2026-05-17, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum90
Man behöver nog inte spekulera i några hemliga sadistiska böjelser.

Det räcker ofta med något mycket banalare: institutionell feghet och prestige. När en kultur byggts upp över decennier blir det lättare för ansvariga att kalla problemen “tradition”, “kamratfostran” eller “enskilda övertramp” än att erkänna att systemet i sig producerar dem.

Och ja – ville ledningen på allvar stoppa det skulle det gå fort. Tydliga vuxna, extern tillsyn, konsekvenser direkt och noll tolerans för elevstyrda makthierarkier. Så svårt är det egentligen inte.

Men en normalfuntad vuxen som själv en gång har bott under sådana omständigheter skulle ju aldrig låta sina barn att riskera samma sak. Man skulle välja vilken annan skola som helst än detta.

Sen det här snacket om att föräldrar jobbar utomlands och därför är ”tvungna” att välja just den här skolan och dess vidriga elevhem..

Nej. Det stämmer inte. Barn går i andra typ av skolor - tex Sv Balettskolan i Stockholm - och är tvungna att flytta till huvudstaden när de blir antagna, fast föräldrarna fortsätter att bo på andra orter där föräldrarna har sina jobb. Då hyr dessa elever rum hos vanligt folk - eller hyr en lgh, om familjen har råd (vilket ju Lundberg-familjerna har..).

Jag kan förstå att man vill sätta sitt barn i en skola som har bra undervisning, men inte utsätta dem på elevhemmen för detta trams med påhittade ”hierarkier” och egenhändigt snickrade fantasipöäng.
Citera
2026-05-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Hade hållit med dig, om det inte vore så att dessa barn senare hamnar på höga positioner i samhället där de med lätthet kan köra över pöbeln utan samvete och empati.

Du har rätt i att vissa av dem når sådana positioner. Mitt inlägg är två tredjedelar frustration. Skolverket hade tryckt en dildo i rövhålet Lundsberg om det varit en kommunal skola. Eftersom staten inte förmår agera är det bättre att överklassen får plåga ihjäl varandra som de så högt önskar och betalar för. Det finns naturligtvis individer som passerar rövhålet Lundsberg som ändå är vettiga individer. Även om de är i minoritet.
Citera
2026-05-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Vad är grejen?

En invandrare blev förnedrad och våldtagen och förlöjligad...

Förlåt det var någon random afghan mot en svensk på ett äldreboende.

Back to reality...

Vad hände med invandraren?

Dem brukar ju våldta.
Citera
2026-05-17, 10:06
Medlem
Nu har Aftonbladet skrivit om incidenten och undrar varför denna barnmisshandel får fortsätta årtionde efter årtionde.

Samtidigt konstaterar skribenterna att så fort man kritiserar skolan i media dyker det upp duktiga idioter - f.d. elever och deras föräldrar - till försvar för skolan.

”I ett ilsket inlägg i sociala medier tar nu tv-profilen och poddaren Bathina Philipson skolan i försvar. Hon har tidigare varit gift med kungens vän Anders ”Aje” Philipson och har många närstående som går eller har gått på Lundsberg.”

”Många har applåderat och kommenterat instämmande. Till exempel Lisen Bratt Fredricson, tidigare olympisk ryttare. En annan är entreprenören Andrea Brodin, en av kronprinsessans äldsta vänner.

Obegripligt när man samtidigt läser om
kungafamiljens engagemang i just barnfrågor:

Hela Kungl. familjen har ett stort engagemang för att skapa bättre villkor för barn och ungdomar.

Tretton stiftelser verkar inom detta område och den mest kända är World Childhood Foundation, grundad av Drottning Silvia år 1999.

Bland de övriga märks Prins Carl Gustafs Stiftelse, Stiftelsen Konung Gustaf V:s 90-årsfond, Stiftelsen Prins Gustaf Adolfs och Prinsessans Sibyllas Minnesfond, Stiftelsen H.M. Konungens Jubileumsfond för Ungdom i Sverige samt Kronprinsessparets stiftelse.”

Jag tänker även på prinsessan Sofias engagemang i Project Playground..

Men det kanske är så att så länge man engagerar sig i svarta små barnen i fjärran länder är det ingen som tar illa upp? Men börjar man försvara överklassbarnens rätt till kroppslig integritet - då är det överklassbarnens egna föräldrar (!) som går i taket 😳.

Om kungafamiljen på riktigt ville göra en insats då skulle de personligen se till att den här sortens incidenter skulle ta slut imorgonbitti.

Men de vågar väl inte utmana de ”starka krafterna” i skolan och i vårt samhälle? 🤔

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OkQk5A/lundsberg-maste-nagon-do-for-att-lundsberg-ska-stangas
Senast redigerad av sno 2026-05-17 kl. 10:19.
Citera
2026-05-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu har Aftonbladet skrivit om incidenten och undrar varför denna barnmisshandel får fortsätta årtionde efter årtionde.

Samtidigt konstaterar skribenterna att så fort man kritiserar skolan i media dyker det upp duktiga idioter - f.d. elever och deras föräldrar - till försvar för skolan.

”I ett ilsket inlägg i sociala medier tar nu tv-profilen och poddaren Bathina Philipson skolan i försvar. Hon har tidigare varit gift med kungens vän Anders ”Aje” Philipson och har många närstående som går eller har gått på Lundsberg.”

”Många har applåderat och kommenterat instämmande. Till exempel Lisen Bratt Fredricson, tidigare olympisk ryttare. En annan är entreprenören Andrea Brodin, en av kronprinsessans äldsta vänner.

Obegripligt när man samtidigt läser om
kungafamiljens engagemang i just barnfrågor:

Hela Kungl. familjen har ett stort engagemang för att skapa bättre villkor för barn och ungdomar.

Tretton stiftelser verkar inom detta område och den mest kända är World Childhood Foundation, grundad av Drottning Silvia år 1999.

Bland de övriga märks Prins Carl Gustafs Stiftelse, Stiftelsen Konung Gustaf V:s 90-årsfond, Stiftelsen Prins Gustaf Adolfs och Prinsessans Sibyllas Minnesfond, Stiftelsen H.M. Konungens Jubileumsfond för Ungdom i Sverige samt Kronprinsessparets stiftelse.”

Jag tänker även på prinsessan Sofias engagemang i Project Playground..

Men det kanske är så att så länge man engagerar sig i svarta små barnen i fjärran länder är det ingen som tar illa upp? Men börjar man försvara överklassbarnens rätt till kroppslig integritet - då är det överklassbarnens egna föräldrar (!) som går i taket 😳.

Om kungafamiljen på riktigt ville göra en insats då skulle de personligen se till att den här sortens incidenter skulle ta slut imorgonbitti.

Men de vågar väl inte utmana de ”starka krafterna” i skolan och i vårt samhälle? 🤔

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/OkQk5A/lundsberg-maste-nagon-do-for-att-lundsberg-ska-stangas

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/QJ5WaJ/nu-far-det-racka-stang-lundsberg
Citera
2026-05-17, 12:54
Medlem
Nu är det dokumentär om Gunilla von Platens barn
Säga vad man vill om henne
men nu javlar håller jag på henne och hennes son!! Fan vad vidrigt
Hade ALDRIG satt mitt barn där om jag så skulle få 10 mille om året!!
Stå på er!!
Citera
2026-05-17, 12:55
Medlem
STÄNG DEN INAVLADE SKOLAN.
Vi lever i 2026 ska dessa "blivande makthavare fostras som bönder eller

Tiden har verkligen sprungit ifrån det gamla rucklet
Senast redigerad av popll 2026-05-17 kl. 12:58.
Citera
2026-05-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nu är det dokumentär om Gunilla von Platens barn
Säga vad man vill om henne
men nu javlar håller jag på henne och hennes son!! Fan vad vidrigt
Hade ALDRIG satt mitt barn där om jag så skulle få 10 mille om året!!
Stå på er!!

Ja jag gillar i regel inte överklass och affärsmän/kvinnor, men hon är absolut sympatisk här. Vilken kvinna, modig, hoppas sonen också förstår det. Känner igen denna tystnadskultur och att vägra se fler delar i en konflikt. Sedan att det tyvärr finns de som förminskar problemen är sorgligt. Usch för överklass.
Citera
2026-05-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja jag gillar i regel inte överklass och affärsmän/kvinnor, men hon är absolut sympatisk här. Vilken kvinna, modig, hoppas sonen också förstår det. Känner igen denna tystnadskultur och att vägra se fler delar i en konflikt. Sedan att det tyvärr finns de som förminskar problemen är sorgligt. Usch för överklass.
Ja att stå upp för sitt barn är det finaste man göra
Även pappan!

Skäms å skolans och överklassens vägnar
Pinsamt
Tror Lundsberg inom 10 år kommer läggas ner
Senast redigerad av popll 2026-05-17 kl. 14:20.
Citera
2026-05-17, 14:40
Medlem
Haha deras namn låter ju som en parodi nästan. Varför är dessa grevar så besatta av andra pojkars rövhål? Är det okej att va gay i dessa kretsar?
Citera
2026-05-17, 14:55
Medlem
Vet inte vad det är för våldtäktssituation alla snackar om men läser man hela förundersökningen så låter det ju tyvärr som att åk 9-killarna provocerade de i åk 2 så pass kraftigt att de borde sett allt komma. Det finns väl givetvis mer nobla sätt att lösa konflikter på men går man öga för öga och tand för tand så var rap battlen för fan elakare än ett knappt synligt piskrapp.
Citera
2026-05-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coinin
Vet inte vad det är för våldtäktssituation alla snackar om men läser man hela förundersökningen så låter det ju tyvärr som att åk 9-killarna provocerade de i åk 2 så pass kraftigt att de borde sett allt komma. Det finns väl givetvis mer nobla sätt att lösa konflikter på men går man öga för öga och tand för tand så var rap battlen för fan elakare än ett knappt synligt piskrapp.

Du har läst FUPn med ena ögat stängt - till förmån för gärningsmännen.

Det var tvåorna som PO:ade dvs beordrade niorna att förnedra varandra i en rap tävling. Niorna hade ingen lust att förnedra varandra, men eftersom det i denna sjuka makthierarkisystem inte går att tacka nej till olika PO:ar utan att bli ”persona non grata” för resten av sitt liv (som rektorn uttryckte det..), då bestämde niorna att rappa om tvåorna istället. Dvs de som ville se andra bli förnedrade blev det själva.

Men det tålde inte vissa lättkränkta individer utan tog till knytnävarna och bälten och gick mitt i natten flera stora pojkar mot en mindre sovande pojke .. som riktiga fegisar gör ..

Det är helt oförsvarat oavsett hur mycket stryk man själv har fått stå ut med under sina år på denna vidriga institution..

Jag skulle ha förståelse om tvåorna hade hämnats tidigare oförrätter mot treorna. Men inte ge sig på några sovande nior..

P.S. öga för öga skulle på sin höjd ha inneburit att tvåorna sa ngt elakt tillbaka. Ord för ord - inte knytnäve mot ord.

Därtill måste du komma ihåg att niorna inte fick chansen att avstå..
Senast redigerad av sno 2026-05-17 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in