
Citat:

Det sista i meddelandet?
Citera
2026-05-17, 14:06
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det sista i meddelandet?
"Vad säger du om analysen"
Citera
2026-05-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Människor har ju läst om hennes uttalanden om Israel därav bojkotten och så få poäng.
Mycket välförtjänt givetvis.
Jag tror inte att det är orsaken till Felicias svaga prestation, eftersom det blev precis tvärtom för den bulgariska representanten Dara.

Den bulgariska representanten Dara hade gillat den israeliska sångarens framträdande på sociala medier efter semifinalerna, varefter hon översköljdes av all hat i världen för att hon stödde folkmordet i Gaza, och Dara raderade därefter hennes gilla-markering för Israel.
Citera
2026-05-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag kommer från Bulgarien och jag är väldigt glad för Dara och Bulgarien för vår första seger i Eurovision Song Contest.

Daras make är bulgar av turkiskt ursprung. Dara är en ortodox kristen av bulgariskt ursprung. Det finns en turkisk minoritet i Bulgarien som stannade kvar i Bulgarien efter det Osmanska rikets kollaps. Daras make är Ervin Ivanov, han är farmakolog till yrket. Bulgariska turkar är mycket välintegrerade och känner sig bulgariska. Bulgariska turkar är inte strikt religiösa och skiljer sig inte från de ortodoxa kristna i Bulgarien, deras livsstil är densamma. De som inte är integrerade i Bulgarien är romerna och vi har stora problem med dem.

Här är Dara med sin man direkt efter finalen:
https://www.instagram.com/reels/DYbALGaoRvP/

Bilder från deras bröllop:
https://eva.bg/media/cache/og_photo/crop_0%2C152%2C740%2C636/media/broeve/308/dara/DARA_D_Cover.jpg

https://eva.bg/media/cache/article_photo_above_text/crop_7%2C157%2C739%2C636/media/broeve/308/dara/1_6R5A9288_copy__2_copy_2.jpg

https://s.rozali.com/p/d/a/dara-bulka-(2)-624794-500x0.jpg?1750750569207

Stort grattis!! Rätt låt vann! Fantastisk show och fullständigt unikt vad beträffar både sång, dans, koreografi, stolarna etc

Så enkelt enkelt men så unikt och tekniskt avancerat.

Är själv holländsk Italiensk (mor vs far) o sen liten (Skåne)påg uppvuxen i och från Malmö ö bor o vistas mest i Antwerpen Belgien så du kan tro att det finns underlag för att vara kluven men absolut nej!

Bulgarien helt klart 100% den absoluta och rättmätiga vinnaren!!

Dara’s BH får 5 av 5 möjliga! Att den höll är ett smått mirakel
Citera
2026-05-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedScorpion
"Vad säger du om analysen"

Nej, det var min egna skrivning. Den innehöll dessutom en smilis. Menar du att Chat GPT brukar skriva "vad tycker du om analysen?"? Det har jag aldrig sett iallafall...
Citera
2026-05-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Bulgarien har avstått medverkan tidigare år pga finansiella svårigheter enligt inlägg i tråden.

Jag antar att de kalkylerat för eventualiteten att deras bidrag skulle leda till att Eurovision kommande år skulle landa på dem.

Att de i år har en medverkande signalerar att de har finansiella möjligheter att hosta Eurovision 2027 vid en vinst 2026.

Har ett svagt minne av att det var aktuellt för flera år sedan, att det vinnande landet varken hade budget eller teknisk kompetens att hosta Eurovision. Då gick Sverige in med den tekniska kompetensen. Hur den finansiella biten blev har jag ingen aning om.

Bulgarien deltar i Eurovision men det innebär inte att landet har ekonomisk kapacitet att arrangera tävlingen. Flera länder har tidigare varit med utan att ha råd att stå värd året efter och då har arrangemanget fått flyttas eller fått ekonomiskt stöd utifrån. Det visar ett grundproblem i systemet. Om vinnaren inte säkert kan genomföra tävlingen är upplägget bristfälligt både när det gäller arrangemang och omröstning.
Det blir också motsägelsefullt att lyfta fram Bulgarien som exempel på ekonomisk potential särskilt med tanke på landets situation som fortfarande präglas av fattigdom och utvandring. Under sådana förutsättningar är det svårt att se en stabil grund för ett så dyrt evenemang.
Citera
2026-05-17, 14:12
Medlem
Netanyahu gratulerade Noam Bettan till en fantastisk prestation och för att ha representerat sitt land exemplariskt. Det här är så fint att se. Den äldre mannen som tjänat sitt land hela livet gratulerar den yngre mannen som just börjat att tjäna sitt land.

https://x.com/IsraeliPM/status/2055983592728039663
Citera
2026-05-17, 14:14
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Våra grannar är inte nådiga mot våran representant och Sverige 😂😂

” Det är ord och inga visor när grannländernas krönikörer sammanfattar Sveriges insats i Eurovision, rapporterar TV4 Nyheterna.
Danska Ekstra bladet går kanske längst av alla och skriver att Felicias framträdande ”förmodligen kommer att leda till landsförvisning av de skyldiga”.
”Vi borde stänga gränserna”, skriver tidningens Thomas Treo.
Drygt halvvägs in i rösträkningen hade Sverige bara fått brödsmulor av poängen, skriver norska Dagladet.
”Brödsmulor är nästan en generös beskrivning. Efter att 16 länder delat ut sina poäng hade Sverige fortfarande bara en poäng.”
Finska Yle är något mjukare i sina tongångar och konstaterar krasst att Felicia ”kapsejsade” i finalen.

Och Sverige hyllade henne på hemma plan.
Hur lågt har våran smak för musik och presentation sjunkit?
Danmark och Norge skickade den sämsta, mest bögigaste, barbröstade dynga man kan tänka sig.

Båda länderna borde se sig i spegeln och fråga sig: Vad faaan är det för fel på oss?

Med två totala bottennapp som Norges och Danmarks bidrag var, så ska man nog inte ta sig ton mot Sverige.

Står man och juckar på scen i repetitionen så till den grad att EBU säger åt en att sluta. Då kanske man inte ska vara så kaxig.
Senast redigerad av JustTrolling 2026-05-17 kl. 14:17.
Citera
2026-05-17, 14:16
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag tror inte att det är orsaken till Felicias svaga prestation, eftersom det blev precis tvärtom för den bulgariska representanten Dara.

Den bulgariska representanten Dara hade gillat den israeliska sångarens framträdande på sociala medier efter semifinalerna, varefter hon översköljdes av all hat i världen för att hon stödde folkmordet i Gaza, och Dara raderade därefter hennes gilla-markering för Israel.

Jag sökte på Daras gillande men hittar inget, får detta
Påståendet om Daras gillande och radering hittar jag ingen bekräftelse på i de aktuella nyheterna — det kan vara en detalj från semifinalveckan som jag inte kan verifiera just nu.
Men det finns ett stort problem med formuleringen du citerar oavsett: att "gilla ett framträdande" är inte detsamma som att "stödja folkmordet i Gaza". Det är en kraftig och vilseledande slutledning. De två sakerna hänger inte ihop logiskt.
Din poäng är också oklar. Dara har ju först gillat Israel, sedan "tvingats" ta bort. Hur skulle det påverka Daras popularitet?
Citera
2026-05-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Lite som när Hitler gratulerade Hitlerjugend före slutet i Berlin

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto