2026-05-16, 17:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Missar?
Såvida du inte är polis, åklagare och domare i Ukraina i dessa mål, så är dina spekulationer, inget mera än just, spekulationer.

Ungefär som att Putin bajsar cancer i en väska.

Nu är det ju du som spekulerar, och jag som ger dig länkar om fakta, se förra inlägget från mig. Ukraina är juridiskt sett medelmåttiga afrikaner. Listan på politiska domar är lång. USA tillsatte själv en ny chefsåklagare i Ukraina, när det började brännas för hans son. https://www.c-span.org/clip/campaign-2018/user-clip-biden-tells-story-of-getting-the-ukraine-prosecutor-fired/4820105
Citera
2026-05-16, 17:50
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Fakta?
Du har precis förklarat att nej, det finns inga domar, för så fungerar det inte.

Eller missuppfattade jag något om din ”fakta”?
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu är det ju du som spekulerar, och jag som ger dig länkar om fakta, se förra inlägget från mig. Ukraina är juridiskt sett medelmåttiga afrikaner. Listan på politiska domar är lång. USA tillsatte själv en ny chefsåklagare i Ukraina, när det började brännas för hans son. https://www.c-span.org/clip/campaign-2018/user-clip-biden-tells-story-of-getting-the-ukraine-prosecutor-fired/4820105
Citera
2026-05-16, 18:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Fakta?
Du har precis förklarat att nej, det finns inga domar, för så fungerar det inte.

Eller missuppfattade jag något om din ”fakta”?

Lite från AI:

"Ukrainas särskilda antikorruptionsdomstol (HACC) har skärpt sina insatser kraftigt och dömt över 250 personer i högprofilerade mål. Det absoluta flertalet av de uppmärksammade fallen som rör förskingring av försvarsanslag, humanitärt bistånd och inköp under krigstid befinner sig dock fortfarande i utrednings- eller åtalsfas. Detta beror på att rättsprocesserna är komplexa och ofta involverar internationellt samarbete för att spåra pengar. Här är en sammanställning av läget för de mest kända fallen av förskingring under kriget:

Slutgiltiga fällande domar i antikorruptionsdomstolen (HACC)Spannmåls- och upphandlingsbedrägerier (December 2025):

HACC dömde den tidigare chefen för det statliga centret för certifiering av fröer och utsäde till 4 års fängelse. Han fälldes tillsammans med chefer för privata bolag för att ha förskingrat motsvarande 13,4 miljoner UAH genom riggade upphandlingar mitt under brinnande krig.Lokala tjänstemän och mutbrott (2024–2025): Enligt officiell statistik dömdes över 2 100 personer för korruptionsbrott i Ukraina under 2024. Bland de högprofilerade domarna dömdes exempelvis den tidigare chefen för Ternopils regionala råd till 9 års fängelse för korruption och illegalt innehav av ammunition.

Större fall under pågående rättsprocess (Misstankar & Åtal):

De fall som har direkt koppling till militärt stöd och internationella hjälpinsatser har lett till gripanden och avskedanden, men väntar på slutgiltiga domar:

"Midas-affären" inom energisektorn (2025–2026): Detta är den hittills största korruptionshärvan under kriget. Den ukrainska antikorruptionsbyrån NABU avslöjade att nära 1 miljard kronor ($100 miljoner) förskingrats från den statliga energisektorn via det statliga kärnkraftsbolaget Energoatom. Den tidigare energiministern Herman Halusjtjenko greps i februari 2026 när han försökte lämna landet, misstänkt för penningtvätt och mutor. Rättsprocessen pågår.

Förskingringen av granatmedel (Januari 2024): Ukrainas säkerhetstjänst (SBU) avslöjade att försvarsanställda och chefer på vapenleverantören Lviv Arsenal förskingrat cirka 400 miljoner kronor ($40 miljoner). Pengarna var avsedda för inköp av 100 000 granater till fronten men skickades utomlands utan att några vapen levererades. De misstänkta riskerar upp till 12 års fängelse; målet är under rättslig prövning.

Förskingring av humanitärt bistånd (2022–2024): Den biträdande jordbruksministern åtalades för att ha manipulerat inköp av livsmedel avsedda som humanitär hjälp. Genom att köpa in mat till kraftigt överprissatta nivåer via bulvanbolag i Polen förskingrades miljontals kronor som skulle ha gått till civila i krigsdrabbade regioner.

Drönarupphandlingar (2024–2025): Tjänstemän inom myndigheten för statlig specialkommunikation (SSSCIP) utreds för att ha simulerat konkurrens i upphandlingar och förskingrat över 90 miljoner UAH från de statliga anslag som öronmärkts för drönarinköp."

Ovan är en del av de upptäckta fallen och man kan, om man inte har huvudet uppkört i Zelenskys röv, lätt förstå att detta enkom är toppen på isberget... Hur många ouppdagade fall finns det och hur skulle de ens kunna hinna upptäcka och utreda, samt fälla alla under pågående krig?

Men, det är väl inga problem för er, eller hur - att Europa skänker bort så mycket av EU-medborgarnas medel, dessutom till "a lost cause" som enkom förlänger lidandet för så många, i särskilt Ukraina, samt dödade soldater på båda sidor.
Citera
2026-05-16, 18:39
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Nu har du två problem. Eller 3.
1. I vissa av fallen handlar det om att man inte fått något av det man beställt. Ex så utreds ett amerikanskt företag för bedrägeri. Alltså har Ukraina inte fått vad man betalat för.
För att göra detta jävla övertydligt begripligt. Inga pengar i Ukraina.
Man kan klandra de som skötte affären. Tidigare försvarsminister som fick sparken.
Men de fick vare sig deg eller vapen.
2. Tidsmässigt så tar du upp saker långt innan stödpengarna delades ut.
Nr 3. Vem har blivit fälld för kopplingar till korruption och dessa stödpengar?

Pengar och inte vapen.
Budgetstöd: EU och IMF kontrollerar ekonomin
Mycket av EU:s pengar går inte direkt till “någon minister med en resväska”, utan till: statsbudget
,löner för offentlig sektor, sjukvård, pensioner, energisystem, Eller har någon sett en väska eller pall! På avvägar??

EU och IMF kräver då:
revisionssystem, digital spårning av betalningar, reformer, antikorruptionsmyndigheter, regelbundna rapporter

European Union har knutit stora delar av stödet till reformkrav och antikorruptionsarbete.
Internationella institutioner som:
International Monetary Fund
World Bank
European Court of Auditors

Dessagranskar också användningen.

Men berätta, du vet bättre??
😉

Låt mig slutligen säga.
När man hatar Ukraina, Zelenskyj och deras regering, så går man långt eller hur långt som allra helst för att svartmåla de.
Den typen av propaganda faller platt hos mig.

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Lite från AI:

"Ukrainas särskilda antikorruptionsdomstol (HACC) har skärpt sina insatser kraftigt och dömt över 250 personer i högprofilerade mål. Det absoluta flertalet av de uppmärksammade fallen som rör förskingring av försvarsanslag, humanitärt bistånd och inköp under krigstid befinner sig dock fortfarande i utrednings- eller åtalsfas. Detta beror på att rättsprocesserna är komplexa och ofta involverar internationellt samarbete för att spåra pengar. Här är en sammanställning av läget för de mest kända fallen av förskingring under kriget:

Slutgiltiga fällande domar i antikorruptionsdomstolen (HACC)Spannmåls- och upphandlingsbedrägerier (December 2025):

HACC dömde den tidigare chefen för det statliga centret för certifiering av fröer och utsäde till 4 års fängelse. Han fälldes tillsammans med chefer för privata bolag för att ha förskingrat motsvarande 13,4 miljoner UAH genom riggade upphandlingar mitt under brinnande krig.Lokala tjänstemän och mutbrott (2024–2025): Enligt officiell statistik dömdes över 2 100 personer för korruptionsbrott i Ukraina under 2024. Bland de högprofilerade domarna dömdes exempelvis den tidigare chefen för Ternopils regionala råd till 9 års fängelse för korruption och illegalt innehav av ammunition.

Större fall under pågående rättsprocess (Misstankar & Åtal):

De fall som har direkt koppling till militärt stöd och internationella hjälpinsatser har lett till gripanden och avskedanden, men väntar på slutgiltiga domar:

"Midas-affären" inom energisektorn (2025–2026): Detta är den hittills största korruptionshärvan under kriget. Den ukrainska antikorruptionsbyrån NABU avslöjade att nära 1 miljard kronor ($100 miljoner) förskingrats från den statliga energisektorn via det statliga kärnkraftsbolaget Energoatom. Den tidigare energiministern Herman Halusjtjenko greps i februari 2026 när han försökte lämna landet, misstänkt för penningtvätt och mutor. Rättsprocessen pågår.

Förskingringen av granatmedel (Januari 2024): Ukrainas säkerhetstjänst (SBU) avslöjade att försvarsanställda och chefer på vapenleverantören Lviv Arsenal förskingrat cirka 400 miljoner kronor ($40 miljoner). Pengarna var avsedda för inköp av 100 000 granater till fronten men skickades utomlands utan att några vapen levererades. De misstänkta riskerar upp till 12 års fängelse; målet är under rättslig prövning.

Förskingring av humanitärt bistånd (2022–2024): Den biträdande jordbruksministern åtalades för att ha manipulerat inköp av livsmedel avsedda som humanitär hjälp. Genom att köpa in mat till kraftigt överprissatta nivåer via bulvanbolag i Polen förskingrades miljontals kronor som skulle ha gått till civila i krigsdrabbade regioner.

Drönarupphandlingar (2024–2025): Tjänstemän inom myndigheten för statlig specialkommunikation (SSSCIP) utreds för att ha simulerat konkurrens i upphandlingar och förskingrat över 90 miljoner UAH från de statliga anslag som öronmärkts för drönarinköp."

Ovan är en del av de upptäckta fallen och man kan, om man inte har huvudet uppkört i Zelenskys röv, lätt förstå att detta enkom är toppen på isberget... Hur många ouppdagade fall finns det och hur skulle de ens kunna hinna upptäcka och utreda, samt fälla alla under pågående krig?

Men, det är väl inga problem för er, eller hur - att Europa skänker bort så mycket av EU-medborgarnas medel, dessutom till "a lost cause" som enkom förlänger lidandet för så många, i särskilt Ukraina, samt dödade soldater på båda sidor.
Citera
2026-05-16, 18:52
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Tack 🙏

Jag visste att det var bs från dig.

Citat:
Faktaresistent var ordet... Du är nu på IGNORE! Orkar inte diskutera med naiva betongväggar...
Citera
2026-05-16, 18:54
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Men du vet inte vad som är sant eller inte.

Men du vet bättre en de som bestämmer.
Jag har en lite lägre profil.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Skiter fullständigt i Ukrainas korruption, det jag inte gillar är att jobba och betala för eländet.
Citera
2026-05-16, 20:19
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Men du vet inte vad som är sant eller inte.

Men du vet bättre en de som bestämmer.
Jag har en lite lägre profil.

Du menar att Ukraina inte har korruption eftersom ingen döms för korruption. Det som är själva kännetecknet för allvarlig korruption tolkar du som att den inte finns? Att ett korrupt land som översköljs med pengar mitt i brinnande krig inte lyckas döma någon för just korruption är för dig ett tecken på att "dom som bestämmer" vet att det inte förekommer korruption.
Tro mig, "dom som bestämmer" vet mycket väl vad som pågår men eftersom kriget och fortsatt pengaregn är viktigare för dom just nu fortsätter det.
Och vilka är det "som bestämmer"?
Du har allt annat än låg profil i Ukraina frågan, du vill att dödandet och kriget ska fortsätta tills Ryssland är "besegrat" oavsett kostnad i människoliv
Citera
2026-05-16, 20:23
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Tro mig, jag är villig att tro på vad som helst, bara det finns mer än spekulationer.
Precis som det är på Sandgrund.

Citat:
Du menar att Ukraina inte har korruption eftersom ingen döms för korruption. Det som är själva kännetecknet för allvarlig korruption tolkar du som att den inte finns? Att ett korrupt land som översköljs med pengar mitt i brinnande krig inte lyckas döma någon för just korruption är för dig ett tecken på att "dom som bestämmer" vet att det inte förekommer korruption.
Tro mig, "dom som bestämmer" vet mycket väl vad som pågår men eftersom kriget och fortsatt pengaregn är viktigare för dom just nu fortsätter det.
Du har allt annat än låg profil i Ukraina frågan, du vill att dödandet och kriget ska fortsätta tills Ryssland är "besegrat" oavsett kostnad i människoliv
Citera
2026-05-17, 13:51
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ja kamrat! För att inte tala om vilket "slukhål" sovjetunionen var. Tänk vad bra det hade varit om inte miljarders miljarder hade spenderats på "lend-lease". Då hade ju den böhmiske korpralen kunnat snurra upp putins idol stalin, och det hade inte funnits något Ukraina att bråka om överhuvudtaget (och inget bolsjevikiskt ryssland heller). Alla hade levt i högsta välmåga under det välvilliga tredje rikets ledning (förutom en del slaviska Untermenschen, inklusive den psykotiske dvärgen i kreml, men det hade väl bara varit positivt)?

Citat:
Men, vad är det du och andra idioter inte förstår???!!! Vilka är det som erhåller militär utrustning och ekonomiska medel i biljonklassen i och med detta krig? Är det Ryssland eller den lille zigenartiggaren i Kiev?! Svara nu inte mer med att Ryssland är mer korrupta, för de är inte de som erhåller en massa biljoner i "bidrag", eller hur - gör dig nu inte dummare än vad du tydligtvis är... Tyvärr, så kommer du svara på detta och påstå något med Putin och Ryssland. Seså - kör din idioti, din imbecille fanskap!!!

Ukraina har, som tidigare nämnt, säkerligen problem med korruption. Mycket m.a.a. landets ryska "arv" då det var ockuperat av den förtryckande centralmakten i kloaken moskva under generationer. Vi vet att din högsta önskan är att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillåtas invadera, ockupera, annektera och förslava andra länder och folk (andra än kloaken ryssland hen presiderar över) frågan är varför det är din våta dröm? Är du föremål för kloakens förtryck och önskar att andra skall bli föremål för detsamma i "rättvisans" namn?
Citera
2026-05-17, 13:53
Medlem
Citat:

Det är väl ändå du och andra putain sykofanter som "vill att dödandet och kriget ska fortsätta"? Det är ju trots allt din herre och härskare, den psykotiske dvärgen i kreml, som ägnar sig åt att invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer, eller hur? Och detta "oavsett kostnad i människoliv". OM fred önskades så vore det mycket enkelt att uppnå. Det är bara för den psykotiske dvärgen i kreml att kalla hem sina mordiska horder och erlägga adekvat skadestånd för all förstörelse, lidande och död hens imperialistiska anfallskrig har förorsakat... Det vore väl rimligt, och i enlighet med folkrätten, eller hur?
Citera
2026-05-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ok, men det var du som skrev att man inte skickade sedlar.
Då är vi överens

Är sedlarna vanliga banköverföringar eller bidrag? Ni verkar tro att Ukraina inte har egna pengar utan allt är bidrag.
Citera
2026-05-17, 18:12
Medlem
dude2ks avatar
Är det inte på tiden att länder börjar kräva tillbaka pengar? Om det inte ens går att redovisa vart bistånden tagit vägen.

Om de inte kan betala så får man väl bestycka Ukraina/utvinna mineraler och andra resurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in