2026-05-17, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att Israel lyckades komma tvåa (med en så pass svag låt) visar att det verkligen pågick en medveten kampanj med stöd av deras regering för att knipa ännu en ESC-seger, av politiska skäl - och det är nog troligt att en del röstfusk var med i bilden.
Bevisligen finns det stöd för deras krig mot islamism. Det är väll två världar , filterbubblan på sociala medier och resten. 🤷‍♂️
Felicia borde hamnat runt plats 10 med det startfältet, kasst rakt igenom.
Citera
2026-05-17, 07:19
Medlem
barkeepers avatar
Är det över nu, så man kan låta ungarna använda TV:n igen?
Citera
2026-05-17, 07:21
Medlem
draåthelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Dummaste jag hört på länge. Om nu kokain är temat så gick inte budskapet fram. Det spelar noll roll ... Sveriges nummer bestod i att munskydd övergick i solglasögon. Otroligt pinsamt när man tänker på det. Den som konstruerade Sveriges nummer bör givetvis byta bransch helst igår.

Haha, från en skygglapp till en annan då med andra ord.
Citera
2026-05-17, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Synd att Israel inte vann, men att de var med så länge visar vad sympatierna finns, inte hos vänsterpacket och nazisterna. Men V-packet och media gråter nu ut att det var riggat osv. Underbart att de fick lida så länge.

Att dra in “vänsterpacket och nazister” visar mest nivån på argumenten. Det här handlar inte om vilka som “lider” utan om en tävling som länge fått kritik för hur röstningen fungerar.
Israel gjorde ett starkt resultat. Men att komma tvåa i en tävling som är politiserad är inget tydligt kvitto på folkets vilja.
Det visar också hur mycket politik styr Eurovision idag. Det handlar inte bara om musik längre.
Jag är ändå nöjd att Sverige slog Storbritannien landet som en gång var med och födde Israel och fortfarande göder Israel. Det säger en del.
Citera
2026-05-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det här var ju ingen höjdartävling direkt. De flesta bidragen lät likadant och kändes som bleka kopior av tidigare vinnare.
Röstningen känns inte heller trovärdig. Svår att bevisa rakt ut men mönstret är tydligt. Blockröstande särskilt från östeuropa avgör gång på gång.
Politiska uttalanden spelar självklart in. Sverige straffades efter snacket om Israel. Så fungerar Eurovision idag.
Med facit i hand borde Sverige ha dragit sig ur innan allt drog igång. Det här är mer politik än musik.
Trots allt slår Sverige ändå Storbritannien landet som en gång var med och födde Israel och fortfarande göder Israel. Det säger en del.

Är för många skitländer med numera, som pga att de är just skitländer sprider sin befolkning i Europa som flyktingar eller gästarbetare. Men känslan är ändå att det var något skumt med ”folkets röster” som gick till framförallt Moldavien. Bor det verkligen så mycket moldaver i Europa? Att Rumänien, Ukraina och Bulgarien fick extremt höga poäng av ”folket” beror dock på att deras befolkning röstar i andra länder.

Jurygruppernas alla tolvor till smörsångare? Herregud.

Kvalitetssäkra jurygrupperna och tillåt enbart medborgare att rösta i det land de hör hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Har inte hört hela vinnarlåten ännu.

Juryrösterna var nog legit, men tittarrösterna skulle jag säga troligen var manipulerade en del (osvuret är bäst: jag har inte bsgat att de absolut var det).

Att Israel har bedrivit en politisk lobbyingkampanj för sin låt är det ingen tvekan om.

Jag har aldrig tidigare röstat på Eurovision tidigare men har röstat på Israel i två år pga politik. Garanterat fler som mig.
Citera
Medlem
Haha 20 plats. Snacka om skämskudde
Citera
2026-05-17, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Synd att Israel inte vann, men att de var med så länge visar vad sympatierna finns, inte hos vänsterpacket och nazisterna. Men V-packet och media gråter nu ut att det var riggat osv. Underbart att de fick lida så länge.

Enig. Och faktiskt den bästa låten.
Citera
2026-05-17, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det här var ju ingen höjdartävling direkt. De flesta bidragen lät likadant och kändes som bleka kopior av tidigare vinnare.
Röstningen känns inte heller trovärdig. Svår att bevisa rakt ut men mönstret är tydligt. Blockröstande särskilt från östeuropa avgör gång på gång.
Politiska uttalanden spelar självklart in. Sverige straffades efter snacket om Israel. Så fungerar Eurovision idag.
Med facit i hand borde Sverige ha dragit sig ur innan allt drog igång. Det här är mer politik än musik.
Trots allt slår Sverige ändå Storbritannien landet som en gång var med och födde Israel och fortfarande göder Israel. Det säger en del.

var börjar vi någonstans.... Vad har eurovision med politik att göra? Varför skulle Sverige dra sig ur?
Varför är du så besatt av Israel😂😂😂... låt mig gissa på att du är muslim.

Håll dig till temat
Citera
2026-05-17, 07:32
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianFederation
Ok du skrev just under på att du tillhör den där efterblivna kategorin då.

Men så är det att det finns ett bakomliggande, parallellt tema djupare i sångens text och det är vad européerna dissade.

Den som vet den vet.

I killed the whole idea of you, been dancing on your grave
'Cause I don't even want you
Then, Friday screams your name
'Cause now you're in my head, my heart, my body parts
You're always coming back on the weekends
You're in every touch and thought and every shot
No, I can't get you out of my system
(My system)
No, I can't get you out of my system
Hate the morning after
Hate the way you make me feel
I am a disaster
I just need to fix myself for real
Wow..... Det där var en ögonöppnare.

Och jag som tyckte hon fick en väl förtjänad placering som det var!
Med detta "nya" facit i hand så borde hon hamnat ytterligare 4-5 placeringar neråt.
24-25 plats. Ungefär.
Citera
2026-05-17, 07:33
Medlem
jesussugers avatar
Haha vilken IQ befriad idiot hade trott att sverige skulle vinna? 😂

Hon som vann va sjukt snygg
Citera
2026-05-17, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimzon
var börjar vi någonstans.... Vad har eurovision med politik att göra? Varför skulle Sverige dra sig ur?
Varför är du så besatt av Israel😂😂😂... låt mig gissa på att du är muslim.

Håll dig till temat

Eurovision är inte opolitisk. Blockröstning och tydliga mönster har funnits i många år. Jag är historieintresserad och det här är inget nytt.
Sverige borde ha dragit sig ur i efterhand, särskilt efter uttalandena om Israel.
Att dra in religion är bara ett sätt att slippa sakfrågan.
Röstningen är långt ifrån neutral. Samma länder gynnar varandra varje år.
Det här är lika mycket politik som musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in