2026-05-17, 10:23
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Har inte hört hela vinnarlåten ännu.

Juryrösterna var nog legit, men tittarrösterna skulle jag säga troligen var manipulerade en del (osvuret är bäst: jag har inte bsgat att de absolut var det).

Att Israel har bedrivit en politisk lobbyingkampanj för sin låt är det ingen tvekan om.
Fast om vi bortser från politiken så har Israels låt varit bra. Musiken var där, rösten var riktigt bra. Vi må tycka att Israel slaktar folk, men musik kan de skicka, kanske förutom den efterblivna kycklingen.
Citera
2026-05-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eudiktatur
Får en känsla av att det var Felicias uttalande om Israel som är stor anledning till att hon hamnade på plats 20.
Publiken vart ju "all in" när hon sjöng den.
Nä, det ligger en hund begraven här.

Ja, hunden som är begravd indikerar att Sverige/svenskar aldrig missar en chans att diktera, likt en skolmästare, vad alla andra människor/länder ska tycka om politik – det är riktigt tröttsamt.
Citera
2026-05-17, 10:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Kanske riggat för att Israel inte skulle vinna.

Nu behövde det kanske inte riggas. Israel fick bara tredje folkets val denna gången. 8 i juryn.
Citera
2026-05-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Låten var och är väldigt bra medan Israel inte har där att göra överhuvudtaget!

Israel ligger inte i Europa och som Australien deltar på en extraordinär inbjudan.

Pga rådande militära och storpolitiska omständigheter får det anses rimligt att Israels deltagande just nu därför ifrågasätts.

Israel ligger inte i Europa men i princip Afrika och har inget berättigande att delta.

Varför inte starta en sandfestival ett perfekt forum att briljera i!

Nej.

Tävlingen har alltid varit en tävling för medlemmar i Europeiska radio- och TV-unionen - inte en tävling för Europeiska länder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_radio-_och_TV-unionen

Israel har varit medlemmar i EBU sedan dess start 1950. Även Marocko var med sedan starten 1950 och har faktiskt också varit med i tävlingen en gång - år 1980.
Citera
2026-05-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, hunden som är begravd indikerar att Sverige/svenskar aldrig missar en chans att diktera, likt en skolmästare, vad alla andra människor/länder ska tycka om politik – det är riktigt tröttsamt.
Jo så tror jag också.
Gör man politik av en musiktävling får man ta konsekvenserna.
Citera
2026-05-17, 10:29
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Tittade inte så noga på Melodifestivalen 2026 men fanns det någon artist och någon låt där som hade kunnat funka bättre i Eurovision?
Greczula, Lilla Al-Fadji och Cimberly hade kunnat funka också.
Citera
2026-05-17, 10:35
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Ja, du sammanfattar det hela bra. När Felicia vann i våras visste vi att Sverige skickat en usel låt till ESC. Sedan floppar hon i ESC trots att konkurrensen inte var jättehård detta år, ändå hålls det försvarstal här i tråden.

En annan bidragande orsak till att hon vann var att det inte fanns någon riktigt bra vinnare i år, normalt brukar det finnas en eller två någorlunda värdiga kandidater att skicka till ESC men inte detta år. Då röstar svenskar på det som fått mest uppmärksamhet i media.

Framförallt kanske man inte ska skicka en låt där refrängen är artificiella pruttljud, det finns säkert ett namn på det som de som är i techno kretsar kallar det, men det var den bästa liknelsen jag kunde komma på.

Felicia kan väl såklart sjunga men sången är ju typ bara uppbyggnad för det jag beskrev innan. Det kanske fungerar i Sverige där a-traktor och dunka plåt kulturen är stark, men inte utomlands.
Citera
2026-05-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Var inte så naiv.

Hade det inte varit krig i mellan östern så hade Israels låt kommit långt ner i resultatet om de ens kommit till final.

Israel fick mycket sympatiröster. När många länder försöker mobba ut Israel genom bojkotter osv och buar när en stackars artist ska sjunga sin låt så blir det så.

Väldigt spritt mellan artisterna och sen en relativt stor mängd sympatiröster på Israel - då hamnar Israel högt upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Låten var väldigt bra medan Israel inte har där att göra överhuvudtaget!

Israel ligger inte i Europa och som Australien och deltar på en extraordinär inbjudan.

Pga rådande militära och storpolitiska omständigheter får det anses rimligt att Israels deltagande just nu därför ifrågasätts.

Israel ligger inte i Europa men i princip Afrika och har inget berättigande att delta.

Varför inte starta en sandfestival, et perfect forum för dom att briljera i!

Snairbox, ditt argument håller inte. Deltagande i Eurovision Song Contest avgörs inte av geografi utan av medlemskap i Europeiska radio- och tv-unionen (EBU). Israel och Australien är båda fullvärdiga medlemmar och uppfyller därmed tävlingens formella kriterier. Att hävda att Israel inte borde delta saknar därför stöd i regelverket.
Samtidigt finns det anledning att granska tävlingens integritet. Röstningssystemet är inte okänsligt för påverkan och det förekommer uppgifter om att resultat kan styras eller manipuleras. Om något land ofta pekas ut i sådana sammanhang är det Israel. Skulle det visa sig att systematisk påverkan faktiskt förekommer riskerar det att underminera hela tävlingens trovärdighet oavsett vad reglerna säger.
Senast redigerad av Bokki89 2026-05-17 kl. 10:49.
Citera
2026-05-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Att betta på Israel i Eurovision måste på riktigt vara ett av de enklaste sätten att tjäna en extra slant. År efter år är de underskattade på oddslistorna. Att de skulle vinna sin semi, som de givetvis också gjorde, gav en utdelning på x7 pengarna. Rätt galet.

Faktiskt riktigt riktigt intressant!

All handel på finansiella marknader är baserad på sannolikhet. Massor och massor av olika indikatorer och instrument för att kunna bedöma och analysera sig fram till de högsta sannolikheterna.

Här slog du huvudet på spiken! Nästa gång Israel deltar bettar jag för första gången i mitt liv.

Har aldrig bettat o vet inte ett smack om. Har du en lämplig sajt att rekommendera för sådan betting

Trevlig söndag
Citera
2026-05-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Nej, jag har ju lite svårt att se det med tanke på att det är extremvänstern och islamisterna som helt öppet försöker göra detta

Och hur kom islamisterna hit?

Du får nog gå lite djupare
Citera
2026-05-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ändå karma att fröken snusk uttrycker antisemitism innan Eurovision och blev kanske sämsta placerad från Sverige i Eurovision Song Contest historiskt.

Jag tycker att låten var dålig, jag tror inte hennes uttalande har något alls med saken att göra.

Ibland skickar man dåliga bidrag helt enkelt.
Citera
2026-05-17, 10:49
Medlem
fitz-humes avatar
Kan det vara så att tv-kommentarorerna i de olika länderna informerade tittarna om Felicias bakgrund som Fröken Snusk ("Miss Filth") och hennes uttalanden om Israels medverkan? Bör i så fall förklara varför det blev en flopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in