2026-05-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Vad i hela friden pratar du om?

Du började att ifrågasätta hur detta var rättvist för dina åldrande föräldrar som satt med en bostad som ökat ~50x i pris sedan inköp.
Nu har du bytt fot till att detta handlar om att du inte vill bli "pungslagen", vilket troligtvis är problemet du hade från start med idén.

Faktum kvarstår oavsett att Sverige har en extremt övervärderad bostadsmarknad och massiva sociala problem till följd av detta, förslaget är ett steg mot att lösa detta problemet och har du ett bättre förslag så kan du väl dela med dig?

Om du inte ens bor här förstår jag inte varför du är så emot att vi som gör det försöker lösa våra problem, vad berör det dig?

Det berör inte mig ett enda dugg.
Däremot kommer det,om det nu blir verklighet, beröra mina föräldrar,vilket du givetvis också förstått.

Jag har svårt att förstå hur en skatt ska lösa bostadsbrist.
Priserna går ner. Innebär det att hus/lägenheter blir till salu då,eller att de som sitter med mer lån än värde inte "kan" sälja?
Betala två miljoner för att bli kvitt sitt hus och börja om från noll eller bo kvar känns i mitt huvud rätt olustigt att välja det förra.

Bra kanske för de som ska in på marknaden,och de som har avbetalda,eller åtminstonde inte negativa bostadslån.
Vilka "Vi" (förutom V och deras väljare är) får du gärna upplysa mig om.
Känner ingen som jublar över både höjd skatt och sjunkande fastighetspriser.
Förutom de som idag inte påverkas själva.
Citera
2026-05-16, 21:50
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Och du tycker inte det är värre ser betala flera tusen i månaden för nöjet att gå till jobbet? Eller att ge hundra kronor till staten när du köper ett par billiga jeans?
Såhär här är det.
Pengarna måste in, oavsett om de ska användas till bidragsbabbar eller cancerpatienter. Oavsett vad man tycker om saken.
Fastighetsskatt är sannerligen inget att lipa över. Minskar inte viljan att jobba eller konsumera.

Men herregud!
Detta är ju ren och skär dubbelbeskattning!
100% av alla varor jag har köpt för att bygga huset är redan skattade både på inkomstsidan och i moms. Massor av skatt har redan betalats.
Lägg till alla skatter för att köpa en tomt. Lagfart, pantprev osv.
Höga energiskatter mm.
Någon jävla måtta får det vara.
Citera
2026-05-16, 21:56
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Hur då, tänkte kommunisten?

Riktat statligt investeringskapital till ny kärnkraft t.ex.
Citera
2026-05-16, 22:03
Medlem
Vänsterpartiet har en så otroligt grund och naiv analys av världen. Högern är ond och vänstern är god. Fattiga är snälla och det är synd om dem. Rika är dumma och privilegierade. Vi kan bara ta pengar från de rika och ge till de fattiga. Perfekt, då blir det mer pengar till de fattiga.
Citera
2026-05-16, 22:04
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Vad har du för inkomstskatt i USA?
olika från stat till stat men typ från 16-30% effektivt, ca 18-20% på medelinkomster, 30% på 100000 kr mån löner, något lägre än Sverige som har 22-23% inlomstkatt på 37-50 brutto och 38-40% på 100 bruttolöner, men vi får ju mycket för pengarna av den högre inkomstskatt vi betalar.
Citera
2026-05-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Riktat statligt investeringskapital till ny kärnkraft t.ex.

Vilket parti på kommunist-sidan menar du ska göra detta?
Citera
2026-05-16, 22:08
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
olika från stat till stat men typ från 16-30% effektivt, ca 18-20% på medelinkomster, 30% på 100000 kr mån löner, något lägre än Sverige som har 22-23% inlomstkatt på 37-50 brutto och 38-40% på 100 bruttolöner, men vi får ju mycket för pengarna av den högre inkomstskatt vi betalar.
Är detta inkluderat arbetsgivaravgift?
Citera
2026-05-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Ett lite viktigare citat i denna artikel, men som såklart inte lyfts fram för man vill villifiera de till att "se, de kommer efter vanliga svensson som kämpat sig till en villa!". Bra titel, TS....

Absolut för miljrdärsbeskattning av alla slag.

Sen om Ove 67 som sitter på skit från sina föräldrars tid med högt värde och båtar till Karibien varje halvår behöver betala en extra procentsats eller två har jag inga problem med direkt. Vi snackar inte att man tar ifrån de något öht. De kommer fortfarande ha så det räcker och blir över.

Men det nyanserade lär gå över huvudet på FB-are som alltid hatar allt som är vänster om typ SD.

Det är främst de lägre ställda som behöver hjälp, det är väl alla medvetna om. De flesta av oss är inte och kommer aldrig bli miljardärer hur mycket man än suger av de och slickar deras stövlar så att försvara dessa parasiter är ordentligt korkat.

Och för att vara extremt tydlig för läskunnighet är fanimig det svåraste att finna här efter sunt förnuft: Jag röstar inte, och har aldrig röstat på, Västerpartiet.

Håller med dig om att det är bra att beskatta alla miljardärer. Och pengarna kommer gå till Ahmed, hans vandrande tält och deras tolv svarta ploppar. Och det gör mig glad!
Citera
2026-05-16, 22:23
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Men herregud!
Detta är ju ren och skär dubbelbeskattning!
100% av alla varor jag har köpt för att bygga huset är redan skattade både på inkomstsidan och i moms. Massor av skatt har redan betalats.
Lägg till alla skatter för att köpa en tomt. Lagfart, pantprev osv.
Höga energiskatter mm.
Någon jävla måtta får det vara.

Din el är dubbelbeskattad, ditt drivmedel till din bil är dubbelbeskattat. Det kvittar vem du röstar på, skatten ska in till staten.
Citera
2026-05-16, 22:24
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Vänsterpartiet har en så otroligt grund och naiv analys av världen. Högern är ond och vänstern är god. Fattiga är snälla och det är synd om dem. Rika är dumma och privilegierade. Vi kan bara ta pengar från de rika och ge till de fattiga. Perfekt, då blir det mer pengar till de fattiga.
Måttot är, den som det inte "är synd om" ska beskattas hårt.
Själva vill de jobba mindre och ha mer av andra.
Citera
2026-05-16, 22:26
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Din el är dubbelbeskattad, ditt drivmedel till din bil är dubbelbeskattat. Det kvittar vem du röstar på, skatten ska in till staten.

Ja och vi behöver inte MER av den varan!
Lyckligtvis är den stora opinionen emot detta vansinne och galenskapen kommer aldrig att rullas ut.
Det är jag glad över.
Citera
2026-05-16, 22:32
Medlem
Citat:
Är detta inkluderat arbetsgivaravgift?

Nej.
Den är 7.65% på arbetsgivarsidan. SocialSecurity&Medicare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in