2026-05-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Är du säker på att det var från insatsen som skedde i höstas? Den som det stod om i media.

Yes d va det.. I vevan MÅNGA fick husis å inte fick sina brev..
Citera
2026-05-10, 12:07
Medlem
st33rs avatar
För 20 år sen var det oftast inget större problem om benzo eller opiater fastnade i tullen. Det värsta som kunde hända var att man fick ett brev med uppmaning att kontakta en "tullåklagare" tror jag det hette.

Då fick man tala med nån vänlig karl (oftast) som mest verkade vara nån sorts trött tjänsteman och fråga vad det gällde.
Om det då var en grej från indien med säg 100 st alprazolam så räckte det oftast med att spela dum och säga "Jahaaa..får man alltså inte.. ? Men det är väl sån där vanlig medicin för att kunna sova som folk brukar..? Jag har ju lite problem med sömnen vetdu. Och jag har en bekant som tycker de där alltrasopam är bra..! Är det inte .. Inte? Så man får inte..? Ojdå Nej men vet du, det visste jag ju inte!"

Det slutade i 10/10 att nån gubbe sa nåt i stil med "Behöver du den typen av medicin behöver du få recept av en läkare i sverige och hämta det på apoteket" "Jahaaa.. ja ok då vet jag".

Och så var det slut på den saken. Så man kunde i princip erkänna att man köpt men det hände inget.
Ofta kunde man låta bli att överhuvudtaget ringa upp det där numret tror jag. Då hamnade ärendet i papperskorgen.

Jag gissar att de är hårdare idag.
Senast redigerad av st33r 2026-05-10 kl. 12:10.
Citera
2026-05-12, 06:06
Medlem
StonedMonkeys avatar
Kan tipsa om senaste avsnittet av krimrummet (expressens krimpodd) som handlar om "Operation Brevduvan" och hur polisen jobbar mot knark som säljs på posten.

https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/krimrummet-874788/episodes/operation-brevduvan-sa-stoppade-polisen-knarkbreven-797136090
Citera
2026-05-14, 07:14
Medlem
Maertns avatar
Åkte på husis 2024, två gånger.. Hursom helst, hur ser det ut idag? Tror vi att adressen eller namnet är flaggat? Jag har ju flyttat sedan dess, men har fortfarande en ringa narkotikadom från ett annat tillfälle

Jag undrar nämligen för att jag tänkte klicka hem lite peptider ifrån kina och undrar hur säkert det skulle vara.
Citera
2026-05-14, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maertn
Åkte på husis 2024, två gånger.. Hursom helst, hur ser det ut idag? Tror vi att adressen eller namnet är flaggat? Jag har ju flyttat sedan dess, men har fortfarande en ringa narkotikadom från ett annat tillfälle

Jag undrar nämligen för att jag tänkte klicka hem lite peptider ifrån kina och undrar hur säkert det skulle vara.

Kan bara säga att dom är smartare idag å har lärt sig med tiden.. Riskabelt idag, men ibland går det ju ändå..
Citera
2026-05-15, 03:48
Medlem
Maertns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlimMadness83
Kan bara säga att dom är smartare idag å har lärt sig med tiden.. Riskabelt idag, men ibland går det ju ändå..

Jo, är väl när det kommer till det lokala postkontoret som det kan bli problem. Ifrån vad jag fått höra så är det lugnt hela vägen in i Sverige iallafall. Ska nog gå att spoofa en address när det väl blir dags.
Citera
2026-05-15, 06:21
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlimMadness83

Skulle säga att det går majoriteten av gångerna, ”ibland” får det att låta som att dom tar mycket mer än vad dom faktiskt gör, ibland har dom tur men oftast är det vi som har tur.. Det handlar om några procent som fastnar.
Citera
2026-05-15, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Skulle säga att det går majoriteten av gångerna, ”ibland” får det att låta som att dom tar mycket mer än vad dom faktiskt gör, ibland har dom tur men oftast är det vi som har tur.. Det handlar om några procent som fastnar.

1-2% enligt siffrorna som figurerat i media.

Jag skriver mer om det här: (FB) Tråden om förlorade drogförsändelser.

Sannolikheten att dömas är ännu lägre såvida man inte fortsätter beställa efter ett beslag.
Citera
2026-05-15, 13:30
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey

Fast alla knarkpaket har ju inte unika mottagare. Oftast är det samma personer som beställer flera gånger. Då ökar sannolikheten rejält att man förr eller senare åker fast om man fortsätter beställa.
Citera
2026-05-15, 13:30
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
1-2% enligt siffrorna som figurerat i media.

Jag skriver mer om det här: (FB) Tråden om förlorade drogförsändelser.

Sannolikheten att dömas är ännu lägre såvida man inte fortsätter beställa efter ett beslag.

Ja precis som dömde mig på att det var 4 brev, och då är det inte troligt enligt rätten att det var någon annan som beställde i mitt namn

Man vet ju aldrig om det är säljaren som scammar, polisen eller brevbäraren som tagit det eller något annat som hänt.. Men absolut, det smartaste är att sluta beställa efter första brevet som inte kommer fram.

Med det sagt kan jag lugna alla i tråden som tror att dom flaggar adresser, det gör dom inte för har kommit fram många brev efter dom 4 som dom tog under ett år, både efter första och sista..
Citera
2026-05-15, 13:32
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Fast alla knarkpaket har ju inte unika mottagare. Oftast är det samma personer som beställer flera gånger. Då ökar sannolikheten rejält att man förr eller senare åker fast om man fortsätter beställa.

Ja absolut, säger inte att man inte kan åka fast, jag säger att dom flesta knarkbrev kommer fram. Jag hade 4 st som fastna under ett år men säkert 150 som kommit fram, både innan och efter det första. Och jag torskade, blev dömd, men majoriteten kommer fortfarande fram
Citera
2026-05-16, 20:23
Medlem
Bastuvurpas avatar
Som StonedMonkey är inne på, det känns som folk snackar om flaggade adresser som det vore något man gjorde bara för man tycker det är lämpligt för stunden! Innan ni tror eller vill slänga er med något "coolt" så gör en liten tillbakablick.

Om Polisen inte eller har knappa resurser att hålla koll på sändningar i sin helhet tror ni då att man skulle gå till åklagaren, be om flaggning på en adress för några gram cola? Det görs tidigast om adressen utnyttjas eller kontinuerligt förekommer i postgången med olagliga saker inte för polisen tog ditt brev med lite cola i eller gjorde det för 12 år sedan.

Kan vi bara släppa det! Jag säger fortfarande eller tycker i alla fall att "Bjurskans" inlägg från 2024 är lika aktuellt fortfarande.

(FB) Tråden om förlorade drogförsändelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in