Jag tänkte berätta om mina erfarenheter med Hinge från januari till april 2026.
Jag började dejta i januari 2026 och använde Hinge aktivt fram till april. Sedan april har jag tagit en paus, för helt ärligt dejtingsappar kan trötta ut vem som helst.
Jag träffade flera kvinnor, främst +40 eftersom det är den målgruppen jag är mest intresserad av. Två av dem blev mer än bara dejter. Vi hade kemi, bra samtal, attraktion och jag låg faktiskt med båda. Men även där slutade det med samma mönster: ghosting, tvekan eller klassiska ursäkter.
Det jag märkte ganska snabbt var att många kvinnor där bar på samma typ av problem, även om de uttryckte det på olika sätt.
Många hade en väldigt kräsn attityd redan från början. Det kändes ofta som att de gick in i dejting med en kravlista istället för ett öppet sinne. Han skulle vara lång, trygg, rolig, stabil, framgångsrik, emotionellt mogen, romantisk men inte för intensiv, självständig men ändå alltid tillgänglig. Kraven blev så höga att ingen verklig människa kunde leva upp till dem. Det kändes som att de letade efter fel istället för att bygga något verkligt.
Samtidigt bar många på en tung emotionell ryggsäck från gamla relationer. Besvikelse, lögner, svek och dåliga erfarenheter satt fortfarande kvar. Det märktes snabbt i hur de höll tillbaka, testade, tvivlade och hade svårt att slappna av. I praktiken dejtade man inte bara henne utan man dejtade också hennes historia/ förflutna och ofta fick man betala priset för något en annan man gjort
Många var fortfarande fast i sina ex, gamla svek och gamla trauman. Det handlade inte alltid om att de fortfarande älskade sitt ex, utan att exet fortfarande styrde deras sätt att tänka. Tilliten var skadad och de reagerade på dig utifrån gamla erfarenheter. Om någon tidigare varit otrogen, kall eller manipulativ så var det du som nu behövde bevisa att du inte var samma person. Man blev dömd för någon annans misstag.
Det jag såg mest var också rädslan för att bli sårad igen. De ville ha närhet men vågade inte släppa in någon fullt ut. Så fort det började kännas äkta kom bromsen. De ville inte bli besvikna igen, inte investera känslor i fel person igen, inte gå sönder en gång till. Problemet är att kärlek alltid innebär risk. Om man skyddar sig för mycket stänger man också ute det man säger sig vilja ha.
Det märkligaste var att många sa att de ville ha kärlek och en seriös relation, men så fort det faktiskt blev på riktigt började de backa. När någon stabil, tydlig och redo dök upp blev det plötsligt för mycket. Då kom tvekan. Då blev det plötsligt “jag vet inte om jag är redo just nu”. Sanningen är att många gillar idén av kärlek mer än verkligheten av den. De vill ha tryggheten, men inte ansvaret, kompromisserna och sårbarheten som en riktig relation kräver.
En annan sak jag märkte var att många sa en sak i chatten men betedde sig helt annorlunda i verkligheten. I text kunde någon låta mogen, varm och tydlig. Ni skrev länge, pratade om värderingar, framtid och allt kändes lovande. Men i verkligheten blev energin annorlunda. Mindre engagemang, mindre tydlighet, mindre närvaro. Många är bättre på att skriva vem de önskar att de var än att faktiskt vara det. Därför lärde jag mig snabbt att alltid lita mer på beteende än på ord.
Och när relationen började kännas seriös kom nästan alltid samma sak reträtten. Så länge det bara var flirt var allt enkelt. Men när det började bli något konkret kom kortare svar, mindre initiativ och mer distans. Sedan kom de klassiska ursäkterna: “Jag måste tänka”, “Jag har mycket just nu”, “Jag är inte säker på att jag är redo”. Ofta handlade det inte om att man gjort något fel, utan om att riktig närhet skrämde dem mer än ensamhet gjorde.
Jag hade två kvinnor där det gick mycket djupare.
Den första , vi hade flera träffar, mycket närhet, seriösa samtal och tydlig kemi. Efter allt detta skrev hon:
“Jag är inte säker på om jag vill satsa på en relation nu.”
Efter flera veckor. Då tänkte jag bara: varför är du på Hinge då?
Det där betyder oftast inte att hon är osäker på relation. Det betyder oftast bara: jag gillar dig, men inte tillräckligt för att ta steget.
Den andra hade spenderade jag mycket tid med. Vi skrev varje dag, hade djupa diskussioner, träffades flera gånger och allt kändes naturligt. Men sedan började hennes energi förändras. Kortare svar. Mindre initiativ. Mindre närvaro.
Jag kände direkt att något var fel och min magkänsla sviker mig sällan och mycket riktigt kom det klassiska:
“Jag har inte tid för mig själv just nu, jag måste fundera på saker.”
Det där är dejtingspråk för: jag vill backa utan att säga sanningen rakt ut.
Det intressanta är att nästan alla kvinnor jag träffade sa samma sak om mig. Att jag var omtänksam, en gentleman, trygg, stabil och en väldigt bra man. Problemet var alltså inte att jag behandlade dem dåligt.Problemet var att många på dejtingsappar söker känslan av kärlek, men inte är redo för verkligheten av en relation. De vill bli valda, men de är själva inte redo att välja.
Min raka slutsats efter månader på Hinge är ganska mörk men ärlig:
Många kvinnor där söker egentligen inte en relation, de söker en känsla. De vill ha bekräftelse, uppmärksamhet, trygghet och någon som får dem att känna sig sedda. Men när det kommer till att faktiskt bygga något seriöst, då backar de.
De säger att de vill ha en stabil man och en riktig relation, men när en man faktiskt dyker upp som är trygg, tydlig och redo, då blir det plötsligt för mycket. Då kommer tvekan, distans och de klassiska ursäkterna som “jag vet inte om jag är redo” eller “jag måste tänka”.
Sanningen är att många fortfarande är fast i sitt förflutna. Gamla relationer, gamla svek och gamla trauman styr fortfarande deras val. De har inte lämnat sitt ex mentalt men letar ändå efter någon som ska ge dem en framtid.
De vill bli älskade, men är inte redo att älska tillbaka. De vill ha lojalitet, men lever själva i ständig osäkerhet. De vill ha trygghet, men dras ofta till det som känns kaotiskt eftersom det är det de känner igen. Det hårdaste är att många själva vet att de inte är redo, men de dejtar ändå människor som faktiskt är det. De slösar andras tid medan de försöker förstå sina egna känslor.
Det är därför många bra män lämnar dejtingsappar trötta och kalla. Inte för att de inte räckte till, utan för att de mötte människor som ville ha kärlekens fördelar utan att bära dess ansvar.
Till slut inser man att problemet inte alltid var att du inte var tillräcklig. Problemet var ofta att du kom in i någon annans liv medan de fortfarande var i krig med sig själva.