Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Om du läser tråden så ser du att jag inte har några större problem med klänningsmodellen som sådan. Det är mer det här specifika fallet som gör mig äcklad - och många känner precis likadant. Artikeln handlar om att hennes vidriga klädsel har lett till en smärre folkstorm.
Om jag hade skämts över att ha blivit kåt hade jag nog inte bekänt det på flashback 😁 jag skäms aldrig över att bli kåt - och det händer ofta!
Ordet spädbarn har jag inga större problem med. Jag föredrar bara att inte använda det, speciellt när jag pratar om 2-åringar.
Det jag har problem med är autister som vill skriva avhandlingar om definitionen av spädarn på flashback, och dessutom blanda in mig i det projektet. Nej tack! (Och det gäller även dig.)
Att jag är överkänslig och pryd har du helt rätt i. So sue me 🤷♀️
Men Berit. Det är du som har startat den här tråden med titeln
”Babydollklänning på vuxen kvinna – KRÄKS”, beskrivit plagget som ”vidrigt”, frågat om det ens borde vara lagligt och pratat om ”extrema äckelkänslor”. Så jo, du har ganska starka problem med klänningen i det här sammanhanget.
Och du verkar ha ett annat problem med klänningen - att
förstå den. För du har redan från början trott att “babydoll” = bokstavlig bebisklänning. Det är både obildat och
reaktivt associationsdrivet, snarare än kulturhistoriskt förankrat. Med bildning förstår man termen babydoll som en specifik silhuett: empiremidja/hög midja, kort, lös form, docklik femininitet romantisk/lekfull styling.
Det riktigt märkliga i resonemanget är egentligen inte ens att du ogillar estetiken, utan associationskedjan bakom den. För det verkar bi ungefär såhär för dig: ”Jag ser en kort, flickig klänning” --> ”jag tolkar den som ett småbarnsplagg” --> ”jag upplever sexuell laddning” --> ”alltså är plagget sjukt”.
Men om man omedelbart läser in ”tvååring” i en stylad scenoutfit på en vuxen popstjärna, då säger det faktiskt ganska mycket om ens eget tolkningsfilter.
De flesta människor ser ju snarare: popestetik, kawaii, coquette, dockestetik, grunge-femininitet, 60-talsreferenser, scenkläder eller hyperfeminin styling — alltså inte ”literal toddler”.
Och där blir det nästan paradoxalt - DU producerar själv barnkopplingen och reagerar sedan starkt på den. Det betyder antagligen inte att du är pervers eller något sådant. Men det verkar som att du väldigt snabbt läser flickighet som småbarnskodning, och därefter tolkar sensualitet genom det filtret. Sedan reagerar du med moralisk avsmak på själva associationen.
Det är också därför modehistorisk och kulturell kontext faktiskt spelar roll här. För om man känner till babydollens historia, kawaii, dockestetik, camp, 60-talsmode, Courtney Love, japansk street fashion osv, då finns det väldigt många tolkningslager mellan ”vuxen kvinna” och ”bokstavligt spädbarn”.
Du hoppar över alla de lagren direkt till toddler-associationen. Det är därför resonemanget känns så märkligt för mig och många andra i tråden.