Citat:
Okej det där har jag sett tidigare hos många. De tror att de kan pricka en topp och säljer men när marknaden fortsätter upp blir det svårt. Ska man erkänna misstaget och köpa dyrare än man sålt för eller ska man ännu hårdare hävda att man gjort rätt och det snart måste falla hårt. Med svagt psyke väljer man förnekelse.
Helt enig.
Sen har vi ju de där nötterna från tiden då det stod mellan bränsleceller och batterier som framtidens förnybara drivmedel. Större delen av världen pushade för vätgasbaserad infrastruktur, då det hade gett staten ett bränsle som går att kontrollera med skatter likt bensin och diesel. Svenska staten subventionerade vätgassatsningar och företaget Powercell Sweden var ju som känt väldigt hypat, och väldigt många lättlurade gick in med stora pengar där, för att ultimat bränna sig något fruktansvärt. Vi som begrep lite mer om tekniken och infrastrukturen anade ju att det var ganska döfött, men jag kan tänka mig att de som var korkade nog att tro på det sen såg bubblor och bluff i precis allt efter att ha förlorat så mycket pengar. Det gick hur som helst inte att missta sig på föraktet för Tesla i Powercell-forumen, och vissa av dem spökar nog fortfarande på diverse forum och hoppas på att få revansch en vacker dag. Det finns säkert rätt många som fortfarande inte fattat att det är ett bluffbolag, då det finns ett tiotusental aktieägare fortfarande. Det är ett under att de inte totalhavererat som Northvolt, ytterligare en idiotsatsning av episka mått. Att vi har statligt finansierad media och public service som indoktrinerar folk att tro på dessa bedrägerier hjälper nog inte heller.
Så det finns många grogrunder för att kultivera fram dessa Tesla/Elon-hatare.