Citat:
Angående fingeravtrycken och oviljan att utreda dem vidare är det inte förvånande. Detsamma gäller ju hårstråna. Efter att ha ägnat mig åt da Costa-fallet under en längre tid är det uppenbart att ärendet är så infekterat och inkompetensen och bristen på professionalism så påtaglig att ansvariga inom diverse olika instanser finner skäl till att inte göra sitt jobb.
Detta med fingeravtrycken retar gallfeber på mig. Det är ju dessutom något som ligger nära i tid. För mig är det en jävla gåta att man så här långt efter fortsätter med idiotierna. Hade det varit en öppen förundersökning så skulle det kunna gå att förklara med att man kanske vill tjuvhålla på något som skulle kunna bekräfta eller avfärda någon misstänkt. Men nu - och dessutom i ett preskriberat brott?
Om fingeravtrycken var värdelösa hade man ju istället kunnat nöja sig med att säga att man matchat samtliga avtryck till klumpiga poliser och kriminaltekniker, så hade ju saken varit ur världen!?
Men när en försvarsadvokat begär resultat av matchning så kniper man igen med hänvisning till att det skulle kunna användas i en rättsprocess. Man baxnar...
Även det faktum att man tappat bort delar av utredningen... Top of mind så är det ju nästan jämförbart med när Säpo bokstavligt talat eldade upp allt underrättelsematerial de samlat på och kring Olof Palme. Ett statsministermord är uppenbart inte tillräckligt för att man ska frångå regler och rutiner kring gallring i arkiven.