2026-05-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag har nog skarpare åsikter om Sebbe och hans manipulerande, men tycker ändå att Amanda går helt fel väg här. Hon får vara nöjd med att de som känner henne står på hennes sida i detta och acceptera det hon inte kan påverka.
Jag tycker inte detta är något att bygga en influencerkarriär runt, det känns inte sympatiskt.
Ställer mig också frågande till hur mycket på detaljnivå som visades i SVT...det gynnade egentligen varken Amanda eller Sebbe. De borde gått hårdare i klippningen här.
Klart är att de nog båda är rätt körda på dejtingmarknaden efter detta.

Klart de inte är körda. Livet går vidare.
Amanda vill väl berätta sin version.
Citera
2026-05-16, 16:51
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Klart de inte är körda. Livet går vidare.
Amanda vill väl berätta sin version.
Håller med. Amanda måste väl få svara på den kritik hon får. Hon kanske inte heller gillar hur hon framställs i tv: humorbefriad, känslig, lättkränkt, asexuell och taskig mot stackars Sebastian. Och hon får en hel del arga kommentarer om sånt som hon inte kan kontrollera, som att Svt har "hängt ut" Sebastian. De flesta verkar ta Sebastians parti, utan att veta vad som egentligen hände. Folk skyller allt på Amanda och passar på att klanka ner på hennes utseende i samma veva. Vi har yttrandefrihet i Sverige, vad jag vet. Så länge hon inte gör sig skyldig till förtal, utan kommenterar det som visats i tv (som Sebastian fått möjlighet att kommentera/svara på i Updejt bland bland annat) så tycker jag att hon får säga vad hon vill. Och allt kanske inte handlar om att marknadsföra sig på nån "dejtingmarknad". Förhoppningsvis vet hon sitt värde och jag tror inte alls att hon får svårt att träffa nån på grund av detta.

Sebastian tycker folk så synd om så han får det snarare lättare att dejta.
Citera
2026-05-16, 16:58
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Vi får bara höra Amandas tolkning av vad som hände mellan dem i det klippet. Jag tycker verkligen det är extremt osympatiskt beteende hon uppvisar här genom att skapa content på Sebastians bekostnad. Om hon skulle ha blivit utsatt för ett övergrepp av Sebastian så får hon anmäla det. Men om hon inte har det så kan hon älta relationen med sina vänner men inte hålla på och hänga ut en annan människa på det sättet hon gör.
Sebastian har väl alla möjligheter att berätta sin version?

Menar du att så länge man inte har utsatts för nåt brottsligt så ska man hålla tyst för att skydda den andre?
Citera
2026-05-16, 17:06
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Det framstår som att hon var med i gvfö för att få en följarskara och det ser såklart väldigt illa ut att hon gör det på någon annans bekostnad.
Vi pratar alltså om nån som mått jättedåligt en längre tid och nu måste gå igenom allt igen och blir hårt kritiserad och anklagad för att hänga ut Sebastian i tv. Ja, vad gör man inte för att få följare på Instagram.
Citera
2026-05-16, 19:40
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Håller med. Amanda måste väl få svara på den kritik hon får. Hon kanske inte heller gillar hur hon framställs i tv: humorbefriad, känslig, lättkränkt, asexuell och taskig mot stackars Sebastian. Och hon får en hel del arga kommentarer om sånt som hon inte kan kontrollera, som att Svt har "hängt ut" Sebastian. De flesta verkar ta Sebastians parti, utan att veta vad som egentligen hände. Folk skyller allt på Amanda och passar på att klanka ner på hennes utseende i samma veva. Vi har yttrandefrihet i Sverige, vad jag vet. Så länge hon inte gör sig skyldig till förtal, utan kommenterar det som visats i tv (som Sebastian fått möjlighet att kommentera/svara på i Updejt bland bland annat) så tycker jag att hon får säga vad hon vill. Och allt kanske inte handlar om att marknadsföra sig på nån "dejtingmarknad". Förhoppningsvis vet hon sitt värde och jag tror inte alls att hon får svårt att träffa nån på grund av detta.

Sebastian tycker folk så synd om så han får det snarare lättare att dejta.

Det hon säger i den där videon är nästan exakt samma sak som hon sa i samtalet med psykologen (när de valde att åka hem). Vi som förstår, förstådde redan då att han betett sig för jävligt, och att han manipulerade, och de som istället tyckte synd om honom tycker ännu mer synd om honom för varje video hon lägger ut. Hon har så klart rätt att säga vad hon vill men som jag skrev innan blir det bara kontraproduktivt.
Citera
2026-05-16, 20:19
Medlem
Citat:

Menar du att så länge man inte har utsatts för nåt brottsligt så ska man hålla tyst för att skydda den andre?

Klart han har alla möjligheter. Men är det sjysst/lämpligt? Ju mer man försöker svartmåla någon annan, desto värre framställer man sig själv. Människor som har ett högt värde ägnar inte tid till att hänga ut andra och förklara för sjuttioelfte gången att Sebbe är dålig. En ”high quality” kvinna skulle nobbat Sebbe, inte gjort stort grej av det och sedan gått iväg till gymmet och byggt sig själv. Det är riktiga förlorare som fortsätter gång på gång att trycka ner andra, för att själv se bättre ut. Men det åtgärdar inte grundproblemet till varför hon är gammal, barnlös och singel.
Citera
2026-05-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Jag har nog skarpare åsikter om Sebbe och hans manipulerande, men tycker ändå att Amanda går helt fel väg här. Hon får vara nöjd med att de som känner henne står på hennes sida i detta och acceptera det hon inte kan påverka.
Jag tycker inte detta är något att bygga en influencerkarriär runt, det känns inte sympatiskt.
Ställer mig också frågande till hur mycket på detaljnivå som visades i SVT...det gynnade egentligen varken Amanda eller Sebbe. De borde gått hårdare i klippningen här.
Klart är att de nog båda är rätt körda på dejtingmarknaden efter detta.

På vilket sätt har han varit manipulerande? Inte ens Amanda har ju sagt att hon tycker han varit det. Hon har sagt att han inte lyssnade och tog in vad hon sa och att han inte förstod/respekterade hennes gränser.

Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma hur illa Sebastian har betett sig. Vi har bara ihopklippta korta delar av en helhet och det är svårt att veta vad som egentligen har hänt mellan dem.

Jag håller verkligen med dig om svt och klippningen. De borde helt enkelt inte ha tagit med dessa delar. Utan istället erbjudit både Sebastian och Amanda stöd i att gå vidare.
Citera
2026-05-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Jag har asperger så jag förstår inte alla metaforer från den verkliga världen som man tar in i psykologins värld. Att vara tondöv betyder ju att man inte kan höra skillnad på en falsk ton och ren ton, men vad betyder det i Sebastians fall?

Om man tjatar varje kväll "men snälla kom igen nu, du kan väl ställa upp" och personen berättar om hur obehagligt det är men tjatet ändå återkommer, är det då att vara tondöv är det inte något annat mycket värre? Han skiter ju totalt i vad hon säger eller så är han utvecklingsstörd, jag tror det senare.

Jag tolkar tondöv i detta fall som att Sebastian inte förstod när Amanda på ett fint och trevligt sätt satte gränser. Tyvärr är det ganska vanligt bland män att man måste vara nästintill otrevlig när man sätter gränser, för att de ska förstå att deras närmanden inte är välkomna. Sebastian verkar vara en sådan man som behöver höra extremt tydligt att hans närmanden inte är önskade.

Svårt att veta om hans beteende har varit värre än bara tondövt. Det är ju helt omöjligt att bedöma när man inte har varit där och hört. Men det lilla intryck jag fick av honom var att han var väldigt snäll, osäker och socialt obekväm så jag tycker det är mer troligt att han inte har förstått Amandas gränsdragningar, snarare än att han bara skulle ha struntat i dem. Det var ju dessutom det Amanda själv sa - att Sebastian varit tondöv, inte att han förstått och kört på ändå.
Citera
2026-05-16, 21:50
Medlem
Citat:

Det har han såklart. Men han signade upp på att vara med i ett program, inte på att efter programmet har sänts gå in i nått slags influencer-skap eller B-kändisskap. Han kanske inte vill gå in i nån slags debatt med Amanda offentligt? Och han kanske inte vill sjunka till hennes låga nivå.

Jag anser att om någon har behandlat en illa så har man all rätt att prata om det med sina vänner, men nej jag ser inte att det är okej att hänga ut den andra personen offentligt. Resultatet blir ju isåfall att personen blir straffad genom att bli uthängd och vi har inte skampålestraff i Sverige tack och lov. Dessutom blir det inte särskilt rättssäkert med nått slags Trial by twitter.

Citat:
Vi pratar alltså om nån som mått jättedåligt en längre tid och nu måste gå igenom allt igen och blir hårt kritiserad och anklagad för att hänga ut Sebastian i tv. Ja, vad gör man inte för att få följare på Instagram.

Sebastian hade enligt honom själv iallafall gått in i en djup depression efter inspelningen, så han har också mått dåligt. Att man har mått dåligt är dessutom ingen ursäkt för att hänga ut nån annan på sociala medier.
Citera
2026-05-16, 21:58
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Det har han såklart. Men han signade upp på att vara med i ett program, inte på att efter programmet har sänts gå in i nått slags influencer-skap eller B-kändisskap. Han kanske inte vill gå in i nån slags debatt med Amanda offentligt? Och han kanske inte vill sjunka till hennes låga nivå.

Jag anser att om någon har behandlat en illa så har man all rätt att prata om det med sina vänner, men nej jag ser inte att det är okej att hänga ut den andra personen offentligt. Resultatet blir ju isåfall att personen blir straffad genom att bli uthängd och vi har inte skampålestraff i Sverige tack och lov. Dessutom blir det inte särskilt rättssäkert med nått slags Trial by twitter.

Sebastian hade enligt honom själv iallafall gått in i en djup depression efter inspelningen, så han har också mått dåligt. Att man har mått dåligt är dessutom ingen ursäkt för att hänga ut nån annan på sociala medier.
Jag håller inte med om att Amanda hänger ut Sebastian. Det hon säger har redan visats i tv.
Citera
2026-05-16, 22:07
Medlem
Citat:
Jag håller inte med om att Amanda hänger ut Sebastian. Det hon säger har redan visats i tv.

Hon har framförallt hängt ut honom i tv. Varför inte uppträda med lite värdighet och säga att hon lämnar experimentet för att Sebastian har varit tondöv inför hennes gränser. Punkt. Inga detaljer. Men det är såklart också svt's ansvar.

Nu när det sänds så fortsätter hon genom att diskutera de olika detaljerna i hans snedsteg på TikTok.
Citera
2026-05-16, 22:10
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Klart han har alla möjligheter. Men är det sjysst/lämpligt? Ju mer man försöker svartmåla någon annan, desto värre framställer man sig själv. Människor som har ett högt värde ägnar inte tid till att hänga ut andra och förklara för sjuttioelfte gången att Sebbe är dålig. En ”high quality” kvinna skulle nobbat Sebbe, inte gjort stort grej av det och sedan gått iväg till gymmet och byggt sig själv. Det är riktiga förlorare som fortsätter gång på gång att trycka ner andra, för att själv se bättre ut. Men det åtgärdar inte grundproblemet till varför hon är gammal, barnlös och singel.
Ja, det är klart att andra människor skulle vara nöjdare om hon höll tyst och inte gjorde nåt väsen av sig. Klart att folk gillar en sån kvinna mycket mer. Har man som målsättning att tillfredsställa sin omgivning ska man givetvis göra som du föreslår.

Håller däremot inte med om att hon trycker ner eller hänger ut Sebastian.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in