Igår, 14:41
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag har problem med HENNES klänning: en blommig nattsärk för barn. Inte babydoll-modellen generellt.

"Kulturhistoriskt förankrat?" Va ända in i helvete dillar du om nu vännen? Jag SER ju att det är en barnklänning. Jag har uppfostrat två döttrar, och därmed gått min beskärda del av rundor på Lindex bebisavdelning. Jag vet hur klänningar för tvååringar ser ut!

Citat: För det verkar bi ungefär såhär för dig: ”Jag ser en kort, flickig klänning” --> ”jag tolkar den som ett småbarnsplagg” --> ”jag upplever sexuell laddning” --> ”alltså är plagget sjukt”.

Helt korrekt. Jag SER att det är ett barnplagg, jag SER att hon försöker vara sexig samtidigt som hon klär ut sig till en tvååring: och ja, det är sjukt. Vidrigt. Helt korrekt analys!

Har du någonsin fått till dig att du övertänker; överanalyserar väldigt mycket? Vi människor är djur. Vi har djuriska instinkter. Ibland fattar man bara grejer, utan behöva läsa en fucking bok på ämnet.

Om en vuxen människa klär ut sig till tvååring och försöker anspela sexuellt på det - då SER jag det: med mina två ögon.

Detta är inte rocket science. Sorry, men det är verkligen inte det.

Men återigen: kul att frågan är så oerhört engagerande - inte bara för mig, utan också för många andra.

Citat: "Du hoppar över alla de lagren direkt till toddler-associationen."

Precis. Det gör jag för att hon KLÄR SIG EXAKT SOM EN TODDLER. Och då blir din lilla föreläsning om modehistoria totalt ointressant. Hoppas du förstår det nu.

Du verkar på riktigt tro att ”jag SER” är ett argument.
Det är det inte.

Det är bara en beskrivning av din spontana association - och det är ganska fascinerande hur du inte verkar förstå skillnaden mellan: ”det här associerar jag till” och ”detta ÄR objektivt detta”.

Du har i princip reducerat hela diskussionen till:
”Jag såg puffärm och kort klänning och tänkte toddler, därför ÄR det toddler.”

Det är inte skarp intuition. Det är intellektuell lathet.

Och nej, att du gått runt på Lindex barnavdelning gör dig inte plötsligt kompetent att avgöra modekodning, kulturhistoria eller estetiska referenser. Småbarnskläder och vuxenmode har lånat silhuetter av varandra i över hundra år. Det är banal baskunskap inom modehistoria.

Det ironiska är också att det är du själv som sexualiserar toddlerassociationen. De flesta människor ser en stylad popstjärna i coquette-/babydoll-estetik möter Doc Martens och tänker popkultur, kawaii, dockestetik, grunge eller scenpersona. Du gör omedelbart kopplingen till småbarn och sexualitet — och behandlar sedan den kopplingen som om den vore objektivt inbyggd i plagget självt.

Och istället för att reflektera över varför din hjärna gör den kopplingen, så behandlar du kopplingen som någon slags biologisk sanning som alla andra är skyldiga att acceptera.

Det är därför ditt resonemang framstår som så emotionellt, reaktivt och anti-intellektuellt.

Du startar dessutom en diskussionstråd och ber oss om vår input, men så fort någon tillför analys, symbolik eller kulturhistoria, reagerar du ungefär som ett barn som håller för öronen och skriker ”JAG SER JU!!!”.

Inte särskilt övertygande. Snarare reaktivt, moralistiskt och anti-intelektuellt.
Citera
Igår, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Du verkar på riktigt tro att ”jag SER” är ett argument.
Det är det inte.

Jag läste bara det fetstilade. Du är officiellt dum i huvudet. Grattis 😁

Men du har en poäng. Den moderna människan har i mångt och mycket blivit machines parlantes som en mycket vis filosof skrev... talande maskiner.

Förnuftet är sedan länge lagt på hyllan, men en massa böcker har man minsann läst! Jag får verkligen gratulera till dina surt förvärvade högskolepoäng i mode- och genusvetenskap...

Låt mig citera en annan klok man, en countryartist som jag tyvärr har glömt namnet på: "Don't let your brain outsmart your common sense."

(Jag tror låten heter "I hear voices" - väldigt bra för övrigt!)

Och sist av allt: låt mig tillägga ett starkt bevis för att "Jag såg det med egna ögon" faktiskt ÄR ett starkt och giktigt argument för att man har rätt i en sakfråga: det används ofta i rättegångar.

Byyyye!
Citera
Idag, 00:59
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Jag läste bara det fetstilade. Du är officiellt dum i huvudet. Grattis 😁

Men du har en poäng. Den moderna människan har i mångt och mycket blivit machines parlantes som en mycket vis filosof skrev... talande maskiner.

Förnuftet är sedan länge lagt på hyllan, men en massa böcker har man minsann läst! Jag får verkligen gratulera till dina surt förvärvade högskolepoäng i mode- och genusvetenskap...

Låt mig citera en annan klok man, en countryartist som jag tyvärr har glömt namnet på: "Don't let your brain outsmart your common sense."

(Jag tror låten heter "I hear voices" - väldigt bra för övrigt!)

Och sist av allt: låt mig tillägga ett starkt bevis för att "Jag såg det med egna ögon" faktiskt ÄR ett starkt och giktigt argument för att man har rätt i en sakfråga: det används ofta i rättegångar.

Byyyye!

(Lol. Genusvetenskap har jag aldrig läst, och skulle aldrig läsa. Jag valde medicin - är läkare nu.)

Det är ganska talande att du nu gått från att diskutera estetik till att...erkänna att du inte ens läst argumentationen, kalla folk dumma i huvudet, raljera om genusvetenskap och sedan göra en genomskinligt frustrerad teatralisk sorti med ”Byyyye!” som ska signalera "Jag lämnar nu på mina villkor och försöker signalera att jag inte bryr mig”.

Det signalerar varken emotionell eller intellektuell trygghet. Och uppenbarligen bryr du dig en hel del.

Och nej, ditt ”jag såg det med egna ögon”, är fortfarande inte ett starkt argument för att perception är objektiv. Tvärtom är mänsklig perception välkänd för att vara filtrerad genom associationer, känslor, bias och kulturell kontext. Det är därför människor kan titta på exakt samma plagg och göra helt olika läsningar av det.

Det är också exakt det som händer här.

Du ser ”tvååring”. Andra ser coquette-estetik, scenpersona, docklik styling, kawaii, grunge eller popkulturella referenser. Skillnaden är att du verkar tro att din spontana association automatiskt är den korrekta och biologiskt självklara läsningen.

Det är fortfarande där ditt resonemang faller.

Och det ironiska är att du försöker framställa dig som den jordnära och intuitiva parten, samtidigt som du reagerar extremt emotionellt och moraliserande på en klänningssilhuett som vuxna kvinnor burit i olika former i årtionden.

Det är inte särskilt ”common sense”. Det är mest bara reaktivt.
Citera
Idag, 01:09
Medlem
Citat:
Vad tycker ni andra? Själv fick jag extrema äckelkänslor. Det var som att titta på en toddler och bli kåt samtidigt - något som ju bara inte ska hända.
Det låter som ett problem för dig snarare än den som har klänningen

Vet inte om du menar allvar med att det borde förbjudas, men mitt svar på det är att det inte borde förbjudas.

Finns ju även de som klär ut sig till katter på ett sexigt sätt, och det kan man ju koppla till djurporr om man vill.
Senast redigerad av KamerunHunter Idag kl. 01:18.
Citera
Idag, 01:39
Medlem
Citat:
"Kulturhistoriskt förankrat?" Va ända in i helvete dillar du om nu vännen? Jag SER ju att det är en barnklänning. Jag har uppfostrat två döttrar, och därmed gått min beskärda del av rundor på Lindex bebisavdelning. Jag vet hur klänningar för tvååringar ser ut!

Helt korrekt. Jag SER att det är ett barnplagg, jag SER att hon försöker vara sexig samtidigt som hon klär ut sig till en tvååring: och ja, det är sjukt. Vidrigt. Helt korrekt analys!

Om en vuxen människa klär ut sig till tvååring och försöker anspela sexuellt på det - då SER jag det: med mina två ögon.
Nja, du verkar ha lite väl snabbt för att haka på första bästa tanke som dyker upp i huvudet. Den behöver inte vara korrekt för det.

Att det finns likheter med barnplagg kan vi absolut slå fast. Inget snack om saken. Det betyder dock inte automatiskt att det ÄR ett barnplagg, och ej heller att hon "klär ut sig till tvååring". Det kan faktiskt vara så enkelt att hon bara tycker att det är snyggt och struntar fullständigt i att det råkar vara så att småbarnsklänningar ser likadana ut.
Citera
Idag, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja, du verkar ha lite väl snabbt för att haka på första bästa tanke som dyker upp i huvudet. Den behöver inte vara korrekt för det.

Att det finns likheter med barnplagg kan vi absolut slå fast. Inget snack om saken. Det betyder dock inte automatiskt att det ÄR ett barnplagg, och ej heller att hon "klär ut sig till tvååring". Det kan faktiskt vara så enkelt att hon bara tycker att det är snyggt och struntar fullständigt i att det råkar vara så att småbarnsklänningar ser likadana ut.

Men alltså. Kvinnan får vara hur blåst hon vill - och det betvivlar jag inte att hon är. Det är fortfarande lika äckligt.

Den här tråden är full av människor som tycks beredda att skriva spaltmeter på spaltmeter för att försvara popsångerskans vsl av klädsel. Och jag uppskattar verkligen engagemanget!

Men jag kommer inte ändra åfrågan.den här frågan.
Citera
Idag, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
(Lol. Genusvetenskap har jag aldrig läst, och skulle aldrig läsa. Jag valde medicin - är läkare nu.)

Det är ganska talande att du nu gått från att diskutera estetik till att...erkänna att du inte ens läst argumentationen, kalla folk dumma i huvudet, raljera om genusvetenskap och sedan göra en genomskinligt frustrerad teatralisk sorti med ”Byyyye!” som ska signalera "Jag lämnar nu på mina villkor och försöker signalera att jag inte bryr mig”.

Det signalerar varken emotionell eller intellektuell trygghet. Och uppenbarligen bryr du dig en hel del.

Och nej, ditt ”jag såg det med egna ögon”, är fortfarande inte ett starkt argument för att perception är objektiv. Tvärtom är mänsklig perception välkänd för att vara filtrerad genom associationer, känslor, bias och kulturell kontext. Det är därför människor kan titta på exakt samma plagg och göra helt olika läsningar av det.

Det är också exakt det som händer här.

Du ser ”tvååring”. Andra ser coquette-estetik, scenpersona, docklik styling, kawaii, grunge eller popkulturella referenser. Skillnaden är att du verkar tro att din spontana association automatiskt är den korrekta och biologiskt självklara läsningen.

Det är fortfarande där ditt resonemang faller.

Och det ironiska är att du försöker framställa dig som den jordnära och intuitiva parten, samtidigt som du reagerar extremt emotionellt och moraliserande på en klänningssilhuett som vuxna kvinnor burit i olika former i årtionden.

Det är inte särskilt ”common sense”. Det är mest bara reaktivt.

Erkänna? Ja jag "erkänner" att jag inte läser mer än någon mening av ditt olidliga svammel... och det tycker jag hedrar mig

(Inte att jag "erkänner" - utan att jag värderar min tid högre.)

Du fortsätter skriva meterlånga inlägg trots att du vet att jag inte gitter läsa dyngan. Vad däger det om dig?

"Erkänner" 🤭
Citera
Idag, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det låter som ett problem för dig snarare än den som har klänningen

Vet inte om du menar allvar med att det borde förbjudas, men mitt svar på det är att det inte borde förbjudas.

Finns ju även de som klär ut sig till katter på ett sexigt sätt, och det kan man ju koppla till djurporr om man vill.

Ja självklart! Sångerskan i fråga fick ju massor av publicitet. Jag är definitivt offret i sammanhanget.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in