Citat:
Vad i hela friden pratar du om?
Du började att ifrågasätta hur detta var rättvist för dina åldrande föräldrar som satt med en bostad som ökat ~50x i pris sedan inköp.
Nu har du bytt fot till att detta handlar om att du inte vill bli "pungslagen", vilket troligtvis är problemet du hade från start med idén.
Faktum kvarstår oavsett att Sverige har en extremt övervärderad bostadsmarknad och massiva sociala problem till följd av detta, förslaget är ett steg mot att lösa detta problemet och har du ett bättre förslag så kan du väl dela med dig?
Om du inte ens bor här förstår jag inte varför du är så emot att vi som gör det försöker lösa våra problem, vad berör det dig?
Du började att ifrågasätta hur detta var rättvist för dina åldrande föräldrar som satt med en bostad som ökat ~50x i pris sedan inköp.
Nu har du bytt fot till att detta handlar om att du inte vill bli "pungslagen", vilket troligtvis är problemet du hade från start med idén.
Faktum kvarstår oavsett att Sverige har en extremt övervärderad bostadsmarknad och massiva sociala problem till följd av detta, förslaget är ett steg mot att lösa detta problemet och har du ett bättre förslag så kan du väl dela med dig?
Om du inte ens bor här förstår jag inte varför du är så emot att vi som gör det försöker lösa våra problem, vad berör det dig?
Det berör inte mig ett enda dugg.
Däremot kommer det,om det nu blir verklighet, beröra mina föräldrar,vilket du givetvis också förstått.
Jag har svårt att förstå hur en skatt ska lösa bostadsbrist.
Priserna går ner. Innebär det att hus/lägenheter blir till salu då,eller att de som sitter med mer lån än värde inte "kan" sälja?
Betala två miljoner för att bli kvitt sitt hus och börja om från noll eller bo kvar känns i mitt huvud rätt olustigt att välja det förra.
Bra kanske för de som ska in på marknaden,och de som har avbetalda,eller åtminstonde inte negativa bostadslån.
Vilka "Vi" (förutom V och deras väljare är) får du gärna upplysa mig om.
Känner ingen som jublar över både höjd skatt och sjunkande fastighetspriser.
Förutom de som idag inte påverkas själva.